Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

K1100 (winter)span

Ik heb ook deze M10 punten gebruikt. Ook met 12.9 spul. En van het rechterpunt met een langere draad dan origineel, het schroefdraad in het blok is namelijk heel diep.
 
Ook ik heb de blokbevestigingen gebruikt met M10, ik heb wel een stuk 12.9 draadeind gekocht en daar stukjes van gebruikt.

Ik heb ook wel beschikking over 12.9. Zal het onthouden. Ik ben sowieso van het eerst bouwen op het oog, dan afwerken (de juiste bouten enz)
 
Als je het dan maar niet vergeet:
Uit mijn topic uit het topic Schwenker I en Schwenker II:
 
Vandaag bij mielko de draaibank mogen gebruiken en daar heb ik de voorpoten een velletje afgedraaid.
Thuis nog 2 busjes gedraaid voor de bevestiging aan het blok, stukje in de pijp gewerkt en afgelast.


Dan maar eens denken over de voorvork, vooral de remklauw bevestiging. Zit te twijfelen of ik die binnen de vork rond de vooras doe of erbuiten.
 
Begonnen aan de schommel. Ik heb 2 bussen gedraaid voor de originele as. Daar moet ik enkel nog klem mogelijkheid op maken.

Dan aan de beugel begonnen, ik heb met gaten zagen de happen voor de bussen gemaakt. Ging bijzonder goed met de nieuwe tafelboormachine


Beugel van mielko gekregen, moest ik enkel wat verbreden. Bussen eraan gelast. Wiel wordt het originele voorwiel, maar dan met een dikkere (motor)band.
 

Dankje, we gaan vrolijk door. Ik ben nu nieuwe afstandbussen voor het voorwiel aan het draaien, met de lager afdichtingen eraan en dan meteen een pasvlak voor de lagers waar de remklauwen aan komen.
 
Ik heb het vanmiddag even bekeken, het ziet er live ook allemaal puik uit!

Mijn complimenten!
Ga zo door.
 

Is dat nou gewone simpele gasbuis die je gebruikt voor de vorkpoten?
 
Is dat nou gewone simpele gasbuis die je gebruikt voor de vorkpoten?

Nee, is naadloze pijp 42x5. De k1100 poten zijn 41.6 en er moest dus maar velletje af. Buigen gaat net met de pomp, hij vind het niet leuk, maar niks mee te maken.
 
Vanmorgen bussen gedraaid voor de silentblocks. Daarna met wat hulp de poten gebogen. Ging goed

Bussen heb ik er inmiddels aangehecht, morgen verder met positie wiel bepalen.

De swingarm komt onder een hoek te staan. Poten zijn dus niet te kort.
 
Ondertussen voor GSlandrover nog even mijn EML GT2001 zijspan nagemeten.
Wielbasis van dat span met schommelarmvoorvork er in, is nu ca. 1617 mm, de voorloop van het zijspanwiel staat op ca. 35cm.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen voor GSlandrover nog even mijn EML GT2001 zijspan nagemeten.
Wielbasis van dat span met schommelarmvoorvork er in, is nu ca. 1617 mm, de voorloop van het zijspanwiel staat op ca. 35cm.

Dat is een handige richtlijn, maar ik zal het toch gaan bepalen. Ik heb immers een andere maat voorwiel dus het zal iets anders liggen.
 
Ooit heb ik zelf ook een voorvork gemaakt voor zijspan in mijn cali 2 toen heb ik dat niet berekend net als hier.
Gewoon een lange pen door het balhoofd met kegels en op de garagevloer getekend en de lijn van de vorkpoten en het raakvlak op de vloer vd band en toen kwam ik aan 35 mm naloop, zo is de vork ook gemaakt net als gslandrover zijn vork buigt gewoon thuis met de handpers buiger.
Je moet wel een buig pers bij de hand hebben natuurlijk, ik had die op Mn werk even geleend voor het weekend.
Een naaf besturing heb ik nooit gemaakt ik lees dan ook met belangsteling mee.
 
lijkt mij trouwens ook wel een fijne vloer die je in de werkruimte hebt, losse tegels, kan je er nog eens een keer een vervangen wanneer het nodig is.
 
lijkt mij trouwens ook wel een fijne vloer die je in de werkruimte hebt, losse tegels, kan je er nog eens een keer een vervangen wanneer het nodig is.

Ja is heel prettig spul. Gekregen, is vloerbedekking geweest in een praktijk lokaal van een school. Enkel zomers, als de zon in garage staat gaat het wat bol staan. Ze klikken echter nooit uit elkaar.
 
Vanmorgen heb ik de positie van het voorwiel bepaald. Eerst draadeind door balhoofd, 0 bepaald. Daarna de originele naloop en daar ben ik maar tussenin gaan zitten. Lengte van schokbrekers bepaald en spul afgelast. Tijdelijk aluminium bussen gedraaid waar de silentblocks komen.
 
Dan heb je een nette naloop. Origineel zit BMW net onder de tien centimeter. Dan zit jij nu tussen de 4 en 5 cm
 
Dat ziet er goed uit zo, en nu kan je de naloop gewoon meten op ware grote, zo deed ik het ooit ook.
Wat voor schokbrekers ga je daar gebruiken? Ik had gewoon een stel gebruikte Koni schoks er aan gezet die had ik nog en het budget was toen krap.
Ook de remanker platen die heb ik toen geheel op zicht zelf gemaakt, mijn remtangen zaten dan boven de hartlijn vd wielas.
 
Dat klopt @halflive , hopelijk stuurt het een beetje. Wordt het originele wiel met een 130 brede band.
Er Komen Hagon schokbrekers op @Zijspanpiet , nieuwe. Ik bouw ook met een budget, gewoon omdat ik dat leuk vind. Maar met nieuwe schoks weet je wel wat je hebt.

De rest is overigens tot nu toe van oud ijzer gemaakt wat ik in de garage had liggen, ruimt lekker op ook.
 
Aangezien de buren gisteren avond herrie maakte, dacht ik dat ik dat sochtends wel mocht.
De verbinding naar linker motorsteun gemaakt. Schetsplaat links is hoe eml het ook doet bij de k1100.

Het bevestigingspunt links aan het blok ga ik nog vergroten naar M10.

Voorste kogel er ook aan gezet. Voorloop komt op 30cm. Ik weet dat meer mag, maar zo komt het mooi uit.

Ook de schokbreker bevestiging gemaakt op de schommel.


Morgen wil ik 2 dummy schokbrekers maken, kan ie op z'n wielen en kan ik het zijspan frame afmaken/passen.

Oja, iedereen veel veilige kilometers en een goede gezondheid gewenst in 2019.
 
Laatst bewerkt: