Jonge motorliefhebber die advies nodig heeft!

Mittah

MF'er
18 dec 2013
51
0
edit

Hallo mede MF'ers!
Na enig tijd nadenken ben ik van mening om toch voor een 4 takt te gaan.
Echter zat ik te kijken naar bijvoorbeeld de Husqvarna 125 SMR (4takt versie).

De keuze is nu dus tussen een SM of Racer maar wel beide een 4 takt.
Van de YZF ben ik wel redelijk op de hoogte, echter heb ik wel vragen over een 125 4 takt SM.

Topsnelheid? ik gokte zelf rond de 100-110
Acceleratie? Ik verwacht dat de SM sneller accelereert dan de YZF maar na ong 80-90km/h word ingehaald door de YZF.

Wat zijn jullie meningen hierover?
Welk van de 2 heeft de grootste fun factor denken jullie?

Alvast bedankt!







Hallo mede motorliefhebbers!

Ik ben een jonge motorliefhebber die toch zit met een dilemma, ik zou advies van ervaren motorrijders goed kunnen gebruiken! :)

Even wat informatie over mezelf:

Mijn naam is Mitch, 17 jaar.
Ben al sinds jongs af aan een motor enthousiast. Ik vind alles eraan geweldig, op regen na tijdens het rijden :/
Ik rij vanaf mijn 16e op een Yamaha aerox en kort daarna toch ingeruild voor een Derbi Senda DRD Limited (2 takt 50cc schakelbrommer - opgevoerd natuurlijk :$ ) Schakelen is zo veel leuker!


Vanwege mijn passie voor motoren gaat ook mijn voorkeur uit naar zsm een motorrijbewijs, wat dus de A1 categorie is.
(Natuurlijk komt dat B rijbewijs er ook! Is vandaag de dag wel nodig)

De hoofdredenen voor het halen van een A1 rijbewijs:

- Ben het beu om ''illegaal'' snel te rijden. Boetes en gedoe vind niemand leuk.
- Mijn passie voor 2 wielen ;)

Dit was dan mijn introductie, nu volgt mijn dilemma, ik zou graag jullie advies willen hebben.

1. Is het het waard?

Ik ben zoals verteld een groot fan van motoren, echter is de prijs voor het behalen van een A1 rijbewijs plus de kosten van een motor, pittig duur voor een 17/18 jarige. Is het het wel waard? Kan ik niet beter wachten tot mijn 20e en het A2 rijbewijs halen? (Nieuwe regeling) Ik ben persoonlijk van mening dat ik niet 2 jaar zonder een twee wieler kan, wat is jullie kijk hierop?


2. 125cc 2 takt of een 125cc 4 takt?

Mocht ik er dan uiteindelijk toch voorkiezen om voor mijn A1 rijbewijs te gaan, wat zeer aannemelijk is, komt er een dilemma bij.

Ik ga voor een 2e hands.

125 cc 4 takt betreft de Yamaha YZF-125
125 cc 2 takt betreft de Husqvarna 125 SM

Welke zal ik kiezen? Wat is verstandig?

Ik begin bij de Husky. Niet de mooiste Supermoto maar zeker geen lelijke! Optisch valt er natuurlijk veel te veranderen bij een Supermoto en dat is dus ook geen (heel) groot punt.
Supermoto's en Racers zijn in mijn mening de prachtigste motoren.

Hoofdrede voor de Husky? 11 KW op het kenteken.
Ja, ik ben er zo één. :Y Dit beest heeft 11 KW op het kenteken maar heeft in werkelijkheid (ontgrenst) 30-40pk (-+150km/h) Hiermee valt dus goed rond te komen op de snelweg en is nog veel lol aan te beleven! Plus de mogelijkheid tot offroad is toch zeker de moeite waard! Doe dit echter zeer weinig.
Nadelen? Veel onderhoud, zuipt flink, moeilijk te verkrijgen als SM 2e hands, wellicht problemen door het ontgrenzen


De YZF-125
Een prachtige 4 takt 125cc racer. Toch wel een van de mooiste motoren in zijn categorie.
Ben waarschijnlijk van plan om op mijn 24e een Racer te nemen als ''eind'' motor, echter nog niet zeker! Daarom vind ik dit een mooi starters motortje om te leren. Ook ben ik van mening dat 4 takt veel betrouwbaarder is dan 2 takt, begrijp me niet verkeerd, 2 takt is veel lol om te berijden maar is toch veel minder betrouwbaar en gevoeliger voor weer/temperatuur. Ook vind ik de benzinekosten van een 2 takt niet altijd leuk. :X

Op het moment rij ik op een opgevoerde brommer die net onder de 100 echte kilometers rijd, echter is deze vooral gericht op optrekken (lichte vertanding) dit speelt ook een rol dat een ''upgrade'' naar een motorrijbewijs niet veel ''sneller'' is en dat toch wel jammer is. (geld voor de YZF)

Nadelen? te weinig vermogen voor zijn ''looks'', Net aan snel genoeg voor de snelweg maar wel gevaarlijk!



Wat is verstandig?
Ik rij namelijk voor dagelijks vervoer maar ook vooral voor de lol! Niks is leuker om lekker te touren met vrienden


Is ontgrenzen van de Husky verstandig? Levert dit niet te veel problemen op?
Is de YZF echt te traag? Al dit soort vragen zijn voor mij nog onbeantwoord.



Als u tot en met hier gelezen heeft bedank ik u voor uw tijd! :}
Ik hoor graag van jullie, elk advies is welkom! *D

Met zeer vriendelijke groeten,

Een toekomstige motorrijder,
Mitch :W


(excuses voor als dit topic in de verkeerde categorie is geplaatst)
 
Laatst bewerkt:
1. Is het het waard? Ja, gewoon rijden en ervaringen op doen. Is toch heel anders dan een brommertje.
2. 4 takt -> Je wil toch geen groter brommertje? :+

Als ik jou was zou ik niet onbegrensd gaan rijden als je je rijbewijs daarvoor nog niet hebt. Schijnt nogal een gedoe te zijn met de verzekering als je een ongeluk krijgt :+
 
Dankuwel!

Mijn voorkeur gaat ook uit naar 4 takt, betrouwbaarder, geen olie mengen, grotere powerband etc. En natuurlijk is het wel een beetje raar als je zegt ja dit is mijn motor, en dan komt er zon brommer geluidje uit.. 2 takt is leuk voor weinig CC maar 4 takt is in mijn mening beter bij meer CC.
 
je rijdt op een brommert veel sneller dan toegestaan, en wil nu legaal nog sneller...
dan moet je gewoon dat rijbewijs gaan halen. zeker gezien je passie voor het motorrijden.
wie heeft die regel bedacht dat beginners op een 125cc brommert moeten rijden?????? blijft raar... ik ben ook een beginner, en een 1100 gekocht. komt wel een keer wat zwaarders...

de keus tussen 2-tact en 4-tact is niet eenvoudig, alles heeft zijn voor-en nadelen.
persoonlijk kies ik liever voor 2-tact. dat vanwege het onderhoud en reparaties. makkelijker, maar wel vaker nodig...
keuze kan je ook maken als je het rijbewijs op zak hebt door proefritjes te maken.
dan weet je wat je onder je kont hebt. de fiets waar je de grootste smile van krijgt wint...

maken ze trouwens brommerts tegenwoordig zo langzaam dat je bekeuringen krijgt? :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit van mijn leven op een brommer gereden maar 2takt vergt toch meer onderhoud? :?
Licht beginnen is niet erg :) Zelf begonnen met een 650cc 1 cilinder en daar veel op geleerd :Y
 
Dat zegt die toch ook:
persoonlijk kies ik liever voor 2-tact. dat vanwege het onderhoud en reparaties. makkelijker, maar wel vaker nodig...
maken ze trouwens brommerts tegenwoordig zo langzaam dat je bekeuringen krijgt? :+
Makkelijker maar wel vaker nodig.
 
Halen dat motorrijbewijs!

De "eis" dat werkgevers een B rijbewijs moet hebben is volgens mij niet super hard, maar cultuur: als jij een A op tafel legt, weten ze dat jij gewoon over de snelweg kan, en zelfs tussen de file door. Alleen met ijzel ben je de sjaak.

Betreffende de motor: Pas op met opvoeren en "turks tunen": Als je een ongeluk maakt, en je hebt allemaal dingen veranderd (luide uitlaat, spiegels gedemonteerd, Fuck the Police sticker) kun je er donder op zeggen dat je alle schijn tegen hebt, en misschien mee mag voor controle.

Als laatste adviseer ik dan om voor een normale, niet-exotische viertakt te gaan: Als er shit stuk gaat wil je dat je onderdelen er binnen twee dagen weer op zitten, en niet dat je twee weken op zoek bent naar een dealer, vervolgens een week moet wachten op een prijsopgave, en daarna zes weken mag wachten op een poststuk uit Italië. (Ja Vectrix, ik heb het over jou :+ )
 
Gewoon halen die hap!
Als jou "passie" echt zo groot is als je zegt dan had je deze vraag hier niet gesteld toch of wel ;)
En het max vermogen, sja de wet zegt dat je max een x aantal kw mag hebben maar de vermelding op je papieren is wat gemeten is op de krukas en ome agent kan alleen het vermogen op het achterwiel meten ;)
Leuk vervang uitlaatje met E keur én db killer brengt jou echt niet gelijk in de problemen.

Mooier pijpje maakt je motortje leuker om te zien en klinkt heel wat leuker wat het rijplezier enorm verhoogd en als je er toch zeker 3 jaar op vooruit moet dan kan je hem net zo goed naar je zin maken.

Of zeg ik nou hele rare dingen?
 
Makkelijk: halen! Moorrijbewijs is even duur als je autorijbewijs dus dat maakt weinig uit. En als je één bekeuring uitspaart met je brommer heb je dat rbw ook al voor de helft terugverdiend.

Tweetakt of viertakt: 4-takt. Stiller, zuiniger, onderhoudsvriendelijker, gaat langer mee. Die tweetakten beginnen ook wel erg oud te worden. Begrijp me goed: 2-takt is heel gaaf. Het geluid, de power, de opvoermogelijkheden.... Maar je moet wel handig zijn en als je veel rijdt kan een tweetakt best duur worden.

Succes met de rijlessen!

Edit: sterker nog, als je heel blij bent met je brommer zou je 'm kunnen laten herkeuren bij de RDW als lichte motorfiets. Voor de details zie site RDW.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon vanaf rijbewijs AM, je A1'tje gaan halen. Dat staat buiten twijfel.

Echter zou ik persoonlijk voor het 2-taktje gaan. Je bent gewend aan de "herrie" die er uit komt, in tegenstelling tot het gesnor van een 125cc 4-takt. Daarbij is het wat feller. Staat tegenover dat het onderhoud wat regelmatiger voorkomt, maar gezien je 2-takt verleden ga ik er van uit dat dat redelijk gaat lukken. Zolang je zelf een beetje kunt sleutelen (of wil leren), zou ik een 2-taktje pakken. Opvoeren kun je doen, al zou ik niet verder dan 15kW gaan dan. Gewoon net even zodat die de 130 veilig haalt voor als je in het oosten des lands de snelweg op moet. Politite kom je op gebied van "opvoeren" gelukkig zelden (eigenlijk: niet) tegen op de motor.

4 takt gaat wat langer meer, maar is als 125cc ook wel verrot traag. Die 100 km/h die je nu op de brommer pakt, pak je dan met moeite op de motor. Beetje zonde, niet?
Dat deel ik vanuit mijn ervaring van mijn 4-takt verleden: 4-takt scooter 50cc (en later opgevoerd naar 85cc) rijdt brak. Als 85'er ging het nog wel, maar een standaard 2-takt bijhouden is acceleratie ging al nauwelijks. 125cc is nog wel net even iets sneller, en voor brommerbegrippen leuk, maar voor motor niet. Ook dat is uit ervaring, al wat het een 9 kW'tje ipv 11kW. Leuke brommer, snorretjes geluid, maar niet als motor. Top die eigenlijk (gevaarlijk) laag ligt.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon A1 gaan halen. Hobby's kosten nou eenmaal geld. Je kan wel wachten op A2 maar als je zo redeneert kan je ook gaan wachten op A onbeperkt.

Dus halen en rijden.
 
Ik zou gewoon dat rijbewijs gaan halen! Ik heb het zelf ook gehaald toen ik bijna 19 was, gelukkig nog met oude regeling. Wel opletten met verzekering enzo ja, geen rare dingen eraan veranderen.... (zeg ik... ik rij op een 900cc fireblade die op mysterieuze wijze op het kentekenbewijs op 25 kw staat xD).

Ik zeg gewoon doen in ieder geval! Als de financiën het toelaten ten minste.
 
Welkom!

1 & 2: Is hierboven al genoeg antwoord op gegeven denk ik

Wat betreft opvoeren van de 11Kw: ik zou het niet doen. Hooguit wat 'tunen' met een andere uitlaat.
Als je met een opgevoerde motor een ongeluk veroorzaakt rij je in principe zonder het vereiste rijbewijs en kentekenpapieren. Je loopt dan het risico dat de verzekering de kosten op jouw gaat verhalen, en dat je de rest van je leven moet betalen voor letselschade.
En zelfs als je er die 30-40pk uit kan halen, is het geen snelwegmonster, daar heb je toch minimaal wel 50-60pk voor nodig om enigszins 'lekker' te kunnen rijden (ik zeg niet dat het niet kan met minder...). Je gaat veel meer plezier beleven aan de lekkere slingerwegen.
 
Die afweging kun je het beste zelf maken... Wil je inderdaad op een opgevoerde motorbrommer rijden of wacht je nog even iets langer zodat je al een A2 rijbewijs kunt halen bijvoorbeeld.. En of het verstandiger is om eerst auto te doen of motor.. Ik heb eerst auto gedaan en ben daarna bijna meteen verder gegaan met motor. Ze zeggen dat het beter is om B eerst te doen, omdat je dan iemand naast je hebt zitten die je veel beter kan begeleiden en je fouten kan corrigeren. Maar ook zijn er genoeg mensen die eerst A doen ipv B, dus ook dat zal prima kunnen. Maar dat is denk ik toch echt iets wat je voor jezelf moet beslissen :)
11kw is in ieder geval wel klote, je moet vaak blij zijn als je niet door vrachtwagens ingehaald word op de snelweg :X

En wat betreft het opvoeren e.d van je motor.. Zou ik niet doen. Betekent in het kort gewoon dat je zonder rijbewijs rond zou rijden en dus gelijk onverzekerd bent. Dus als er dan iets gebeurd ben jij de pineut, ookal is het ongeluk niet jou schuld. En het is makkelijk praten met "dat overkomt mij niet". Maar een ongeluk zit in een klein hoekje :')
 
Laatst bewerkt:
Bijna alles dus.... en regen is ook niet zo erg met de juiste kleding.
En je bent het beu om boetes e.d. te krijgen, maar met een motor onder je kont is het nog veel makkelijker om boetes te krijgen hoor :+
Wat verstandig is, tsja, iedereen doet wel eens iets verstandigs en vaker nog iets onverstandigs. Zou je aanraden, vanwege het feit dat je er toch ook dagelijks mee gaat rijden, een motor te kiezen met zo min mogelijk plastic er op. Denk dat je daar ook de meeste lol aan gaat beleven. (B.v. die husky)
 
Ik zou voor de 2-takt gaan omdat ik denk dat die 4-takt je heeeel snel begint te vervelen als je van een opgevoerde schakelbrommer af komt. Als er 11kW of minder op kenteken staat ben je gewoon verzekerd hoor. Dat de RDW zo weinig kW op het kenteken zet is niet jouw probleem.

Onderhoud is gewoon makkelijker zelf te doen bij een 2-takt dus hoeft helemaal niet veel te kosten.
 
Ik zou voor de 2-takt gaan omdat ik denk dat die 4-takt je heeeel snel begint te vervelen als je van een opgevoerde schakelbrommer af komt. Als er 11kW of minder op kenteken staat ben je gewoon verzekerd hoor. Dat de RDW zo weinig kW op het kenteken zet is niet jouw probleem.

Onderhoud is gewoon makkelijker zelf te doen bij een 2-takt dus hoeft helemaal niet veel te kosten.

Je rijd een motor waar je niet op mag rijden, dus ben je niet verzekerd, simpel. Zodra een motor meer dan 11kw heeft valt deze onder het a2 rijbewijs. Of dit nou op de papieren ook aangepast is of niet, als ze erachter komen dat ie meer vermogen heeft dan toegestaan ben je gewoon de pineut :+
 
Je rijd een motor waar je niet op mag rijden, dus ben je niet verzekerd, simpel. Zodra een motor meer dan 11kw heeft valt deze onder het a2 rijbewijs. Of dit nou op de papieren ook aangepast is of niet, als ze erachter komen dat ie meer vermogen heeft dan toegestaan ben je gewoon de pineut :+
Laat de verzekering dat maar eens hard maken dan ;) Als er 11kW op het kenteken staat zeg je gewoon dat je niet beter wist en dat de motor nog gewoon origineel is. Die dingen komen namelijk gewoon met 30 a 35 pk uit de fabriek. Ik snap daarom ook niet helemaal waarom ze met zo'n laag vermogen op kenteken staan.
 
Laatst bewerkt:
:W Hoi Mitch,

Je passie blijkt wel uit je berichtje :Y
Gewoon gaan voor A1 ;)
zou persoonlijk voor een 4takt gaan, gewoon omdat 2takt een beetje uitstervend iets is en het minder onderhoud (dus kosten) scheelt.
Natuurlijk schiet je qua snelheid e.d. niet veel op ten opzichte van je huidige brommer, maar het verschil is dat het met je motor gewoon mag :P
De keuze qua 11kw motoren wordt steeds groter, dus gewoon lekker proefrijden als je je pasje hebt behaald :]

Wat je ook besluit: Veel veilige kilometers, en houdt de glimmende kant boven 8-)
 
Ik zeg doen! Gewoon een leuke 125cc kopen en die erbij houden voor korte ritjes/stad als je eenmaal je volwassen machine hebt. Mocht je het geld er voor over hebben natuurlijk!

Qua model zou ik voor een SM gaan, of voor de KTM Duke 125CC
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan