Kawasaki Versys 1000 deel: 2

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Met mijn 2017 Versys vond ik het kansloos om zónder de foglights te rijden. Ik had ze altijd aan; in het donker had je m.i. bijzonder weinig aan dat ene koplampje.

Op de 2020 heb ik ze nog steeds continu aan, maar nodig is het niet meer. Die dubbele LED-koplampen geven zo achterlijk veel licht...
 
Met mijn 2017 Versys vond ik het kansloos om zónder de foglights te rijden. Ik had ze altijd aan; in het donker had je m.i. bijzonder weinig aan dat ene koplampje.

Op de 2020 heb ik ze nog steeds continu aan, maar nodig is het niet meer. Die dubbele LED-koplampen geven zo achterlijk veel licht...

Ik heb ze ook aan, al is het in mijn gedachte voor een stukje veiligheid. En ik vind het gewoon mooi.
Over de gewone verlichting ben ik wel eens aangesproken of ik het groot licht aan had staan :)
 
Beste motorrijders, probleem opgelost 😎

IMG_20200320_105846_034.jpg
 
Ik heb ze ook aan, al is het in mijn gedachte voor een stukje veiligheid. En ik vind het gewoon mooi.
Over de gewone verlichting ben ik wel eens aangesproken of ik het groot licht aan had staan :)
Tijdje geleden een stuk gelezen , denk op motor.nl dat er in Europa geen wetgeving is aangegeven voor de fabrikant wat of hoeveel lumen een led lamp max mag uitstralen .
Er komen steeds meer klachten dat de nieuwe auto's bijv. Audi geven zoveel licht dat ze letterlijk tegenliggers verblinden en vooral bij nat weer .
Bij een motor is het nog erger want deze liggen minder strak , deze veren zeg maar meer waardoor de licht bundel meer op en neer gaat.
Nu zijn er partijen , adac , bovag en andere Europeesche bezig om daar ook een richtlijn in te maken qua max lichtbundel / uitstraling tegen verblinding .
 
Tijdje geleden een stuk gelezen , denk op motor.nl dat er in Europa geen wetgeving is aangegeven voor de fabrikant wat of hoeveel lumen een led lamp max mag uitstralen .
Er komen steeds meer klachten dat de nieuwe auto's bijv. Audi geven zoveel licht dat ze letterlijk tegenliggers verblinden en vooral bij nat weer .
Bij een motor is het nog erger want deze liggen minder strak , deze veren zeg maar meer waardoor de licht bundel meer op en neer gaat.
Nu zijn er partijen , adac , bovag en andere Europeesche bezig om daar ook een richtlijn in te maken qua max lichtbundel / uitstraling tegen verblinding .

Als er een richtlijn komt die doorgevoerd moet worden hebben velen weer wat te knutselen.
Ik ben iemand die vaak ook last heeft van LED en de verblinding die daar vaak bij aanwezig is.
De verstrooiing is vaak een ramp, er komt dan een muur van licht op je af, waardeloos.
 
Als er een verandering in wetgeving komt, dan is dat altijd alleen maar voor nieuwe typegoedkeuringen. Zolang je lamp voldoet aan de typegoedkeuring zoals die is afgegeven, zal je die gelukkig niet hoeven te vervangen of aan te passen.

Het goed afstellen van de lamp is wel noodzakelijk bij zulk fel licht, als dat de 2019/2020 versys geeft. Ze kunnen in 4 richtingen afgesteld worden, dus daarmee kan je wel winst halen.

Ik heb gemerkt dat er dus niet veel verstrooiing is. Buiten de bundel is er niet veel verlicht. Heel anders dan wat ik gewend was.
 
Het goed afstellen van de lamp is wel noodzakelijk bij zulk fel licht, als dat de 2019/2020 versys geeft. Ze kunnen in 4 richtingen afgesteld worden, dus daarmee kan je wel winst halen.
Zit er in het lichtbeeld van de nieuwe modellen dan wél een punt naar rechtsboven ? 🤔
Bij de vorige modellen ('15/'16) is er nl. alleen een vlakke lichtbundel zonder punten naar boven, en hoeven ze dus alleen verticaal te "verschuiven".

In Frankrijk kun je dus wel een bon krijgen als je bijv. LED lampen ingebouwd hebt, terwijl deze niet standaard zijn.🧐

Als komende zomer vakanties in Frankrijk weer mogelijk zijn, ga ik proberen of ze dat ook doen.😜
 
Verkeersborden werden wel verlicht in de berm, dus ik denk het wel, maar niet zo duidelijk op gelet. Ik zal als ik weer de kans krijg even beter kijken.
 
Succes! Ik hoop deze week even een bulletconnector te kunnen halen, dan ga ik eind van de week ook de kappen maar eens verwijderen en de boel aansluiten. Als ik iets moois tegenkom, post ik het hier.

Nou, hij zit erin: TomTom-houder is aangesloten op de accessories connector links naast de tank. Eerst m.b.t. de vraag van RvdW: de draad loopt rechts achter het TFT-scherm. Achter de klokken is meer dan voldoende ruimte voor bedrading, ik verwacht dat jouw (dikkere) Garmin-draad daar ook wel past. Tenzij het een grondkabel is natuurlijk... 8)7

Op de foto's zie je achtereenvolgens de doorvoer achter de klokken (met ook al mijn kabel), de accessories connector en het eindresultaat (het kabeltje zie je rechts van het TFT-scherm).

IMG_2175.jpg

IMG_2176.jpg

IMG_2177.jpg


Het geheel had nog wel wat voeten in de aarde. Dingen waar ik tegen aanliep:

- Achter de klokken kom je héél eenvoudig bij deze fiets. Kwestie van het raam eraf (vier schroefjes) en het ongelakte plastic plaatje in het midden verwijderen (twee schroefjes en twee rivets). Dan ben je er al, dus je kunt eenvoudig bekijken of jouw kabel ook past.

- Het eerste paneel dat je loshaalt (dat is in tegenstelling tot de MK2-Versys niet het paneel bij de tank, maar het paneel waaraan je knipperlicht en eventueel bochtenverlichting zit), zit ook nog vast aan de binnenkant naast de bochtenverlichting (of de spaceholder). Met twee rivets en een schroef. Kan op zich niet missen, maar ik had het niet verwacht, het voelde wat onlogisch. Aanvankelijk begreep ik dus even niet waarom het paneel niet los wilde, maar dat was de boosdoener.

- Het tweede paneel zit bij de snoet van de Versys met twee 'tabs' vast. In tegenstelling tot de 'tabs' bij mijn vorige Versys, die allemaal horizontaal stonden, hangt het paneel echt in deze twee tabs: ze staan verticaal. Met als gevolg dat een van de twee niet afbrak toen ik het paneel uit de rubber gaten duwde, maar het scheelde niet veel: wat speling zat er wel in de tab. Secondenlijn doet wonderen, hoop ik. Wees gewaarschuwd.

- Het tweede paneel zit ook hélemaal vooraan nog vast met een heel goed verstopte rivet. Gelukkig wist ik daarvan, door iemand op het Versys-forum die hem gesloopt had, dus bij mij is het goed gegaan, maar een extra waarschuwing kan nooit kwaad. Bij deze.

- Verder heb je RODE bulletconnectors nodig (ik had gele én rode, just to be sure). De rode zijn de juiste maat voor de accessories connector. Ik meen dat deze connectors eigenlijk bedoeld zijn voor 2,5mm2 draad. De draadjes van de TomTom-houder zijn superdun, dus die in die connectors krijgen was twijfelachtig. Volgegoten met soldeer, draadjes erin en daarna nog fijngeperst met een tang zou ervoor moeten zorgen dat het nergens heen gaat :).

- Ten slotte: het staat ook in de handleiding, maar nu hoef je niet meer te zoeken: de zwart-witte draad (dat is de draad met de female connector) is de plus, de andere is de min.

Verder is het prima te doen en loopt de draad nu keurig netjes langs bestaande draadgeleiders naar de connector. Mission accomplished.

Veel succes en bij vragen: stel ze vooral.
 
Laatst bewerkt:
Succes! Ik hoop deze week even een bulletconnector te kunnen halen, dan ga ik eind van de week ook de kappen maar eens verwijderen en de boel aansluiten. Als ik iets moois tegenkom, post ik het hier.

Afgelopen vrijdag opgehaald en vandaag maar even verplaatst.
.20200321_161525.jpg20200321_161105.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat wat jij heb gedaan wilde ik absoluut niet. Ik heb de kabel langs de stalen houder waar het raam op geschroefd zit. Ergens halverwege is net voldoende ruimte om de "dikke" kabel van de zumo achter de zwarte plaat te krijgen.
.20200321_161134.jpg
 
Dat wat jij heb gedaan wilde ik absoluut niet. Ik heb de kabel langs de stalen houder waar het raam op geschroefd zit. Ergens halverwege is net voldoende ruimte om de "dikke" kabel van de zumo achter de zwarte plaat te krijgen.
.Bekijk bijlage 1476314

Ah, ik had niet verwacht dat jouw Zumo-kabel daar paste! Die van mij wilde ik daar dan weer niet, ik wil de rommel in de cockpit houden. :)
 
Zo zie je maar, ik had zelf ook niet verwacht dat die kabel daar tussen paste. Als het scherm op de houder geplaatst is zie je niets meer van die kabel. Ook vanaf de voorkant gezien zie je de kabel niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan