Even oma uit haar stoel schoppen en de andere GPZ500 rijders weer eens wakker schudden.
Afgelopen donderdag kwam mijn GPZ na het wegrijden bij een stoplicht met luid mechanisch geratel en een blokkerend achterwiel tot stilstand in de berm. Ik vreesde het ergste: een gebroken distributieketting en dus een afgeschreven motorblok. Nou slingerde er nog een Aliexpress endoscoop rond in mijn garage. Als de distributieketting gebroken zou zijn, dan was er vast een ravage zichtbaar in de cilinders. Of in elk geval flinke butsen op de zuiger.
Dat viel weer reuze mee. De andere zuiger ziet er hetzelfde uit. De distributie is gelukkig nog in orde. Wat het wel was, is een gevalletje "eigen schuld, dikke bult"
Bovenstaande is het vliegwiel met de startkoppeling en het vrijlooptandwiel welke met een ketting door de startmotor wordt aangedreven. Als je goed op de drie boutkoppen let waarmee de startkoppeling "vast" zit op het vliegwiel, dan klopt er al iets niet. Dat horen drie normale inbuskoppen te zijn... En "vast" staat tussen haakjes omdat alle drie de bouten gewoon los zaten
En bovenstaande is wat er van over is
Nou klonk de startkoppeling al een paar jaar in zeldzame gevallen wat mechanisch. Ik geloof dat nu duidelijk is hoe dat kwam. De boutkoppen hebben een behoorlijke lange tijd contact gemaakt met dat vrijlooptandwiel waar ze vlak langs vliegen. Ze hebben wonderbaarlijk veel materiaal verloren en tegelijk ook van dat tandwiel afgeschraapt!
Afgelopen donderdag was blijkbaar de maat vol. De boutkopjes hadden zich na deze veel te lang durende marteling eindelijk vast weten te zetten in de gaten van het tandwiel. De startmotor werd ineens vrolijk permanent aangedreven door het motorblok met een verhouding van
1:5 1:4. Bij 5.000 krukastoeren is dat
25.000 20.000 startmotortoeren. Daar is die blijkbaar niet voor gemaakt
Het resultaat is een blokkerend achterwiel.
En nou mag één keer geraden worden wie er voor het laatst aan die bouten gezeten heeft met zijn tengels... Dat was ik zelf
De schade valt nog mee. In mijn garage staat nog een sloopblok. De magneten van de vliegwielen van deze eerste generatie GPZ 500 breken los uit het vliegwiel. Dat is ook gebeurd in het sloopblok. Maar na goed schoonmaken en het verwijderen van al het magnetische gruis blijkt de startkoppeling en de startmotor van het sloopblok nog helemaal goed te zijn. Deze gaan dus in het huidige blok en ik zal dit keer de startkoppeling netjes op moment monteren met nog een extra drupje Loctite in plaats van boutenvet
De losbrekende magneten was overigens ook de reden dat ik jaren geleden met mijn tengels aan de startkoppeling heb gezeten. In het huidige motorblok heb ik het vliegwiel preventief vervangen voor een tweede generatie vliegwiel. Anders gebeurd er zoiets op den duur:
Al dat missende
magnetische materiaal zwerft dus ergens in dat sloopblok rond!
Weer wat geleerd zullen we maar zeggen.