Katswiri109
MF veteraan
En/of de dynamo(koolborstels)?Ik zou beginnen met de startmotor eraf te halen en hem uit elkaar te halen. Versleten of vastzittende koolborstels kunnen dut soort problemen veroorzaken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
En/of de dynamo(koolborstels)?Ik zou beginnen met de startmotor eraf te halen en hem uit elkaar te halen. Versleten of vastzittende koolborstels kunnen dut soort problemen veroorzaken.
En nu heb ik hetzelfde, bij het aanzetten van de hvv 100m van huis ging het acculampje branden.
Het algemene waarschuwings lampje was al een tijdje aan omdat een remlicht schakelaar kapot was, en dat ging uit.
Motor liep nog gewoon maar toen ik m uitzette startte die niet meer.
Enige wat nu nog met contactsleutel aan en uit gaat is ABS lampje.
Dynamo koolborstels heb ik pas vervangen, dus maar beginnen met startmotor zeker?
Nope dasboard doet het nog niet, ga toch maar even contactactslot uit elkaar halen...Als de motor niet loopt en niet gestart wordt dan de pluskabel die op de startmotor aansluiting zit doorverbinden naar massa. Dan zou alles weer normaal moeten werken.
K75 Deel 2: ze blijven rijden idd 12 mmMisschien een aanvullinkje: Peters' handboek zegt dat de koolborstels nieuw 12 mm zijn en dat ze bij 6 mm versleten zijn. Die 12 mm heb ik waarschijnlijk zelf ook gemeten, want ik heb dat ergens opgeschreven. Ik heb ook al eens een paar keer gehad dat ze een beetje vastgekoekt zaten en zo geen goed contact maakten. Schoonmaken loste de hapering op. Peters meet overigens de kale koolborstel.
Ik heb wel gemerkt dat het in goede staat houden van de heilige drie-eenheid dynamo-startmotor-accu met aansluitingen bij deze fiets cruciaal is. Het systeem kan anders zomaar instorten en andere zaken kapot maken, zoals het startrelais. Maar goed. De mijne is inmiddels bijna 30 jaar en wordt dagelijks gebruikt. Da's voorwaar geen slechte prestatie. Dan mag er ook eens wat mis gaan. Ik heb in de afgelopen jaren startmotor en dynamo preventief vervangen, voordat er iets ging haperen. Gewoon om er vanaf te zijn voor de rest van de tijd dat ik woon-werk verkeer moet doen. Maar da's mijn overweging.