je kan als particulier nog prima op grijs kenteken rijden alleen zijn de meeste voordelen nu weg. je betaald nu gewoon BPM bij aanschaf en ook brandstof toeslag op de houderschapsbelasting maar nog steeds geen provinciale opcenten als ik het me goed herinner. alleen is daarmee zo geworden dat voor de meeste particulieren de voordelen (iets lagere kosten) niet meer opwegen tegen de nadelen (hoger gebruik vanwege de vorm, geen achterbank en grotendeels geblindeerde laadruimte).Grijs kenteken was een kenteken voor bedrijfswagens. Het kenteken zelf was niet grijs maar het papieren deel wel. Het was bedoeld voor busjes, caddy's etc... waar geen personen in vervoerd konden worden. Je betaalde minder belasting als je met zo'n bedrijfswagen reed. Het was vooral bedoeld om bedrijven een voordeel te belastingvoordeel te geven. Maar omdat het hebben van een bedrijf geen voorwaarde was deden best veel particulieren dat ook. Ik heb zelf ook een poos met een grijs kenteken wagen gereden. Die collega van mij had geen kinderen maar wel twee grote honden. Zo'n Transit was voor hem ideaal. Inmiddels kunnen particulieren (al jaren) niet meer op grijs kenteken rijden.
A ja, dat systeem. Bestaat bij ons nog steeds. Al is er wel wat veranderd.Grijs kenteken was een kenteken voor bedrijfswagens. Het kenteken zelf was niet grijs maar het papieren deel wel. Het was bedoeld voor busjes, caddy's etc... waar geen personen in vervoerd konden worden. Je betaalde minder belasting als je met zo'n bedrijfswagen reed. Het was vooral bedoeld om bedrijven een voordeel te belastingvoordeel te geven. Maar omdat het hebben van een bedrijf geen voorwaarde was deden best veel particulieren dat ook. Ik heb zelf ook een poos met een grijs kenteken wagen gereden. Die collega van mij had geen kinderen maar wel twee grote honden. Zo'n Transit was voor hem ideaal. Inmiddels kunnen particulieren (al jaren) niet meer op grijs kenteken rijden.
Was misschien wel beter geweest.Tegen 2040 is de technologie al zo ver, dat je net zo snel een batterij oplaad als jij nu benzine tankt.
Er wordt te negatief gedacht over elektrisch rijden. Ja er zijn zeker problemen die opgelost moeten worden. Maar daar is de mensheid erg goed inAls dat niet zo was rende we nog met scherpe stokken achter zwijnen aan. Beetje hoop op de toekomst dus.
Ik rijd ook nog niet elektrisch, simpelweg wegens de kosten. Maar de industrie is erg druk bezig om die kosten te drukken. De eerste resultaten zijn al duidelijk zichtbaar met de Tesla model 3 bijvoorbeeld.
Opslag is idd het probleem. Fossiele brandstoffen gooi je in een tank en basta.
En je hebt ook nog dat waterstof vervoerd moet worden. Het is gevaarlijker in opslag. Heb liever dat de tijd en geld geïnvesteerd word in betere accu's, heb je veel meer toepassingen voor. Grootste probleem van energieopwekking is ook niet de opwekking zelf maar de opslag. Als je al die energie die bijvoorbeeld zonnepanelen overdag produceren kan opslaan worden ze een stuk efficiënter en bruikbaarder.
Actieradius is er voor mij ook al meer dan genoeg.Ik kan met de actieradius prima overweg, het accelereren ook. Ik zoek er alleen nog eentje die bij mijn bijna 2 meter lengte past. Ik vind de huidige electrische motoren nogal klein. Anders zou ik er voor won-werk verkeer graag een hebben en de benzine motor als hobbymotor erbij houden.
Zonnepanelen zou i, nu of niet willen hebben.Actieradius is er voor mij ook al meer dan genoeg.
Het is de aanschafprijs die me tegenhoud ...
Net als zonnepanelen ... dankzij de Belgische politiek kan een minder bemiddelde mens als ik er zelfs niet aan denken ...
Wind energie is, als je op een daarvoor goed gelegen plaats zit, rendabeler.Zonnepanelen zou i, nu of niet willen hebben.
Panelen gaan 20 jaar mee of zo omvormer maar een jaar of 8 ofzo en die is het duurt.
En vraag me af of het wel zo rendabel is dan dat het beweert word.
dat hang er van af wat je koopt. het wordt hier binnenkort op het dak geplaatst en ik kan op de hele installatie minimaal 25 jaar garantie krijgen (soms tegen een geringe meerprijs) de basisgarantie op de omvormer is al 12 jaar en je kan voor een paar honderd euro bijkopen naar 20 of 25 jaar. en zo duur zijn die omvormers niet meer. een goede voor 8 panelen koop je op het ogemblik voor zo'n 650 euro.Zonnepanelen zou i, nu of niet willen hebben.
Panelen gaan 20 jaar mee of zo omvormer maar een jaar of 8 ofzo en die is het duurt.
En vraag me af of het wel zo rendabel is dan dat het beweert word.
Mooi verhaal en idd best mogelijk voor mensen die goed voorzien zijn.dat hang er van af wat je koopt. het wordt hier binnenkort op het dak geplaatst en ik kan op de hele installatie minimaal 25 jaar garantie krijgen (soms tegen een geringe meerprijs) de basisgarantie op de omvormer is al 12 jaar en je kan voor een paar honderd euro bijkopen naar 20 of 25 jaar. en zo duur zijn die omvormers niet meer. een goede voor 8 panelen koop je op het ogemblik voor zo'n 650 euro.
panelen van goede kwaliteit zit gewoon 25 jaar garantie op en op dubbelglas panelen 30 jaar. dat doen ze niet als die dingen het massaal gaan opgeven over 20 jaar. en ik zie het maar zo als ik het geld op de bank zet krijg ik geen rendement en als ik het op het dak leg gaat elke maand voorlopig de energie rekening met de helft omlaag en dat is een stuk beter als bij de bank. en ja dan heb ik in het begin een stuk afschrijving (ik ga uit van afschrijving in 12 jaar vanwege de garantie) maar als de salderings regeling nog verder verlengt wordt als de 2023 van nu dan heb ik veel eerder mijn geld weer terug maar blijf nog wel steeds besparen. en wordt de salderingsregeling niet verder verlengt dan gaat er tegen die tijd een thuis accu tussen. en ja dat kost dan nog een keer geld maar dan kan ik eigenlijk volledig onafhankelijk van het net draaien. en als dat lukt ben ik het vast recht ook nog kwijt van de rekening.
Elke idioot krijgt toch zo'n ding de lucht inMensen overschatten technishe ontwikkel snelheid nogal eens, een kort tijdlijntje: in 1991 oid werd de eerste commerciele lion batterij verkocht, sinds dien, dus in 26 jaar tijd is de capaciteit van lion cellen ongeveer verdubbeld tot verdrievoudigd tot een moderne whopping 800-1000 Wh/liter ! ( watt uur per liter)
En nu even met beide benen op de grond: de energie dichtheid van bv diesel: 10.000 Wh/l
En in 20 jaar gaan we dat wel ff weg ontwikkelen?
Ook vaak bemerkt is de volgende reactie: ja maar vroeger ( 1991 is kennelijk "vroeger") was de wetenschap helemaal niet zo goed, dat gaat vandaag de dag veel sneller, maw: de mensen die de spaceshuttle ontwikkeld hebben waren eigenlijk maar een stel achterlijke bavianen vergeleken met de wetenschappers van nu
Ligt natuurlijk ook aan wat je koopt net als met alles betaal je weinig krijg je weinig.dat hang er van af wat je koopt. het wordt hier binnenkort op het dak geplaatst en ik kan op de hele installatie minimaal 25 jaar garantie krijgen (soms tegen een geringe meerprijs) de basisgarantie op de omvormer is al 12 jaar en je kan voor een paar honderd euro bijkopen naar 20 of 25 jaar. en zo duur zijn die omvormers niet meer. een goede voor 8 panelen koop je op het ogemblik voor zo'n 650 euro.
panelen van goede kwaliteit zit gewoon 25 jaar garantie op en op dubbelglas panelen 30 jaar. dat doen ze niet als die dingen het massaal gaan opgeven over 20 jaar. en ik zie het maar zo als ik het geld op de bank zet krijg ik geen rendement en als ik het op het dak leg gaat elke maand voorlopig de energie rekening met de helft omlaag en dat is een stuk beter als bij de bank. en ja dan heb ik in het begin een stuk afschrijving (ik ga uit van afschrijving in 12 jaar vanwege de garantie) maar als de salderings regeling nog verder verlengt wordt als de 2023 van nu dan heb ik veel eerder mijn geld weer terug maar blijf nog wel steeds besparen. en wordt de salderingsregeling niet verder verlengt dan gaat er tegen die tijd een thuis accu tussen. en ja dat kost dan nog een keer geld maar dan kan ik eigenlijk volledig onafhankelijk van het net draaien. en als dat lukt ben ik het vast recht ook nog kwijt van de rekening.
Ja.Mensen overschatten technishe ontwikkel snelheid nogal eens, een kort tijdlijntje: in 1991 oid werd de eerste commerciele lion batterij verkocht, sinds dien, dus in 26 jaar tijd is de capaciteit van lion cellen ongeveer verdubbeld tot verdrievoudigd tot een moderne whopping 800-1000 Wh/liter ! ( watt uur per liter)
En nu even met beide benen op de grond: de energie dichtheid van bv diesel: 10.000 Wh/l
En in 20 jaar gaan we dat wel ff weg ontwikkelen?
Ook vaak bemerkt is de volgende reactie: ja maar vroeger ( 1991 is kennelijk "vroeger") was de wetenschap helemaal niet zo goed, dat gaat vandaag de dag veel sneller, maw: de mensen die de spaceshuttle ontwikkeld hebben waren eigenlijk maar een stel achterlijke bavianen vergeleken met de wetenschappers van nu
om vervuiling tegen te gaan zie PBLigt natuurlijk ook aan wat je koopt net als met alles betaal je weinig krijg je weinig.
Kan de link ook even niet weer vinden waar ik dit heb gelezen trouwens anders had ik hem er graag bijgezet.
Zoals jij het noemt valt het nog wel mee qua inverstering.
Wat kost een paneel dan nog als ik vragen mag.
Je heb verschillende wattages eb toch ok nog de manier waarop die panelen zijn opgebouwd qua cellen.
Met veel te veel mengsmering er door` uitroken die hele aardbol , dat zal ze leren onze grote lijders !.
(ja` met een lange )
Foei` Ouwe troll...