Italië motorvakantie tips

In ieder geval mensen, dank voor alle waardevolle reacties. Ik denk dat ik ergens boven het Gardameer in Italië een hotel ga zoeken. Dus niet aan het Gardameer zelf. Zo behoud ik de mogelijkheid van de meren, misschien eens vroeg in de ochtend heen. Maar als het me te druk is laat ik het. Dan rest de vraag. Welke passen? Ik heb hier al een paar interessante voorbij zien komen..
Als je het interessant wilt houden zeer afwisselend is het drie landenpunt veel interessanter.

ik zal je even uit je droom helpen het maakt echt niet uit welke pas dat je gaat rijden of aan te bevelen zijn als in die hoek zit zijn ze allemaal mooi Berninapas bv vind ik echt mooi zoek maar eens op. stelvio tja zeg het maar lavigno .

JE rijd zo van de ene land in de andere met verschillende omgevingen dat maakt echt indruk de eerste keer.
Bij de meren is het altijd druk druk druk
 
Als je aan het Comomeer komt kun je ook even in Mandello del Lario bij de Moto Guzzi fabriek en museum kijken. Alles ademt daar Moto Guzzi.

Grtz,
Cees
 
Dank voor de reacties! Als de heenweg gewoon over de snelweg ga, maar tolwegen vermijden aanzet, is een vignet in oostenrijk dan nog nodig?
 
Nee! Alleen in Oostenrijk is Snelweg bijna altijd tol of met vignet verplicht. Er is geen reden om die te nemen want de passen zijn daar té mooi om niet te nemen. Neem de Hahntennjoch en plak daar de Furka en Jaufenpass achteraan en je staat in de Dolomieten met al een giga grijns op je smoelwerk (furka is wel tol maar meer dan de moeite waard). Je kunt ipv de furka en jaufen ook via Kühtai naar de (oude of nieuwe tol) Brenner rijden en zo de Dolomieten inrijden.
 
Nee! Alleen in Oostenrijk is Snelweg bijna altijd tol of met vignet verplicht. Er is geen reden om die te nemen want de passen zijn daar té mooi om niet te nemen. Neem de Hahntennjoch en plak daar de Furka en Jaufenpass achteraan en je staat in de Dolomieten met al een giga grijns op je smoelwerk (furka is wel tol maar meer dan de moeite waard). Je kunt ipv de furka en jaufen ook via Kühtai naar de (oude of nieuwe tol) Brenner rijden en zo de Dolomieten inrijden.
Top, maar bereik je via deze passen italië als snelste route? Wil de heenreis namelijk in 1 dag doen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is te doen als je op tijd vertrekt! Althans ik heb het meerdere keren gedaan... Furka en jaufen is wel effe een klim, die amen wij meestal op de terugweg als we weekendje dolomieten deden, heenweg meestal via Fernpass (maar die is druk) en de Brenner (tol). De weg via Hahntennjoch Kühtal en dan een stuk Brenner is sneller... Als je de tijd hebt, rij tot zuid Duitsland en ga genieten van de Furka want dat is echt een van de mooiste passen van Europa! Ik vind 'm vele malen gaver dan de overgewaardeerde kermis-stelvio.
 
Dat is te doen als je op tijd vertrekt! Althans ik heb het meerdere keren gedaan... Furka en jaufen is wel effe een klim, die amen wij meestal op de terugweg als we weekendje dolomieten deden, heenweg meestal via Fernpass (maar die is druk) en de Brenner (tol). De weg via Hahntennjoch Kühtal en dan een stuk Brenner is sneller... Als je de tijd hebt, rij tot zuid Duitsland en ga genieten van de Furka want dat is echt een van de mooiste passen van Europa! Ik vind 'm vele malen gaver dan de overgewaardeerde kermis-stelvio.
Dat is inderdaad gaaf, echter moeilijk in te stellen op google maps 😅. Als ik Furka pas aangeef vind ik al geen route. Speciale motor navigatie is dit wel op in te stellen denk ik?
 
Dat is inderdaad gaaf, echter moeilijk in te stellen op google maps 😅. Als ik Furka pas aangeef vind ik al geen route. Speciale motor navigatie is dit wel op in te stellen denk ik?

Dat is inderdaad gaaf, echter moeilijk in te stellen op google maps 😅. Als ik Furka pas aangeef vind ik al geen route. Speciale motor navigatie is dit wel op in te stellen denk ik?
Volgensmij moet dit wel kunnen, met stop toevoegen, ik weet niet of ie je dan ook echt over de pas stuurt.
 
Denk dat die nog dicht is vanwege de sneeuw. Probeer even met navigatie zonder verkeersinfo
Helemaal gelijk in, is natuurlijk nog dicht. Via google maps op de computer kun je zelf een route samenstellen, ook dmv inzoomen de route verslepen etc, Ik zal eens kijken als ik deze naar de telefoon kan versturen en dan hetzelfde blijft.
 
Helemaal gelijk in, is natuurlijk nog dicht. Via google maps op de computer kun je zelf een route samenstellen, ook dmv inzoomen de route verslepen etc, Ik zal eens kijken als ik deze naar de telefoon kan versturen en dan hetzelfde blijft.
Dat werkt dus niet, als je op de computer een gesleepte route maakt, reset die weer op je telefoon.
 
Zelf dacht ik zoiets. Maps geeft aan dat t 15,5 uur rijden is. Dat zal overdag nog langer zijn. NL DL Oostenrijk IT Fernpaß Jaufenpas en dan naar hotel ergens ten noorden van Garda maar is wel veel voor 1 dag.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220317-192626_Maps.jpg
    Screenshot_20220317-192626_Maps.jpg
    137,3 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
En dit de snelste route tolwegen vermijden
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220317-193230_Maps.jpg
    Screenshot_20220317-193230_Maps.jpg
    135,2 KB · Weergaven: 28
Als het je vooral te doen is om tol te ontwijken, zou ik niet te moeilijk doen. Zo duur is dat niet voor Oostenrijk.
 
Als het je vooral te doen is om tol te ontwijken, zou ik niet te moeilijk doen. Zo duur is dat niet voor Oostenrijk.
Ik zie inderdaad dat een digitaal vignet 12 euro is. Dan is het over de snelweg 13 uur rijden. Inclusief over de Fernpas.Lijkt mij het beste
 
Als jij Italië in je hoofd hebt zitten dan vlot er naar toe rijden. Zie autobahn richting Memingen/Kempten als noodzakelijk kwaad en dan kan de feest alvast op de Fernpas beginnen….
 
Ik lees hier dat we het Gardameer moeten mijden???
Te druk?

Ja... als je de ringweg rond het meer wil gaan rijden op een zomerse dag in juli en augustus moet ik idd zeggen dat het niet de plaats is om te zijn..

Maar.. het is daar meer dan dat he. Absoluut is het Gardameer een mooie locatie om met de motor te doen.
Zo lang je het noordelijk houdt... met in het oosten de leuke bergweggetjes rond Monte Altissimo en aan de westkant de griezelterassen in Pieve en de BrasaSchlucht.

Zelf verkies ik een overnachting in Torbole of Riva del Garda... maar om er een uitvalsbasis van te maken zou ik nu niet doen.




Wij reizen dit jaar 11 dagen en een stop aan het Gardameer zit er zeker weer eens in!

Vanuit België de eerste dag een dikke 700km snelweg tot ergens diep in Duitsland, dan via Oostenrijk naar Slovenië waar we twee nachten verblijven om te gaan raften.
Vanaf Slovenië door de Dolomiten richting het Gardameer, waar we kort in de namiddag arriveren... en uitgebreid kunnen aperitieven en genieten van een vrije namiddag/avond aan dat prachtige meer...

Vanaf het Gardameer gaan we via die Brasaschlucht terug de bergen in en trekken we via de Gavia en Stelvio terug richting het noorden.



Meer dan eens een +/- 10 daagse trip richting het Gardameer gedaan... altijd een aanrader dat meer...
 
Dank voor alle reacties! Heenweg ga ik wel uitkomen. Uitvalsbasis ook wel. De leuke routes en passen staat internet volgensmij mee volgeschreven. Dus ook dat komt goed. Dank iedereen. De Honda staat momenteel klaar voor de grote beurt 😆
 
Als jij Italië in je hoofd hebt zitten dan vlot er naar toe rijden. Zie autobahn richting Memingen/Kempten als noodzakelijk kwaad en dan kan de feest alvast op de Fernpas beginnen….
Maar die vind ik dan weer te druk dus liever die andere die ik eerder noemde... Timmelsjoch is gewoonb richting Sölden volgen en dan zie je vanzelf al bij het rijden in die richting staan of de pas open is... maar ik zou dat voor vertrek gewoon uitzoeken en zo je route bepalen en een fatsoenlijke gps meenemen met je routes er in.
 
Fernpass is inderdaad alleen maar treintje rijden.
Altijd één lange file.

Wel halverwege een mooi uitzichtpunt met restaurant.

20150824_183611.jpg



20220318_091319.jpg


Timmelsjoch
 
Laatst bewerkt:
Ik vlieg 14 juni a.s naar Napels en vertrek vanaf een hotel daar langzaam ri noorden. Mijn motor wordt in Napels bij mijn hotel afgezet door een Nederlands transport bedrijf. Ben van plan om in ca 3-4 weken terug te rijden via Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en België. Heb er ontzettend veel zin in !
Toevallig nog andere motorijders die omstreeks deze data daar ook zullen rijden ?
Groet.........Ome Paulus
 
Ik vlieg 14 juni a.s naar Napels en vertrek vanaf een hotel daar langzaam ri noorden.
Dan begint jouw vakantie gelijk al verkeerd. Niet naar noorden maar juist eerst naar het zuiden rijden!
Als je met de motor in Napels bent, ga dan zeker de Amalfi-kust niet overslaan. Het Sorento-schiereiland wil je echt niet missen.
Nadeel is dan wel dat je zulke mooie stukken niet veel meer gaat krijgen in de rest van jouw trip.

In de door jou genoemde landen kan je hiervoor wat mij betreft wel een stuk overslaan.
DSC00574klein.JPG

In 2014 was ikzelf met de FZ750 aan de Amalfi-kust.
Voor mij naast Z.Afrika de allermooiste motor-km's.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan