Welkom gingerbrood! En gefeliciteerd met het kiezen van de beste beginnersfiets die er is
Wat betreft je vragen, ik kan wel antwoord geven op het verhaal van de koplamp, daar heb ik namelijk best wat onderzoek over gedaan.
Allereerst, je koplamp vervangen op een volledig legale manier is best moeilijk. Waar het namelijk uiteindelijk op neer komt, is dat een koplamp en motorfiets eenmaal bij elkaar horen. Een koplamp is dus goedgekeurd voor de fiets waar hij voor gemaakt is.
Echter, 99 van de 100 blauwe amigo's zullen hier niet naar kijken. Het gene waar die naar kijken is het E-keurmerk van de koplamp. Dit is een europese keuring standaard voor een zooi delen van je motorfiets (hetzelfde geld voor uitlaten, die wil je eigenlijk alleen kopen met E-keur). Koplampen met E-keur zijn redelijk goed te vinden op google. Het punt is enkel wel dat je óf ronde koplampen vind, óf bloedlelijke streetfighter koplampen, die je écht niet op je ER6n wilt zetten.
Er is hierbij weliswaar een andere optie waar ik de laatste tijd naar kijk, namelijk zoeken voor moderne schademotoren en de koplamp van die motorfiets overkopen. Dan heb je sowieso wel een E-keur, en je hebt een koplamp die er niet te gek uit ziet
Verder kan je kijken naar koplampen zonder E-keur. Dan kan je bijvoorbeeld kijken naar aanbieders uit de VS, hiermee wordt het aanbod een stuk groter en aantrekkelijker. Daar zijn wel degelijk mooie koplampen te vinden voor je fiets. Helemaal als je een beetje een normale koplamp gebruikt, moet je hier in principe prima mee kunnen rijden in Nederland. Alleen is er dus wel meer kans dat je door de blauwe vrienden aan de kant wordt gezet en gecontroleerd, wat boetes en een WOK-melding kan opleveren (kan iemand dit laatste bevestigen?). Dit betekend dat je niet meer verder mag rijden, en je de motor moet laten keuren bij het RDW.
Stel je zet uiteindelijk een andere koplamp op je motor, moet je er wel goed op letten dat je dit goed doet. Dit betekend dat je een koplamp installeert voor rechts-rijdende landen (een lamp uit het VK is net iets anders!), dat hij sterk genoeg is maar niet té sterk (je wilt niemand verblinden!) en dan moet hij nog onder de juiste hoek staan, dus niet te hoog.
Wat je moet realiseren, is dat zodra je de motor aanpast, en het niet goed gedaan wordt, dat je verzekering misschien niet uitbetaald als je schade maakt. Stel je rijdt in op een auto, maar het blijkt dat jouw custom koplamp de andere bestuurder verblind heeft, kan je logischerwijs meer problemen krijgen.
De meeste mensen zullen zeggen dat ik zeur, maar ik denk dat het verstandig is dat je dit op z'n minst weet