Kawasaki GPZ 600 R

Achter kon ik de demper wel instellen (niet dat ik veel verschil merkte) met een klein zwart draaiknopje (als ik het me kan herinneren aan de rechterkant onder bij het achterwiel)

Oh en dat klapperen bij koude start is je nokkenasketting (spanner is slap, schijnt met nieuw veertje weer op te lossen te zijn aldus vriend van me)
En wellicht is het geen gek idee om je carbs even te laten ultrasoon-reinigen.

Bedankt, ik ga er mee aan de slag.

Dat klapperen, is dat ernstig of kan ie er oud mee worden? Las ook ergens dat het primaire kettingspanner is? Bedoel je zeker? Misschien niet duur om te fixen.
 
als 550 euro al veel is voor een goede rijdende toekomstige klassieker ???

profi met de aankoop :)

weet niet wat je bedoeld met "veerpoten staan op 2" want ze zijn niet instelbaar. of bedoel je de anti-duik onderaan ? zo ja niks van aantrekken want die is toch waardeloos. enige wat je kan is luchtdruk verhogen in de vork (ventiel op rechterpoot dacht ik, net onder de kroonplaat. op iedere vork zou je daar net onder een ring moeten zien zitten beide zijn met elkaar verbonden. niet met een kompressor vullen, enkel met een handpomp. maar ook hier zou ik geen moeite doen.

achteraan weet ik het niet zeker meer, maar kan je en/of :
- uitgaande demping regelen dmv een trekhendel (zwarte ronde knop dacht ik)
- luchtdruk in de demper regelen
te vinden aan de rechter kant.

Is idd de anti duik...en er zit idd een ventiel bovenop, mwah, ik laat het verlopig maar zo... Vrij stug iig de voorpoten vind (veel stugger dan mijn oude gsx 750es)

Voor achter zal ik eens kijken na de rit naar huis hoe het bevalt.
 
CHIPS, moet ik'm met de aanhanger halen. Of volgende week...

Waarom zou je er niet mee mogen rijden als je ervoor kiest om geen gebruik te maken van het kwarttarief? Je kiest alleen per jaar (en betaalt ook voor een heel jaar) en volgens mij kun je maar 1x per jaar kiezen. T'is allemaal nog best ingewikkeld en bij de belastingdienst is het ook nog niet echt duidelijk. Je zou voor de zekerheid ook FF met de belastingdienst kunnen bellen.
 
heb een duitse manual, maar is 290mb. als jij weet hoe ik hem bij jouw krijg laat je het maar weten ;-)
 
Waarom zou je er niet mee mogen rijden als je ervoor kiest om geen gebruik te maken van het kwarttarief? Je kiest alleen per jaar (en betaalt ook voor een heel jaar) en volgens mij kun je maar 1x per jaar kiezen. T'is allemaal nog best ingewikkeld en bij de belastingdienst is het ook nog niet echt duidelijk. Je zou voor de zekerheid ook FF met de belastingdienst kunnen bellen.
Kun je daarvoor kiezen bij overschrijven?
 
te lui om alles door te lezen, maar:
kijk ff of de rubbers tussen de carburateurs en het luchtfilter op hun plek zetten.
Ze harden namelijk uit en zijn dan onmogelijk om op de plek te krijgen, met valse lucht loopt het natuurlijk sowieso slecht.
Nieuwe zijn te koop, maar kosten al snel 70 euro voor 4. En zelfs dan is het nog een kutklus om op de plek te krijgen
Check of de oliekoeler dicht is. hangt onder de radiator. zelf 4 keer een lekke vervangen en vervolgens blok in de soep gelopen. vanwege te weinig olie.

verder de voorvork keringen. mega klus om te maken namelijk. zit een anti duik system op dat tegendruk biedt, maar als het lek is werkt het dus niet.

tja en ze rammelen bij de koude start echt alsof het elk moment is afgelopen, maar dat is iets waar je aan moet wennen, het is inderdaad de nokkenasketting (en dus de spanner) die het gehad heeft, maar ze blijven altijd rammeltjes houden.

Verder betrouwbare motortjes. Gaan haast niet stuk als je er goed op past. Heb er zelf jaar of 5 jaar op rondgereden en later nog een paar jaar als reserve/pekelfiets. (blok vervangen toen hij stuk liep)
Ben er heel Europa mee doorgecrost, bergpassen over, full power over de autobahn. en uiteindelijk helaas tegen een auto van rechts geparkeerd. Nu nog in altijd aan het twijfelen of ik hem weer ga oplappen, of hem weg doe.

edit; al dat gedoe met kwarttarief.... kies daar dan niet voor. het voordeel is te verwaarlozen en in het gewone tarrief mag je gewoon wel altijd rijden als het mooi weer is. (zelfde verhaal voor de verzekering met winterschorsing. voordeel is minimaal)

edit: ik heb nog wel ergens een Nederlandse of Engelse WPHB digitaal. Later ook gewoon de WPHB gekocht.
 
Laatst bewerkt:
te lui om alles door te lezen, maar:
kijk ff of de rubbers tussen de carburateurs en het luchtfilter op hun plek zetten.
Ze harden namelijk uit en zijn dan onmogelijk om op de plek te krijgen, met valse lucht loopt het natuurlijk sowieso slecht.
Nieuwe zijn te koop, maar kosten al snel 70 euro voor 4. En zelfs dan is het nog een kutklus om op de plek te krijgen
Check of de oliekoeler dicht is. hangt onder de radiator. zelf 4 keer een lekke vervangen en vervolgens blok in de soep gelopen. vanwege te weinig olie.

verder de voorvork keringen. mega klus om te maken namelijk. zit een anti duik system op dat tegendruk biedt, maar als het lek is werkt het dus niet.

tja en ze rammelen bij de koude start echt alsof het elk moment is afgelopen, maar dat is iets waar je aan moet wennen, het is inderdaad de nokkenasketting (en dus de spanner) die het gehad heeft, maar ze blijven altijd rammeltjes houden.

Verder betrouwbare motortjes. Gaan haast niet stuk als je er goed op past. Heb er zelf jaar of 5 jaar op rondgereden en later nog een paar jaar als reserve/pekelfiets. (blok vervangen toen hij stuk liep)
Ben er heel Europa mee doorgecrost, bergpassen over, full power over de autobahn. en uiteindelijk helaas tegen een auto van rechts geparkeerd. Nu nog in altijd aan het twijfelen of ik hem weer ga oplappen, of hem weg doe.

edit; al dat gedoe met kwarttarief.... kies daar dan niet voor. het voordeel is te verwaarlozen en in het gewone tarrief mag je gewoon wel altijd rijden als het mooi weer is. (zelfde verhaal voor de verzekering met winterschorsing. voordeel is minimaal)

edit: ik heb nog wel ergens een Nederlandse of Engelse WPHB digitaal. Later ook gewoon de WPHB gekocht.

De NL WPHB lijkt me ok!

Verder heb ik net gebeld naar het postkantoor. Er is geen keuze met overschrijven vrijdag, dus kan gewoon rijden :] , ik krijg de keuze waarschijnlijk vanzelf thuisgestuurd vd belastingdienst.

Dan ga ik toch voor kwart tarief, ik rij toch niet in de "strenge" winter.. 7 euro of 30 euro per kwartaal is toch snel verdient...

Oliekoeler ga ik op letten.
En zal ens beetje sprayen bij het luchtfilter/rubbers...
 
Laatst bewerkt:
Als ze scheef zitten zie je dat direct. ze vallen echt om een inlaatflens (ronde opstaande rand) van zo'n 5 cm doorsnede.

een lekke oliekoeler levert een smurrie van olie en zand op onderin de kuip, in de punt van het kuipdeel zit het koelvloeistof reservoir, dat is in principe van wit/licht kunststof. als dat vies wordt zie je het dus wel daar.
Maar misschien kwam het ook allemaal wel doordat ik wat te veel van het oude beestje vroeg.
 
Verhaal word weer anders,

Net gebeld met de BelastingTelefoon Auto: 0800 - 0749 (gratis) en die vertelde me dat de MRB al is betaald voor dit jaar (overgangsregeling) dus dat ik vanaf 1 maart mag rijden.

Echter kan ik vrijdag gewoon bellen met bovenstaand nummer en kan ik het die dag stopzetten en betaal ik een kwartaal normaal tarief (30 euro) En dit kan dus niet bij het postkantoor!!, intussen vraag ik de overgangsregeling weer aan! (30 euro per jaar) Dat kan dus gewoon, dus eigenlijk betaal ik dan 60 euro voor dit jaar.

Vrijdag dus ophalen!

Heb geen trekhaak om 'm met een kar op te halen en dat zou ook kosten met zich mee brengen.

Andere dag zou ook kunnen, maar heb weinig tijd en vrijdag heb ik een chauffeur.

Kan het ook illigaal proberen (spannend), maar boetes kunnen oplopen tot max 4900 euro als je gepakt word...
 
Morgen flesje Forte 1 proberen te scoren, iemand een idee waar in de buurt van Rotterdam.

Hoor ook goede verhalen over STP, zelfde iets en is gewoon bij de Praxis te koop!

Wynns schijnt minder te werken?
 
Daarover zijn hele topics geschreven. Heb mijn blade sinds afgelopen zomer en voor het eerst, na al die verhalen over de benzine met ethanol, daar een flesje ingemikt.
stukje gereden en in de schuur gezet. Afgelopen maandag na 3 maanden stilstand startte die na 2 seconden :} komt het door het flesje :? of omdat het een Honda is ;)

zou het niet weten, was een flesje van STP. makkelijker verkrijgbaar dan Forte.
Baat het niet dan schaadt het niet.
 
kijk ff of de rubbers tussen de carburateurs en het luchtfilter op hun plek zetten.
Ze harden namelijk uit en zijn dan onmogelijk om op de plek te krijgen, met valse lucht loopt het natuurlijk sowieso slecht.

als die lekken is dat geen valse lucht maar gewoon ongefilterde lucht.
valse lucht is extra aanvoer van lucht die het mengsel armer maakt, maar daarvoor moet het "mengproces" dus op zijn minst begonnen zijn en kan het dus ten vroegste optreden in de carbu zelf ;)
 
Als ze scheef zitten zie je dat direct. ze vallen echt om een inlaatflens (ronde opstaande rand) van zo'n 5 cm doorsnede.

een lekke oliekoeler levert een smurrie van olie en zand op onderin de kuip, in de punt van het kuipdeel zit het koelvloeistof reservoir, dat is in principe van wit/licht kunststof. als dat vies wordt zie je het dus wel daar.
Maar misschien kwam het ook allemaal wel doordat ik wat te veel van het oude beestje vroeg.

Ok dat is dus niet voor de koelvloeistof haha.

Zag er iig erg schoon uit, idd een wit reservoir
 
als die lekken is dat geen valse lucht maar gewoon ongefilterde lucht.
valse lucht is extra aanvoer van lucht die het mengsel armer maakt, maar daarvoor moet het "mengproces" dus op zijn minst begonnen zijn en kan het dus ten vroegste optreden in de carbu zelf ;)

Het zorgt er wel degelijk voor dat er een armer mengsel ontstaat. Er kan namelijk meer lucht aangezogen worden dan de bedoeling is.
Het resulteerde in het inhouden in het hogere toerenbereik.


misschien gaat het met juist afstellen wel goed, met een afstelling voor een normaal luchtfilter iig niet. Komt ook bij dat het lek/ gat ongecontrolleerd is en dus niet op elke carburateur even groot.
 
Morgen is het zover!

De eerste (lange trip) met mijn Kawa oldtimer (135km!)

Ik hoop dat het allemaal goed gaat en dat het weer een beetje meezit... Als het goed is is het droog volgens de buienradar.


Heb nog geinformeerd bij verschillende motorzaken over Forte1, Van kekem (motorshop Ridderkerk) had een flesje (? ben de naam kwijt vh flesje) die het beter deed dan Forte1. Hier zat namelijk deel 1+2 tegelijk in en koste slechts 8,95. Die meneer had iig betere resultaten dan met Forte...

STP hoor ik ook goede ervaringen over, verkrijgbaar bij Praxis... Jawel de praxis. Vandaag ook ff gekeken en kost 21,50 (wel 400 ml)...

Uiteindelijk bij motostore Barendrecht Forte gehaald (13,25)... Als dit niet helpt of ik een verbetering zie dan ga ik het flesje bij Van Kekem halen voor 8,95
 
Laatst bewerkt:
Na een rit van 140 km weer thuis aangekomen en gelukkig ging alles goed!

Motor liep als tierelier en vrij stabiel, wel veel wind, merkte gelijk dat mijn helm eigenlijk te ruim is (Nolan N71). Maat L. en dat mijn laarzen te krap zijn (rev it)

Hield geen 1 keer in, voor vertrek flesje Forte erin gemikt, nu nog meer als halve tank leeg gereden, vrij zuinig ook wel denk ik. Hangt goed aan het gas.

Merk wel dat ik al lang niet gereden heb, beetje krampachtig, onderweg ff gestopt, daarna weer starten en lopen.

Dus tot nu toe een goede koop! 2 goede sloten erbij (kryptonite ART 4) kettingslot en schijfremslot.

E ze had toch nog een manual erbij (klein boekje) met afstellingen, vloeistofinhoud, aandraaimomenten, heel handig!

Binnenkort opzoek naar een beter zittende helm en andere laarzen/schoenen (gympen).
 
zo'n gpz'tje is altijd blij als ie weer eens lekker warm is gereden. :]
zo te lezen een goeie koop geweest.

veel plezier met je nieuwe aanwinst *O*
 
Foto's zijn in de maak ;)

Komende tijd eens kijken of ik de koppelingkabel kan afstellen, grijpt pas aan als ik de hendel bijna los laat, slipt niet.

Verder stationair eens proberen wat lager te zetten, nu 1500, officieel 1100.

Toekomt, alle kappen eraf, poetsen, vliegroest behandelen.

Ook wil ik 'm laten synchroniseren en de kleppen stellen en olie wissel, wat zal dat kosten??

Zelf wil ik de bougies, luchtfilter vervangen, voor alle twee de klusje moet de tank er vanaf en de benzine slangen van de kraan volgens het boekje...
 
Laatst bewerkt:
Foto540-GQNUKICW.jpg


Foto360-3TG36KER.jpg


Foto360-7U7NR4G8.jpg


Foto360-TLNO6O6T.jpg


Hieronder kun je m'n "parkeerplaats" goed zien
Foto360-LENBTNM4.jpg



Incl de manual
Foto360-GLCRBMVZ.jpg


Netjes toch dacht ik zo! na 2 j stilstaan...

O ja de rit naar huis, was best spannend omdat de regeling 1 maart pas in gaat en al betaald was. Bij het postkantoor vragen ze er niet naar dus als je het niet weet stap je toch zo op de motor. Erg onduidelijke regel vind ik! Heb er niets mee gedaan in de hoop dat ik niet werd aangehouden en hoop nu dat ik nergens op een camera ben gezet ....
 
Laatst bewerkt:
Zo eentje heb ik ook gehad. Check inderdaad de inlaatrubbers tussen de airbox en de carbs. Als die lekken gaat het volgas nog wel, maar stationair loopt ie raar. Nog zoiets: check de kanalen waarmee water bij de bougies wordt afgevoerd. Als daar vocht blijft hangen krijg je de mafste problemen. Roest in de tank: je carbs raken langzaam verstopt met fijne roestdeeltjes. De enige oplossing is alles schoonmaken en de tank van binnen ontroesten en coaten met tweecomponentenhars. Leuk klusje.

Verder heb ik nog meer problemen gehad: een draadbreuk in de kabelboom links van het balhoofd (*flits*boem* hoofdzekering kapot), een doorgefikt startrelais (je wordt ontzettend handig in het aanlopen), sleutel losgetrild en verloren tijdens het rijden (de enige manier om hem aan en uit te zetten was een zijkap eraf trekken en de accu loskoppelen). Nieuwe sleutel laten maken met behulp van zadelslotje. Een rammeltje in de rechter demper.....ik heb noodgedwongen veel 'geleerd' van die motor. Ik ben er wel door weer, wind en vrieskou mee naar m'n werk gereden, anderhalf uur per dag. Snap nu niet hoe ik dat ding overeind heb kunnen houden met sneeuw en ijs. Toen de uitlaatbochten kapot gingen en ik zonder geld zat heb ik em geruild tegen een Honda CB450s die nog veel slechter bleek te zijn.

Tijdens de laatste kilometer snelweg liet ik de zwart-gouden Ninja nog even janken. Flits. 25km/h te hard :') Afscheidscadeautje.

Ah, brakke oude motoren rijden....there's nothing like it :')
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan