Als je met de actieradius overweg kan, tanken niet je hobby is, je van waanzinnig accelereren houdt en je hoeft niet perse sneller dan 160, dan zou ik het doen. Anders niet.
Ik wil niet meer terug naar benzine in ieder geval.
Dit is het grootste probleem inderdaad.
CBS cijfers juni 2016: bijna 1000 miljoen liter (lpg / benzine / diesel) (wegverkeer, niets anders!)
Even alleen benzine: 436 miljoen liter. (rendement 30% verbrandingsmotor: 130 miljoen effectief)
per dag door 30 maakt: 4,36 miljoen liter p/d ongeveer gelijk aan 43 miljoen kwh verbruik
(Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca. 35 MJ (= 9,7 kWh) energie vrij)
Kortom sprookje op dit moment, 2 kerncentrales, maak er maar een heel nest van.
En de hele infra moet ook aangepakt worden.
Kortom, er moet veel meer gebeuren.
electro motor moet echt nog zuiniger en slimmer in gebruik. Betere accu's
Veel eigen energie opwekken inderdaad, hang je auto/motor aan je eigen zonnepanelen.
We zijn er nog lang niet, het zal ook wel duidelijk zijn dat we met die 30% verbrandingsmotor ook helemaal verkeerd zitten. 3 miljoen liter verstoken aan verliezen per dag gaat ook werkelijk nergens over
Dus een oplossing moet er komen, linksom of rechtsom.
(en we hebben nog scheepvaart/luchtvaart, we hangen toch aan die olie)
We gaan het merken, in 10 jaar kan er veel gebeuren. En het zal wel moeten.
Grondstoffen verbranden is een doodlopende weg we hebben maar 1 aarde en weg is weg.
Veel plezier met die extra 20 liter per weekGelukkig...heb ik meer...
Geen paniek, maar dat was al gezegd........ Zal ik een minder dure gebruikte kopen of doorrijden op mijn huidige tot er genoeg elektrisch aanbod is, of toch een nieuwe kopen?...
Leuk al die energie die vrijkomt. Helaas zet een benzine motor daar 70 tot 75% van om in warmte. Slechts een derde Wordt gebruikt voor beweging.Dit is het grootste probleem inderdaad.
CBS cijfers juni 2016: bijna 1000 miljoen liter (lpg / benzine / diesel) (wegverkeer, niets anders!)
Even alleen benzine: 436 miljoen liter. (rendement 30% verbrandingsmotor: 130 miljoen effectief)
per dag door 30 maakt: 4,36 miljoen liter p/d ongeveer gelijk aan 43 miljoen kwh verbruik
(Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca. 35 MJ (= 9,7 kWh) energie vrij)
Dat is helemaal waar. Buiten het milieu geneuzel. Je kunt niet eeuwig doorgaan met de bodem leegtrekken, eens is het op. En net als we roken binnenhuis tegenwoordig belachelijk vinden, wie wil er voor een stoplicht nog verbrande Dino inademen?We gaan het merken, in 10 jaar kan er veel gebeuren. En het zal wel moeten.
Grondstoffen verbranden is een doodlopende weg we hebben maar 1 aarde en weg is weg.
Zie de stroom prijs al vervijfvoudigd door middel van belastingenIedereen gaat nog even voorbij aan de allergrootste uitdaging:
Ons distributie (elektriciteitsnet) net kan al die electrische autos ( EN het toegenomen eletrische verbruik omdat we gas af willen schaffen, vlak die ook niet uit) bijlange na niet aan.
Eer dat we dat op rit hebben.......hebben we nog wel effe
Laadpalen.......?Er staan in de straat 20 autos buiten.
De bewoners hebben geen garage.
Mogen er dan 20 verlengsnoeren over het voetpad van hun huizen naar hun wagens? Of komen er 20 laadpalen voor die straat?
Batterijen gaan misschien een uitdaging zijn maar dat hele oplaad-gedoe en het elektrisch net ook.
HOTEL met 20 kamers....20 laadpunten voorzien voor hun gasten?? enz...
Stof genoeg tot nadenken
Ik moet zien hoe hard het allemaal gaat. De voorraad lithium is ook niet onbeperkt. Dat zou best een beperkende factor kunnen worden.
Heel foute berekening. Je gaat er van uit dat elektrische motoren hetzelfde kwh verbruiken dan verbrandingsmotoren, en dat is niet het geval. Een zero dsr bijvoorbeeld kan 13kwh in zijn batterij opslaan. Daarmee rij je 200km. Verbruik is dus 6,5kwh per 100km.
In jouw redenering ga je uit van het tienvoudige.
Leuk al die energie die vrijkomt. Helaas zet een benzine motor daar 70 tot 75% van om in warmte. Slechts een derde Wordt gebruikt voor beweging.
En daar draait het nu net om. Eigenlijk draait alles daar gewoon om.... omdat de politiek mij een beetje te enthousiast ...
Wat is een grijs kenteken?Dat denk ik ook........maar aan de andere kant kan ik mij nog heel goed een vloekende collega herinneren die net een splinternieuwe Transit had aangeschaft op grijs kenteken. En dat werd vervolgens vrij radicaal afgeschaft. Maar daar zaten natuurlijk geen auto en oliemaatschappijen achter met een lobby.
Niet te veel van geloven. Ook dit is allemaal politiek gespeel. Ons wat wijsmaken om de burger te laten opdraaien voor veel kosten die niet nodig zijn. De hoge politiekers varen er wel bij. Die steken veel in hun zakken. Het is weinigen geweten, Aziatische politiekers zijn corrupt, op een manier die je ZIET, de Europese politiekers, en vooral die van de BeNeLux, zijn eigenlijk veel corrupter, maar op een niet zichtbare manier.Klopt helemaal.
Ik heb ergens gelezen dat we hier in Nederland 2 (kern)energiecentrales extra nodig hebben als we al het vervoer electrisch gaan doen.
Electrisch rijden is leuk maar dan wel in combinatie met milieuvriendelijke duurzame energiewinning.
De huidige model S P100D heeft een range van 500+ km en met een snellader is die met een uur al aardig bij getankt.Wel, als we toen elektrisch gingen, hadden we nu wellicht auto's met een actieradius van 500 tot 750km of misschien wel meer, en kon je die voor 100% herladen in misschien wel minder dan een half uurtje. Zou leuk zijn he, op reis gaan, na 500km een stop, benen strekken, hapje eten en drinken, korte rust, en tadaaa ... batt is weer goed voor een andere 500km.
Waterstof is alleen een energie drager. Daar heeft de fossiele industrie nog even mee geprobeert om hun productiemodel van onderhoud en tankstations mee in leven te houden. Waterstof is gewoon bestaande technologie waar je eenvoudig een benzinemotor voor kunt aanpassen.Ik wacht nog steeds op waterstof.
Persoonlijk zie ik dat meer zitten dan die elektrische shit, maar helaas zullen er wel weer belangen van grote bedrijven meespelen, vooral ook omdat de politiek mij een beetje te enthousiast is.
Het kan stom klinken, maar vrachtwagens op lange afstanden zoals snelwegen zou je aan een soort van dubbele bovenleiding koppelen. Zoals de trolleybussen (of zoiets) die vroeger bestonden.Ik ben benieuwd hoe het met de vrachtwagens zal gaan.
Ik vrees dat waterstof een afslag is die we al gepasseerd zijn, immers heb je elektriciteit nodig om waterstof te maken, dus indirect electro-gebruik.
Men is er intussen achter dat stroom rechtstreeks gebruiken efficienter is..
Ook ik zie (ondergrondse?) tegelpads oid op parkeerterreinen verschijnen die je auto gaan opladen, zoals je dat nu al met mobieltjes hebt...dus weg laadpalen (en de ergenis omdat er te weinig zijn of omdat er al een auto bij geparkeerd staat).
De toekomst zal het leren, tot die tijd verstook ik gewoon 'zwart goud'.
om een verbrandingsmotor voor waterstof te gebruiken is een beetje onzinnig. dat haalt een veel te slecht rendement en verliest veel te veel energie aan warmte, geluid en frictie. dan kan je veel beter een brandstofcell gebruiken. grootste probleem met waterstof is ook niet de techniek maar de opslag. het spul is nogal instabiel en explosief. en het heeft een lage energie dichtheid (weinig energie per liter / kilogram). maar bij de omzetting van overtollige elektriciteit naar waterstof gaat maar heel weinig energie verloren. je kan het dus wel goed als buffer accu gebruiken waar je overdag overtollige energie uit zonnepanelen in kan stoppen die je dan 's nachts weer kan gebruiken om stroom te maken. en als je het dan toch al maakt als batterij/energiebuffer kan je het ook prima gebruiken om een voertuig op te laten rijden als we een goede veilige manier vinden om het in een auto te transporteren met voldoende energie per kilogram inclusief opslagtank.Waterstof is alleen een energie drager. Daar heeft de fossiele industrie nog even mee geprobeert om hun productiemodel van onderhoud en tankstations mee in leven te houden. Waterstof is gewoon bestaande technologie waar je eenvoudig een benzinemotor voor kunt aanpassen.
Helaas is voor de splitsing van water een hoop energie nodig, heb je lompe gastanks nodig, het is dus niet rendabel voordat benzine 3 euro de liter kost.
Wat is een grijs kenteken?
Is dat een letterlijk grijze kentekenplaat? En wat was de betekenis daarvan?
Ik ben ze nog nooit tegengekomen in ieder geval, maar veronderstel dat ze niet meer bestaan?
Als je met de actieradius overweg kan, tanken niet je hobby is, je van waanzinnig accelereren houdt en je hoeft niet perse sneller dan 160, dan zou ik het doen. Anders niet.
Ik wil niet meer terug naar benzine in ieder geval.