JanBros' kleine 2-takt knutselhoekje

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
13.256
6.128
wezemaal
Ga hier het reilen en zeilen wat neerpennen van al mijn 2-takt gekloot :+

Heb een nieuwe dyno gemaakt voor mijn crossblokjes. Men neme een complete aandrijving van een reach-truck, legt ze plat en bevestigd ze op een chassis. Men bout er nog een 2de traktiewiel aanvast voor wat meer inertie, laat de dikke olie af en doet er diesel in (de opwarming van de dikke olie heeft teveel invloed) et voila :

Ardyno (printje gemaakt door 2stroke stuffing waarvan ik vorig jaar nog eentje op ebay gevonden heb) voor op een Arduino Uno dat de signalen naar de laptop stuurt :
en dat gemonteerd in een koekskesdoos van Faraday :



groot voordeel is dat ik nu niet enkel het vermogen kan meten (had al eens een kleinere gemaakt van een aandrijving van een stapelaar, maar die zijn inertie was onvoldoende), maar ook accuraat het motortoerental kan loggen.
 
Laatst bewerkt:
Dyno is "gecalibreerd" door een goed standaard blokje op te zetten en de inertie van de dyno zo in te stellen dat dat blokje uitkomt op 2.5 pk.
zal er wel niet heel ver naast zitten zeker, en uiteindelijk doet het er ook niet veel toe, het gaat om het vergelijken.

Heb de laatste dagen al mijn uitlaten getest, en ze verlengt met 2 en 4 cm met een stukje extra aan de cylinder (al de rest bleef hetzelfde, niet gespeeld met carbu of ontsteking, gewoon uitlaten wisselen. voor de veiligheid carbu te rijk gezet. bedoeling daarvan is een hoop data te hebben, en daarmee omgekeerd te rekenen om de juiste Speed of Sound te vinden voor FOS-uitlaten (of uitlaatgas-temperatuur bij andere uitlaat-rekenprogramma's).
zal wel wat resultaten posten, om duidelijk te maken wat kleine verschillen kunnen doen. hier de beste tov de slechtste (uitleg benaming runs : eerste letter is code van de uitlaat, L =2cm verlengd, LL= 4cm verlengd, 185/188 is de timing, dan volgt het vermogen en het toerental van dat vermogen).
Testen zijn enkel de motor, dus met vario geblokkeerd halfweg
hoogste vs laagste vermogen.png

puur op het gehoor zou je geen verschil merken, bij beide hoor je de pijp zijn werk doen en denk je dat ze goed hun werk doen, maar de cijfers liegen niet : bijna 3pk verschil. bij moto's is dat niet veel, maar hier gaat het om meer dan 30% verschil !
en 3 graden meer uitlaattiming geeft voor dit blokje 10% meer vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder dat de afstelling met het hoogste vermogen wel bij de laagste max. toerental is. Dat wil zeggen dat bij die afstelling het koppel wel erg hoog is en aan de vermogenskromme te zien ook mooi constant is over een breed gebied. Gaat dat ook de basis worden voor je verdere experimenten ?
 
helaas voor mij is die rode uitlaat diegene waar ik al een paar jaar mee rijdt (met 185° maar dan met 2cm verlengd, de RL in de grafiek), en ik ben de file kwijt waarmee ik die gemaakt heb dus ik weet de parameters niet meer.
CVT (vario) heeft zijn voordelen, maar er zijn ook grote nadelen aan verbonden :
andere uitlaat = ander curve = andere vario gewichten nodig en dikwjls ook andere koppelingsveren
vermits er geen ketting is, zit je vast met een aan de eindoverbrenging. tuurlijk is het gemakkelijk veel topvermogen te hebben bij hoge toeren, maar dan verlies je veel bij het uitkomen van heel trage bochten (en die zijn er veel bij cross. als je bv vlak na een trage bocht een helling opmoet, en je moet die helling op met een nog slippende koppeling verlies je veel want het blok geraakt moeilijk aan het toerental waarbij het achterwiel snel genoeg draait en de koppeling vast wordt), en het duurt even eer je de verloren tijd/afstand hebt ingehaald.
zoek je het vermogen lager onderin ben je snel uit trage bochten, maar is je topsnelheid laag. en daar we vooral in Duitsland gaan rijden, waar niet veel vario's zijn en we vooral racen tegen handgeschakelde brommers met 3 versnellingen is het een moeilijke oefening om een goed compromis te vinden. liefst wil ik koppellen rond de 6000 en 10.000tr halen maar dat is een powerband van 4000 of pakweg de helft van het toerenbereik. haalbaar, maar dan heb je weinig max vermogen ...
interessant aan deze grafiek is dat je kan zien dat een 2cm langere/kortere uitlaat in dit geval de curve 500 tr opschuift
vgl R RL RLL.png
 
zoals hierboven lijkt het verschil klein tussen de 3 versies, maar als je de grafiek maakt op basis van tijd ipv toerental van de motor, krijg je een heel ander beeld (niet realistisch want vario is halfweg geblokkeerd en de koppeling pakt al bij 4500 tr en dus niet optimaal afgesteld) maar je krijgt toch een idee van het tijdsverlies bij uitkomen trage bochten tussen de uitlaten : hier 7 seconden verschil om het max vermogen te halen !
vgl R RL RLL vs time.png
 
iedere winter maak ik 1 of 2 nieuwe pijpen in de hoop op verbetering, maar nog nooit die rode kunnen overtreffen, wel bijna geevenaard :
vgl RL vs GR.png


Heb de rode nu eens terug opgemeten en ingegeven in de spreadsheet, en als je die uitlaten dan over mekaar legt krijg je dit (bl = GY roze is RL) :
vgl RL vs GR shape.png

probeer daar maar eens uit te geraken. zo verschillend en toch zo gelijkaardig kwa resultaat :?
 

Bijlagen

  • vgl RL vs GR.png
    vgl RL vs GR.png
    38,1 KB · Weergaven: 0
Is de vernauwing aan het begin, de uitlaatpoort zelf? En dan vanaf de streep begint de pijp?
Wel heel gaaf hoor. Rol je ze met een conus roller?
 
Is de vernauwing aan het begin, de uitlaatpoort zelf? En dan vanaf de streep begint de pijp?
Wel heel gaaf hoor. Rol je ze met een conus roller?
ja, eerste deel is de cylinder zelf met spruitstuk waar de uitlaat over komt.
ik doe bijna alles zelf, dus ook rollen. met een simpele van HBM, laatste stukje blijft altijd rond kloppen rond een geschikte diameter.
 
Wat betreft uitlaten, ik heb in de brommertijd heel wat uitlaten voor snelle puchjes berekend met het programma van Graham Coker. Men was altijd bijzonder positief over de resultaten, maar dat zijn automaatjes. Ik wil het programma wel weer eens opsnorren, mocht je eens een frisse start willen.
 
Wat betreft uitlaten, ik heb in de brommertijd heel wat uitlaten voor snelle puchjes berekend met het programma van Graham Coker. Men was altijd bijzonder positief over de resultaten, maar dat zijn automaatjes. Ik wil het programma wel weer eens opsnorren, mocht je eens een frisse start willen.
Oranje velgen club!
Ik geef les op een werktuigbouwkunde mbo niv 4 in Amsterdam, zou het leuk vinden om met 2 studenten eens een uitlaat te berekenen en te maken. We hebben heel veel op school, maar die conus rollers hebben we niet.
 
Wat betreft uitlaten, ik heb in de brommertijd heel wat uitlaten voor snelle puchjes berekend met het programma van Graham Coker. Men was altijd bijzonder positief over de resultaten, maar dat zijn automaatjes. Ik wil het programma wel weer eens opsnorren, mocht je eens een frisse start willen.
heb er ook 1 van Cocker (van zuid africa), dat gebruikte ik vroeger.
nu die van Frits Overmars.
hier vind je mijn excel's : JanBros 2-takt Excel voor porting/cyl kop/uitlaten
 
We hebben heel veel op school, maar die conus rollers hebben we niet.
heb je ook niet nodig, gewoon een rechte plaatwals en het stuk plaat manueel van richting veranderen zodat de walsen altijd "loodrectht" op de plaat staan
zie vanaf 11:50
een cone uittekenen moet je ook niet doen,zoek op "cone layout". simpel programmaatje waar je de maten ingeeft en die print de vorm automatisch op maat. uitknippen, randen overtekenen en klaar.
 
o
Oranje velgen club!
Ik geef les op een werktuigbouwkunde mbo niv 4 in Amsterdam, zou het leuk vinden om met 2 studenten eens een uitlaat te berekenen en te maken. We hebben heel veel op school, maar die conus rollers hebben we niet.
op bestelling?

ik vraag dit voor een vriend.




graag in rvs
😇
 
Leuk volgmodus aan ! 2008 tm 2010 met een beta mx6 [1980 dacht ik} aan brommercross gedaan in de superklasse .
luuk Foekema heeft mijn uitlaat toen berekend .
 
na uitlaten nu verscchillende verbrandingskamers testen.
origineel zit de bougie schuin, maar dat is c$t om de kop op te spannen in de draaibank, en de vorm is niet optimaal. volledig oplassen is ook c$t, want het is "brol" aluminium met veel verontreiniging in, en als je het dan af draait lijkt het wel gruyere-aluminium (vol kleine gaatjes, te zien aan de rand).
dus volledig deel waar de verbrandingsruimte moet komen afdraaien, en een insert van degelijk alu erin persen en rondom vast lassen aan de kop.. heb er nu 7 klaar gemaakt.
P1010011.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan