Jonge motorliefhebber die advies nodig heeft!

Waarom bitcht iedereen altijd op 2-takt?

Zo'n ding repareer je nog met 2 linkerhanden.
Zou zelf lekker voor 2-takt gaan. Verrekt weinig wat eraan kapot kan gaan.

Dacht dat de Senda ook leverbaar was als 125'er 2-takt? Oftewel zo'n ding scoren, je brommerperiode met 2 jaar verlengen, ding kietelen en dan moet er wel een leuke hoeveelheid vermogen uitkomen.

Gok dat onderstaand filmpje wel aantoont dat een 125'je 2-takt echt niet traag hoeft te zijn haha.
 
Wachten op A2 en in die 2 jaar kun je je B halen en een beetje sparen voor een leuke 35kW fiets. 11kW geeft alleen maar reden tot uitmelken en snel door de bochten willen om je vermogenstekort op te vangen.
 
Ik geef JB1 gelijk of als je echt niet kan wachten op een motor inderdaad een senda 125cc 2 takt of een aprilia rs 125cc 2 takt.
Zeer leuke beginners motoren omdat het toch nog 2 takt is.
4 takt 125cc gaat heel snel vervelen vrees ik.
 
zelf ook voor hetzelfde dilemma gestaan,
heb er zelf toch voor gekozen om mijn rijbewijs B eerst te halen en wanneer ik 20 ben voor A2 te gaan.
 
Ik zou wachten op A2 als je 20 bent.. je schiet niet veel op met een 125cc, (als ik hoor dat je motor nu al 100km/u gaat)

Haal in de tussentijd gewoon je B? , tenzij geld geen rol speelt.. dan haal ook gewoon je A1.
 
Bedankt iedereen voor de reacties!

Ik begin nu nog meer te twijfelen, ben er wel achtergekomen dat ik de Husqvarna eigenlijk alleen wil als ik hem ook daadwerkelijk onbegrenst ga rijden, anders heb ik alleen mezelf mee want dan kan ik net zo goed een 4 takt rijden.
Ben inderdaad toch wel bang voor eventuele ongelukken. Ik heb zelf nog nooit een ongeluk gehad (Wel eens een frontflip over me stuur gemaakt tijdens het crossen in het zand..) maar ik heb genoeg vrienden die wel echt bijna een ongeluk hebben gehad. En mocht het dan niet eens mijn schuld zijn, ik ben dan direct wel degene die ''te hard'' gaat en dus ben ik de gene die de sjaak is. Ik zit hier niet zo op te wachten. Altijd rekening houden met het onverwachte denk ik dan zo. Toch is ergens in mij nog iets wat zegt, maar meer power is ook leuk!
Dilemma :/
Me voorkeur begint nu wel meer naar de 4 takt te gaan, dat wel.

- off topic:
Ging vandaag naar motorwinkel MOTOPORT in uithoorn. Wat heb ik daar lopen kwijlen zeg! Super mooie motoren. :3
 
Wat deze keus ook moeilijk maakt, is dat ik de keuze tussen een racer/supermoto onmogelijk moeilijk vind. Ik vind het beide geweldig.
 
SM, geeft aanzienlijk meer lol op lagere snelheden. Koop over een paar jaar als je het geld kunt missen een leuke circuitracer.
 
ik ben zelf 19, rij een TDR125 (2 takt)

En wat mensen zeggen over 2 takten. nouja. dat ding van mij is Rete zuinig 1 op 27 dat is zuiniger dan jouw derbi :P .
Trekt aardig op. alleen is de top niet hoog. 110 km/uur op de teller. maar rijd wel heerlijk.

alleen kijkt iedereen op het fietspad wel aardig om omdat ze denken dat er een brommer aankomt.
ik snap je gevoel wel. maar ik persoonlijk had wel eerste B gehaald en A2 op m'n 20ste als die plannen al bekend waren!

maar ondanks. 125cc is leuk zolang je niet op wegen gaan waar je harder dan 80 moet.
 
Laatst bewerkt:
ik ben zelf 19, rij een TDR125 (2 takt)

En wat mensen zeggen over 2 takten. nouja. dat ding van mij is Rete zuinig 1 op 27 dat is zuiniger dan jouw derbi :P .
Trekt aardig op. alleen is de top niet hoog. 110 km/uur op de teller. maar rijd wel heerlijk.

alleen kijkt iedereen op het fietspad wel aardig om omdat ze denken dat er een brommer aankomt.
ik snap je gevoel wel. maar ik persoonlijk had wel eerste B gehaald en A2 op m'n 20ste als die plannen al bekend waren!

maar ondanks. 125cc is leuk zolang je niet op wegen gaan waar je harder dan 80 moet.

En is dit een 11kw motor? Volledig origineel? begrenst/ontgrenst?

Ben benieuwd :)
 
SM, geeft aanzienlijk meer lol op lagere snelheden. Koop over een paar jaar als je het geld kunt missen een leuke circuitracer.

Klopt ook wel.
Plus als je naar de looks van een YZF-125 kijkt zie je *denk je* een 600cc-1000cc sportbike. Dan hoor je het geluid of dan zie je hem voorbij komen en dan is dat toch wel weer een beetje jammer. Vind ik hetzelfde met 50cc sportbikes die dan voorbij komen op het fietspad, das toch dan wel weer jammer.

Toch vind ik de YZF een prachtding en zit ik er echt aan te twijfelen.
 
Dat had ik destijds met m'n Derbi GPR ook: Dikke remschijf, brede kuip en seatpipe, helemaal 2007....


....En dan start je hem.....
 
Ey, welkom op motor-forum!!

Keuze tussen 2takt en 4takt is waar je verlangens een beetje naar uit gaan.. In principe als je legaal gaat rijden heeft een 2takt niet veel voordeel aangezien je het extra vermogen wat ze vaak (onbegrenst) hebben, toch niet mag benutten dan. Daarnaast bestaat het onderhoud van een 2takt voornamelijk uit het vervangen van je zuiger om bv. de 15.000km. Een 4takt heeft een heel ander geluid, zal misschien wat meer het motorgevoel geven met betrekking tot het geluid. Techniek is wat ingewikkelder, maar eigenlijk zou dat alleen om kleppen stellen moeten gaan. Verder hoef je geen onderhoud te plegen aan dat blok.

Een yamaha yzf r125 is zo'n beetje de beste 11kw motor die er is! Zal een verbruik hebben van rond de 1:40 dacht ik.
Verder is het formaat ook wel (redelijk) motorformaat, en zal dus wel echt verschillen van je brommer.
Top van die motor bedraagt zo'n 130km/u. 140km/u als het ff meezit.

Wat Chris ofc zegt moet je maar gewoon negeren hoor :p Die gozer had eerst een yamaha yzfr125 maar begon te klagen over de té sportieve houding en is nu diep in het dal gezonken en rijdt nu een motorscooter, dus geen wonder dat ie nu met dat advies komt om voor a2 te gaan
Graag gedaan chris })


Ik zou gewoon voor je A1 gaan!
Ik heb de mijne in augustus gehaald en ben er blij mee! Uiteraard mis ik vermogen, want je bent niet snel... wel vlot, maar niet snel.

Verder zou ik eens in dit topic kijken:
http://www.motor-forum.nl/forum/lis...ijders-Topic-III-Met-de-Motor-op-het-Fie.html

125cc 4takt rijden mag dan niet de kick geven van een zwaardere motor, maar het verbruik ervan, en de onderdeelprijzen zijn erg aantrekkelijk vergelijken met de zwaardere motoren!
En als je dan 20 bent, heb je inmiddels weer wat gespaard, wat rij-ervaring opgedaan, en dan kan de sensatie beginnen! 35kw is ook nog lang niet de top uiteraard, maar er zijn gewoon 35kw motoren die in 5/6 sec op de 100 zitten dacht ik zo

Groetjess :W
 
Klopt ook wel.
Plus als je naar de looks van een YZF-125 kijkt zie je *denk je* een 600cc-1000cc sportbike. Dan hoor je het geluid of dan zie je hem voorbij komen en dan is dat toch wel weer een beetje jammer. Vind ik hetzelfde met 50cc sportbikes die dan voorbij komen op het fietspad, das toch dan wel weer jammer.

Toch vind ik de YZF een prachtding en zit ik er echt aan te twijfelen.

Geloof mij, je hoort echt wel onderscheid (evt met een andere einddemper) bij zo'n 4takt qua geluid, vergeleken met een brommer!

Anders gewoon een proefles aanvragen, misschien dat je een rijschool in de buurt heb met een yzfr125 als lesmotor
 
Voor 11kW zou ik eerder een SM-achtig iets kopen, daar beleef je denk ik meer plezier aan, kan je ook nog een beetje door het bos crossen.
Zo'n 11kW supersport is het gewoon een beetje net niet zeg maar :')
 
Dat had ik destijds met m'n Derbi GPR ook: Dikke remschijf, brede kuip en seatpipe, helemaal 2007....


....En dan start je hem.....

Ik ken het maar al te goed!
Heb zelf op mijn Derbi Senda een dikke SCR Corse HM 50/70 pijp zitten. Dat geeft dan wel weer een zalig geluid!

Ik vind 2 takt geluid gaaf, maar dan wel voor een enduro/dirtbike.
 
Ey, welkom op motor-forum!!

Hey bedankt! en bedankt voor je reactie!

Ik ben ook van mening dat als ik een motor neem, dit wel het liefst een 4 takt is.

Hoe bevielen de lessen trouwens? Had je al enige ervaring van te voren? Zijn de lessen prijzig?

Ik heb zelf al veel ervaring op gedaan qua bochten maken, remmen, sturen, schakelen, etc. Is het dan mogelijk om kortere lessen te nemen?
 
Voor 11kW zou ik eerder een SM-achtig iets kopen, daar beleef je denk ik meer plezier aan, kan je ook nog een beetje door het bos crossen.
Zo'n 11kW supersport is het gewoon een beetje net niet zeg maar :')


Zeker waar! maar ik kan me echt prima vermaken op de weg, toch is de mogelijkheid om te crossen inderdaad wel leuk. Toch is dit ook wel weer een beetje zonde als je dit met een SM doet. Ze kunnen het, zijn er ook deels voor gemaakt, maar 1 val partij en het is toch wel zonde. Plus als ze ook nog begrenst zijn, zal het vermogen er niet van af ''spatten'' maar goed dat is bij een 4 takt precies hetzelfde.

Bedankt voor je reactie :)
 
Voor een 11kw motor vind ik een 'sportlook' wel heeel erg kinderlijk uitzien :+ ...
De bandjes lijken rechtstreeks van een fiets af te komen..

Ga lekker voor een sm fietsje ofzo! Valt wat minder op als je zo weinig vermogen hebt. Bij 11kw wil je ook juist een smijtfietsje hebben..
 
Hey bedankt! en bedankt voor je reactie!

Ik ben ook van mening dat als ik een motor neem, dit wel het liefst een 4 takt is.

Hoe bevielen de lessen trouwens? Had je al enige ervaring van te voren? Zijn de lessen prijzig?

Ik heb zelf al veel ervaring op gedaan qua bochten maken, remmen, sturen, schakelen, etc. Is het dan mogelijk om kortere lessen te nemen?

Ey,

Lessen bevielen mij goed! Bij het AVB gedeelte scheeld het wel denk ik dat je een lichtere motor hebt, zijn de oefeningen toch wat sneller op te leren dan een zwaardere motor.
Ikzelf had nog helemaal geen 2wieler-ervaring, dus voor mij was het helemaal nieuw! Schakelen had ik ook wel gauw door, ging makkelijker dan bij de auto vond ik, en tja, bochten, sturen, remmen, zal niet zo gek veel verschillen van een brommer denk ik...Zaken als niet remmen in een bocht, tussen de strepen doorrijden etc zul je waarschijnlijk al wel weten, maar verder heb ik nooit op zo'n brommer gereden, dus weet ook niet precies hoe dat aanvoelt.


Lessen kostte bij mij in principe 45 euro per uur, maar als ik contant betaalde maar 40 euro per uur. Ik denk dat het wel meevalt hoeveel lesuren je kan besparen met brommerperiode.. je moet misschien toch weer wat rustiger gaan rijden volgens de cbr regeltjes en misschien foute dingen afleren.

Trouwens, een autorijbewijs is nou ook niet per se een must hoor tegenwoordig.., tenzij het wel echt van pas komt bij je i.c.m. je opleiding, maar dat werkgevers vragen of je in het bezit bent van een autorijbewijs, is meer een vraag als: 'Ben je in het bezit van een rijbewijs', maar zij denken automatisch aan auto ;)

Maar die keuzes zijn allemaal aan jou

groetjess
 
Voor een 11kw motor vind ik een 'sportlook' wel heeel erg kinderlijk uitzien :+ ...
De bandjes lijken rechtstreeks van een fiets af te komen..

Ga lekker voor een sm fietsje ofzo! Valt wat minder op als je zo weinig vermogen hebt. Bij 11kw wil je ook juist een smijtfietsje hebben..

Valt best mee, bij mijn cbr is dat idd het geval (is dan ook wel een beetje een uitzondering... :') ), maar motoren als een hyosung gt(r) 125, of yamaha yzfr125, duke125 etc hebben gewoon knappe banden ;)
 
Een 130 achterband... Mijn inziens nogal aan de kleine kant om een volwassen look af te kunnen geven...
Maar meningen verschillen! :)
 
En is dit een 11kw motor? Volledig origineel? begrenst/ontgrenst?

Ben benieuwd :)


11kw ja, volledig origineel. Yap uit duitsland kwam daar uit de 80 km regeling.
hij is dus ontgrenst uit de 80km per uur. maar ik heb hem verder niet opgevoerd.
Cilinder is 125, uitlaatbocht/Demper origineel, Alles. behalve de tegrote topkoffer niet :9.

Het blokje dat daar in zit is trouwens ook gebruikt voor de Yamaha DR125 en de Ktm lc2 125.

Wat ik heb gemerkt is dat die aardig optrekt voor een 125. TOT de 80!
en hij zit origineel precies op de 11kw!

maar die 1 op 27 red je met een 50cc blok origineel amper. en deze brommert van mij komt uit '97. en ik rij behoorlijk sportief hoog in touren!


oh.. en wil je zo'n 125cc-er kopen?
Duitsland! *D *D


Edit: en over dat uitzien. ja. bij deze motor zie je niet dat het een 125cc is. ja aan de uitlaatbocht maar kwa looks. je moet niet klein zijn. dan is de TDR niks voor je :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan