Kawasaki Versys 1000 deel: 2

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Zo, laat de lente en zomer maar komen, wij zijn er klaar voor:
IMG_20210123_153545.jpg
IMG_20210123_151120.jpg
IMG_20210123_150010.jpg
 
Netjes hoor , zitten in je mistlampen led lampjes in de zijkant van de unit .
Ja, alles is LED.
In de koplampen en ook in de "stadslichten" op de hoeken bovenin. 2 1/2 Jaar geleden erin gezet, en onlangs ( oktober) is de eerste "overleden" na ruim 20.000km.
Het witte voorspatbord is ook niet origineel op de 1000, maar ik had het zwarte vernaggeld, en zodoende er nu een wit van Versys650 erop gezet.
 
......, mooiste kleur voor een versys :)
Daar zijn uiteraard de meningen over verdeeld.
Inmiddels vind ik hem zo wel mooi, maar als ik bij aanschaf "toestemming" had gekregen was er toch een groene gekomen.
Ik moet ook toegeven dat ik er toch wel het een en ander aan veranderd en aangepast heb, maar dat vind ik absoluut geen straf om te doen hoor🤭
 
Laatst bewerkt:
Zeker de meningen over verdeeld maar ik ben gewoon een fan van wit 😝 , voor mij was de kleur een reden om uiteindelijk toch ook ene te kopen zonder cruise controle .
 
Netjes hoor , zitten in je mistlampen led lampjes in de zijkant van de unit .
Ik lees het nú pas écht goed🤭😱
Die heb ik er zelf idd op-/ingebouwd op de plek waar normaliter de Kawasaki sticker zit.
Onder het zadel, net vóór de handgreep rail onder het zadel zitten er ook.
Ik heb helaas geen foto's waar ze brandend te zien zijn.
 
Die zijn idd van het nieuwe model.
Gekocht op Ebaykleinanzeigen.de voor €48 => 4 stuks incl. LED relais en verzendkosten.😎👍
Ik had een beetje geluk: op het moment dat ik begon met zoeken, stonden ze er nét een uurtje op. Meteen gemaild en geboden.☺️
Hoi vraagje ik kan helemaal niet kopen op de site van eBay kleinanzeigen.i
 
Onderstaand de startpagina:
Boven "ebay" staat: "einloggen oder neu anmelden".
Als je op het laatste klikt, komt er "konto einstellen" in beeld, en dat is dan "aanmelden".
1611929126790.png


1611929896188.png


Zo dus 😊
 
Weet iemand waarom de ene led knipper relais drie pootjes hebben en de ander twee.
is er ook een mogelijkheid om de relais met aanpassing van drie naar twee te maken en dat het dan ook werkt
 

Bijlagen

  • F26CD1F9-234F-4A04-B3AB-44D31AD64B22.jpeg
    F26CD1F9-234F-4A04-B3AB-44D31AD64B22.jpeg
    75,4 KB · Weergaven: 4
  • C7A6748E-1A11-45A6-99D1-B7415B7C69D0.jpeg
    C7A6748E-1A11-45A6-99D1-B7415B7C69D0.jpeg
    90,3 KB · Weergaven: 4
...............................oem Versys blok, na 6 km dit seizoen moest vervangen, in mijn geval voor dat van een Z1000 SX van 2012 met 14k op de klok.🤭

Het is niet dat ik niet graag sleutel of de karakteristiek van het Versys blok me niet beviel, maar omdat ik hardnekkig er vanuit ging dat de oliedruksensor stuk zou zijn, omdat het lampje brandde en hij voordien nooit ergens problemen had aangegeven na een olie wissel. ( en JA, er zat voldoende olie in).
De sensor was dus niet kapot, en het blok na 6 km dus wel🤬8)7

"Gewoon" nul reactie van het blok om ook maar enigszins het idee te geven om nog aan te slaan, nog niet eens op 1, 2 of 3 cylinders om maar te zwijgen over alle 4.
Ik heb toen een Z1000 SX blok ( met alle elektronica) in Dld gehaald en ingebouwd.
De elektronica had gekund, ware het niet dat een aantal stekkerverbindingen anders waren.
Van de injectie unit was de 2e TPS sensor (mechanisch)stuk, dus ook de injectie unit van de Versys weer terug gebouwd.
Dus het hele blok met inhoud over gezet, behalve de dynamo welke ook anders was van de Versys.

Ik moet zeggen, het blok loopt echt fantastisch mooi "rond".
Je merkt ook dat hij gretiger is als voordien, maar als gezegd, daarom zou ik het blok niet vervangen door een SX blok.
Dus theoretisch staan er nu 24k minder op de teller.

Zoals bovenstaand beschreven, ( 5 mei2020) onderstaand het "resultaat" 😤😭.

Afgelopen week heb ik het OEM Versys1000 blok gedemonteerd:
De nokkenas lagerschalen van cyl. 4 ingevreten a.g.v. te weinig/geen olie. Normaliter zou er dan toch iets van leven in moeten komen bij een poging tot starten, ondanks dat de kleppen van cyl 4 niet meer dicht konden.
Echter bij "nader onderzoek" bleken de klepstelen van de andere cylunders ook "kanonnen vast" te zitten a.g.v. geen smering. Zonder geweld te gebruiken, gingen de kleppen niet meer dicht, vandaar ook dat hij niet meer tot leven kwam.
Dat verklaard ook , waarom zelfs 3 compressiemeters NUL compressie hebben gemeten.
Ik heb het hele blok uit elkaar geschroefd, incl. zuigers, krukas en de hele mikmak.
Echter daar lijkt niets mis mee te zijn, dat draait nog allemaal super soepel, ook de lagerschalen van de krukas en drijfstangen vertonen geen "vreet" sporen.
WhatsApp Image 2021-02-08 at 13.04.31.jpeg
 
Met dit winterse weer staat de Versys lekker warm en aan het infuus in de garage. Nu het niet van motorrijden komt kan ik de verleiding nooit weerstaan om eens naar wat anders uit te kijken. Ondanks 3 eerdere Yamaha's ben ik niet merk vast. Heb er nog een Jawa voor de lol bij gehad maar ook een Triumph Tiger 1050. Mijn Versys is van 2016 en dan kijk ik weleens naar de nieuwe Versys SE en dat is nogal een uitgave. Maar dan lonkt daar opeens de nieuwe KTM 1290 Super Adventure S. Wat een machine en volgens mij scherp geprijsd. Of het er van komt of zelfs ook maar een andere motor, nog geen idee. Maar .....een KTM?
Als je wat hoort over KTM is het niet altijd even positief.
 
Tsja, los van merk is denk ik de belangrijkste vraag of je van die viercylinder houdt of niet. Dat is voor mij de belangrijkste reden dat ik een Versys rijd. En natuurlijk het feit dat die Japanners gewoon absurd betrouwbaar zijn...
 
Zoals bovenstaand beschreven, ( 5 mei2020) onderstaand het "resultaat" 😤😭.

Afgelopen week heb ik het OEM Versys1000 blok gedemonteerd:
De nokkenas lagerschalen van cyl. 4 ingevreten a.g.v. te weinig/geen olie. Normaliter zou er dan toch iets van leven in moeten komen bij een poging tot starten, ondanks dat de kleppen van cyl 4 niet meer dicht konden.
Echter bij "nader onderzoek" bleken de klepstelen van de andere cylunders ook "kanonnen vast" te zitten a.g.v. geen smering. Zonder geweld te gebruiken, gingen de kleppen niet meer dicht, vandaar ook dat hij niet meer tot leven kwam.
Dat verklaard ook , waarom zelfs 3 compressiemeters NUL compressie hebben gemeten.
Ik heb het hele blok uit elkaar geschroefd, incl. zuigers, krukas en de hele mikmak.
Echter daar lijkt niets mis mee te zijn, dat draait nog allemaal super soepel, ook de lagerschalen van de krukas en drijfstangen vertonen geen "vreet" sporen.
Bekijk bijlage 1595645


Die is wel serieus gaar zeg , hoeveel had de motor gelopen ?
 
'Tis maar wat je scherp geprijsd noemt... €21.000 voor een kale KTM of net geen €20.000 voor een complete Versys SE
 
Tsja, los van merk is denk ik de belangrijkste vraag of je van die viercylinder houdt of niet. Dat is voor mij de belangrijkste reden dat ik een Versys rijd. En natuurlijk het feit dat die Japanners gewoon absurd betrouwbaar zijn...

Ik ben ook helemaal van de 4 pitters.
De rest van ik echt totaal niet klinken.
Voordeel is dat er dan ook maar een kleine shortlist is kwa toermotoren want er zijn niet meer zo heel veel 4 cilinders op de markt
 
Vind toch wel vlot dat zn motor oliedruk verlies krijgt na 38000km
Heb je de motor nieuw gekocht ?

Ben zelf nu echt serieus aan het overwegen om snel een versys aan te gaan schaffen.
Mijn auto is namelijk einde van volgende week verkocht als het goed is en dan wil ik of een dikke auto kopen of een dikke motor maar neig naar dat laatste want een diversion is ook geen pretje 🙈
 
Vind toch wel vlot dat zn motor oliedruk verlies krijgt na 38000km
Heb je de motor nieuw gekocht ?
Hey |Peter,
Nee, het heeft niets met nieuw of gebruikt gekocht te maken.:N
Bij het de eerste keer naar buiten komen na de winter, en na een beurt, brandde het lampje van de oliedruk.:?
Ik had dit nog nooit gehad, en wist zeker dat er voldoende olie e.d. in zat.
Motor af gezet, weer gestart, en het lampje brandde weer, stukje gereden en toen een minuut of 5 uit gezet.
Weer gestart en nog hetzelfde.
Dus ging ik er vanuit dat de oliedruksensor stuk MOEST zijn.🤔
NIET dus, en het blok dus wel na km of 6.🤬🤬
Of eigenlijk, naar nu na demontage blijkt, alleen de onderdelen in de kop ( lagerschalen, klepgeleiders, nokkenassen en waarschijnlijk ook de klepstelen)😭😭

Dus om het blok hoef je je absoluut geen zorgen te maken, die zijn oerdegelijk, soepel, relatief zuinig ( ik rij ca. 1 op 19-20km) en zeer schakellui te rijden als je dat mocht willen. En daarbij gaat hij ook goed van zijn plek indien gewenst, en is het serieuze bochtenwerk meer dan goed te doen.:]:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan