Italië motorvakantie tips

Jorn1000

MF'er
12 jul 2020
51
8
Hallo iedereen,

Deze zomer (2022) van plan met de motor naar Italië te gaan. Mijn plan was om binnendoor naar het Gardameer te rijden, tolwegen/snelwegen vermijden. Hier zal ik 2 dagen over doen, 1 overnachting in Duitsland ergens denk ik dus, om vervolgens een in een vast hotel aan het Gardameer te zitten. Dan heb ik ongeveer 5 dagen tijd om in Italië te rijden, ik dacht zelf aan een dagje Stelvio, rondje Gardameer misschien 1 dag Venetië? Na die 5 dagen weer dezelfde route terug. Dit is hoe ik het in het hoofd heb.. Iemand tips qua route, voorbereiding etc? Goede ideeën?

Wat algemene info:
Liever niet camperen.
Ongeveer 9 dagen weg.
Ben 23 jaar, alleen ervaring met weekendjes Eiffel.
( helaas ) alleen die kant op.
motor: Honda Varadero
Zomervakantie van midden juli tot eind augustus
 
Hoe vast zit je aan het Gardameer? Ligt onder de Dolomieten, niet de meest centrale locatie

Qua route voor het eerste deel: ardennen, Vogezen en Zwarte Woud (b500). Afhankelijk waar je woont is het best een eindje om in twee dagen binnendoor te rijden
 
Route begint vanuit Friesland. Ik zit niet vast aan het Gardameer, echter dacht ik dat dit een leuke uitvalsbasis zou zijn. Ja ik reken op 10 uur per dag rijden binnen door- heenweg dus
 
Route begint vanuit Friesland. Ik zit niet vast aan het Gardameer, echter dacht ik dat dit een leuke uitvalsbasis zou zijn. Ja ik reken op 10 uur per dag rijden binnen door- heenweg dus
10 uur per dag is niet genoeg binnendoor
 
Heel goed. Ieder moet doen wat goed voelt, maar als ik 9 dagen had (geen 3 weken) dan zou ik zeker tot aan Stuttgart gewoon jouw Varadero op Der Autobahn zetten, dan ben je binnen ca 6uren in de mooie gebieden.
Doe ik zelf ook, ik heb ca 7 dagen: hup de peage op en door naar Grenoble. Om 4u s-morgens weg met de africatwin750 (Of cb500 tot onder Lyon) en om 16u heb je gegarandeerd een glimlach van oor tot oor ivm de scenery!!!!
 
Heel goed. Ieder moet doen wat goed voelt, maar als ik 9 dagen had (geen 3 weken) dan zou ik zeker tot aan Stuttgart gewoon jouw Varadero op Der Autobahn zetten, dan ben je binnen ca 6uren in de mooie gebieden.
Doe ik zelf ook, ik heb ca 7 dagen: hup de peage op en door naar Grenoble. Om 4u s-morgens weg met de africatwin750 (Of cb500 tot onder Lyon) en om 16u heb je gegarandeerd een glimlach van oor tot oor ivm de scenery!!!!
Dit is inderdaad ook een prima idee.
 
Rij je graag file? Want dan zit je bij het Gardameer goed. Veel te toeristisch, moet je naar mijn mening niet zijn met een tweewieler. Ik zat in 2019 bij Levico Terme, heb je ook water en is al stuk rustiger.
*even kapen.. Was het van daar goed te doen naar bv Sella?



OT. Wij zaten in Molveno vorig jaar. o.a Stelvio en gavia prima als tourtje te bereiken, . Heerlijke plek. (wel in Juni , dus kan je helaas niet vertellen over de zomerdrukte)
 
Als uitvalsbasis kan ik je Nauders aanbevelen. Mooi toeren naar Zwitserland, Italie en Oostenrijk. Zijn wij twee jaar geleden geweest
 
*even kapen.. Was het van daar goed te doen naar bv Sella?



OT. Wij zaten in Molveno vorig jaar. o.a Stelvio en gavia prima als tourtje te bereiken, . Heerlijke plek. (wel in Juni , dus kan je helaas niet vertellen over de zomerdrukte)
Zat persoonlijk liever iets dichterbij, je moet wel steeds naar het noorden. Mja op elke plek moet je wel eerst pendelen als je wat wil zien, beste is eigenlijk steeds verhuizen. :Y Als je ook graag in het water zit is het wel ideaal, m'n broer heeft wel een paar dagen wat rond gedobberd terwijl ik dan ging rond touren met kameraad of alleen. (bij het water niks doen ben ik heel slecht in :9)

1647285652699.jpeg
Vond dit een heel leuk weggetje heel dicht bij Levico, niet lang maar wel behendig. Paar keer achter mekaar gedaan toen :)
 
Als je in de buurt van Venlo komt, let me know*D.... Ben zelf 24 jaar en ook van plan om rond die tijd richting Italië te gaan met als uiteindelijk einddoel het Ducati museum in Bologna. Misschien wel grappig om een gedeelte samen te doen, gezien de ''helaas'' in je OP.

Let op: ik wil dit op mijn Ducati 749 gaan doen dus dat betekent elke 150km tanken*O*-O-
 
Als je in de buurt van Venlo komt, let me know*D.... Ben zelf 24 jaar en ook van plan om rond die tijd richting Italië te gaan met als uiteindelijk einddoel het Ducati museum in Bologna. Misschien wel grappig om een gedeelte samen te doen, gezien de ''helaas'' in je OP.

Let op: ik wil dit op mijn Ducati 749 gaan doen dus dat betekent elke 150km tanken*O*-O-
Ik kom zelf uit Friesland. Maar we kunnen natuurlijk altijd kijken wat er mogelijk is!
 
Geen mooier land om motor te rijden dan Italië.:]
Ieder natuurlijk z'n eigen manier van rijden, maar ik zou geen tijd besteden aan 'onderweg' binnendoor te gaan.
Naar Italië (en terug) knal ik altijd in 1x door. Alles tussenliggend is mss ook mooi, maar dat kan je altijd nog eens apart doen.

Je hebt maar 10 dagen dus zal je hooguit het meest noordelijke deel van Italië gaan/ kunnen rijden.
Dolomieten en zuid-Alpen is nix mis mee. Wel is het daar (vooral na 1 aug) altijd heel erg/ extreem druk
De rondweg om de meren is als gemeld file rijden. Afgelopen zomer heb ik rond Lago Maggiore gereden. Veel sneller dan 50 wordt 't niet.
Dat geldt ook voor de Stelvio. Ik zou je adviseren om die te laten en de Gavia te doen. Veel minder druk.
Zelf ben ik liefhebber van meer zuidelijk zoals Toscane, Umbrië en Abruzzen. Heel veel rustiger en mss ook wel mooier?
Oke, ikzelf heb de meeste hoge cols al wel gezien. Als je de 1e keer gaat dan is hooggebergte echt het bekijken waard.

Zeker is wel dat op de motor in Italië geweldig is!!:t
Prachtige kronkelwegen, altijd mooi weer, 's avonds lekker eten. Helaas wel steeds meer flits-zuiltjes.
 
Geen mooier land om motor te rijden dan Italië.:]
Ieder natuurlijk z'n eigen manier van rijden, maar ik zou geen tijd besteden aan 'onderweg' binnendoor te gaan.
Naar Italië (en terug) knal ik altijd in 1x door. Alles tussenliggend is mss ook mooi, maar dat kan je altijd nog eens apart doen.

Je hebt maar 10 dagen dus zal je hooguit het meest noordelijke deel van Italië gaan/ kunnen rijden.
Dolomieten en zuid-Alpen is nix mis mee. Wel is het daar (vooral na 1 aug) altijd heel erg/ extreem druk
De rondweg om de meren is als gemeld file rijden. Afgelopen zomer heb ik rond Lago Maggiore gereden. Veel sneller dan 50 wordt 't niet.
Dat geldt ook voor de Stelvio. Ik zou je adviseren om die te laten en de Gavia te doen. Veel minder druk.
Zelf ben ik liefhebber van meer zuidelijk zoals Toscane, Umbrië en Abruzzen. Heel veel rustiger en mss ook wel mooier?
Oke, ikzelf heb de meeste hoge cols al wel gezien. Als je de 1e keer gaat dan is hooggebergte echt het bekijken waard.

Zeker is wel dat op de motor in Italië geweldig is!!:t
Prachtige kronkelwegen, altijd mooi weer, 's avonds lekker eten. Helaas wel steeds meer flits-zuiltjes.
Ah oke! Jij zou het complete stuk van +- 1200 km over de snelweg gaan?
 
De westkant van het Gardameer, met plaatsjes als Salo is leuk. Veel minder van die grote vakantieparken dan de oostkant. Ik zelf heb niet meer de puf om daar heen te rijden. Krijg er stress van, maar daar rijden is fantastisch.
 
Als uitvalsbasis kan ik je Nauders aanbevelen. Mooi toeren naar Zwitserland, Italie en Oostenrijk. Zijn wij twee jaar geleden geweest
Vind ik een heel goed idee, heb ik ook eens gedaan. Soort van bliksembezoekje aan de bekendste passen, we hadden er makkelijk nog een week aan vast kunnen plakken zonder al teveel dubbel te hoeven doen (maar sommige passen wil je vanzelf wel een extra keertje rijden).

Het merengebied is waanzinnig mooi, ben er vaak genoeg geweest, maar de filewaarschuwing is er niet voor niets: er zijn geen snelle doorgaande wegen, dus ál het verkeer zal over de mooie kronkelende uitzichtrijke wegen moeten. Als dat je ding is is dat leuk, maar anders raak je daar flink wat tijd kwijt. Er kan niks op tegen uitzicht op een meer vanuit je hotelkamer, maar zodra je je op de weg begeeft is het iets om aan te denken. (Je kunt overigens wel binnendoorwegen nemen, maar als je echt ergens naartoe wil, ben je dus gewoon tijd kwijt). Om dan naar Venetië en andere plaatsen te willen, zit je weliswaar dichterbij dan in Oostenrijk, maar het is gewoon even iets waar je vooraf rekening mee kunt houden.

Bedenk je waar je naartoe wil en bekijk dan de kaart. Google maps geeft je ook een indicatie van reistijd tussen twee punten. En mocht je iets noodzakelijk overslaan, dan kun je altijd nog een keer terugkomen met een volgende trip.
 
Ah oke! Jij zou het complete stuk van +- 1200 km over de snelweg gaan?
Jawel, dat zou ik doen. Ik ging alle keren tot nu in 1 rit van en naar Italië.
1e flinke klap is tot Basel, daarna 300km tot Como(I). In Zwits. is 't al genieten van de bergen om je heen.
En idd als gemeld is 9 uur rijden in de regen geen feestje. Maar zo lang zal dat zelden zijn.
Met hevig regen wordt ook de snelheid veel lager.
Wel eens vanaf Parijs naar huis dat ik niet sneller kon dan 90. In DK tijdens een wolkbreuk durfde ik zelfs niet boven de 80.

Als jouw achterwerk vele uren rijden niet aankan, tsja, dan wordt 't wat anders.
Dan krijg je wrs ook last als je daar in de bergen een hele week flink doorstuurt.

Genoemde Nauders is op zich niet zo verkeerd. Ik zat een paar jaar geleden iets verder in Mals.
Probeer altijd zuidelijk van de grote passen te verblijven. Meestal betekent dat ook beter weer.
Vaak kan je dan noordwaarts het slechte(re) weer al zien in de bergen. Op zo'n dag blijf je gewoon in Italië.

Over drukte bij de Ital. meren.
Mijn ervaring is dat Gardameer veel drukker is/ was dan Lago Maggiore of Lago Iseo.
Bij deze 3 meren heb ik alle wel eens op de camping gestaan.
 
Laatst bewerkt:
Binnen 2 dagen binnendoor naar het gardameer gaat je niet lukken.

Paar jaar terug ook in mijn eentje 2 weken naar Italie gegaan op de motor (Fireblade).
Snelweg knallen tot aan Zwitsterland en vanuit daar binnendoor richting Italie.
Zurich - Gardameer (binnendoor al 10 a 12u over gedaan, rookie mistake) - Milaan - Pisa - Florence - Venetie en toen in 1ruk naar huis toe.

Gewoon hotelletjes geboekt via booking.com, zijn prima te betalen.
Absoluut NIET voor jou laten tanken, dan betaal je de hoofdprijs.
Stelvio is geen zak aan, gaten, kraters, bulten op de weg en dan nog te spreken over de wielrenners en campers.
De McRib bij de macdonalds halen, is hier niet te verkrijgen :p
 
Hallo iedereen,

Deze zomer (2022) van plan met de motor naar Italië te gaan. Mijn plan was om binnendoor naar het Gardameer te rijden, tolwegen/snelwegen vermijden. Hier zal ik 2 dagen over doen, 1 overnachting in Duitsland ergens denk ik dus, om vervolgens een in een vast hotel aan het Gardameer te zitten. Dan heb ik ongeveer 5 dagen tijd om in Italië te rijden, ik dacht zelf aan een dagje Stelvio, rondje Gardameer misschien 1 dag Venetië? Na die 5 dagen weer dezelfde route terug. Dit is hoe ik het in het hoofd heb.. Iemand tips qua route, voorbereiding etc? Goede ideeën?

Wat algemene info:
Liever niet camperen.
Ongeveer 9 dagen weg.
Ben 23 jaar, alleen ervaring met weekendjes Eiffel.
( helaas ) alleen die kant op.
motor: Honda Varadero
Zomervakantie van midden juli tot eind augustus
Hoe wil jij je vakantie wat wil je zien wil je rustdagen hebben.

Wat wellicht niet verkeerd is en dat doe ik vaak vanuit 1 punt alles passen bezoeken.
BV in de buurt van Mals Italie daar kan je alle kanten uit het drie landen punt zeg maar.
Kijk maar eens op de kaart .
Het voordeel van 1 punt dat je dan altijd een rustpunt heb met eten en slapen ben je wat langer weg geen probleem .

En tips ja joh je hebt geen route nodig alles is mooi daar maakt niet uit welke pas dat je rijd.
Ik rijd daar al meer dan 20jaar
Zelf zit ik dan op de camping en rij zo alles lekker rond Italie Zwitserland Oostenrijk het leuke als je daar zit in de drie landen punt je het verschil gelijk ziet in die landen en toch alles dichtbij elkaar.
 
Hoe wil jij je vakantie wat wil je zien wil je rustdagen hebben.

Wat wellicht niet verkeerd is en dat doe ik vaak vanuit 1 punt alles passen bezoeken.
BV in de buurt van Mals Italie daar kan je alle kanten uit het drie landen punt zeg maar.
Kijk maar eens op de kaart .
Het voordeel van 1 punt dat je dan altijd een rustpunt heb met eten en slapen ben je wat langer weg geen probleem .

En tips ja joh je hebt geen route nodig alles is mooi daar maakt niet uit welke pas dat je rijd.
Ik rijd daar al meer dan 20jaar
Zelf zit ik dan op de camping en rij zo alles lekker rond Italie Zwitserland Oostenrijk het leuke als je daar zit in de drie landen punt je het verschil gelijk ziet in die landen en toch alles dichtbij elkaar.
Een dag rusten is niet per se nodig. Ik vind een middag zwemmen wel leuk, maar dat is het ook. Wil voornamelijk wat zien/rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan