Kawasaki Versys 1000 deel: 2

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
🤞

Nuttig om weten dat daar ooit een mogelijke bron van problemen zit.
Toch vreemd dat Kawasaki na zoveel jaren productie van dit model blijkbaar verkeerde bouten gebruikt... dat moeten hun techneuten toch ook weten...
Dat is niet alleen bij Kawa zo, ik heb het bij Yamaha ook meegemaakt.
Anders moeten ze precíés de goede lengte bouten hebben, in dit geval een schacht van 56-57mm. Als hij langer is moeten ze ringen of bussen gebruiken, is ie korter dan doen ze het zo dus, met de gemakkelijkste oplossing. 🧐
Wat er is gebruiken we (helaas)😢

Zal wel een rekensommetje zijn, van: als hij het een x-aantal km's houdt, OK, dan gaan we niks duurders maken 😏
 
Dan begint me nou duidelijk te worden waarom de centrale bout van de achterbrug bij mijn GPX 600 compleet afgebroken was. Jammer dat ik nog even 70km naar huis toe moest. Dat waren geen lekkere kilometers.
 
Natuurlijk geldt het voorstel nog in het voorjaar 😊

FF update m.b.t. de "herstel operatie" => de lagers in de achterbrug zelf, dus het scharnierpunt aan het frame, zijn zijn nog goed, en opnieuw in het vet gezet.:t
De 3 naaldlagers in de scharnierpunten van het link systeem zitten echter ( te vast) en gaan ververst worden '(.

De 3 (eigenlijk 4) naaldlagers zijn van KOYO, BTM 172425 -> binnendiameter 17mm, buitendiameter 24mm, lengte 25mm.
Het lager in de bus van de schokdemper is (gelukkig) nog goed, in de gauwigheid was ik die vergeten te bekijken, maar bij inspectie bleek ie nog goed.😓
Van Koyo kan ik ze nergens vinden, dus worden ze wss op bestelling speciaal voor Kawa gemaakt.
UITDAGING:
Ik heb ze nu in Dld besteld, voor €22,40 voor de 3, inclusief verzenden van IKO, YT1725. ( op Ebay.de -> DS-Wälzlager & DS-Sports )
Deze zijn wel 11,5 gram zwaarder per stuk 😱 🤔🤪, maar ook ruim 50% zwaarder belastbaar.😎👍
Bij "Motorcycle spare parts" €11,04 PER STUK, ex. verzenden.😱🤬

De verlagings-schetsplaten/limkarmen ook in Dld besteld ( Ebay.de-> BikefarmMV) voor € 54,97 incl. verzenden, 25mm verlaging in de "race- uitvoering".
Mét ABE, wat in Dld verplicht is op de openbare weg, kosten dezelfde platen €99. 😱
Hier zijn ze nog duurder.
Nu dus, zonder papieren, €54,97 met 15 jaar garantie😋
Ik heb ook ooit dogbones ( zoals bij veel andere motoren aanwezig) zelf gemaakt, maar voor dit geld ga ik er de tijd niet aan besteden:N
 
De verlagings-schetsplaten/limkarmen ook in Dld besteld ( Ebay.de-> BikefarmMV) voor € 54,97 incl. verzenden, 25mm verlaging in de "race- uitvoering".
Mét ABE, wat in Dld verplicht is op de openbare weg, kosten dezelfde platen €99. 😱
Hier zijn ze nog duurder.
Nu dus, zonder papieren, €54,97 met 15 jaar garantie😋
Ik heb ook ooit dogbones ( zoals bij veel andere motoren aanwezig) zelf gemaakt, maar voor dit geld ga ik er de tijd niet aan besteden:N

Ik heb ze ff op elkaar gelegd.
Zoals je kunt zien zijn de bovenste 2 ophangpunten verder uit elkaar geplaatst (153mm i.p.v 148mm). Als je een hartlijn tussen de bovenste 2 gaten trekt, is de afstand haaks hierop tot het onderste gat gelijk gebleven (50mm). Alleen is het raakpunt van de haakse lijn ook een paar mm verschoven richting het gat op de lange zijde.
Als ik het zou hebben moeten maken, zou ik het onderste gat 6mm verder naar boven hebben gebracht ( simpeler te berekenen).
Maar ik verwacht dat hier beter over na is gedacht, en denk dat de veerkarakteristiek ook beter zal zijn dan met "mijn "idee 🤪
IMG_20200110_182524.jpg
 
Ben buiten gewoon nieuwsgierig naar je uiteindelijke resultaten. Misschien kun je wat effectieve hoogte resultaten na montage publiceren?
Heb mijn Versys op Pirelli Scorpion Trail II staan, super plakband ook bij nat weer, maar hij valt nog steeds een beetje in de bocht. Ben achter uitgesteld met de veervoorspanning en voor max veervoorspanning ingesteld. Dus hij staat nu eigenlijk een beetje achterover. Daar is ie wel beter van geworden maar zou hem graag achter nog wat verder laten zakken. Vandaar m'n intresse.

Groeten Bertje.
 
Ben buiten gewoon nieuwsgierig naar je uiteindelijke resultaten. Misschien kun je wat effectieve hoogte resultaten na montage publiceren?
Heb mijn Versys op Pirelli Scorpion Trail II staan, super plakband ook bij nat weer, maar hij valt nog steeds een beetje in de bocht. Ben achter uitgesteld met de veervoorspanning en voor max veervoorspanning ingesteld. Dus hij staat nu eigenlijk een beetje achterover. Daar is ie wel beter van geworden maar zou hem graag achter nog wat verder laten zakken. Vandaar m'n intresse.

Groeten Bertje.
Je hebt de voorpoten niet door laten zakken verwacht ik🤔
De ene met de andere band kan ook veel verschil maken. Ik heb de ervaring met de Roadsmart 2 en Michelin PR 2 (zelfs), waarbij de Roadsmart veel meer gedwongen moest worden om de bocht in te gaan.
Daarom rij ik nu Michelin Road 5, ik hou er wel van dat ie de bocht in valt, maar dat is ieder zijn eigen ding natuurlijk:Y

Ik zal zodra ik de hele zwik weer in elkaar heb staan het een en ander posten.
(Proef) Rijden zal voorlopig nog niet gebeuren.😞
Eerst achter weer alles in elkaar zetten, en dan vóór de hele zaak uit elkaar.🥺
Vervolgens, na nog wat meten, de rvs omvlochten remleidingen ( op maat) bestellen, wachten, wachten,........................................ en dán de hele zooi weer in elkaar zetten. Zal wel februari worden voordat hij weer mobiel is, maar dan is ie ook weer TOPPIE😁😁😎👍
 
@Bertje :

Geen techneut zijnde, kan ik me toch moeilijk voorstellen dat jouw motor vlot te sturen valt.
Ik vind nu al dat de Versys allerminst flitsend stuurt (wel geruststellend neutraal).
Met jouw instellingen moet je hem wellicht met een voorhamer in de bocht meppen.
De Pirelli Scorpion Trail 2 heb ik om mijn BMW GS liggen... inderdaad een uitstekende, maar ook geenszins nerveuze band imo.
 
Beste Proleet Estheet,

Ik gebruik geen voorhamers maar alleen m'n gezonde verstand.
Daarom krijg jij van mij altijd gelijk....:z:z:z:z

Groeten Bertje
 
Ik ben een set occasie velgen voor een versys 1000 aan het zoeken.
Om mijn zoekmogelijkheden te vergroten ben ik op zoek naar velgen van een ander type moto welke ook zonder
aanpassingen passen op een versys.Iemand een idee welke er nog zouden kunnen passen op een versys?(bv 1000sx)Heb al vergeleken op de
onderdelen site van kawa maar kom er niet uit of het 100% hetzelfde is omdat er achter een onderdeelcijfer soms met het ene een letter staat en bij ander type niet.
Iemand een idee welke er nog onder passen?
 
Ik ben een set occasie velgen voor een versys 1000 aan het zoeken.
Om mijn zoekmogelijkheden te vergroten ben ik op zoek naar velgen van een ander type moto welke ook zonder
aanpassingen passen op een versys.Iemand een idee welke er nog zouden kunnen passen op een versys?(bv 1000sx)Heb al vergeleken op de
onderdelen site van kawa maar kom er niet uit of het 100% hetzelfde is omdat er achter een onderdeelcijfer soms met het ene een letter staat en bij ander type niet.
Iemand een idee welke er nog onder passen?

Weet niet of er van een ander model past maar bij Boonstra motoren / schade parts verkopen ze van de Versys en z1000sx velgen , weet alleen niet wat de prijs voor een goede 2e hands velg is .
Je kan altijd eens kijken op de site of informeren daar .
 
Ben buiten gewoon nieuwsgierig naar je uiteindelijke resultaten. Misschien kun je wat effectieve hoogte resultaten na montage publiceren?
Heb mijn Versys op Pirelli Scorpion Trail II staan, super plakband ook bij nat weer, maar hij valt nog steeds een beetje in de bocht. Ben achter uitgesteld met de veervoorspanning en voor max veervoorspanning ingesteld. Dus hij staat nu eigenlijk een beetje achterover. Daar is ie wel beter van geworden maar zou hem graag achter nog wat verder laten zakken. Vandaar m'n intresse.

Groeten Bertje.
Effectief zakt hij aan het achterwiel 2,5 cm.
Aan de voorzijde had ik de poten al 14mm doorgestoken, daar kan/ga ik nog 1 cm verder, zodat hij weer "vlak" staat.
Veel verder gaat niet, want mocht ik een keer vol in de ankers gaan/moeten, dan tikt de neus het voorspatbord aan. 🤪
Al zal hij nu wss niet meer zo de bocht in willen als voordien, maar we zullen het zien, kwestie van aanpassen in rijstijl.:]
Ik had de vering voor ook bijna op zijn slapste staan, nu iets strakker mét nieuwe olie (12mm uitgedraaid, i.p.v. voordien 16mm, strakker dus) en iets meer demping.
 
Effectief zakt hij aan het achterwiel 2,5 cm.
Aan de voorzijde had ik de poten al 14mm doorgestoken, daar kan/ga ik nog 1 cm verder, zodat hij weer "vlak" staat.
Veel verder gaat niet, want mocht ik een keer vol in de ankers gaan/moeten, dan tikt de neus het voorspatbord aan. 🤪
Al zal hij nu wss niet meer zo de bocht in willen als voordien, maar we zullen het zien, kwestie van aanpassen in rijstijl.:]
Ik had de vering voor ook bijna op zijn slapste staan, nu iets strakker mét nieuwe olie (12mm uitgedraaid, i.p.v. voordien 16mm, strakker dus) en iets meer demping.

Bedankt voor de info, Ga ook zo'n setje bestellen en er mee aan de gang. Mijn ervaringen kunnen wel maart worden maar ik deel ze.

Groeten Bertje
 
Ik heb ook ooit dogbones ( zoals bij veel andere motoren aanwezig) zelf gemaakt, maar voor dit geld ga ik er de tijd niet aan besteden:N
Ik heb nu wel gewone dogbones laten maken voor vrouwtjes NC750 S, bij een plaatselijk metaalbedrijf.
Prijs, ongelakt €23 😎 in de lengte die ik zelf wou hebben om hem (achter) 4 cm te verlagen , anders zijn haar beentjes te kort.🤪😊
 
Ik ben benieuwd of ze makkelijk te plaatsen en plug&play zijn (zonder een gehele afbraak van de kuip)... in dat geval, ga ik ze ook nog vervangen door LEDs, denk ik.
Al de andere lampen zijn nu LEDs en nu misstaan die grote klassieke knippers een beetje.
 
Daar ben ik ook benieuw naar of ze makkelijk te plaatsen zijn en niet weer een halve motor te moeten uitkleden .
Zit er ook regelmatig naar te kijken bij de bekende sites en ze lijken wel een beetje op de originele exemplaren die er nu op zitten maar voor het makkelijke denk ik dan weer om de gewone lampjes te vervangen door led exemplaren .
 
Daar ben ik ook benieuw naar of ze makkelijk te plaatsen zijn en niet weer een halve motor te moeten uitkleden .
Zit er ook regelmatig naar te kijken bij de bekende sites en ze lijken wel een beetje op de originele exemplaren die er nu op zitten maar voor het makkelijke denk ik dan weer om de gewone lampjes te vervangen door led exemplaren .
ik heb er al led knipper op zitten dus straks heb ik een setje over,deze die ik nu heb vindt ik mooier.
erg veel werk is het overzetten niet
 
ik heb er al led knipper op zitten dus straks heb ik een setje over,deze die ik nu heb vindt ik mooier.
erg veel werk is het overzetten niet
Zo ze zitten er op
 

Bijlagen

  • FACDF0C1-DAF1-44D1-905C-D50D8707BA9B.jpeg
    FACDF0C1-DAF1-44D1-905C-D50D8707BA9B.jpeg
    140,7 KB · Weergaven: 20
  • 9D490EB0-063A-4535-B847-1746834A47FE.jpeg
    9D490EB0-063A-4535-B847-1746834A47FE.jpeg
    66,2 KB · Weergaven: 19
  • 420E7B48-1214-4B01-855F-63C8E11F700D.jpeg
    420E7B48-1214-4B01-855F-63C8E11F700D.jpeg
    62,6 KB · Weergaven: 17
Mooi, maar de zijpanelen moeten er dus af.

Ik heb indertijd gezien dat daar nogal wat "haken en ogen" aan zitten... ik vraag dus best een montageprijs aan de dealer voor bij het eerstkomende onderhoud, denk ik..
Dat zijn twee inbus boutjes
Achter 4 bouten en 4 imbusboutjes
Das alles
 
Terug
Bovenaan Onderaan