Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

K™ 690 Sm© deel 4, hij gaat hard!

Status
Niet open voor verdere reacties.


Yup, ik heb m'n superduke ingeruild voor een smc
Is wel een dag en nacht verschil natuurlijk, maar ik vond de sd alleen lekker rijden op de snelweg, of wegen waar het hard kon/ging.
Nu met de smc rij ik op plekken waar ik nog nooit geweest ben, en waarschijnlijk ook nooit zou komen met de sd gewoon lekker binnendoor rijden, leuke routes pakken ipv klaverbladen rijden..
Maar als je denkt dat de smc beter is voor je rijbewijs... Fout wheeliet ook overal en nergens, net als de sd

Maar heb de smc nu een jaar, en ben nog steeds niet van plan om m weg te doen, prima torretje!
 
Klinkt goed allemaal.
Is er ergens zo een site waar de technische verschillen per jaren op staan of kunnen jullie die mij zo vertellen?
 
2008-2009: SMC 650cc
2010-2011: SMC 650cc, tubeless velgen
2012-2013: SMC-R 690cc, oliedruk sensor, 2cm lager en kortere veerwegen, andere styling zijkappen, gefreesde en oranje geanodiseerde kroonplaten en oranje tubeless velgen
 

Beetje kort door de bocht maar daar komt het ongeveer wel op neer.

gr, Look.
 
Kortom; bij de 2008-2009 modellen moest je er nog vet voor bij betalen om je fiets een beetje aan te kleden.



De mijne uit 2009
 
Klopt. Is inderdaat een leuk circuitje om te spelen.

Zo gelijk maar even een mooi stilleven.

[afbeelding]

heb ik gestolen uit het Duke topic. Ik was daar even met een reden en nee hoor, ik ga de SMC niet inruilen.

gr, Look.
Mooi stukje techniek

De conti SM bandjes bevallen mij ook prima! Had verwacht dat ze sneller zouden slijten maar valt nog mee. Wel begint de achterkant te dribbelen bij agressief op het gas bij bocht uit.
Wat voor bandenspanning houden jullie aan met de Conti's?
 
Mooi stukje techniek Wat voor bandenspanning houden jullie aan met de Conti's?

Bandenspanning is altijd heel persoonlijk. Ik zit meestal tussen de 1.9 en 2.1 voor,
en 2.1 en 2.4 achter. ligt er ook aan hoe en waar je de motor ga gebruiken. Controleren doe ik wel zeer regelmatig.

Hier de techniek van de andere kant.



gr, Look.
 
Kijk bedankt allemaal, die onderhouds intervallen is wel apart.
Beurtje goed zelf te doen bv. Kleppen stellen zonder shims?
 
Zijn er hier eigenlijk veel die van hun SMC de automatische kettingspanner van de distributie vervangen hebben door een manuele? Omdat die automatische wel soms een tikkend geluid aan de ketting weergeeft.
 
Kijk bedankt allemaal, die onderhouds intervallen is wel apart.
Beurtje goed zelf te doen bv. Kleppen stellen zonder shims?

Helaas, Kleppen stellen is met shims. Maar het voordeel is dat het er maar 4 zijn En je kan er redelijk makkelijk bij, dus zo duur is het niet om te laten doen. De rest is natuurlijk allemaal zeer envoudig zelf te doen.

gr, Look.
 
Laatst bewerkt:
Zijn de blokken verder goed want ik heb een grijze high flow lc4(04) gehad en daar zat wat messing tussen de afgetapte olie kwam ik ook pas achter toen ik hem voor de eerste keer aftapte.
Dus ik ben een beetje huiverig voor die "oudere" lc4 blokken.
 
Kijk da's dan weer grappig. Ik heb net vandaag m'n Conti attack sm binnen gekregen.

[afbeelding]

maar even goed nadenken dan als ik ergens een bocht in duik.

gr, Look.

Lekker vers! Die worden in principe ook snel warm en gaan ook best lang mee.
Ach, misschien zit dat geen) vertrouwd gevoel' tussen de oren
 
Kijk bedankt allemaal, die onderhouds intervallen is wel apart.
Beurtje goed zelf te doen bv. Kleppen stellen zonder shims?

Is met shims maar chef werkplaats van mijn KTM dealer vertelde laatst wanneer ze eenmaal goed gesteld zijn je zo 20-30.000km (zonder circuit gebruik) kan rijden voordat ze weer gesteld moeten worden. Verder is het vrij toegankelijk allemaal dus kosten van kleppenstellen vallen mee.

Zijn de blokken verder goed want ik heb een grijze high flow lc4(04) gehad en daar zat wat messing tussen de afgetapte olie kwam ik ook pas achter toen ik hem voor de eerste keer aftapte.
Dus ik ben een beetje huiverig voor die "oudere" lc4 blokken.

De 690 blokken zijn echt een mooi stukje techniek, heb in het Duke4 topic al verhalen gelezen dat ze ermee op vakantie naar Italie zijn geweest en grotendeels zelfs snelweg 140-150km/h hebben aangehouden. Ook Motoplus had ooit een langduurtest en toen is het blok na 50.000km uit elkaar gehaald en alles zat nog ruim binnen de marges. Dit was een 690 SM met het 650cc blok en die had 64pk bij 1000km, na 50.000km was hier 62pk van over maar de uitlaatkleppen moesten wel opnieuw ingeslepen worden awnt die sloten niet goed meer af. Daarna zou die waarschijnlijk zelfs meer dan 64pk hebben.

Wel zijn de zuigerveren en cilinderwand kneiter hard waardoor het blok pas laat is ingelopen waardoor je het oliepeil wel goed in de gaten moet houden. Goede olie is ook belangrijk en geen 10w50 maar 10w60.
 
Lekker vers! Die worden in principe ook snel warm en gaan ook best lang mee.
Ach, misschien zit dat geen) vertrouwd gevoel' tussen de oren

Ha ha, t'was maar een geintje. Het kwam toevallig zo uit. Ik zat net jou post te lezen en toen werdt er aan gebeld door DHL. Uw bestelling meneer. 2 motor banden.

Morgen weet ik meer want dan gaan ze er onder. Alhoewel het weer even niet echt mee werkt zach ik wel. Waarschijnlijk donderdag pas goed weer om ze eem beetje uit te testen.

gr, Look.
 
Kwam deze tegen, wel vet!

[afbeelding]


Inderdaat, gaaf gedaan. Zeker met die supertrap uitlaat er onder.
Ja, de mens doet rare dingen met de SMC. Neem nou deze bijv, helaas wel een wat klein fototje.



misschien iets voor de mensen die in de winter gewoon doorrijden met de SMC.

gr, Look.
 

Dat idee had ik al
Had je hiervoor andere bandjes dan?


@ all, mijn fietsie gaat weer met pijnnnnnnnnn in me hart in de verkoop! Dus als jullie iemand kennen of als er iemand is mag hij voor een scherpe prijs weg. Dan wordt het voorlopig even geen motor.
 
Zijn er hier eigenlijk veel die van hun SMC de automatische kettingspanner van de distributie vervangen hebben door een manuele? Omdat die automatische wel soms een tikkend geluid aan de ketting weergeeft.

Is dat soms of altijd ? , vind die dat blokje nou niet al te stil mechanisch
bedoel ik dan.
 
Mijn blokkie maakt ook flink mechanische geluiden.
Heb er door Verpalen naar laten kijken toen ze er toch bij moesten voor het klepstellen, bleek niets aan de hand te zijn.
Kleppen stonden ook nog goed, hoefde niets aan te gebeuren bij 10.000km
 
Is dat soms of altijd ? , vind die dat blokje nou niet al te stil mechanisch
bedoel ik dan.

Ik denk eerder wanneer er geen gas gegeven word, want dan word de kettingspanner minder bekrachtigd. Maar ik had al eens gelezen dat er bij een tikkend geluid eerder niets aan de hand is.
 


Ok mooi dan en olie is idd altijd belangrijk

Dat met die onderhouds intervallen heeft dat met de hoeveelheid olie te maken of gebruikte materialen van 5k naar 7,5k naar 10k?

Merken jullie extra slijtage aan de bak of meer pof in de olie ivm de slipper?
 
Laatst bewerkt:
Geen idee waarom de onderhoudsintervallen groter zijn geworden, misschien moest het blok zich nog bewijzen en durfde KTM het aan om het elke 2 jaar te verlengen met 2500km?

Slijtage aan de bak? Versnellingsbak? en wat is "pof" in de olie? Metaalslijpsel zal je niet aantreffen, volgens mij is dat meer iets voor echte competitie fietsen. Moto73 en Motoplus hebben beide een langduurtest met de 690 gehad en na 50.000km+ hoefden er nog geen zuigerwissels of lagers vervangen te worden.
 
Heb ooit gelezen dat er andere materialen gebruikt worden waardoor de onderhoudsintervallen verlengt konden worden.
Ga dus niet om de 10k olie wisselen met een '08 model

Waarom zou een slipperclutch voor meer slijtage aan de bak zorgen?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.