K1100RS 95' en R1100RS 93' waarop letten bij aankoop

SoloMotard

MF veteraan
20 apr 2004
5.553
19
Mechelen (Vlaanderen)
Ik ga de komende week 2 motoren bekijken om te gebruiken voor lange afstanden en winter ritten. In de zomermaanden blijf ik gewoon met mijn fireblade rijden (of 1 van die beemers moest mij van gedacht doen veranderen :P)

De 1 is een K1100RS van 1995 met 110 000 km en ABS2
De andere een R1100RS van 1993 met 95 000 km en vermoedelijk ook ABS2 (standaard toch?)

Geen van de 2 heeft een 100% heldere onderhouds historie. Prijzen liggen rond de 2000 euro zonder zichtbare schade (Vlaanderen)

Waar moet ik op letten bij aankoop? Wie verbruikt er veel benzine en/of olie, wie niet. Wie gaat mij nog 100 000 zorgeloze km's bezorgen, wie niet :)

1 concrete vraag die ik al heb. De versnellingsbakken van die R1100 liet het nogal rap afweten. Hoe groot is de kans dat dit bij dit exemplaar al verholpen is en nooit meer terugkeert?
 
Over de R weet ik het niet maar voor de K moet je naar www.bmwk.nl daar vind je alles over alle K modellen van BMW ook aankoop tips etc.
Danny :W :]
 
zal het hier neerzetten:

voordelen r1100rs
-lekkere motor om op te rijden, boxer dus onderin veel kracht.
-heerlijke zit.
-redelijke bescherming door kuip.

nadelen r1100rs
-versnellingsbakken zijn tot 1998 klote. IK zelf zou er niet aan beginnen. Daarvoor teveel ellende gehoord.Tenzij je AANTOONBAAR een rekening hebt van een revisie van de versnellingsbak.
-met een km stand van 95000 beginnen de gebreken. IK zou gaan voor minder km.
-ze zijn 2e hands onverkoopbaar. de r1100rt en de r1100gs verkopen nog wel, maar de rs versie is niet kwijt te raken.
LET OP>. abs is NIET Standaard...dus als ze het er niet bij vermelden, zit het er niet op..

Voordelen k1100rs:
kunnen hoge km standen aan (zonder enige revisie tot een km of 200.000 is heel normaal)
heerlijke toermotor.
veel koppel onderin en een heerlijke motor om lui te rijden (50 in 5 kan prima)
goede kuip
ontworpen om ook de winter mee door te rijden (spiegels ontdooien door de warme luchtstroom uit de kuiproosters etc.
pekel heeft weinig punten waar het echt kwaad kan behalve op de wielen.
goedkoop in onderhoud en goed zelf te doen.

nadelen k1100rs:
lust nog wel eens een slok olie
Kan niet lang 150km/uur rijden (nu al 4 keer gezien dat de kleppen dan afbreken na 5-6 uur duitse autobaan)
klinkt gek, is echt zo.
relatief lompe motor. vooral te merken in korte bochten en in de bergen.
lange doordraaiers is heerlijk..dan is ie op zijn best net zoals op de snelweg.
totaal ander motorkarakter. (waar een r1100 behoorlijk trilt, is een k serie rustiger)
de k1100rs heeft zo rond de 3,5-4000 toeren een trilling zitten. Niet bij alle motoren, maar sommigen wel. Die van mij niet, die van mijn broer wel.
abs -2 is niet standaard op een k1100rs. Meestal heeft ie abs 1.

abs1=2 pompen aan beide kanten
abs2= grote pomp onder het zadel.



Waar kijk je naar bij aanschaf:
-algemene indruk
-remschijven, die zijn behoorlijk duur bij bmw.
-goed schakelen, vooral tussen 1 en 2 bij beide motoren. Hierbij wel opletten dat een bmw bak duidelijk geschakeld moet worden. soms met een duidelijk kloink.
-heeft de motor door de pekel gereden, dan kijk je naar pekelsporen
-de uitlaat van de k1100rs heeft de neiging te scheuren. Waar de 4 voorbuizen samenkomen. kleine haarscheurtjes wijzen op verkeerde montage onder spanning. een uitlaat is 2e hands niet of nauwelijks goed te vinden.
-let op een lekkende hoofdremcilinder . deze kost tussen de 250-350 euro. je ziet het als ie wat nat is.
-let op of de keerringen bij de voorvork goed zitten. niet lekken (even in en uitveren)
-let op dat de schijven voor niet rammelen. Ze moeten iets te bewegen zijn, maar zeker niet rammelen of helemaal los zitten. (vele dealers zeggen dat dat normaal is. maar dat is niet zo.)
let er op of alle functies werken. controleer of de teller werkt. vooral het klokje wil nog wel eens kapot gaan.
heeft de motor abs. kijk of de lampjes niet knipperen (als hij het zelf niet gemaakt heeft, dan is het de dure reparatie. spreek anders af dat hij het maakt... dan weet je het zeker.

eeen enkeling heeft wel eens de abs lampjes er uitgehaald omdat ze bleven knipperen.. link dus..

je kunt bij de k serie goed zien als je het zadel omhoog doet. je kunt dan naar het motormanagement kijken en daaronder de dynamo en startmotor..is het daar schoon?

als ik zlef zou mogen kiezen zou ik voor de k serie gaan..zijn betrouwbaar..en goed..

beide motoren moeten goed werken..dus goede proefrit maken..en goed luisteren..
zegt de eigenaar dat ie niet rijdt..dan lekker laten staan...

hopelijk heb je er wat aan..

zoals eerder genoemd:
www.bmwk.nl (links onderin kijk je naar de aankooptips...) ERG handig..
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn allebei uitgeschreven... een K1100LT heb ik ook voor die prijs. Een K75RT of K75s met abs 1 leek mij ook een optie. Maar ik heb een stil vermoede dat met mijn rijstijl die dingen toch wat gaan tegenvallen en dan vooral die enkel zuiger remklauwen. Andere modellen rond dat budget dat je aanraad? Ik heb mij zinnen nu eenmaal op ABS gezet anders kocht ik terug een cbr1000f.
 
een k1100rs zou ik dan aanraden. zeker bij een sportievere rijstijl is een k1100lt een lompe motor.

zelfde geldt voor een k75rt.

een k75s is een soepelere motor, inderdaad wat minder vermogen en zeker minder goede remmen.

geen andere opties die ik zo weet. zeker niet met abs en de prijs die je er voor wilt uitgeven.

gr. job
 
Laatst bewerkt:
een k1100rs zou ik dan aanraden. zeker bij een sportievere rijstijl is een k1100lt een lompe motor.

zelfde geldt voor een k75rt.

een k75s is een soepelere motor, inderdaad wat minder vermogen en zeker minder goede remmen.

geen andere opties die ik zo weet. zeker niet met abs en de prijs die je er voor wilt uitgeven.

gr. job

bandit 650 abs met relatief veel km's :)
 
Ligt het aan mij of mankeren bmw rijders soms iets? Deze mail heb ik naar een particuliere verkoper gestuurd van een ex-politie K75rt met 50k km en ABS van 1996

ik:


Is het mogelijk om een test rit te maken (met mijn plaat desnoods?) Is
er nog wat meer bekend over de onderhoudshistorie? Is er een verklaring voor de toch wel lage kmstand (gezien het een ex-politie voertuig betreft)

Mvg,

Koen Diels


Reactie:

twijfelt u aan de k.m.stand zeker niet kopen grt Leon

Is dat nu zo'n raar vraag. Een politie bmw met MAAR 50k km is toch niet alledaags. Misschien is de motor maar een jaar in dienst geweest of iets in die trent. Moet toch niet direct beschouwt worden als een betichting van oplichting?!
 
ABS is precies geen luxe product meer:

GSF 650
GPZ 1100
GTS 1000
FJ 1200
Pan European ST1100
F650/Scarver 650
CBF 500

allemaal binnen mijn budget met ABS te krijgen :) Alhoewel dat er een paar tussen zitten waar ik geen al te gunstig verbruik van verwacht. F650 heb ik mijn rbw op gehaald en de CBF 500 heb ik in mijn rijopleiding gebruikt (nadat ze mij dik tegen mijn goesting van de CB 500 hadden afgehaald omdat die niet begrensd was). Mja hoop dat die mijnheer van die K1100 nog reageert zodat ik kan test rijden. De R1100RS ga ik toch proberen test te rijden + zien uit te vissen bij welke dealers die heeft gestaan. Met een beetje geluk is het een 'goed' exemplaar met de nodige revisies. Je weet maar nooit of die 2 pitter de 2de keer wel bevalt :)
 
Ik heb ondertussen het forum en de site van bmwk.nl uitgespit en die aankooptips zijn idd handig. Nu ik heb hier boven al een hoop jappen met ABS opgesomd die ook betaalbaar zijn maar dan ontbreekt de luxe meestal wel compleet :) Een K1200RS (zonder kofferset) heb ik ook al voor 3000 euro zien staan in goede staat. Is die zoveel beter dan een K1100RS dat ik die 1000 euro toch maar moet bijleggen of is dat de moeite niet.
 
niet aan de k1200rs beginnen.
Hij is erg lomp..en vooral duur in onderhoud.

klote motor.. allerlei kwalen.. en het groooote nadeel is dat je de kuip vrijwel altijd er af moet halen.

het is een probleemmotor..zegt mijn garage altijd..

je raakt ze 2e hands aan de straatstenen niet kwijt..
 
niet aan de k1200rs beginnen.
Hij is erg lomp..en vooral duur in onderhoud.

klote motor.. allerlei kwalen.. en het groooote nadeel is dat je de kuip vrijwel altijd er af moet halen.

het is een probleemmotor..zegt mijn garage altijd..

je raakt ze 2e hands aan de straatstenen niet kwijt..

Dus welke bmw zou je echt aanraden. Is dat dan de K1100RS of nog een ander model?
 
ik zou gaan voor een k1100rs voor dat budget.

ze zijn netjes te vinden voor dat bedrag.

gr. Job
 
Solomotard,

PS, ook toevallig dat ik een jongere RS wil 2002 of jonger, heb er een gevonden.
De prijs is OK had deze bijna gekocht maar, ben nu even aan het wachten.
Onze bedrijfsbus diesel ‘98 140 k wordt volgende week APK gekeurd.
Als deze afgekeurd wordt of teveel reparatiekosten vraagt wordt een nieuwe gekocht.
Kan/doe waarschijnlijk geen twee dure aankopen motor en auto tegelijk dit jaar.
Dus heb je belangstelling voor een RS ‘94 met 65.000 km. met ABS.
Heeft een grote 60.000 km beurt gehad en is rood van kleur met standaard demper.
Deze motor wordt dinsdag van twee nieuwe banden voorzien.
Zoveel ik weet mankeert er niets aan, buiten gebruik schade zoals krasjes etc.
Gratis erbij een tweede niet goedgekeurde (teveel geluid) demper.
Heb mij laten vertellen dat 2500 euro een redelijke prijs is

Een aanvulling hierop!
De auto is goedgekeurd en kan nog wel twee jaar mee.
Deze motor is dinsdag j.l. van twee nieuwe banden voorzien
Heeft ABS en heeft een 60.000 km beurt gehad.
Voorrem cilinders nagezien met revisiesets incl. hoofdremcilinder.
Slangetjes door de tank vernieuwt incl. benzine filter.
Nieuwe z.g. V snaar gemonteerd.
Nieuwe kopp. en gaskabel luchtfilter en oliefilter.
Cardan, wisselbak en motor vervangen met castrol.
Heb deze motor nu 4 jaar en zonder problemen er 35000 km mee gereden.
Het is mij verteld dat, dat verhaal van de wisselbak vaak ontstaat door geen gebruik van de juiste olie die BMW voorschrijft nl. Power Castrol.
Deze gebruikt geen olie bij een bezine gebruik van 1 op 19km.

Als het goed is koop ik zaterdag een jongere 2002 met 18000 omdat ik veel alleen lange afstand afleg op de Duitse autobaan naar mijn motor vrienden en wil genieten.
Zoveel ik weet mankeerd niets aan deze motor van 1994 de koffers hou ik zelf voor mijn jongere motor.

Gr.Frans.
 
Laatst bewerkt:
Solomotard,

PS, ook toevallig dat ik een jongere RS wil 2002 of jonger, heb er een gevonden.
De prijs is OK had deze bijna gekocht maar, ben nu even aan het wachten.
Onze bedrijfsbus diesel ‘98 140 k wordt volgende week APK gekeurd.
Als deze afgekeurd wordt of teveel reparatiekosten vraagt wordt een nieuwe gekocht.
Kan/doe waarschijnlijk geen twee dure aankopen motor en auto tegelijk dit jaar.
Dus heb je belangstelling voor een RS ‘94 met 65.000 km. met ABS.
Heeft een grote 60.000 km beurt gehad en is rood van kleur met standaard demper.
Deze motor wordt dinsdag van twee nieuwe banden voorzien.
Zoveel ik weet mankeert er niets aan, buiten gebruik schade zoals krasjes etc.
Gratis erbij een tweede niet goedgekeurde (teveel geluid) demper.
Heb mij laten vertellen dat 2500 euro een redelijke prijs is

Aangezien ik in Vlaanderen woon vermoed ik dat de motor te ver en/of ingevoerd moet worden.
 
Weer toeval wil dat ik mijn jonger motor uit Belgie haal, dus ook invoeren.
Heb mij laten vertellen dat invoeren van Nederland naar Belgie makkelijker gaat dan ondersom.
Met een z.g. handelsnummer mag je alleen rijden in het land waar dit nummer is afgegeven.
Een motor uit het buitenland kun je alleen halen met een aanhanger.
Maar goed het is jou keuze, welke motor je koopt.
Als je wilt horen met wie je te doen hebt, heb ik twee telefoon nummers van motorvrienden beschikbaar in Belgie die deze motor kennen, daar kun je reverenties vragen. Maar een motor kopen blijft altijd een gok.
Een colega kreeg een nieuwe leas auto van onze baas, met 1500 vlogen de kleppen door de zuigers.
Wat ik hiermee zeggen wil is, je moet ook geluk hebben.

Gr. Frans.
 
Laatst bewerkt:
Weer toeval wil dat ik mijn jonger motor uit Belgie haal, dus ook invoeren.
Heb mij laten vertellen dat invoeren van Nederland naar Belgie makkelijker gaat dan ondersom.
Met een z.g. handelsnummer mag je alleen rijden in het land waar dit nummer is afgegeven.
Een motor uit het buitenland kun je alleen halen met een aanhanger.
Maar goed het is jou keuze, welke motor je koopt.
Als je wilt horen met wie je te doen hebt, heb ik twee telefoon nummers van motorvrienden beschikbaar in Belgie die deze motor kennen, daar kun je reverenties vragen. Maar een motor kopen blijft altijd een gok.
Een colega kreeg een nieuwe leas auto van onze baas, met 1500 vlogen de kleppen door de zuigers.
Wat ik hiermee zeggen wil is, je moet ook geluk hebben.

Gr. Frans.

Aanhangwagen is ook geen probleem maar ik wil wel een paar 100 km kunnen test rijden. Ben vrij kritisch op een motor en met BMW heb ik geen ervaring. Dus ik ga 2 keer zoveel moeite hebben om defecten en onregelmatigheden op te sporen. Je mag mij altijd het adres geven of een link. Maar laat ons zeggen dat ik niet sta te springen voor al het administratieve gedoe EN in het licht van eerdere deskundige reacties in dit onderwerp zint dit mij niet:

Het is mij verteld dat, dat verhaal van de wisselbak vaak ontstaat door geen gebruik van de juiste olie die BMW voorschrijft nl. Power Castrol.
 
Slechte olie is altijd slecht..zeker bij de versnellingsbakken van de r1100rs.

Het heeft te maken met de vertanding van de eerste type bakken.

als je precies wilt weten:
zoek eens op BMW GS Club Nederland

gr. Job
 
Hallo Job,

Voordat ik deze motor gekocht had, heb ik dat ook gelezen.
Omdat ik wou weten wat daarvan waar was, ben ik op onderzoek gegaan.
Heb ook BMW motorvrienden die nog steeds 20w50 100% mineraal gebruiken in hun BMW.
En dan de benzine, BMW adviseert superbenzine, bijna niemand doet dat heb ik gezien.
De vader van een GS-suzuki motorvriend heb ik gevraagd wat daar van waar is.
Beiden zijn jaren lid van onze Suzuki motorclub.
Deze vader is 30 jaar motormonteur bij de Politie geweest en sleutelde dus jaren met politie BMW‘s die nogal hoge kilometerstanden hebben.
Ik heb met deze man gesproken en hij vertelde dat dit verhaal lariekoek en overtrokken is.
Van hem komt ook dat verhaal van de goede Castrol olie vandaan.
Wij hebben ook een BMW auto en ook daar staat vermeld dat Castrol olie gebruikt moet worden.
En ja de BMW’s houden het wel een poosje vol maar minder lang met slechte olie.
Mijn broer kocht een Styer tractor, na een jaar liepen de cilinders een voor een stuk.
Hoe kan dat gebeuren, wat bleek de dealer gebruikte verkeerde olie volgens Styer, heeft met hoge korting weer een nieuwe gekocht en nooit weer problemen gehad.
Mij zonen kochten een nieuwe Honda black bird, vanaf begin hitte problemen.
Na 3 jaar kwamen wij er bij toeval achter dat de gebruikte vol sinteetolie die de dealer gebruikte achteraf niet deugde.
Wij zijn met een kwade kop naar een andere motorgarage gegaan met diverse reparaties door het steeds te heet worden van onze motor.
De eerstvolgende beurt was opeens het veel te heet worden verdwenen, wat heeft hij gedaan wat 3 jaar de Honda select dealer niet kon of niet wilde.
Wat bleek bij navraag deze garage had de motor met half sinteet olie gevuld.
Zo zie maar wat er kan gebeuren als je niet de voorgeschreven goede olie gebruikt.

Gr. Frans.
 
Ik rij met verschillende motoren ondertussen 60 000 - 80 000 km rond en heb altijd procycle olie gebruikt van Louis (wel altijd de juiste graad en samenstelling) en nog nooit 1 probleem gehad dat daar ook maar van ver aan te wijten viel. En mij hebben ze op school ook geleerd dat dat meestal dikke zever is van die merken (niet dat er geen minder goede olie bestaat maar dat het persé van een bepaald merk moet komen)
 
Laatst bewerkt:
Hallo SoloMotard,

Betreft: Een proefrit.

Voor het bepalen of een BMW motorfiets die je nog niet kent jou gaat bevallen, kun je beter eerst een weekeinde ergens in België een motorfiets huren, daar zijn deze proefritten niet voor bedoeld.
Je hebt zuinige motorrijders en motorrijders die wel eens een motor tijdens een proefrit met schade tegen een vangrail parkeren.
Een proefrit minder dan 100km is volgens mij ruim voldoende voor het bepalen of mijn motor een niet zichtbaar technische gebrek heeft.

De voorwaarden waarmee ik met een proefrit akkoord ga zijn.
Wij maken een Kopie van uw legitimatie.
Omdat mijn motor alleen WA verzekert is, gaan wij vooraf schriftelijk bevestigen dat de berijder bij het aanrichten van schade aan de motor deze gaat vergoeden met een maximum van 2500 euro.
Alleen een niet zichtbaar verborgen technische gebrek kan de verkoop nog ontbinden.
Om diefstal tegen te gaan wat nogal eens voorkomt tijdens een proefrit, vragen wij het parkeren van uw vervoermiddel als onderpand met een minimale waarde van 2500 euro tijdens deze proefrit achter de poort waarbij u de sleutel mag houden.
Voor iemand die bij aankoop, eerlijke bedoelingen heeft, zal deze voorwaarde geen probleem te zijn.

Gr. Frans.
 
Laatst bewerkt:
Frans,

Ik ben daarom ook niet zelf verder ingegaan op het probleem wat sommingen hebben met de versnellingsbak. Het is aan de koper zelf om te beslissen wat hij mee laat wegen.
Ik ken jou niet, je motor niet, weet niet hoe ie onderhouden is. Ken ook de koper niet.

deze zin is listig: Alleen een niet zichtbaar verborgen technische gebrek kan de verkoop nog ontbinden.

Vaak zet een dealer het er in omdat dan niet iedereen "lekker een proefritje komt doen bij elke zaak."

Ook is het zo dat niet elke motor even goed rijdt.. daar laat ik de koop van een motor dus echt wel vanaf hangen.


Je hebt trouwens helemaal gelijk als je zegt dat het verstandiger is om een motor te huren om te kijken of het model je bevalt. Zeker bij de r1100rs is dat verstandig. Niet iedereen kan het trillen van een boxer waarderen.

De k serie is TOTAAL anders dan de R serie van bmw
 
Laatst bewerkt:
Ik laat mijn motor niet gebruiken als pretmachine om te bepalen of iemand aan een BMW gewent kan raken. BMW's zijn namelijk bijna niet te huren heb ik ervaren.
Ik laat dus alleen sereuze kopers een proefrit rijden en niet iedereen zonder belangstelling even voor niks een rondje op mij motor komt rijden. Ben gekke henkie niet.
Er worden veel motoren gestolen tijdens een proefrit en daar trap ik niet in.
Heb vandaag ook een proefrit gemaakt, waarbij ik ook moest tekenen voor eventuele door mij aangebrachte schade. Dat is heel normaal.
Kijk maar hier deze heb ik vandaag uit België gehaald.
http://www.2dehands.be/motoren/motoren/bsa/r-1150-rs-73295082.html?list_cat=bsa

Ook deze firma schrijft Castrol Power Plus voor, zo niet dan kan de garantie vervallen.
Het zij dus feiten die op waarheid berusten. Je kunt niet zomaar olie in een willekeurige motor doen en verwachten dat de motor meer dan 100.000 km meegaat.
Nog maar eens bij de GS-Owners club rijden GS Suzuki's die meer dan 200.000 gelopen hebben met olie die dit mogelijk maken.
Vroeger had je ongedoopte, later gedoopte olie een motoren die 100.000 km gelopen had was zo goed als verstelen, tegenwoordig kan een motor het dubbele lopen.

Gr. Frans.
 
Laatst bewerkt:
@Jobbe;

Ik heb een account aangemaakt op bmwk.nl (wel nog niet met eentje gereden :))

Ik heb een K1100RS van 95 gevonden met een duidelijke onderhoudsgeschiedenis (is binnen de familie gebleven) maar staat al een paar jaar stil (of is heel weinig mee gereden) en de eigenaar(s) zijn er van overtuigd dat hij geen ABS heeft. Nu ik heb her en der gevonden dat op de K1100 abs standaard is en de lampjes op het dashboard knipperen synchroon bij deze (heb het nagevraagd). Wie is er hier mis?

Voor de K1100rs uit mijn openingspost (met zeer recent onderhoud en intensiever gebruik moet ik nog tot volgende week wachten voor ik daar mee op stap kan).

Voorlopig heb ik het R1100RS verhaal uit mijn hoofd gezet ook omdat idd veel rijders geen of weinig onderhoudsinfo hebben na 17 jaar. En een model van na 98 al vrij zeldzaam is (de RT werd toen bij ons immens populair) en ook voor mij onbetaalbaar is of ik zou mijn blade moeten weg doen en dat is voorlopig geen optie.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan