Is dit versn.bak tandwiel nog te redden ?

4strokerules

MF veteraan
30 nov 2001
22.305
4.218
Waar ter wereld ik ook kwam.
DSC_0235k.JPG
 
Ja.

Ik sleep die dingen wel eens af, wel op een vlakslijpmachine met magneetplaat. FZR-ren hadden vaak last van 2e versnellings issues.

Heb je iets minder ingrijpend oppervlak maar je ronde kant is wel weg. Werkte probleemloos daarna. Wel in combinatie met een nieuwe schakelvork.
 
ik snap het nut niet

Beter is natuurlijk gewoon een nieuw tandwiel zonder afgeronde schakelnokken. In de tijd dat ik nog veel FZR bakken met dit euvel repareerde kostte me dat ca 220 euro voor 2 nieuwe tandwielen en een nieuwe vork. Dat was wel 10 jaar geleden ofzo, geen idee wat dat nu kost.

Maar je weet hoe dat gaat met sommige hobbyisten/studenten/jonge gasten, het mag nooit wat kosten en ieder duppie is al te veel. Ik zette dit soort tandwielen dus wel eens in een speciaal gemaakte houder en sleep er axiaal iets vanaf, een 0.5 a 0.7 mm ofzoiets, genoeg tot de afronding weg was. Kon alleen bij die wielen die een kleine afronding hadden.

Dan hoefde er alleen een nieuw vorkje van 4 tientjes in, die was ook wel altijd krom.

Of het verstandig is valt over te discussieren, maar het uit de 2e versnelling schieten was over en daar ging het om.

De vraag van de TS is of dit wiel te redden is en mijn ervaring is van wel.

Van een paar tienden eraf gaat het niet ineens al na 3 maanden weer stuk.
 
Dat klopt maar dat is een heel andere discipline natuurlijk.

Op een magneettafel er axiaal een heel klein randje afslijpen is niet moeilijk.

Undercut slijpen is veel moeilijker, dan zal je toch een hele specifieke beweging moeten maken, of slijpsteentjes in de juiste vorm moeten hebben. Om dat uit de losse pols te doen lijkt me onmogelijk.

En ik weet niet waar een tandwiel axiaal door begrenst wordt in geschakelde toestand. Bepaald de schakelvork dat of de zijkanten van de schakelnokken?

In het laatste geval kan het axiaal inkorten én undercut slijpen desastreus zijn omdat dan door de undercut het tandwiel axiaal verder wil opschuiven onder belasting en doordat er wat af is geslepen hij dus ook verder kán schuiven dan de bedoeling is. Dan staat hij ineens continu tegen de vork aan te leunen, dat lijkt me niet de bedoeling.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt maar dat is een heel andere discipline natuurlijk.

Op een magneettafel er axiaal een heel klein randje afslijpen is niet moeilijk.

Undercut slijpen is veel moeilijker, dan zal je toch een hele specifieke beweging moeten maken, of slijpsteentjes in de juiste vorm moeten hebben. Om dat uit de losse pols te doen lijkt me onmogelijk.

En ik weet niet waar een tandwiel axiaal door begrenst wordt in geschakelde toestand. Bepaald de schakelvork dat of de zijkanten van de schakelnokken?

In het laatste geval kan het axiaal inkorten én undercut slijpen desastreus zijn omdat dan door de undercut het tandwiel axiaal verder wil opschuiven onder belasting en doordat er wat af is geslepen hij dus ook verder kán schuiven dan de bedoeling is. Dan staat hij ineens continu tegen de vork aan te leunen, dat lijkt me niet de bedoeling.

Bij undercut slijpen maak je als het ware 2 zwaluwstaartjes die in elkaar grijpen dus is de belasting op de schakelvork per saldo 0.
Terwijl met straight cut de schakelvork het tandwiel op zijn plek moet houden.
In de dragrace wereld is undercut slijpen heel normaal.
Voordeel is ook dat als de nokken maar enigzins in elkaar grijpen ze vanzelf door de belasting verder in elkaar schuiven
 
Dat is exact wat ik beschreef. Door de belasting worden de tandwielen verder in elkaar getrokken bij een undercut, dat weet ik.

Ga je de zijkant echter ook naslijpen om de ronde kanten die door slijtage zijn ontstaan weg te halen, dan kan je tandwiel ineens verder verschuiven dan de bedoeling was, en staat dan tegen de schakelvork aan te drukken.
 
De zijkanten van de schakelnokken zijn wat afgerond waar ze normaal vrij scherp zouden moeten zijn. Als het niet te erg is kan je die scherpe rand terugkrijgen door iets van de hoogte van de nok af te slijpen.
Ik bedoelde eigenlijk dat je ook een nieuw tandwiel kunt plaatsen, als dat tenminste nog te koop is.
 
Die afronding heeft in mijn beperkte denkvermogen toch helemaal geen effect als in een vergelijk met een tandwiel dat weer vierkant is geslepen? Het raakvlak in het gat van het tegentandwiel blijft hetzelfde omdat de ronde kant toch al geen tegentandwiel raakt, dat toch, @Zot?
 
Laatst bewerkt:
Heb je wel eens de tandwielen van een BMW gezien? Die zijn niet eens geslepen, alleen gegoten. Grote kans dat deze maar op twee van de vier dogs dragen. Soms komen de losse dogs ook wel met de olie mee naar buiten en heeft de eigenaar nooit wat gemerkt.
Bij de R1100 hebben ze zelfs de fabrikant opdracht gegeven om een stapje op de dogs te maken zodat hij makkelijker in de versnelling valt. Daar was de fabrikant het terecht niet mee eens.
Van deze lullige braampjes wordt ik niet zenuwachtig. Helemaal niet omdat deze al undercut geslepen zijn. Ik zou alleen de schakelvork richten of vervangen.
 
Dat is exact wat ik beschreef. Door de belasting worden de tandwielen verder in elkaar getrokken bij een undercut, dat weet ik.

Ga je de zijkant echter ook naslijpen om de ronde kanten die door slijtage zijn ontstaan weg te halen, dan kan je tandwiel ineens verder verschuiven dan de bedoeling was, en staat dan tegen de schakelvork aan te drukken.

En wrm zou je dat doen?
Na het undercut slijpen is dat al weg
 
We praten langs elkaar heen.

Aftoppen van de dogs is een cheapo manier om een beschadigd tandwiel op te knappen wat afgeronde punten heeft en waarvan de eigenaar het niet wil vervangen door een nieuw exemplaar, en undercut slijpen is een manier om tandwielen te optimaliseren om ze te dwingen onder belasting beter in elkaar te blijven haken.

2 verschillende uitgangspunten waarvan ik alleen zeg dat ik ze niet beiden tegelijk zou uitvoeren om eerder genoemde reden.

De vraag van de TS ging over de afgeronde toppen van zijn tandwiel, niet over undercut slijpen.

Aangezien die schakelnokken gehard zijn én origineel niet afgerond zijn, iets wat ze na slijtage en uit de versnelling schieten wél zijn (in combinatie met een kromme vork), kun je echt wel aannemen dat die zijkantjes scherp moeten zijn want anders maakten ze ze wel afgerond.

Scherpe randen van gehard materiaal in constructies die bewegen tov elkaar is nooit een fijn uitgangspunt ivm uitbreken dus als een ontwerper scherpe kantjes toepast zal hij daar wel een goede reden voor hebben, anders waren ze origineel al afgerond.
 
Even vooraan beginnen: uit welke bak/ motor komt dit tandwiel?
Ik heb heel wat Hallie bakken losgehad, en kom dit soort beschadigingen veel tegen...een teken van te snel of te bruut schakelen.
Geeft geen enkel probleem voor de werking ervan overigens...
Dogs zitten doorgaans millimeters diep in het te schakelen tandwiel, dus persoonlijk wordt ik niet benauwd van dit soort slijtage.
 
We praten langs elkaar heen.

Aftoppen van de dogs is een cheapo manier om een beschadigd tandwiel op te knappen wat afgeronde punten heeft en waarvan de eigenaar het niet wil vervangen door een nieuw exemplaar, en undercut slijpen is een manier om tandwielen te optimaliseren om ze te dwingen onder belasting beter in elkaar te blijven haken.

2 verschillende uitgangspunten waarvan ik alleen zeg dat ik ze niet beiden tegelijk zou uitvoeren om eerder genoemde reden.

De vraag van de TS ging over de afgeronde toppen van zijn tandwiel, niet over undercut slijpen.

Aangezien die schakelnokken gehard zijn én origineel niet afgerond zijn, iets wat ze na slijtage en uit de versnelling schieten wél zijn (in combinatie met een kromme vork), kun je echt wel aannemen dat die zijkantjes scherp moeten zijn want anders maakten ze ze wel afgerond.

Scherpe randen van gehard materiaal in constructies die bewegen tov elkaar is nooit een fijn uitgangspunt ivm uitbreken dus als een ontwerper scherpe kantjes toepast zal hij daar wel een goede reden voor hebben, anders waren ze origineel al afgerond.
Ga je bij slijpen door de geharde laag heen ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan