Die situatie ontstaat omdat de werkgever nauwelijks kosten kwijt is aan reiskosten.
In België betaald de werkgever je abonnement voor OV voor de volle 100% terug. Vinden ze niet erg, want voor hun wordt dat ook weer van hun belastingen afgehouden.... ik heb een treinabonnement of voertuig met brandstof nodig om die kilometers te kunnen maken. En dat is nu al niet gratis....
En dat noem jij leuk een uur door de drukte over de A1 naar Waalwijk?Ze doen het nu. Ze bouwen hier om mij heen nog best wel veel. Midden in Amsterdam, waar de meeste banen zijn. Op dit moment werk ik het meest in Amsterdam, een paar haltes met de metro. Best wel handig. Maar veel minder leuk dan een uurtje op de motor naar Waalwijk.
Vrouwen zijn goede werkgevers, in het algemeen. Strenger en kritischer denk ik, maar wel beter.
Wat vroeger een grote rol speelde, ik weet niet of dat nog zo is, is dat Amsterdamse bouwvakkers mondiger waren dan bouwvakkers uit de Achterhoek. De Amsterdammers gingen al snel staken, namen de koffiepauzes waar ze recht op hadden, en dat soort dingen. Die Achterhoekers verdienden minder, staakten niet, en waren bereid door te werken in de koffiepauze. De achterhoekers waren een stuk goedkoper, vandaar dat aannemers liever mensen van ver lieten komen.
En dat noem jij leuk een uur door de drukte over de A1 naar Waalwijk?
Dat is niet leuk, zelfs niet op de motor!
Je moet bijna aan het roer van zo'n bedrijf staan om daar een huis te kunnen kopen.Ze doen het nu. Ze bouwen hier om mij heen nog best wel veel. Midden in Amsterdam, waar de meeste banen zijn. Op dit moment werk ik het meest in Amsterdam, een paar haltes met de metro. Best wel handig. Maar veel minder leuk dan een uurtje op de motor naar Waalwijk.
Moet je eens opletten wat de openbare aanbestedingen teweeg brengt?Wat vroeger een grote rol speelde, ik weet niet of dat nog zo is, is dat Amsterdamse bouwvakkers mondiger waren dan bouwvakkers uit de Achterhoek. De Amsterdammers gingen al snel staken, namen de koffiepauzes waar ze recht op hadden, en dat soort dingen. Die Achterhoekers verdienden minder, staakten niet, en waren bereid door te werken in de koffiepauze. De achterhoekers waren een stuk goedkoper, vandaar dat aannemers liever mensen van ver lieten komen.
Rekening-rijden zal idd vooral ook voor bouwvakkersbusjes doorberekend moeten worden.
Natuurlijk een belachelijke zaak als Volendamse metselaars werken in Deventer en Twentse metselaars bouwen in Amsterdam. Die gasten komen elkaar iedere ochtend en iedere avond halverwege op de snelweg weer tegemoet. Hoe fijn kan 't zijn? Allemaal het busje in om km's te maken. Enne.........dus ook files!!
Rekening-rijden: Het kan niet snel genoeg worden ingevoerd!! Liefst variabel tarief! Dan bedoel ik dus alleen trajecten die extreem druk zijn op bepaalde tijdstippen in rekening brengen. Maw de A1 naar Amsterdam hoeft niet 's nachts om 3 uur te worden berekend. (tot het ook op dat tijdstip weer druk gaat worden)
Hoe drukker, hoe hoger het tarief!!
Als Amersfoort-Amsterdam in de spits €25 kost, dan is de drukte heel snel over. Kan daarna het tarief weer zakken naar €5. Ergens tussenin zal er wel een evenwichtspunt zijn.
Wat lege kantoorpanden betreft is er heel stilletjes een kentering gaande. In Rotterdam heb je het studentenhotel in het kantoorpand van de sociale dienst en bij ons in het dorp wordt een leeg kantoorpand omgebouwd naar luxe flatjes.Je noemt eerst arbeiderswijken, dit slaat een beetje door de andere kant op. Er staan hier in Zwolle bijvoorbeeld flink wat bedrijfsgebouwen leeg, dat zijn in potentie dus een heel aantal werkzoekenden/werknemers zou hier in hun eigen woonplaats kunnen werken, als grote bedrijven die leegstaande panden eens ging benutten. Dat hoofdkantoor hoeft dan ineens ook niet meer zo groot te zijn.
Bij grote bedrijven betaalt de werknemer dit. Ik heb het wel een keer meegemaakt dat afgedwongen werd dat werknemers compensatie kregen, maar de compensatie bestond er uit dat je een paar jaar lang werkuren in de trein mocht maken.Naast mijn baan heb ik zelf ook een onderneming. Als ik iemand die ook uit Zwolle komt in dienst neem, en ik besluit te verhuizen naar Utrecht, dan moet volgens jou mijn werknemer (die ineens naar Utrecht moet komen om te werken) daarvoor betalen... Heeft hij dan bedacht dat ik ging verhuizen? Of was ik dat zelf? En wie moet er dan betalen?
Wat lege kantoorpanden betreft is er heel stilletjes een kentering gaande. In Rotterdam heb je het studentenhotel in het kantoorpand van de sociale dienst en bij ons in het dorp wordt een leeg kantoorpand omgebouwd naar luxe flatjes.
Het werd ook tijd ook, ik heb nog in een spookachtig lege Bijlmer gewerkt. Flats die te duur zijn en zo veel lege kantoorpanden dat je er een spagettiwestern kan filmen.
Bij grote bedrijven betaalt de werknemer dit. Ik heb het wel een keer meegemaakt dat afgedwongen werd dat werknemers compensatie kregen, maar de compensatie bestond er uit dat je een paar jaar lang werkuren in de trein mocht maken.
P.s. Verhuizen van afdelingen is een bekende truc van werkgevers om "lastig personeel" kwijt te raken. Een verhuizing van een goede honderd kilometer is meestal ruim voldoende.
Moet je eens opletten wat de openbare aanbestedingen teweeg brengt?
Bermen langs de snelwegen worden gemaaid door oosterburen.
Onderhoud aan de tramrails in A'dam? Juist ook oosterburen.
En ga zo maar door.
Het Azartplein in Amsterdam werd plots opengebroken, voor nieuwe tramrails. Ik dacht, omg, blijft dat jaren open. Maar na twee weken lag er nieuwe rails, was de straat weer gemaakt, en lag alles er keurig netjes opgeruimd bij. Geen Amsterdamse stratemakers, maar oosterburen. Nou, mijn zegen hebben ze.