Wat te doen bij defect na de garantietermijn
Wat moet u doen wanneer een apparaat na de garantietermijn, maar binnen de technische levensduur defect raakt?
1. Bepaal voor uzelf in alle redelijkheid of het uw eigen schuld is of niet.
2. Zo niet, neem dan contact op met degene die u het apparaat heeft verkocht, met bon of rekening. Alleen met die leverancier hebt u een juridische band.
3. Beroep u op het conformiteitsprincipe en onderhandel over de afhandeling van de reparatie.
4. Als u het eens wordt, laat dan de reparatie uitvoeren.
5. Als u het niet eens wordt, stel de leverancier dan schriftelijk in gebreke en geef een redelijke termijn om de reparatie alsnog uit te voeren.
6. Leidt dit niet tot een bevredigende oplossing, ga dan na of de winkel is aangesloten bij een geschillencommissie. Is het apparaat via internet aangeschaft, kijk dan of de leverancier is aangesloten bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie of bij Uneto-VNI.
Meer informatie over de geschillencommissies Thuiswinkel (Nederlandse Thuiswinkel Organisatie), Elektro en Installerende Bedrijven (beide Uneto-VNI) is te krijgen bij De Geschillencommissie, telefoon 070-3105310 of www.degeschillencommissie.nl.
7. Valt uw leverancier niet onder een geschillencommissie, dan blijft helaas alleen de weg naar de rechter over. Beschikt u over een rechtsbijstandsverzekering, schakel deze dan in.
Ik vraag me nog steeds af.... je pakt de motor uit de schuur en dan merk je dat de lagers kapot zijn.
Hoe lang had de motor in de schuur gestaan ?
Voor de winter even lekker afgespoten en gepoetst en daarna voor weken/maanden in de schuur gezet ?
Zo'n schuur waar water dan in z'n werk kan doen in het lager ??
Zoiets heb ik je al eens gevraagd, maar die reply ontwijk je gewoon ?
dat jij niet verwacht dat een lager een slijtage deel is is jouw probleem en niet die van de dealer. er is geen enkel lager dat eeuwig meegaat en de termijn is sterk afhankelijk van belasting onderhoud en een berg andere factoren. en de dealer kan je niet waarschuwen voor een half versleten lager want dat bestaat niet. een lager is goed of niet goed en de overgang er tussen is maar zeer kort. het is pech hebben of eigen stommiteit door mishandeling maar je kunt er rustig van uit gaan dat jij het grootste deel van de rekening (zo niet de hele) gaat betalen.Dat men een lager een slijtage deel vindt.....tja. Zou je dan niet verwachten dat ze bij de 10.000 km beurt even hadden gezegd....let-op het balhoofdlager is al bijna versleten. Hoe de importeurs het voor elkaar hebben gekregen dat iedereen dat geloofd is me echt een raadsel. Half versleten banden worden dagelijks verkocht, maar wie koopt een half versleten lager...? Voor mij is er een groot verschil tussen: aan slijtage onderhevige onderdelen en onderdelen waarbij slijtage inherent is aan normaal gebruik.
Mijn motor is welgeteld 1 week buiten de garantie (op het moment dat ik de afspraak maak voor de werkplaats). De coulance op een slecht balhoofdlager is 0.0. De reden: balhoofdlagers zijn slijtage delen.
Details: motor altijd dealer onderhouden en heeft 12000 km gereden. Oorzaak falen lagers is roest.
Wat is jullie mening daarover? Mijn gevoel zegt me dat je overgeleverd bent aan de grillen van de importeur....en verder zoek je het maar uit.
Ik heb het niet in de gaten gehad. Ik pak hem uit de schuur en merk dat het niet ok is. Dezelfde week nog een afspraak gemaakt. Dat hij net iets ouders is dan twee jaar is puur toeval. Ik durf ook met zekerheid te zeggen dat de oorzaak van het falen roest is, en geen slijtage.
0.0% coulance op een motorfiets die ik daar gekocht heb en die altijd daar in onderhoud is geweest.....Mijn eerste reactie is dan....
Ik heb ze inmiddels gebeld en mijn standpunt uitgelegd. Daarbij heb ik ze gevraag dat ik eigenlijk niet goed begrijp waarom een coulance regeling niet zou kunnen (zo hebben ze alsnog de kans om mij uit te leggen waarom 0 coulance heel redelijk is). Eigenlijk is dat het enige dat ik wil, betalen wat redelijk is. Ik heb er overigens vol vertrouwen in dat we daar wel een redelijke oplossing voor vinden.
Ik vind het alleen gek dat een balhoofdlager als slijtage deel wordt gezien. Daarnaast vind ik 12000 km en 2 jaar wel erg vlug....
Sorry, daar komt het wel op neer. Bij mij staat de motor met twee wielen van de grond, al bij het beet pakken van het stuur merkte ik dat hij "vast" zat. Ik heb hem vorig jaar 1 keer gewassen en hij heeft aan het eind van het jaar een aantal regenritjes gezien. De motor staat inpandig in een warme & droge berging.
Het is alleen niet echt een boeiende vraag om te stellen. Los van het feit of het antwoord waar is of niet en of hij het geloofd of niet. Als ik blijf vinden dat 0 coulance wel erg mager is en hij blijft volharde in de 0 coulance.....
Tot nu toe kom ik tot de conclusie dat en falend lager bij deze leeftijd en kilometerstand niet extreem bijzonder is maar wel behoorlijk te vroeg.
Jammer is het wel dat die dealer niet aan coulance wil doen, de motor is daar gekocht en onderhouden...
Een beetje meedenken creëert een hoop goodwill, geen betere reclame dan een tevreden klant.
Als ik ts was ging ik naar een andere zaak voor onderhoud.
Ik denk dat hij eerder dit soort antwoorden zoekt.
Die dealer heeft schijnbaar genoeg klanten. Ik kan je vertellen dat er ook genoeg motorzaken zijn.
Ik ben zelf sowieso niet van de dealers maar meer van de kleinere zaakjes. Veel meer persoonlijk contact en daar wordt vaker meer waarde gehecht aan hun klanten.
Het lastige is dat de omstandigheden nooit hetzelfde zijn, en levensduur hier heel erg aan onderhevig is.Dat is eigenlijk precies mijn punt....een lager is dat dus niet! Lager grotes worden bepaald met statische berekeningen. x% moet onder die omstandigheden een levensduur halen van Y. Althans, zo gaat dat in het SKF boekje. Daarnaast, het falen van het lager komt niet door slijtage maar door roest.
das het mooie van een forum als mf.
Hier verkopen wij meningen alszijnde absolute waarheid
Dit is natuurlijk onzin. De dealer blijft de eerste partij waar mee je een zakelijke overeenkomst bent aangegaan mits je daar de motor hebt gekocht. Bij een garantie claim kan de dealer dit verhalen bij de fabrikant.
En wat vind jij dan wat het is?Ik lees alleen maar wat iedereen " vind ", maar niet wat het " is ".
Maar dat is gelukkig MF
Dus feitelijk moet hij het maar voor niets doen aangezien het lager maar een tientje kost en dus geen marge op zit. Als TS, stel, de fiets altijd buiten heeft laten staan, dan vind ik het niet raar dat er eens iets kapot roest.Ik zou het netjes vinden als de motorzaak in ieder geval de montagekosten voor zijn rekening zou nemen.
Als ik een klant heb met een wasmachine o.i.d. die net door de garantie is dan is het minste een coulance op de reparatie