Is deze remklauw nog te redden?

k0en

MF veteraan
Donateur
18 jan 2004
3.210
3.479
Utrecht
Achterremklauw zat bij aankoop al behoorlijk vast. Nu de tijd voor groot onderhoud, en alles los gehaald. Nu is mijn vraag, wat zouden jullie doen met deze klauw? Is dit nog te redden? Corosie verwijderen met een Dremel en polijsten? Of is het rijp voor het oud ijzer?

Ene zijde:
DSC_4978_1.JPG
DSC_4979_1_1.JPG

Andere zijde:

DSC_4980_1.JPG

DSC_4981_1.JPG
 
Gaat om een 600 Diversion. Achterklauwen zijn dun gezaaid.

Zuigers kwamen er nog redelijk uit. Nachtje in de Dasty laten badderen en schoongemaak. Rechts ziet er nog wel aardig uit, links heeft iemand er met een tang op gezeten :X '(
Ik ga proberen het hele spul in elkaar te zetten (na schoonmaak actie) en druk erop. Als het dan een paar dagen droog blijft durf ik het wel aan.

DSC_4978.JPG
DSC_4979.JPG
 

Ik ga eens even op onderzoek uit.. Roukama kost zo'n revisiesetje al 65 euro (2 cups en 4 rubbertjes)..
Ik had m gezien, toch bedankt :t
 
Gaat om een 600 Diversion. Achterklauwen zijn dun gezaaid.

Zuigers kwamen er nog redelijk uit. Nachtje in de Dasty laten badderen en schoongemaak. Rechts ziet er nog wel aardig uit, links heeft iemand er met een tang op gezeten :X '(
Ik ga proberen het hele spul in elkaar te zetten (na schoonmaak actie) en druk erop. Als het dan een paar dagen droog blijft durf ik het wel aan.

Bekijk bijlage 1575497
Bekijk bijlage 1575498
Ik zou gelijk nieuwe cups nemen.... Weet je zeker dat het goed is.

Om de groeven schoon te maken maken heb ik zo n doorzichtige schroevendraaier met een punt die je in het stop contact kan steken, omgebogen en staat in een hoe van 90 graden.

Hiermee kan je de groeven rondom schoon maken zonder de 2 helften te scheiden.

Ik doe dat altijd met remreiniger, werkt super.
 
Die krijg je nog wel schoon. Als je er nieuwe remblokken in zet, gaan de cups maximaal naar binnen. Dan zitten de rubbertjes waarschijnlijk niet op het aangetaste deel. Vooraf lichtjes met waterproof korrel 400 of zo over die cupjes. Kan je weinig mee gebeuren. Een nieuwe kopen kan altijd nog.
 
Ik zie ook niets bijzonders aan die remklauw.
Gewoon schoonmaken en nieuwe rubbers. :Y

De remzuigers heb ik alleen gepoetst met chroomreiniger.. niet met schuurpapier. 8)7

DSC_0130.jpg

De klauw had ik al gestraald en in de hammerite gezet.
Zag er echt niet. uit.
 
Gaat om een 600 Diversion. Achterklauwen zijn dun gezaaid.

Zuigers kwamen er nog redelijk uit. Nachtje in de Dasty laten badderen en schoongemaak. Rechts ziet er nog wel aardig uit, links heeft iemand er met een tang op gezeten :X '(
Ik ga proberen het hele spul in elkaar te zetten (na schoonmaak actie) en druk erop. Als het dan een paar dagen droog blijft durf ik het wel aan.

Bekijk bijlage 1575497
Bekijk bijlage 1575498
Als de beschadigingen alleen aan de rand zitten (0,5-1 cm), dan zou ik dat ook nog wel aandurven. Dat stuk zit voorbij de seals, de zuigers zijn nooit helemaal ingeschoven.
 
Ik zie ook niets bijzonders aan die remklauw.
Gewoon schoonmaken en nieuwe rubbers. :Y

De remzuigers heb ik alleen gepoetst met chroomreiniger.. niet met schuurpapier. 8)7

Bekijk bijlage 1575551
De klauw had ik al gestraald en in de hammerite gezet.
Zag er echt niet. uit.
Deze zou ik dus niet meer durven te gebruiken door die aangetaste boorring .
En door het wel te gebruiken komen het APK voor motoren steeds dichterbij
 
Deze zou ik dus niet meer durven te gebruiken door die aangetaste boorring .
En door het wel te gebruiken komen het APK voor motoren steeds dichterbij
Door al die motorongelukken die door slechte remmen worden veroorzaakt worden? Het aantal motorongelukken dat aan een technische oorzaak te wijten is, is omstreeks 2%, hoeveel daarvan zouden slechte remmen zijn? En dan hoeveel dit specifiek?

EDIT: nog even een aanvulling om die 2% te onderbouwen:
bron
RAI: Het MAIDS-onderzoek maakt onderscheid tussen primaire technische factoren en secundaire technische factoren die een rol spelen bij ongevallen met gemotoriseerde tweewielers (in dat onderzoek worden overigens brommers en motoren samengevoegd). Primair zijn de zaken die direct een ongeluk veroorzaakten. Dat speelt in inderdaad in 0,3% van de gevallen. Secundair zijn de technische factoren die, omdat ze niet in orde zijn, de situatie, of het verloop van het ongeval verergeren. De secundaire factoren spelen in 1,6% van alle ongevallen een rol. De meeste van die secundaire factoren (72%) hebben betrekking op de banden. Een ander belangrijk deel van die secundaire factoren (11%) gaat over de staat van de remmen. Je kan wel zeggen dat het met 0,3 en 1,6 allemaal kleine percentages zijn, maar als het gaat om ongevalstatistieken hebben wij als Gemotoriseerde Tweewielers, naar buiten toe sowieso al een probleem. Dat is ook een reden om alles aan het veiliger maken van GT gebruik te willen doen.
11% van die 2% heeft dus te maken met remmen. Daarvan zal, net als bij de banden, weer het grootste deel "gewoon" versleten remblokken zijn. Dus dit soort problemen, als ze al zouden voorkomen, gaan echt geen invloed hebben op de invoering van APK. Die is namelijk helemaal niet gebaseerd op daadwerkelijke ongevalsstatistieken, maar op een lobby van de motorindustrie.

En hoeveel zou die passing nu groter worden? Zou het meetbaar zijn? Ik bedoel, als het echt zo extreem zou zijn, dan zou er gezien het onregelmatige karakter van de oxidatie, toch ook pitting moeten optreden? Ik durf je op een briefje te geven, dat dat niet het geval is (dat was het bij mijn klauwen ook niet, ook niet op de plekken waar brokken oxidatie zaten.
Ik denk dus dat het verwaarloosbaar is, maar het zou een leuk experiment zijn om de oorspronkelijke maten te achterhalen en een en ander na het verwijderen van de oxidatie eens na te meten.
 
Laatst bewerkt:
Die van mijn XJ zagen er vergelijkbaar uit en die heb ik weer prima werkend gekregen..... Scotchbrite, WD40 en een set nieuwe seals deden wonderen. Was alleen even zoeken naar een set redelijke cups want die waren niet allemaal meer te redden...
 
Dit is gewoon te doen. (Punt)
Ik heb een aantal jaren geleden klauwen gerenoveerd van een Ford Granada( ja ik weet, een auto) die dingen zagen er uit alsof ze van de zeebodem kwamen. Zuigers er met veel geweld uit geperst, daarna de (gietijzeren-) klauwen in verdund fosforzuur, boringen gepolijst met oplopend schuurpapier ( dus vrij grof beginnen en heel fijn eindigen) andere zuigers, de originele waren niet te redden, en nieuwe seals. Resultaat, een vrijwel nieuwe set.
kosten minimaal, moeite wat meer.
Alle spookverhalen ten spijt, dit is gewoon te doen.
 
Als je ook kijkt wat het contactoppervlak is van de zuiger en de boring moet je toch echt wel als een beest tekeer gaan met je schuurpapier om een kanteling van de zuiger te bewerkstelligen
 
Als je ook kijkt wat het contactoppervlak is van de zuiger en de boring moet je toch echt wel als een beest tekeer gaan met je schuurpapier om een kanteling van de zuiger te bewerkstelligen
Daarnaast, zelfs als het theoretisch zou kunnen, zou passen, waardoor zou die zuiger gaan kantelen? (vloeistof-/gas-)Druk heeft nu juist de fijne eigenschap dat het in alle richtingen dezelfde kracht uitoefent, en hetgeen waar tegenaan geduwd wordt, is ook per definitie haaks op de werkrichting...
 
Terug
Bovenaan Onderaan