met Gilles
En inderdaad, "de markt" gaat niets oplossen. De markt is gericht op rendement in het volgend kwartaal en aandeelhouders blij maken. Wij als consumenten moeten het verschil maken maar nog liever de overheid. Helaas staat de westerse overheid ernstig onder druk van de fossiele lobby. Dit soort energie omslagen kan je eigenlijk het best aanpakken zoals de Chinese staat dat doet. Maar wij in het westen denken dat onze democratie een beter systeem is.
Daar ben ik het niet met je eens. Kijk even wat er bij de Shell aandeelhoudersvergadering is gebeurt. Die willen dat er vol wordt doorgegaan op fossiel. Net als de dieselconferentie vorige week in Duitsland. Bij een normale overheid en bedrijfstak zou dit als kartelvorming en kartelafspraken worden afgeschilderd, hier heeft een corrupte dieselindustrie de overheid gewoon in hun zak. Geen beleidsaanpassingen, geen straffen.En wat de fossiele lobby betreft, die is juist pro-elektrisch vervoer op het moment. De olieprijs is zo laag, dat ze die olie liever in de grond laten zitten tot het moment dat de prijs gestegen is dan die nu tegen/onder kostprijs te verkopen.
Goeie reportage!In plaats van het boek lezen, kun je ook de Tegenlicht Talk bekijken
De Slimme Staat - VPRO Tegenlicht
Ten eerste is dit geen milieu discussie. Als je elektrisch rijdt voor het milieu heb je allang zonnepanelen en groene stroom. Ten tweede is grijze stroom niet allemaal van kolencentrales. Daar zitten ook (zwaar gesubsideerde) huisvuilverbranders en houtsnipper centrales tussen.
En het rendement van een diesel komt niet in de buurt van de 30%. Hoogstens een stationair motor van een aggregaat, niet op de weg. Hou maar 25% aan.
Maqqar haal er vooral meer kul argumenten bij als je wil blijven betalen, schakelen en roken, vooral volhouden. En vergeet niet jaarlijks je olie te verversen en carburateurs uit te soppen, vooral doen.
Hm nee niet echt... voor mij niet althans.Hm, elektrisch rijden. Ik heb wel eens nagedacht over een elektrische auto. De stilte tijdens de rit zou heerlijk zijn. Maar een motor berijden die geen geluid maakt, is toch een beetje halve pret??
Ik zou er enorm aan moeten wennen. Als je even flink wilt optrekken, dan wil je ook de toeren horen brullen (ik in ieder geval wel). Gelukkig is het nog niet zover, en zal ik zolang ik nog motor rijdt wel gewoon een verbrandingsmotor kunnen rijden.
Daar ben ik het niet met je eens. Kijk even wat er bij de Shell aandeelhoudersvergadering is gebeurt. Die willen dat er vol wordt doorgegaan op fossiel.
Geen ervaring met elektrische motoren maar rijd wel regelmatig in een e-up!, niet eens heel snel maar die instant acceleratie is wel verslavend wat al een boel goed maakt naar mijn mening. Motorgeluid in de auto zou ik ook absoluut niet missen, meeste ecodozen zit toch niks qua gaaf geluid in. Ook op de motor zou ik geen geluid geen issue vinden, met een standaard legale pijp hoor je sowieso ook maar weinig.Hm, elektrisch rijden. Ik heb wel eens nagedacht over een elektrische auto. De stilte tijdens de rit zou heerlijk zijn. Maar een motor berijden die geen geluid maakt, is toch een beetje halve pret?? Ik zou er enorm aan moeten wennen. Als je even flink wilt optrekken, dan wil je ook de toeren horen brullen (ik in ieder geval wel). Gelukkig is het nog niet zover, en zal ik zolang ik nog motor rijdt wel gewoon een verbrandingsmotor kunnen rijden.
Net gekeken, interessant om te zien hoe Denemarken het aanpakt. Doet me denken aan een reportage over het Deens eiland Samsø, momenteel de grootste energie neutrale gemeenschap.Economiehoogleraar Marianna Mazzucato heeft daar een pakkend boek over geschreven "The Entrepreneurial State" en legt daarin de vinger op de zere plek dat veel westerse overheden hun verantwoordelijkheid niet nemen.
In plaats van het boek lezen, kun je ook de Tegenlicht Talk bekijken
De Slimme Staat - VPRO Tegenlicht
Als je het midden zoekt moet je niet met kul argumenten komen. Het zijn de argumenten van de fossiele industrie en compleet verdraaid.Typische reactie in dit soort discussies, ik ben niet voor dus dan moet ik wel tegen zijn.
Er bestaat zoiets als "het midden", ooit wel eens van gehoord?
Ik zou liever vandaag dan morgen elec gaan rijden maar ik zie het praktisch gezien niet gebeuren.
En die actieradius. "Men" roept dat altijd, maar niemand zegt dat hij wekelijks een rit van meer dan 200km maakt. Ze dromen allemaal van Parijs maar 90% komt niet verder als de lokale Motoport.
Als je het midden zoekt moet je niet met kul argumenten komen. Het zijn de argumenten van de fossiele industrie en compleet verdraaid.
Er zijn best argumenten om wel of niet elektrisch te rijden maar kom niet aan met:
Accu's zijn vervuilend
Stroom is net zo vervuilend als benzine
De actieadius is te klein
Ik mis het schakelen en of geluid.
Dat zijn kul argumenten.
En die actieradius. "Men" roept dat altijd, maar niemand zegt dat hij wekelijks een rit van meer dan 200km maakt. Ze dromen allemaal van Parijs maar 90% komt niet verder als de lokale Motoport.
Het geluid is wel een interessant punt, niet omdat ik het zo graag hoor, maar omdat je nu merkt dat het geluid van een brandstofmotor een teken is voor fietsers en voetgangers dat er iets aankomt. Een elektische auto of motor maakt nauwelijks geluid en dat is potentieel gevaarlijk. Hier in de binnenstad zie je dat al met pizzakoeriers op elektrische scooters die rijden als dollen en je hoort ze pas op het allerlaatste moment door wat bandengeruis.
Hoe kan je in hemelsnaam beweren dat uilaatgeluid noodzakelijk om plezier in motorrijden te hebben? Zet dan lekker je MP3 speler op je hoofd. Geluid, net als schakelen is gewoon een vervelend bij-effect van een verbrandingsmotor. Je moet schakelen omdat het kreng geen vermogen levert bij lage toerentallen en niet voldoende toerenbereik heeft. schakelen is niet leuk of stoer, het is een noodzakelijk kwaad. Om de nadelen/handicaps van een verbrandingsmotor als argument vóór een verbrandingsmotor te gebruiken is natuurlijk pure onzin.Wie ben jij om dit kul argumenten te noemen. Wat voor jou flauwekul is is voor mij een wezenlijk onderdeel van het motorrijden. En ook ik zou graag elektrisch willen rijden maar ik heb er het geld niet voor.
En ja, de fossiele brandstof lobby is sterk en ook ik zet mijn vraagtekens bij hun argumenten, maar de tegenbeweging maakt zich ook schuldig aan diezelfde praktijken.
Hoe kan je in hemelsnaam beweren dat uilaatgeluid noodzakelijk om plezier in motorrijden te hebben? Zet dan lekker je MP3 speler op je hoofd. Geluid, net als schakelen is gewoon een vervelend bij-effect van een verbrandingsmotor. Je moet schakelen omdat het kreng geen vermogen levert bij lage toerentallen en niet voldoende toerenbereik heeft. schakelen is niet leuk of stoer, het is een noodzakelijk kwaad. Om de nadelen/handicaps van een verbrandingsmotor als argument vóór een verbrandingsmotor te gebruiken is natuurlijk pure onzin.
Hoe kan je in hemelsnaam beweren dat uilaatgeluid noodzakelijk om plezier in motorrijden te hebben? Zet dan lekker je MP3 speler op je hoofd. Geluid, net als schakelen is gewoon een vervelend bij-effect van een verbrandingsmotor. Je moet schakelen omdat het kreng geen vermogen levert bij lage toerentallen en niet voldoende toerenbereik heeft. schakelen is niet leuk of stoer, het is een noodzakelijk kwaad. Om de nadelen/handicaps van een verbrandingsmotor als argument vóór een verbrandingsmotor te gebruiken is natuurlijk pure onzin.
zsm je droommotor kopen en bewaren, zodat je dan zo nu en dan je ei kwijt kan ergens op circuit of op afgesloten en aangewezen terrein. Zelf zie ik dat toekomstbeeld ook niet echt zitten.Of de motor nou Electrisch, Petro-fuelled, Hydrogen of zelfs op stoom gaat zal me een zorg zijn.. Als Range en Overhead maar binnen de perken kunnen blijven..
Die uitwisselbare batterijen van de TUE motor die rond de wereld ging, lijken me wel wat.
Ik vind het eigenlijk minder leuk dat ik straks niet meer zelf mag sturen, of zelfs nog maar op de motor mag komen...
Eerst komen er assisted-control vehicles (lane-following en radar-following...handig als je tussen DH en Utr de krant wil lezen (rijdend) op de A12. En men gaat aantonen dat dat veeeeel veiliger is (klopt).
Dan worden vormen van "assist control" verplicht: verplicht stoppen voor verkeerslichten, snelheidsbeperking c.q. verklikking, inhaalverbod-bekrachtigd op de N57... en auto-software-stop voor electrobejaardenkarretjes die willen oversteken (ik gun het opa wel hoor, en het werkt alleen maar als hij zn intelligent-connected gele hesje aanheeft).
Maar Dan .. komt de verplichting: je mag alleen de Regio Eindhoven nog in als je een Autonomous Vehicle hebt...
En waar blijven we dan als motorrijders... ?
Moeten wij ook "Autonomous" gaan zitten ?
Leuk: kan je voortaan ook appen op de rijdende motor... maar toch. Is het dan nog Leuk ?
Fully Autonomous, op ongeveer 45 sec..
Verder ook wel leuk interview.
Hoe kan je in hemelsnaam beweren dat uilaatgeluid noodzakelijk om plezier in motorrijden te hebben?
..Geluid, net als schakelen is gewoon een vervelend bij-effect van een verbrandingsmotor. schakelen is niet leuk of stoer, het is een noodzakelijk kwaad.