Hoi 3 jaar geleden begonnen met ER-6f (bj 2010) rijden en al die tijd nooit gepost in dit topic of z'n voorgangers… (schande!)
Welkom gingerbrood! En gefeliciteerd met het kiezen van de beste beginnersfiets die er is
Wat betreft je vragen, ik kan wel antwoord geven op het verhaal van de koplamp, daar heb ik namelijk best wat onderzoek over gedaan.
Allereerst, je koplamp vervangen op een volledig legale manier is best moeilijk. Waar het namelijk uiteindelijk op neer komt, is dat een koplamp en motorfiets eenmaal bij elkaar horen. Een koplamp is dus goedgekeurd voor de fiets waar hij voor gemaakt is.
Echter, 99 van de 100 blauwe amigo's zullen hier niet naar kijken. Het gene waar die naar kijken is het E-keurmerk van de koplamp. Dit is een europese keuring standaard voor een zooi delen van je motorfiets (hetzelfde geld voor uitlaten, die wil je eigenlijk alleen kopen met E-keur). Koplampen met E-keur zijn redelijk goed te vinden op google. Het punt is enkel wel dat je óf ronde koplampen vind, óf bloedlelijke streetfighter koplampen, die je écht niet op je ER6n wilt zetten.
Er is hierbij weliswaar een andere optie waar ik de laatste tijd naar kijk, namelijk zoeken voor moderne schademotoren en de koplamp van die motorfiets overkopen. Dan heb je sowieso wel een E-keur, en je hebt een koplamp die er niet te gek uit ziet
Verder kan je kijken naar koplampen zonder E-keur. Dan kan je bijvoorbeeld kijken naar aanbieders uit de VS, hiermee wordt het aanbod een stuk groter en aantrekkelijker. Daar zijn wel degelijk mooie koplampen te vinden voor je fiets. Helemaal als je een beetje een normale koplamp gebruikt, moet je hier in principe prima mee kunnen rijden in Nederland. Alleen is er dus wel meer kans dat je door de blauwe vrienden aan de kant wordt gezet en gecontroleerd, wat boetes en een WOK-melding kan opleveren (kan iemand dit laatste bevestigen?). Dit betekend dat je niet meer verder mag rijden, en je de motor moet laten keuren bij het RDW.
Stel je zet uiteindelijk een andere koplamp op je motor, moet je er wel goed op letten dat je dit goed doet. Dit betekend dat je een koplamp installeert voor rechts-rijdende landen (een lamp uit het VK is net iets anders!), dat hij sterk genoeg is maar niet té sterk (je wilt niemand verblinden!) en dan moet hij nog onder de juiste hoek staan, dus niet te hoog.
Wat je moet realiseren, is dat zodra je de motor aanpast, en het niet goed gedaan wordt, dat je verzekering misschien niet uitbetaald als je schade maakt. Stel je rijdt in op een auto, maar het blijkt dat jouw custom koplamp de andere bestuurder verblind heeft, kan je logischerwijs meer problemen krijgen.
De meeste mensen zullen zeggen dat ik zeur, maar ik denk dat het verstandig is dat je dit op z'n minst weet
Als ik het goed heb zit hij met 2 drukpinnen vast in rubberen ringen in de buurt van de tank. Geeft wat weerstand maar als je er met beleid aan trekt zou hij er toch vrij gemakkelijk vanaf moeten komen.
Hoe spannen jullie je ketting van je er6n (bj 2012)?
Heb ik daar een paddock voor nodig of kan het ook zonder?
De er6n heeft een lange tijd stil gestaan. Vorige keer nog netjes 2,5 cm speling in hoogte, nu wel 6-7cm! Ik begrijp niet hoe dit kan...
Welke tools heb ik nodig?
Is zo'n ring steeksleutel setje genoeg voor die 2 schroefjes aan beide kanten, of moet ik ook echt die joekels eraf halen?
Niemand?
Niemand?
Ha allemaal,
Ik heb geen reactie gehad op m'n oproep en marktplaatsadvertentie, dus in het kader van de grote zomerschoonmaak gaat alles bij het grofvuil.
Mocht iemand toch nog interesse hebben in (een van) de volgende items, stuur me dan nog snel even een berichtje:
Past op de versies 2006-2009:
1. originele kuipruit
2. originele topkoffer
3. origineel bevestigingsrek topkoffer
4. originele spiegels
5. gebruikershandleiding/boekje
6. originele handgrepen voor de passagier
De items onder 1, 2 en 3 kosten je bij de dealer bij elkaar rond de €350, dus zonde om weg te gooien, maar ik ga ze niet voor eeuwig bewaren.
As je d'r iets voor wil geven mag dat, als je het gewoon komt halen mag dat ook.
Groet, Pieter
Ha allemaal,
Ik heb geen reactie gehad op m'n oproep en marktplaatsadvertentie, dus in het kader van de grote zomerschoonmaak gaat alles bij het grofvuil.
Mocht iemand toch nog interesse hebben in (een van) de volgende items, stuur me dan nog snel even een berichtje:
Past op de versies 2006-2009:
1. originele kuipruit
2. originele topkoffer
3. origineel bevestigingsrek topkoffer
4. originele spiegels
5. gebruikershandleiding/boekje
6. originele handgrepen voor de passagier
De items onder 1, 2 en 3 kosten je bij de dealer bij elkaar rond de €350, dus zonde om weg te gooien, maar ik ga ze niet voor eeuwig bewaren.
As je d'r iets voor wil geven mag dat, als je het gewoon komt halen mag dat ook.
Groet, Pieter
RAM Motorcycle Handlebar Clamp Base with M8 Screws Unpackaged - RAM-B-367U | RAM Mounts Kan dit op de ER-6f 2006? Kan het niet in de service manual vinden welke bouten erin zitten (M8? en lengte?) in het stuur.
Hierbij komt het zeker wel precies hoe vast het zit neem ik aan? Dus dat kan ik beter door iemand laten doen die er verstand van heeft met een "torque wrench"?
[afbeelding]
Eindelijk toch maar besloten om deel te nemen aan dit topic/forum, even voorstellen:
Mijn naam is Ronny, ik ben 21 jaar en heb het genoegen om met deze schoonheid door het Zeeuws-Vlaamse land te scheuren. Naast het motorrijden studeer ik Business IT & Management en ben ik fanatiek voetballer.
Ja dat pas wel, bout is m8 x 35mm. Dus met de meegeleverde bouten red je het wel.
Vastdraaien kan je zelf ook wel, vast is vast. Gewoon met ringsleuteltje 10 los en met inbus vast.
Welkom! Mooie F! Wil je nog in de openingspost met die foto?
Mooi dat het past!
Ik dacht dat het best wel precies kwam hoe straks je dat doet maar dat is meer voor cruciale onderdelen zeker, en het stuur niet?
Zal hem binnenkort bestellen.
Erg mooi jaDankje!! Ben er erg trots op, mocht het niet te veel moeite zijn dan zie ik hem graag terug tussen de andere F's in de OP.
Een momentsleutel gebruik je om een bout zo strak te zetten dat ie niet knapt maar ook niet losloopt. Opzich kan je dit zelf ook wel aanvoelen. Als je het uiteindelijk toch niet vertrouwd kan je altijd nog langs een zaak.
Een stuur is ook best cruciaal op een motor hoor