Span aan m'n bmw

gonda

Die hard MF'er
Donateur
8 nov 2008
849
189
gent - België
Even voorstellen: Gunter, belg, 53 jaar oud. Van kind af aan met motoren bezig. De laatste jaren ZAC gereden + behoorlijk wat trackdays in Europa.
Ook wel wat evenementen met klassiekers en enduro.
Sleutelen is de grootste passie.
Een jaar of 12 geleden een span gekocht, GTR1000 met een Franse bak aan. Jaar of twee mee gereden en toen helaas verkocht omdat mijn vrouw het ding veel te hard afgeveerd vond.
Begin dit jaar naar het AET geweest met de solomotor samen met vrienden met een span. Ginds na een paar biertjes maar beslist dat ik er volgend jaar ook terug met een span ga zijn.
Intussen is er een R1150GS als trekker gekomen. In Hongarije van een jongen een onderstel gekocht passend aan de R1150GS.
met mijn beperkte kennis kan ik momenteel enkel maar zeggen dat het er piekfijn spul uit ziet. Maargoed, we moeten nog bouwen.
Wat is m'n doel met het span? De vrouw zal (als ze meerijdt) achterop de motor gaan, mijn twee honden gaan in het span.
momenteel heb ik dus een motor, onderstel maar nog geen bak. Die zoek ik, of iemand die er één kan bouwen. Geschikt voor 2 honden en of bagage. Dan kan ik volgend jaar ook een deftige tent meenemen naar het AET ;).
Ideeën zijn meer dan welkom.
Hoe ga ik het span in eerste instantie opbouwen? op de 15" smartvelg komt een autoband 165 80 15, dat komt qua diameter overeen met de autoband die ik op de achtervelg van de bmw ga leggen, nl 175 55 17. Verbeter me gerust als ik dat fout heb.
Het span heeft een geremd wiel, remleiding moet ik nog maken. Laat ik deze best meeremmen met de achterrem of voorrem van de motor? qua routing van de leiding komt achter beter uit, maar, als voor beter is voor het rijgedrag moet ie daar maar bij.
Ik heb me laten vertellen dat de voorvork van de gs niet echt slecht is maar dat een naloopverkorter van tripteq wel aan te bevelen is. Klopt dat? stuurdemper komt erop.

en bon, omdat jullie houden van plaatjes... stand van zaken tot nu toe.

groeten, gunter
 

Bijlagen

  • 20230725_180834_resized.jpg
    20230725_180834_resized.jpg
    300,7 KB · Weergaven: 87
  • 20230727_191424_resized.jpg
    20230727_191424_resized.jpg
    269,8 KB · Weergaven: 88
  • 20230727_191432_resized.jpg
    20230727_191432_resized.jpg
    115,4 KB · Weergaven: 87
  • 20230727_191437_resized.jpg
    20230727_191437_resized.jpg
    156,5 KB · Weergaven: 87
Welkom! 👍

Een triptec onderstel. Dat staat wel mooi aan zo'n gs. :Y

Zijspan rem zou ik bij de achter rem zetten. Ik weet alleen niet of de pomp het aan kan. Bij mijn 1100 ging dat niet en moest er een rempomp bij. Maar die ruimte is er ook.
 
Welkom hier.
Succes met bouwen en er zijn er vast hier die je kunnen helpen met technische raad .
 
Welkom! Veel zijspan plezier. De koppeling van de bakrem is meer een persoonlijke voorkeur. Ik heb twee klauwen om mn bakwiel, de ene zit bij op de voorrem de ander de op de achterrem
 
Welkom, je hebt een mooi begin. Het zijspan frame en subframe zijn van Tripteq afgekeken, dat zit wel goed. Als bak zou ik gewoon een Dnepr of Ural bak zoeken, misschien een Jupiter. De naloop verkorting zou ik zeker doen. Dat is bij een 1150 wat kostbaarder als bij een 1100 omdat er op de 1150 een voorvork met USD uitstraling zit. Je komt niet meer weg met een eenvoudige plaat, maar je hebt een gefreesde plaat nodig. Ik heb de zijspanrem aan mijn voorrem gekoppeld. Ik kan dus net zo remmen als op een solo fiets en het blijft keurig recht. Op mijn vorige span had ik twee rempompen parallel op mijn achterrem. Maar daar moet ik bij nadenken omdat ik normaal de achterrem nooit gebruik.
Ik zou ook een Smart adapter op de achterkant zetten. Maar er zijn hele volksstammen die met het originele achterwiel rijden, dat is persoonlijk.
 
Alvast dank voor de reacties! zitten voor mij heel nuttige tips tussen.
Naloopverkorting ga ik bestellen dan. ik wist/weet van het bestaan en gebruik van een adapter voor het achterwiel af.
kies je dan voor een 17" velg met een lage band of 15" velg met hoge band? maakt waarschijnlijk niet zoveel uit.
ik ga even het grote net afstruinen voor een bak. deze week staan er nog wat andere sleutelprojecten in de schuur die af moeten, volgende week doen we met het span verder.
 
kies je dan voor een 17" velg met een lage band of 15" velg met hoge band? maakt waarschijnlijk niet zoveel uit.
Je kiest voor een 15" met een lage band. Ten eerste hebben de hoge 15"banden een slappe wang waardoor je de hele weg over dweilt tenzij je 3,5 bar in de band pompt en dus op houten banden rijdt.
Maar je wil ook zeker een lage band omdat je dan trekkracht wint.
 
Even voorstellen: Gunter, belg, 53 jaar oud. Van kind af aan met motoren bezig. De laatste jaren ZAC gereden + behoorlijk wat trackdays in Europa.
Ook wel wat evenementen met klassiekers en enduro.
Sleutelen is de grootste passie.
Een jaar of 12 geleden een span gekocht, GTR1000 met een Franse bak aan. Jaar of twee mee gereden en toen helaas verkocht omdat mijn vrouw het ding veel te hard afgeveerd vond.
Begin dit jaar naar het AET geweest met de solomotor samen met vrienden met een span. Ginds na een paar biertjes maar beslist dat ik er volgend jaar ook terug met een span ga zijn.
Intussen is er een R1150GS als trekker gekomen. In Hongarije van een jongen een onderstel gekocht passend aan de R1150GS.
met mijn beperkte kennis kan ik momenteel enkel maar zeggen dat het er piekfijn spul uit ziet. Maargoed, we moeten nog bouwen.
Wat is m'n doel met het span? De vrouw zal (als ze meerijdt) achterop de motor gaan, mijn twee honden gaan in het span.
momenteel heb ik dus een motor, onderstel maar nog geen bak. Die zoek ik, of iemand die er één kan bouwen. Geschikt voor 2 honden en of bagage. Dan kan ik volgend jaar ook een deftige tent meenemen naar het AET ;).
Ideeën zijn meer dan welkom.
Hoe ga ik het span in eerste instantie opbouwen? op de 15" smartvelg komt een autoband 165 80 15, dat komt qua diameter overeen met de autoband die ik op de achtervelg van de bmw ga leggen, nl 175 55 17. Verbeter me gerust als ik dat fout heb.
Het span heeft een geremd wiel, remleiding moet ik nog maken. Laat ik deze best meeremmen met de achterrem of voorrem van de motor? qua routing van de leiding komt achter beter uit, maar, als voor beter is voor het rijgedrag moet ie daar maar bij.
Ik heb me laten vertellen dat de voorvork van de gs niet echt slecht is maar dat een naloopverkorter van tripteq wel aan te bevelen is. Klopt dat? stuurdemper komt erop.

en bon, omdat jullie houden van plaatjes... stand van zaken tot nu toe.

groeten, gunter
heel mooi hoor , zowel de werkplaats als de motor lol
maar hoe denk je om dat gehomologeerd te krijgen in B ??
 
heel mooi hoor , zowel de werkplaats als de motor lol
maar hoe denk je om dat gehomologeerd te krijgen in B ??
Ik snap de vraag. Laat het ons zo stellen dat ik het weten te regelen heb. Ga er hier niet over uitweiden, je weet niet wie er meeleest.
Tis allemaal niet simpeler geworden met keuring in België. Ben er al met een paar motoren geweest en tis toch soms nagelbijten. Maargoed, we zitten ermee en zullen het er mee moeten doen.
 
Ik snap de vraag. Laat het ons zo stellen dat ik het weten te regelen heb. Ga er hier niet over uitweiden, je weet niet wie er meeleest.
Tis allemaal niet simpeler geworden met keuring in België. Ben er al met een paar motoren geweest en tis toch soms nagelbijten. Maargoed, we zitten ermee en zullen het er mee moeten doen.
neen , als het simpel is weet ik het ook graag :):)
 
Welkom hier in de groep . Mooi frame , nu nog een mooie bak erbij ....
Grtz Fox
Dank. Als iemand een bak in de aanbieding heeft of inspiratie dan hou ik me aanbevolen. wil gerust zelf iets maken, maar, mijn technisch kunnen is groter dan mijn inspiratie ;)
 
Helemaal mee eens, beetje zagen en wat creatief met de kleuren omgaan en dan heb je voor heel weinig een mooi hondenhok.
 
Ik ken de verkoper ervan wel, is een aardige vent met een paar zijspannen en wat leuk ander spul. Hij zal wel wat ruimte nodig hebben. Maar idd een leuke basis om iets van te maken hoor.
 
tja, marktplaats. Ik stuur de man van de zijspanbak een bericht met de boodschap dat ik de bak heel graag wil kopen omdat het exact is wat ik zoek, geef ook duidelijk aan dat ik gerust de vraagprijs wil betalen en indien nodig ook meer, dat ik vlak bij hem woon en de bak ook gelijk wil/kan ophalen. Ik bied op marktplaats netjes de vraagprijs en krijg savonds de melding dat de bak is verkocht. Het had fijn/eerlijk/fair geweest als ik een kans had gekregen. Geen marktplaats meer voor mij. Tis geen eerlijke handel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan