Is Zwitserland echt %$*# voor motorrijders?

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.370
176
Veghel
Binnenkort gaan we een weekendje naar Italië. Op de heenweg lekker door Duitsland en Oostenrijk. Op de terugweg waarschijnlijk door Zwitserland, Frankrijk en Luxemburg.

Kun je in Zwitserland een beetje fatsoenlijk rijden? En is het waar dat er strenge geluidscontroles en torenhoge snelheidsboetes zijn?
Ben er 2 jaar geleden al een klein stukje doorheen gereden en toen viel het me al op dat heel veel automobilisten seinden met hun lichten O-)

Als het echt zo erg is, dan duik ik via Italië meteen de Franse Alpen in ... hoef ik ook geen Autobahnvignet te kopen.
 
Nooit problemen gehad in Zwitserland.. (trouwens ook niet in Italie of Oostenrijk of Duitsland of Frankrijk of Belgie of zo.. ) en kheb nooit een originele uitlaat op mijn motoren gehad.
 
Zwitsers schijnen nogal snel de politie te verwittigen als ze je aan hoge snelheid zien voorbijscheuren, over het geluid heb ik geen idee...
 
In het algemeen is toch wel bekend dat ze zeer streng optreden; als je aangehouden wordt om een of andere reden dan ben je aan de beurt, gelijk je creditcard trekken volgens mij. Gauw (dus niet te snel) door Zwitserland, geef mij maar Italie, daar gaan de duimen tenminste omhoog ipv chagerijnige Zwitsers aan de grens.
 
Vorig jaar met 12 Duc's door Zwitserland gereden naar Italie, binnendoor, over de passen enzo, en geen enkel probleem gehad.
Terugweg over de snelweg gedaan, en ook niets aan de hand.
En we waren toch echt niet stil of traag :) |
 
Vorig jaar met 12 Duc's door Zwitserland gereden naar Italie, binnendoor, over de passen enzo, en geen enkel probleem gehad.
Terugweg over de snelweg gedaan, en ook niets aan de hand.
En we waren toch echt niet stil of traag :) |

Klinkt hoopgevend :) Is het een beetje te doen om Autobahn en Nationalstrasse te mijden, zodat ik geen Autobahnvignet nodig heb?
 
mijn ma is opgegroeid in zwitserland en komt er nog regelmatig voor familie zaken. het viel haar op dat de zwitsers zich over het algemeen zeer netjes aan de verkeersregels houden.

nou zal dat deels in de aard van de zwitser zitten, maar die zwitsers zouden geen zwitsers zijn als ze hun zaakjes niet prima voor elkaar hebben. rij je daar te hard dan lukt je dat over het algemeen niet erg lang. bovendien val je als buitenlander erg op.

[edit] verder is zwitserland echt een goddelijk land!!! [/edit]
 
Klinkt hoopgevend :) Is het een beetje te doen om Autobahn en Nationalstrasse te mijden, zodat ik geen Autobahnvignet nodig heb?
Pas op he! Er staat wel dat ze met z'n 12en reden! Nu wet ik niet met z'n hoevelen jij gaat...., maar 12 is natuurlijk lang niet zo leuk om aan te houden als een persoon
 
Nooit problemen gehad in Zwitserland.. (trouwens ook niet in Italie of Oostenrijk of Duitsland of Frankrijk of Belgie of zo.. ) en kheb nooit een originele uitlaat op mijn motoren gehad.
:^

In 1997 heb ik nog een tour georganiseerd voor de Ducati Club Nederland. We zijn toen met 10 man door Frankrijk/Duitsland/Zwitserland/Italie/Oostenrijk/Duitsland gereden, zonder problemen qwa snelheid/geluid whatsover.

Het enige waar je voor moet uitkijken is snelheid en inhaalverboden in tunnels.
 
:^

In 1997 heb ik nog een tour georganiseerd voor de Ducati Club Nederland. We zijn toen met 10 man door Frankrijk/Duitsland/Zwitserland/Italie/Oostenrijk/Duitsland gereden, zonder problemen qwa snelheid/geluid whatsover.

Het enige waar je voor moet uitkijken is snelheid en inhaalverboden in tunnels.

Ja, dat laatste hoorden we van belgen op en camping vorig jaar. Met z'n 4-en een fikse boete pp wegens inhalen in een tunnel. Oja, nog wat, vrijwel elke grenspost is bemand, ook die op de passen. Als je nou heftig gassend met je open pijp naar zo'n gast toerijdt weet je zeker dat 'ie je terug stuurt...verder valt het best mee hoor!
 
Pas op he! Er staat wel dat ze met z'n 12en reden! Nu wet ik niet met z'n hoevelen jij gaat...., maar 12 is natuurlijk lang niet zo leuk om aan te houden als een persoon

We zijn met tweeën. Ben in charmant gezelschap, misschien dat agenten dan minder moeilijk doen *D
 
Vorig jaar heb ik met een groep aardig wat kilometertjes in Zwitserland gemaakt (en het was fantastisch). Helaas kregen twee heel erg snelle jongens een prent omdat ze over de witte lijn in het midden van de weg waren geweest. Zoiets is natuurlijk een onzin boete en ik denk dat de zwitsere oom agent gewoon vond dat ze te snel gingen maar ze daar niet op kon betrappen. Tip.. verstop je geld in verschillende zakken en zeg tegen oom agent dat je net te weinig geld bij je hebt om de boete contant te betalen (laat je lege portomonee zien zonder credit card). Grote kans dat je ineens "korting" krijgt!

Ik heb de Zwitsers daar leren kennen als vervelende geldwolven. Zonder geld zal een zwitser nog niet niet over je heen pissen als je in de brand staat.

Pas dus maar op want je credit card is het enige wat ze interessant aan je vinden!
 
Eén keer boete gekregen voor het inhalen over dubbel doorgetrokken strepen. :? Snap er niks van...

Agent in kwestie was zelfs motoragent. Hij moet toch begrijpen dat je op die passen met een motor makkelijk in kan halen waar dat voor een auto gevaarlijk is? Deze begreep het niet en sprong gevaarlijk voor m'n motor. Ik moest in ieder geval erg hard remmen. Daarna F 200,- af mogen rekenen, zeg maar 300 gulden toen.

Later eens geprobeerd een straatje in te rijden (tegen de richting in). Agent vond het niet leuk, maar na doen alsof ik hem niet begreep mocht ik verder. :P

Voor de rest vind ik het wel meevallen. Maar als je iets verkeerds doet wat ze zien... ;)
 
Op zaterdag 17 mei 2003 15:37 schreef Pimmet het volgende:
...
Maar om even antwoord op je vraag te geven :X , ik vind dat je er heel goed kunt rijden. Perfect asfalt, mag ook wel als je ziet wat je voor zo'n vignetje betaald. En als je een beetje normaal doet heb je echt geen problemen met de polite. Ligt meer aan jezelf....

Klinkt allemaal redelijk positief :D Maar wat bedoel je met beetje normaal? 3VO tempo of gewoon lekker doorrijden?
 
Klinkt allemaal redelijk positief :D Maar wat bedoel je met beetje normaal? 3VO tempo of gewoon lekker doorrijden?

Zeker lekker doorrijden, je moet alleen niet 200 op het verkeerde moment rijden. Maar met 140-150 kruissnelheid heb ik nooit problemen gehad. Ze rijden daar over het algemeen wel richting 140, wat ik er van meegemaakt heb iig....
 
Klinkt hoopgevend :) Is het een beetje te doen om Autobahn en Nationalstrasse te mijden, zodat ik geen Autobahnvignet nodig heb?
Volgens mij heb je alleen een Autobahnvignet nodig voor de snelwegen in Zwitserland, in Oostenrijk heb je hem ook nodig voor de Nationalstrasse. 2 jaar geleden door Zwitserland gereden, zonder vignet. Het is prima te doen om de snelweg te mijden in Zwitserland. Wij kwamen vanuit het Schwarzwald en zij bij de Rheinfalle Zwitserland in gegaan. Daarna binnendoor naar Luzern, niet echt spectaculair, maar ten zuiden van Luzern begint het: een en al bergpas :] goede kwaliteit van het asfalt, dus prima motorrijden.

Wat ons wel opviel is dat in vergelijking met Duitsland, Oostenrijk en Italie de Zwitsers onvriendelijker waren, eigenlijk een beetje arrogant tegenover motorrijders.
 
Op zaterdag 17 mei 2003 19:40 schreef koppelaar het volgende:Volgens mij heb je alleen een Autobahnvignet nodig voor de snelwegen in Zwitserland Oostenrijk, in Oostenrijk Zwitserland heb je hem ook nodig voor de Nationalstrasse. ...

;)
 
zoals ik al zei Joris, het is goed rijden in Zwitserland. Ook bij de grens doen ze niet moeilijk. Met die supertour kwamen we de passo di maria (achter de stelvio) omhoog gereden, alwaar ook de grens van Italie/Zwitserland is. Ik reed samen met een 851 voorop, erg hard op de grens aangereden. Oeps, flink in de ankers.
De douane beambte liet ons wachten totdat de rest van de groep er ook was, vervolgens moesten we opstellen in rijen van 2, waarna hij het startsein gaf. :}
 
Op zaterdag 17 mei 2003 19:41 schreef Joris het volgende:;)

:?

Volgens mij heet hij gelijk...in Zwitserland alleen voor de snelwegen en in Oostenrijk ook voor de nationalstrassen (zoals doorgaande O-W-weg in Tirol) met lange tunnels e.d.
 
Ik ben vorig jaar met een groep door Zwitserland gekomen.

Vignetten geen probleem (we zijn niet op de snelweg geweest).

Lekker doorgereden op de bergpassen.

Maar de doorgaande, secundaire wegen zijn een verschrikking.
Afwisselend 60 & 90 km/u, en elke zwitser rijdt ook geen km sneller.

Wij reden net een dorpje uit over een brede & lege weg, en vlak voor het bordje 'einde 60' stond dus vrolijk een camera opgesteld... :(

Weer 200 m verder een paar blauwhemden, alwaar we cash of met creditcard direct mochten afrekenen.
Gelukkig hadden we niet echt gasgegeven, hoogste snelheid was 88 km/u en dat kostte slechts S.Fr. 570,-- (340 euro ofzo).

Ook was er wat verwarring omdat de vent in de auto (bij de camera) alleen de snelheden bij de 1e, 2e, 3e etc. motor had genoteerd.
Bij aankomst bij de agenten op de weg had er een volgordewissel plaatsgevonden, en moest de verkeerde man het hoge bedrag betalen.
Die heeft dat netjes teruggekregen later, omdat de foto bewees dat hij niet die snelheid had gereden.
De hoge prent voor de echte 'dader' nog steeds onderweg. :)

Zelf had ik zwaar mazzel: wilde net mijn wheelie kunsten gaan uitproberen, reed dus in 1e versnelling en net toen ik het gas wou openrukken zag ik iets verdachts staan O-)

Ergo: een gewaarschuwd biker telt voor twee!
 
zoals ik al zei Joris, het is goed rijden in Zwitserland. Ook bij de grens doen ze niet moeilijk. Met die supertour kwamen we de passo di maria (achter de stelvio) omhoog gereden, alwaar ook de grens van Italie/Zwitserland is. Ik reed samen met een 851 voorop, erg hard op de grens aangereden. Oeps, flink in de ankers.
De douane beambte liet ons wachten totdat de rest van de groep er ook was, vervolgens moesten we opstellen in rijen van 2, waarna hij het startsein gaf. :}

Bwoehahaha LOL!!!

Dat zijn berichten! :} :} :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan