Hollender
MF veteraan
Ik heb hier een Kwasaki ER-5 staan die ik binnenkort zou willen gaan gebruiken. Het probleem is dat ze zeker drie jaar niet meer gedraaid heeft. Uiteraard wil ze niet meer starten maar dat had ik al wel verwacht. In eerste instantie dacht ik er zelf aan te beginnen maar omdat ik nogal druk ben met verbouwen is dat een beetje lastig. Ik ben dan ook bij een plaatselijke motordealer langs geweest om eens te informeren of zij de klus konden klaren.
Om een lang verhaal kort te maken; ze vertelden me daar dat het een dure grap gaat worden eens een motor meer als twee jaar stil heeft gestaan. Blijkbaar zijn de carburateurs er dan ver aan. Dus de lijst die ze daar opsomden was:
- nieuwe accu
- onderhoud in de vorm van nieuwe olie en alle filters
- demontage en reiniging carburateurs
- nieuwe vlotters, naalden en dichtingen carburateurs
- alle brandstof aflaten en verse er in
Dat is ongeveer wat ik me herinner toch. Klinkt allemaal aannemelijk.
Maar ze vertelden me er ook bij dat de kans op pannes/pech achteraf redelijk groot was en er in het ergste geval twee nieuwe/andere carburateurs geplaatst moesten worden.
Al met al een nogal kostelijke grap voor een redelijk impopulaire motor van die leeftijd.
Ik ben nu zelf niet helemaal a-technisch. Het lijkt me dan ook een beetje overdreven om de motor maar direct helemaal op te geven en bij het oud-ijzer te zetten.
Klopt het verheel een beetje of heb ik nog hoop?
Om een lang verhaal kort te maken; ze vertelden me daar dat het een dure grap gaat worden eens een motor meer als twee jaar stil heeft gestaan. Blijkbaar zijn de carburateurs er dan ver aan. Dus de lijst die ze daar opsomden was:
- nieuwe accu
- onderhoud in de vorm van nieuwe olie en alle filters
- demontage en reiniging carburateurs
- nieuwe vlotters, naalden en dichtingen carburateurs
- alle brandstof aflaten en verse er in
Dat is ongeveer wat ik me herinner toch. Klinkt allemaal aannemelijk.
Maar ze vertelden me er ook bij dat de kans op pannes/pech achteraf redelijk groot was en er in het ergste geval twee nieuwe/andere carburateurs geplaatst moesten worden.
Al met al een nogal kostelijke grap voor een redelijk impopulaire motor van die leeftijd.
Ik ben nu zelf niet helemaal a-technisch. Het lijkt me dan ook een beetje overdreven om de motor maar direct helemaal op te geven en bij het oud-ijzer te zetten.
Klopt het verheel een beetje of heb ik nog hoop?