Ik heb al jaren een motor willen verbouwen maar nooit kwam het ervan. Totdat ik vorig jaar een zwaar motorongeluk had gehad en ik een paar maanden moest revalideren (Beide bovenbenen gebroken ). Had geen motor meer en dat voelde kaal.. dus terwijl ik nog in behandeling van een revalidatiecentrum was had ik alweer een motor. (welgeteld 2 weken zonder motor thuis geweest ) Kon toch een paar maanden niet naar school of werken dus een mooi moment om een fighter te bouwen! Lekker wat te doen en toch met motoren bezig.
Toen ik de gsx-r kocht was de vorige eigenaar al begonnen met een verbouwing. Hij had de kuip eraf gehaald en een lucas kroonplaat met renthal stuur gemonteerd. Ding zag er toen zo uit:
Omdat het mijn eerste fighter was had ik voor een zitje gekozen die vaak werd gebruikt. Had ik in ieder geval genoeg voorbeelden mocht ik vastlopen. Werd dus een zitje van een 98 R1.
Eerst kijken hoe ik hem wilde hebben....
Toen een schokbreker gemonteerd van een gsx-r 1000k5. Hierdoor kwam de achterkant een paar cm omhoog en had ik een redelijke lijn gevonden:
Vervolgens het subframe aangepast, bezig gegaan met het inkorten van de kabelboom, gouden rem/koppeling hendels gemonteerd en de teller (acewell 3100) aangesloten.
Toen bij Gerard/Jerryt het subframe weer aan elkaar laten bakken.
Toen een ander contactslot aangesloten, stukken kleiner (en lichter) als het originele contact.
En met een stukje aluminium bevestigd aan een van de boutgaten van de stuurdemper.
Toen van een stukje aluminiumplaat een accubak gevouwen. Wint geen schoonheidsprijs. Maar doet wat het moet doen.
Op het subframe gemonteerd:
Toen een polycarbonaat plaat onder het zadel gemaakt voor de electronica:
En de accukabels verlengd:
Toen het voorwiel zwart gespoten. Op de beun manier.. met de band er nog om.
Remschijven schoongemaakt en het hart goud gespoten:
Toen de voorkant verder uitelkaar gehaald om goed schoon te maken en de balhoofdlagers opnieuw in te vetten:
Omdat ik nou goed bij de uitlaatbochten kon wou ik die ook meteen netjes maken. 7 van de 8 boutjes wouden los.. maar eentje zat goed vast! (zit die nog steeds overigens) Boutje goed in de kruipolie gezet, inbussleutel erin, griptang op de imbus en draaien maar. Dus niet. Breekt de kop van de imbus af in de bout (was cheap ass ding van de lidl overigens.)
Vanwege de niet echt optimale positie en de koude betonnen garage vloer het hele uitlaat gebeuren maar uitgesteld.
Voorkant weer gemonteerd:
Onderkuipje erop en beugeltje gemaakt voor de demper:
Nieuwe remleidingen en vloeistof reservoir:
Toen een undertail gemonteerd (Op de foto zat die nog niet vast. Ding paste voor geen meter..) Later wel andere (“sharkeye”) lichtjes erin gezet.
Zadel gemaakt (originele zadel doormidden gezaagd, polycarboonaatplaat op originele zadelplaat gebout + extra stukje schuim en bekleed.), kentekenplaat bevestigd en de verlichting aangesloten.
Toen kon er eindelijk op gereden worden. Had alleen niks met de carburateur gedaan.. Leek mij veelste ingewikkeld toen.. Niet handig, want door het gestuiter (op de aanhanger) van de vlotters in de lege vlottebakjes was de vlotterhoogte niet goed meer. Resultaat was dat de motor na 5 km verzoop en het eerste ritje goed was voor mijn conditie .. Toen ik toch met de carburateur bezig moest heb ik maar meteen k&n filters erop gezet en de sproeierbezetting aangepast. Bleek toch wat simpeler te zijn dan ik vantevoren dacht zo’n carburateur.
Toen de motor gespoten:
Wat stickers geplakt en de koplampbehuizing zwart gespoten:
Toen de demper 10cm ingekort en de rearsets zwart gespoten.
Het was inmiddels lekker weer buiten, graadje of 30, warm genoeg dus om me weer aan de uitlaat te wagen. Had de kop van de bout er afgeboord en hoopte dat ik die er, zonder dat de uitlaatbochten in de weg zaten, met een tang uit kon draaien.
Dat wou dus niet. Had er toen maar een moer opgelast:
Kon nou wel wat meer kracht zetten maar draaide de moer, samen met een paar mm bout, er steeds af. Dat werd hem dus ook niet. Dan maar het blok eruit, zodat ik er wat beter bij kon:
Toen weer vanalles geprobeerd:
Maar uiteindelijk zat er niks anders op dan de bout uit te boren. Dit ging door het lassen//afkoelen/weer verhitten etc. natuurlijk voor geen meter. Uiteindelijk een betonboortje tot metaalboor geslepen, die schraapte in iedergeval nog iets aan metaal weg.
Toen ik eindelijk een gat in de bout had (na 2 dagen boren..) Wou dat ding alsnog niet los. Heb toen de bout maar verder uitgeboord en m6 draad in de bout getapt. Als dat ding zo graag wil blijven zitten doet die dat ook maar..
Toen het blok goed schoongemaakt en gespoten met motip engine paint:
Blokje weer in het frame:
Ook maar meteen het subframe zwart gespoten, de asopnames van de voorvork zwart gespoten en wat kleine dingen goud gespoten. Met uiteindelijk dit als resultaat:
De motor ligt inmiddels alweer uit elkaar voor een mini verbouwing. Komt een spatbord op van een yamaha fz1/r1 2006 (aangepast want ding is groot!) rvs uitlaatbochten van een bandit 1200 en een zitje van een cbr1000rr HRC. De foto's van die verbouwing plaats ik ook hier.
Toen ik de gsx-r kocht was de vorige eigenaar al begonnen met een verbouwing. Hij had de kuip eraf gehaald en een lucas kroonplaat met renthal stuur gemonteerd. Ding zag er toen zo uit:
Omdat het mijn eerste fighter was had ik voor een zitje gekozen die vaak werd gebruikt. Had ik in ieder geval genoeg voorbeelden mocht ik vastlopen. Werd dus een zitje van een 98 R1.
Eerst kijken hoe ik hem wilde hebben....
Toen een schokbreker gemonteerd van een gsx-r 1000k5. Hierdoor kwam de achterkant een paar cm omhoog en had ik een redelijke lijn gevonden:
Vervolgens het subframe aangepast, bezig gegaan met het inkorten van de kabelboom, gouden rem/koppeling hendels gemonteerd en de teller (acewell 3100) aangesloten.
Toen bij Gerard/Jerryt het subframe weer aan elkaar laten bakken.
Toen een ander contactslot aangesloten, stukken kleiner (en lichter) als het originele contact.
En met een stukje aluminium bevestigd aan een van de boutgaten van de stuurdemper.
Toen van een stukje aluminiumplaat een accubak gevouwen. Wint geen schoonheidsprijs. Maar doet wat het moet doen.
Op het subframe gemonteerd:
Toen een polycarbonaat plaat onder het zadel gemaakt voor de electronica:
En de accukabels verlengd:
Toen het voorwiel zwart gespoten. Op de beun manier.. met de band er nog om.
Remschijven schoongemaakt en het hart goud gespoten:
Toen de voorkant verder uitelkaar gehaald om goed schoon te maken en de balhoofdlagers opnieuw in te vetten:
Omdat ik nou goed bij de uitlaatbochten kon wou ik die ook meteen netjes maken. 7 van de 8 boutjes wouden los.. maar eentje zat goed vast! (zit die nog steeds overigens) Boutje goed in de kruipolie gezet, inbussleutel erin, griptang op de imbus en draaien maar. Dus niet. Breekt de kop van de imbus af in de bout (was cheap ass ding van de lidl overigens.)
Vanwege de niet echt optimale positie en de koude betonnen garage vloer het hele uitlaat gebeuren maar uitgesteld.
Voorkant weer gemonteerd:
Onderkuipje erop en beugeltje gemaakt voor de demper:
Nieuwe remleidingen en vloeistof reservoir:
Toen een undertail gemonteerd (Op de foto zat die nog niet vast. Ding paste voor geen meter..) Later wel andere (“sharkeye”) lichtjes erin gezet.
Zadel gemaakt (originele zadel doormidden gezaagd, polycarboonaatplaat op originele zadelplaat gebout + extra stukje schuim en bekleed.), kentekenplaat bevestigd en de verlichting aangesloten.
Toen kon er eindelijk op gereden worden. Had alleen niks met de carburateur gedaan.. Leek mij veelste ingewikkeld toen.. Niet handig, want door het gestuiter (op de aanhanger) van de vlotters in de lege vlottebakjes was de vlotterhoogte niet goed meer. Resultaat was dat de motor na 5 km verzoop en het eerste ritje goed was voor mijn conditie .. Toen ik toch met de carburateur bezig moest heb ik maar meteen k&n filters erop gezet en de sproeierbezetting aangepast. Bleek toch wat simpeler te zijn dan ik vantevoren dacht zo’n carburateur.
Toen de motor gespoten:
Wat stickers geplakt en de koplampbehuizing zwart gespoten:
Toen de demper 10cm ingekort en de rearsets zwart gespoten.
Het was inmiddels lekker weer buiten, graadje of 30, warm genoeg dus om me weer aan de uitlaat te wagen. Had de kop van de bout er afgeboord en hoopte dat ik die er, zonder dat de uitlaatbochten in de weg zaten, met een tang uit kon draaien.
Dat wou dus niet. Had er toen maar een moer opgelast:
Kon nou wel wat meer kracht zetten maar draaide de moer, samen met een paar mm bout, er steeds af. Dat werd hem dus ook niet. Dan maar het blok eruit, zodat ik er wat beter bij kon:
Toen weer vanalles geprobeerd:
Maar uiteindelijk zat er niks anders op dan de bout uit te boren. Dit ging door het lassen//afkoelen/weer verhitten etc. natuurlijk voor geen meter. Uiteindelijk een betonboortje tot metaalboor geslepen, die schraapte in iedergeval nog iets aan metaal weg.
Toen ik eindelijk een gat in de bout had (na 2 dagen boren..) Wou dat ding alsnog niet los. Heb toen de bout maar verder uitgeboord en m6 draad in de bout getapt. Als dat ding zo graag wil blijven zitten doet die dat ook maar..
Toen het blok goed schoongemaakt en gespoten met motip engine paint:
Blokje weer in het frame:
Ook maar meteen het subframe zwart gespoten, de asopnames van de voorvork zwart gespoten en wat kleine dingen goud gespoten. Met uiteindelijk dit als resultaat:
De motor ligt inmiddels alweer uit elkaar voor een mini verbouwing. Komt een spatbord op van een yamaha fz1/r1 2006 (aangepast want ding is groot!) rvs uitlaatbochten van een bandit 1200 en een zitje van een cbr1000rr HRC. De foto's van die verbouwing plaats ik ook hier.
Laatst bewerkt: