Kan het, en is het slim?

PimmeH

MF'er
29 mrt 2005
180
0
Roosendaal
Hallo, wat ik mij eigen afvroeg :

Ik ben op het moment nog een arme student :Z maar heb met mijn bijbaantje 1700 euro's bij elkaar gespaard voor mijn motor rbw. Nu is mijn vraag...als ik nu in de grote vakantie mijn motorrijbewijs haal, dan zou hij over 2 jaar ( op het moment dat mijn studie afgerond is ) verlopen naar groot rijbewijs (toch? of moet ik daar nog iets voor doen?) Dan zou ik als het goed is een baan hebben en kan ik mijn favoriete motor kopen die niet (of moeilijjk) op 25 kw te krijgen is (de r6) is dit mogelijk en is dit verstandig..??

Alvast bedankt Pim
 
2 jaar na het halen van je rijbewijs mag je op >25kw rijden, hoef je niets voor te doen. Beginnen op een vol vermogen R6 terwijl je op een lichte fiets afgereden hebt (en verder geen ervaring opgebouwd hebt) lijkt me niet slim.

Daarnaast vraag ik me af hoeveel motoren naast een R1, R6, 'Ninja' en natuurlijk de Hayabusa je kent. Misschien een vooroordeel over beginnende motorrijders/liefhebbers maar ik zou zeggen:
Kijk in die 2 jaar goed om je heen, er is genoeg moois te zien.




(mocht je je al flink georienteerd hebben dan heb ik natuurlijk niets gezegd :P )
 
Ik zou zeggen, behaal voor september/oktober je rijbewijs en ga wat geld sparen. Wanneer je een klein beetje bijelkaar hebt gesprokkeld zou je bijvoorbeeld een goedkoper fietsje zoals een GS500 kopen om ervaring op te doen (volgend jaar ofzo).. daar heb je ook echt heel veel lol mee, kan ik je garanderen.
 
gewoon doen :)
lekker rijden en een r6 halen 8-)
ik had me rijbewijs(zwaar) gehaald en heb gelijk een r6 aangeschaf. *O*
het rijden heb je zo onder de knie.
 
Ik zou zeggen, behaal voor september/oktober je rijbewijs en ga wat geld sparen. Wanneer je een klein beetje bijelkaar hebt gesprokkeld zou je bijvoorbeeld een goedkoper fietsje zoals een GS500 kopen om ervaring op te doen (volgend jaar ofzo).. daar heb je ook echt heel veel lol mee, kan ik je garanderen.
:Y
 
Ik zou je rijbewijs halen en een leuk brikkie kopen voor een paar honderd euro :Y

Ik heb zelf na het behalen van mijn rijbewijs een jaar niet gereden, ook niks gehuurd vanwege de woekerprijzen en zie dit achteraf toch wel als een beperking :X ! heb wel een duurdere en 'mooiere' motor kunnen kopen, maar een jaar extra ervaring was ook niet weg geweest O-)
 
Ik zit momenteel zelf ook in de situatie dat ik wel mijn rijbewijs kan gaan halen, maar niet direct genoeg geld heb om een motor te kopen. Ik heb voor mijzelf dan ook besloten om te wachten met mijn rijbewijs tot ongeveer januari, zodat ik dan genoeg geld bij elkaar heb gespaard om mijn rijbewijs te gaan halen en direct daarna een motor te kopen. Dit lijkt mij een verstandigere keuze omdat je zo blijft motorrijden en niet een half jaar stil zit omdat je geen geld hebt voor een motor.

Maar ja, wie ben ik om jouw advies te geven. Ik heb zelf dus ook nog totaal geen ervaring met motoren. En zit hier op mf ook alleen maar om zelf wat te leren over motoren zodat ik straks wel iets weet op het moment als ik ga lessen en ga kijken bij motorzaken voor een motor.
En ik ben 21, dus ik zou niet eerst 25kw moeten rijden.
 
Heb ook mijn rijbewijs gehaald en gelijk cbr 600 gekocht en als je je rechter polsje in bedwang kunt houden is er nix aan t handje. Maar had daarvoor wel eerst 10 jaar koekblik gereden en pas na mijn 30e motorrijbewijs gehaald. En dat is wel bewust geweest omdat ik tot mijn 27e nogal onbenullig was. Als je op groot vermogen wilt beginnen koop dan een cbr600f die zijn toch ietsje meer vergevingsgezint als een r6 of cbr 600rr.
 
ben het met de meeste eens.

Rijbewijs gaan halen en dan 2 jaar niet rijden is niet zo heel slim. Zacht dan met je rijbewijs of koop een goedkope motor erbij.
 
Ik ben zelf nu ook aan het lessen.. en heb daarna ook niet zoveel geld meer over voor een 'mooie' 'nieuwe' motor..
maar ipv niet te rijden en gewoon blijven te sparen... koop ik gewoon goedkope fietsje en daarmee rijd ik rond..totdat ik genoeg heb voor een moto die ik echt wil...
ondertussen bouw ik dus ervaring op.. zodat de kans op crashen op een nieuwe/mooie moto veel kleiner is..

zou toch zonde zijn als je na die 2 jaar.. (zonder rijervaring) een leuke moto koopt en binnen een week ga je onderuit.. dan ben je nog meer geld kwijt..
 
Ik zit momenteel zelf ook in de situatie dat ik wel mijn rijbewijs kan gaan halen, maar niet direct genoeg geld heb om een motor te kopen. Ik heb voor mijzelf dan ook besloten om te wachten met mijn rijbewijs tot ongeveer januari, zodat ik dan genoeg geld bij elkaar heb gespaard om mijn rijbewijs te gaan halen en direct daarna een motor te kopen. Dit lijkt mij een verstandigere keuze omdat je zo blijft motorrijden en niet een half jaar stil zit omdat je geen geld hebt voor een motor.

Maar ja, wie ben ik om jouw advies te geven. Ik heb zelf dus ook nog totaal geen ervaring met motoren. En zit hier op mf ook alleen maar om zelf wat te leren over motoren zodat ik straks wel iets weet op het moment als ik ga lessen en ga kijken bij motorzaken voor een motor.
En ik ben 21, dus ik zou niet eerst 25kw moeten rijden.


Als je in januari voor het rijbewijs gaat, zit je volgens mij alsnog vast aan 35kw door de nieuwe regeling, als ik me niet vergis (tot je 24e :? )
 
Ik ben zelf ook aan het lessen ( vermoedelijke afrijd-datum Aug-Sept ) maar inderdaad.... waarom een duur kanon kopen als je net je papiertje hebt en 0% rijervaring .... kijk rustig rond, spaar eens lekker door en rij medio 2007 op een leuke 500-600-700 ... Ga vermoedelijk zelf deze winter danwel voorjaar 2007 kijken voor een 650 Yamama 8-) Dragstar ..... lekker fijne leerfiets .. niet te zwaar en ook niet te licht ... kan ik het lekker oppakken. ( natuurlijk is een R6, Ninjaaaaaa of een R1 Top of the bill maar wat is belangrijker? revalideren of lekker kalm rieden ? *D

Groeten van een zwetende theorieleerder
 
Als je in januari voor het rijbewijs gaat, zit je volgens mij alsnog vast aan 35kw door de nieuwe regeling, als ik me niet vergis (tot je 24e :? )

Is dat zo?

Ik dacht in enkele topics gelezen te hebben dat die nieuwe regeling pas over een paar jaar in zou gaan. En daarom heb ik ook geen haast gemaakt met mijn rijbewijs.

edit:
in onderstaand topic, 12e pagina 2e bericht (ik wist niet hoe ik een bericht moest linken) staat een brief van het ministerie waarin staat dat het nog enkele jaren zou gaan duren voor dat ingevoerd gaat worden. Ik weet niet of dat er in de tussen tijd iets is veranderd?

Van 24 jaar pas op een zware motor
 
Laatst bewerkt:
+ kneuzen op M-F
= :Z topic.
Ik vraag me af waarom jij altijd zo ageert tegen mensen die anderen
willen waarschuwen voor de gevaren die er aan het motorrijden kleven.

Kun je dat even uitleggen? :)

@ TS: Na 2 jaar zonder al teveel ervaring op een zware motor stappen kan, mits je je bewust bent van het vermogen en de wetenschap hanteerd dat niemand je ziet en je graag dood rijdt.
 
hhmm. om maar weer even normaal te antwoorden: als ik jou was zou ik eerst maar es een aardige, vergevenis gezinde motor zoeken. :Y

gelijk op een R6 stappen met nul rijervaring is vragen om problemen.
rij je hem zo in de prak. da`s ook een beetje jammer. er komen alleen op MF al zat van goedkope motortjes langs waar je lekker op rond kan knallen. staat nu een GPX250 te koop. hoef je (hopelijk) ook niet te knijpen. opstappen en gaan. :Y
(als je je rijbewijs hebt :P )
 
hhmm. om maar weer even normaal te antwoorden: als ik jou was zou ik eerst maar es een aardige, vergevenis gezinde motor zoeken. :Y

gelijk op een R6 stappen met nul rijervaring is vragen om problemen.
rij je hem zo in de prak. da`s ook een beetje jammer. er komen alleen op MF al zat van goedkope motortjes langs waar je lekker op rond kan knallen. staat nu een GPX250 te koop. hoef je (hopelijk) ook niet te knijpen. opstappen en gaan. :Y
(als je je rijbewijs hebt :P )

Het is nog altijd de berijder op de motorfiets die bepaald hoe hard het gaat. Als jij voor jezelf het gevoel hebt dat je je kan bedwingen dan kan je net zo goed op een R6 beginnen als op een ER-5.

Nadat ik mijn rijbewijs gehaald had heb ik meteen een nieuwe GSX-R 600 gekocht en heb hier altijd erg van genoten. Het hoeft namelijk niet altijd hard.

Twee jaar niet gaan rijden lijkt mij niet zo slim, je moet namelijk wel het gevoel houden. Heb je niet direct geld voor een R6, koop dan een goedkope motorfiets (Honda CB500 of Kawa ER-5). Dan kan je terwijl je spaart voor je R6 ook nog lekker genieten van het rijden, ervaring opdoen en als het goed is schadevrije jaren sparen.

Succes met je keuze en natuurlijk met lessen en je examen.

Groet

ELF76
 
Ik zou kiezen voor zo snel mogelijk rijden !
Ook met bv. de eerder genoemde GS500E of iets dergelijks kun je al veel plezier hebben. Heeft ook als voordeel dat je bij je volgende motor minder gezeur krijgt met verzekering etc. (jaartje eerder rijden scheelt in je no claim straks bij een snellere = duurder motor).

Maar het is uiteindelijk jouw feestje ... dus doe wat je zelf wilt !!
:]

 
Zelf na het halen van m'n A een jaar niet gereden. daarna een gsx600f gekocht waar ik nu nog steeds met veel plezier op rij.
Na een jaar weer opstappen is nog wel te doen, na 2 jaar ook nog wel denk ik.

Om dan meteen "zwaar" te gaan, ligt een beetje aan je rechterpols...
 
ik had voor 2000 euro mijn rijbewijs,FZ700,nieuwe helm, low budget handschoenen,2e hands Leren combi en laarzen.
Van die 1700 euro moet je genoeg overhouden voor een goedkope << 25kw moter.

Dat van die no-claim is ook iets waar je over na moet denken >>
nu goedkope motor halen is over 2 jaar minder betalen(en een stuk rijervaring erbij)


Frans
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan