Mittah
MF'er
- 18 dec 2013
- 51
- 0
edit
Hallo mede MF'ers!
Na enig tijd nadenken ben ik van mening om toch voor een 4 takt te gaan.
Echter zat ik te kijken naar bijvoorbeeld de Husqvarna 125 SMR (4takt versie).
De keuze is nu dus tussen een SM of Racer maar wel beide een 4 takt.
Van de YZF ben ik wel redelijk op de hoogte, echter heb ik wel vragen over een 125 4 takt SM.
Topsnelheid? ik gokte zelf rond de 100-110
Acceleratie? Ik verwacht dat de SM sneller accelereert dan de YZF maar na ong 80-90km/h word ingehaald door de YZF.
Wat zijn jullie meningen hierover?
Welk van de 2 heeft de grootste fun factor denken jullie?
Alvast bedankt!
Hallo mede motorliefhebbers!
Ik ben een jonge motorliefhebber die toch zit met een dilemma, ik zou advies van ervaren motorrijders goed kunnen gebruiken!
Even wat informatie over mezelf:
Mijn naam is Mitch, 17 jaar.
Ben al sinds jongs af aan een motor enthousiast. Ik vind alles eraan geweldig, op regen na tijdens het rijden
Ik rij vanaf mijn 16e op een Yamaha aerox en kort daarna toch ingeruild voor een Derbi Senda DRD Limited (2 takt 50cc schakelbrommer - opgevoerd natuurlijk ) Schakelen is zo veel leuker!
Vanwege mijn passie voor motoren gaat ook mijn voorkeur uit naar zsm een motorrijbewijs, wat dus de A1 categorie is.
(Natuurlijk komt dat B rijbewijs er ook! Is vandaag de dag wel nodig)
De hoofdredenen voor het halen van een A1 rijbewijs:
- Ben het beu om ''illegaal'' snel te rijden. Boetes en gedoe vind niemand leuk.
- Mijn passie voor 2 wielen
Dit was dan mijn introductie, nu volgt mijn dilemma, ik zou graag jullie advies willen hebben.
1. Is het het waard?
Ik ben zoals verteld een groot fan van motoren, echter is de prijs voor het behalen van een A1 rijbewijs plus de kosten van een motor, pittig duur voor een 17/18 jarige. Is het het wel waard? Kan ik niet beter wachten tot mijn 20e en het A2 rijbewijs halen? (Nieuwe regeling) Ik ben persoonlijk van mening dat ik niet 2 jaar zonder een twee wieler kan, wat is jullie kijk hierop?
2. 125cc 2 takt of een 125cc 4 takt?
Mocht ik er dan uiteindelijk toch voorkiezen om voor mijn A1 rijbewijs te gaan, wat zeer aannemelijk is, komt er een dilemma bij.
Ik ga voor een 2e hands.
125 cc 4 takt betreft de Yamaha YZF-125
125 cc 2 takt betreft de Husqvarna 125 SM
Welke zal ik kiezen? Wat is verstandig?
Ik begin bij de Husky. Niet de mooiste Supermoto maar zeker geen lelijke! Optisch valt er natuurlijk veel te veranderen bij een Supermoto en dat is dus ook geen (heel) groot punt.
Supermoto's en Racers zijn in mijn mening de prachtigste motoren.
Hoofdrede voor de Husky? 11 KW op het kenteken.
Ja, ik ben er zo één. Dit beest heeft 11 KW op het kenteken maar heeft in werkelijkheid (ontgrenst) 30-40pk (-+150km/h) Hiermee valt dus goed rond te komen op de snelweg en is nog veel lol aan te beleven! Plus de mogelijkheid tot offroad is toch zeker de moeite waard! Doe dit echter zeer weinig.
Nadelen? Veel onderhoud, zuipt flink, moeilijk te verkrijgen als SM 2e hands, wellicht problemen door het ontgrenzen
De YZF-125
Een prachtige 4 takt 125cc racer. Toch wel een van de mooiste motoren in zijn categorie.
Ben waarschijnlijk van plan om op mijn 24e een Racer te nemen als ''eind'' motor, echter nog niet zeker! Daarom vind ik dit een mooi starters motortje om te leren. Ook ben ik van mening dat 4 takt veel betrouwbaarder is dan 2 takt, begrijp me niet verkeerd, 2 takt is veel lol om te berijden maar is toch veel minder betrouwbaar en gevoeliger voor weer/temperatuur. Ook vind ik de benzinekosten van een 2 takt niet altijd leuk.
Op het moment rij ik op een opgevoerde brommer die net onder de 100 echte kilometers rijd, echter is deze vooral gericht op optrekken (lichte vertanding) dit speelt ook een rol dat een ''upgrade'' naar een motorrijbewijs niet veel ''sneller'' is en dat toch wel jammer is. (geld voor de YZF)
Nadelen? te weinig vermogen voor zijn ''looks'', Net aan snel genoeg voor de snelweg maar wel gevaarlijk!
Wat is verstandig?
Ik rij namelijk voor dagelijks vervoer maar ook vooral voor de lol! Niks is leuker om lekker te touren met vrienden
Is ontgrenzen van de Husky verstandig? Levert dit niet te veel problemen op?
Is de YZF echt te traag? Al dit soort vragen zijn voor mij nog onbeantwoord.
Als u tot en met hier gelezen heeft bedank ik u voor uw tijd!
Ik hoor graag van jullie, elk advies is welkom!
Met zeer vriendelijke groeten,
Een toekomstige motorrijder,
Mitch
(excuses voor als dit topic in de verkeerde categorie is geplaatst)
Hallo mede MF'ers!
Na enig tijd nadenken ben ik van mening om toch voor een 4 takt te gaan.
Echter zat ik te kijken naar bijvoorbeeld de Husqvarna 125 SMR (4takt versie).
De keuze is nu dus tussen een SM of Racer maar wel beide een 4 takt.
Van de YZF ben ik wel redelijk op de hoogte, echter heb ik wel vragen over een 125 4 takt SM.
Topsnelheid? ik gokte zelf rond de 100-110
Acceleratie? Ik verwacht dat de SM sneller accelereert dan de YZF maar na ong 80-90km/h word ingehaald door de YZF.
Wat zijn jullie meningen hierover?
Welk van de 2 heeft de grootste fun factor denken jullie?
Alvast bedankt!
Hallo mede motorliefhebbers!
Ik ben een jonge motorliefhebber die toch zit met een dilemma, ik zou advies van ervaren motorrijders goed kunnen gebruiken!
Even wat informatie over mezelf:
Mijn naam is Mitch, 17 jaar.
Ben al sinds jongs af aan een motor enthousiast. Ik vind alles eraan geweldig, op regen na tijdens het rijden
Ik rij vanaf mijn 16e op een Yamaha aerox en kort daarna toch ingeruild voor een Derbi Senda DRD Limited (2 takt 50cc schakelbrommer - opgevoerd natuurlijk ) Schakelen is zo veel leuker!
Vanwege mijn passie voor motoren gaat ook mijn voorkeur uit naar zsm een motorrijbewijs, wat dus de A1 categorie is.
(Natuurlijk komt dat B rijbewijs er ook! Is vandaag de dag wel nodig)
De hoofdredenen voor het halen van een A1 rijbewijs:
- Ben het beu om ''illegaal'' snel te rijden. Boetes en gedoe vind niemand leuk.
- Mijn passie voor 2 wielen
Dit was dan mijn introductie, nu volgt mijn dilemma, ik zou graag jullie advies willen hebben.
1. Is het het waard?
Ik ben zoals verteld een groot fan van motoren, echter is de prijs voor het behalen van een A1 rijbewijs plus de kosten van een motor, pittig duur voor een 17/18 jarige. Is het het wel waard? Kan ik niet beter wachten tot mijn 20e en het A2 rijbewijs halen? (Nieuwe regeling) Ik ben persoonlijk van mening dat ik niet 2 jaar zonder een twee wieler kan, wat is jullie kijk hierop?
2. 125cc 2 takt of een 125cc 4 takt?
Mocht ik er dan uiteindelijk toch voorkiezen om voor mijn A1 rijbewijs te gaan, wat zeer aannemelijk is, komt er een dilemma bij.
Ik ga voor een 2e hands.
125 cc 4 takt betreft de Yamaha YZF-125
125 cc 2 takt betreft de Husqvarna 125 SM
Welke zal ik kiezen? Wat is verstandig?
Ik begin bij de Husky. Niet de mooiste Supermoto maar zeker geen lelijke! Optisch valt er natuurlijk veel te veranderen bij een Supermoto en dat is dus ook geen (heel) groot punt.
Supermoto's en Racers zijn in mijn mening de prachtigste motoren.
Hoofdrede voor de Husky? 11 KW op het kenteken.
Ja, ik ben er zo één. Dit beest heeft 11 KW op het kenteken maar heeft in werkelijkheid (ontgrenst) 30-40pk (-+150km/h) Hiermee valt dus goed rond te komen op de snelweg en is nog veel lol aan te beleven! Plus de mogelijkheid tot offroad is toch zeker de moeite waard! Doe dit echter zeer weinig.
Nadelen? Veel onderhoud, zuipt flink, moeilijk te verkrijgen als SM 2e hands, wellicht problemen door het ontgrenzen
De YZF-125
Een prachtige 4 takt 125cc racer. Toch wel een van de mooiste motoren in zijn categorie.
Ben waarschijnlijk van plan om op mijn 24e een Racer te nemen als ''eind'' motor, echter nog niet zeker! Daarom vind ik dit een mooi starters motortje om te leren. Ook ben ik van mening dat 4 takt veel betrouwbaarder is dan 2 takt, begrijp me niet verkeerd, 2 takt is veel lol om te berijden maar is toch veel minder betrouwbaar en gevoeliger voor weer/temperatuur. Ook vind ik de benzinekosten van een 2 takt niet altijd leuk.
Op het moment rij ik op een opgevoerde brommer die net onder de 100 echte kilometers rijd, echter is deze vooral gericht op optrekken (lichte vertanding) dit speelt ook een rol dat een ''upgrade'' naar een motorrijbewijs niet veel ''sneller'' is en dat toch wel jammer is. (geld voor de YZF)
Nadelen? te weinig vermogen voor zijn ''looks'', Net aan snel genoeg voor de snelweg maar wel gevaarlijk!
Wat is verstandig?
Ik rij namelijk voor dagelijks vervoer maar ook vooral voor de lol! Niks is leuker om lekker te touren met vrienden
Is ontgrenzen van de Husky verstandig? Levert dit niet te veel problemen op?
Is de YZF echt te traag? Al dit soort vragen zijn voor mij nog onbeantwoord.
Als u tot en met hier gelezen heeft bedank ik u voor uw tijd!
Ik hoor graag van jullie, elk advies is welkom!
Met zeer vriendelijke groeten,
Een toekomstige motorrijder,
Mitch
(excuses voor als dit topic in de verkeerde categorie is geplaatst)
Laatst bewerkt: