K1200RS en stuurgedrag (K vs R)

Caltrin

Die hard MF'er
30 nov 2003
503
0
Het is een tijdje geleden dat ik op het forum was, maar ik heb besloten dat dit seizoen opnieuw een motor-seizoen wordt.

De vraag is alleen wat voor 2-wieler er nu in huis (garage) moet komen..

Ik heb van 2004 tot 2007 met een R1100R gereden. Ik vond die erg goed sturen, behoorlijk koppelrijk, er mooi uitzien en geschikt voor duo rijden.

Momenteel overweeg ik echter niet alleen de opvolger, R1150R, maar ook de K1200RS.
Ik weet dat beide fietsen niks met elkaar te maken hebben, maar toch geraak ik hier niet onmiddellijk uit.

Ik heb vorige week voor het eerst een uurtje gereden met zo'n K1200RS en mijn indruk was als volgt: Erg snel en koppelrijk (which I like), er mooi en sportief uitzien ondanks de leeftijd, geschikt voor duo rijden, maar ook: op het eerste gezicht een stuk lastiger sturen dan bijvoorbeeld de R1100RT (die zelfs nog meer weegt).

Ik vraag me nu concreet af of dit sturen een kwestie van gewoonte is, met andere woorden, als ik met zo'n K1200RS een aantal km achter de rug heb, zal ik dan in staat zijn dezelfde dingen te doen als met zo'n R1150R / RT (rotondes even vlot oprijden enzo..).

Heeft iemand ervaring met zowel K als R reeks?

Graag jullie opinies hierover..
 
een R stuurt altijd lichter en vlotter dan een K
de nieuwste modellen K ken ik niet , maar er zal niet veel veranderd wezen op da gebied
als je wilt blijven sturen zou ik een R kope
een K is leuk om afstanden te blazen maar niet voor het betere stuurwerk
 
Boxer zal makkelijker blijven sturen aangezien de krukas niet in de lengte richting ligt, dus die zal je makkelijker om kunnen gooien dan een liggende 4 cilinder.
 
Laatst bewerkt:
Boxer zal makkelijker blijven sturen aangezien de krukas niet wel in de lengte richting ligt, dus die zal je makkelijker om kunnen gooien dan een liggende 4 cilinder.

Een K1200RS heeft z'n krukas ook gewoon in de lengte liggen, net als een boxer! ;)

De nieuwe K serie's die liggen dwars, alleen hebben die geen RS.

:)
 
Laatst bewerkt:
Boxer zal makkelijker blijven sturen aangezien de krukas niet in de lengte richting ligt, dus die zal je makkelijker om kunnen gooien dan een liggende 4 cilinder.
Huh? :?


Zowel de boxer als de baksteentjes (oude K-serie) hebben de krukas in lengterichting.



De K-tjes zijn iha wat zwaarder en hebben het zwaartepunt verder naar voren, waardoor het sturen wat zwaarder is. Als het eenmaal rolt gaat het goed, zij het dat scherpe haarspelden wat lastiger gaan dan met een gemiddelde boxer.

De nieuwe K-serie is niet te vergelijken vanwege de andere voorvork (duolever) en de langere wielbasis.
 
Ik vraag me af of Boxerrijders trouwer blijven ten aanzien van boxers dan K-rijders ten opzichte van K-fietsen (als ze de tegenhanger bij gelegenheid testen).

Ik sprak onlangs met een grote fan van de K reeks en die zei dat hij nooit aan een R zou kunnen wennen. Eens je de K gewoon bent, wil je niks anders meer, zo luidde het.

Ik denk dat er anderzijds ook massa's R rijders zijn die niks anders willen.

Ben benieuwd naar ervaringen van mensen die van het ene type op het andere zijn overgestapt.
 
nu praat je over motorkarakterestiek. Een 4 cylinder vs een 2 cylinder.
Ik heb zelf eerste een K100RS gereden. Erg fijn, als een rots op de weg maar (veel) harder werken in de bochten ... logger eigenlijk
R1200GS veeel lichtvoetigers, sturen als een waanzinnige en veel koppel onderin.

net wat een van de posters al eerder suggereerde. Een R voor het betere stuurwerk (bergen e.d.) een K voor het meer lange afstand toeren.

Maar uiteindelijk blijft het een verhaal van persoonlijke voorkeur. Dus ... proefrijden met die hap :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan