Kawasaki Versys 1000 deel: 2

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Ik heb mijn SE weer terug, nadat ie voor de beurt een nachtje bij de dealer was gebleven. Als leenmotor een V-Strom 1000 meegekregen. Zo compleet ander karakter dan mijn Versys. En man man man wat ben ik dan in m’n nopjes als de kawa-vier me weer vol ongeduld toegrommen 😁
 
Persoonlijk vind ik de z1000sx ook mooier lopen, soepeler in gasaanname (zo heet dat toch?) En mooier door de toeren.
Maargoed ik heb natuurlijk een ouwe, de nieuwere types zullen ook weer anders lopen
 
Ik had ook liever gezien dat ze standaard het zelfde blok van de 1000sx er onder hadden liggen , dat zou de versys niks verkeerd aan doen .
dat snap ik ook niet van kawa, wat ik ook mis is een langere eerste versnelling.
de stappen tussen de versnellingen zijn vrij kort, voordeel is wel dat je met een laag toeren kan rijden door de dorpjes.
verder rijd de motor prima
 
Dát heb ik dus gedaan.
De ideale (iig voor mij) houding van de Versys en het vermogen (en een klein beetje meer) van de, in mijn geval, 2014 SX.
Zoals bekend, niet overgezet voor de fun maar omdat het moest.🤪
Maar het bevalt wel heel goed zo, met vóór 1 tandje groter t.o.v. oem SX.

Voor degene die dit ook wil doen, eigenlijk min of meer plug and play.
Alle electronika van de Versys laten zitten, wel de dynamo van de Versys overgezet, en in mijn geval de injectoren in de Versys injectorenbank op het SX blok gezet, omdat van de injectorenbank van de SX de 2e gasklepsensor mechanisch kapot was.

Starten en wegwezen🏍️

O ja, en de dubbele uitlaten hebben we er ook nog "ff" onder gebouwd 🥵
 
Dát heb ik dus gedaan.
De ideale (iig voor mij) houding van de Versys en het vermogen (en een klein beetje meer) van de, in mijn geval, 2014 SX.
Zoals bekend, niet overgezet voor de fun maar omdat het moest.🤪
Maar het bevalt wel heel goed zo, met vóór 1 tandje groter t.o.v. oem SX.

Voor degene die dit ook wil doen, eigenlijk min of meer plug and play.
Alle electronika van de Versys laten zitten, wel de dynamo van de Versys overgezet, en in mijn geval de injectoren in de Versys injectorenbank op het SX blok gezet, omdat van de injectorenbank van de SX de 2e gasklepsensor mechanisch kapot was.

Starten en wegwezen🏍️

O ja, en de dubbele uitlaten hebben we er ook nog "ff" onder gebouwd 🥵
Ik heb al heel wat motoren gebouwd (o.a. een CBR600F2 voorzien van een R1 bigbangblok, gewoon omdat het kan *O*), maar iets houdt mij nog tegen om een gloednieuw 2019 Versys blok met 3.000km te vervangen van een motor die ik pas een paar maanden heb..
 
Ik ga eens verder onderzoeken wat de mogelijkheden zijn met het bestaande blok; wellicht 'alleen' de kop (en zuigers?) vervangen voor die van een Z1000SX blok? Maar dan is wellicht het hele blok sneller, goedkoper: Z1000sx blok met 7.000km aangeboden voor €1.100 O-)
 
Ik ga eens verder onderzoeken wat de mogelijkheden zijn met het bestaande blok; wellicht 'alleen' de kop (en zuigers?) vervangen voor die van een Z1000SX blok? Maar dan is wellicht het hele blok sneller, goedkoper: Z1000sx blok met 7.000km aangeboden voor €1.100 O-)
Dat is wss niet zo 1,2,3 gebeurd, mede omdat de compressieverhouding van de SX ook veel hoger is, iets van 1-11,3 i.p.v. ca. 8,4 of zoiets.
Drijfstangen, zuigers zijn zeker niet zomaar over te plaatsen en zeer wss is de krukas ook anders, en nog een setje pakkingen.........
Om dát met een nieuwe motor te doen, mmmmwwwwwwwwwaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh😏
Dan kun je veel beter het Versys blok laten optimaliseren op de testbank, en dan ken je hem ook niet meer terug.
Een goed adres is Paul Ritzen in Weert, wel met de nodige wachttijd.🥺

BTW Als ik mijn Versys blok niet eigenhandig in de soep had laten lopen, was er ook geen SX blok onder gekomen, maar ik kwam dit toevallig als eerste tegen vooraan in Dld uit een schade SX met 14k op de klok.
 
Eerst mijn VFR projectje maar afmaken :)
 

Bijlagen

  • 20210511_133128.jpg
    20210511_133128.jpg
    281,5 KB · Weergaven: 18
Eerst mijn VFR projectje maar afmaken :)
Een rc36! :t
Ik heb een rc24 omgebouwd samen met een vriend.
En mijn 1e motor was/is een vfr800fi, die is nu een naked. Niet zo ver veranderd als die van jou, maar precies goed waarvoor ik 'm bedoeld heb. Als het warm is, dan geeft de versys teveel windbescherming om zelf een beetje koel te blijven. En dan rij ik lekker in de wind op de vfr.:]
 
Voor het eerst dat ik op MF lees dat een motor teveel windbescherming heeft :P

Sommige motorrijders willen zoveel windbescherming dat ze beter in een auto kunnen stappen :)
 
Laatst bewerkt:
Dat is het mooie aan de ruit van de S en SE: dat gat erin geeft toch een lekker airflow en iets meer naked-gevoel, zonder dat je op een naked zit *D.
 
En vandaag zit ik dus wél op een naked, omdat ik met deze temperaturen in de wind wil zitten. Jammer dat jullie zo kortzichtig zijn.

Edit; ik zie nu dat ik een aantal smileys in de voorgaande berichten gemist/over het hoofd gezien heb... En daarom wss wat te lomp reageerde, nu zie ik dat het een geintje was.
 
Laatst bewerkt:
Huh? Er zegt toch niemand dat er iets mis is met een naked?

(als ik geen 1,92m was, had ik allang een naked!)
 
Is een SX blok 1op1 in te bouwen bij de versys zonder iets aan te passen?
Yep in principe wel.
Alleen de grote stekkers aan de ECU e.d. zijn niet hetzelfde omdat de SX een klep in de uitlaat heeft en de Versys niet, en heb deze ook niet in kunnen bouwen dus, ook al omdat ik niet genoeg plek had om de stelmotor kwijt te kunnen.
Ik heb de dynamo van de Versys (spoelen + vliegwiel/anker) ook over gezet op het SX blok. Dit omdat het deksel (met spoelen) van de SX zwaar gehavend was.
Daar moet je trouwens wel ff speciaal gereedschap voor regelen, dit om het poelie van de krukas te trekken.
Maar als er niets aan het deksel en spoelen is, gewoon zitten laten. Alleen ff kijken of de SX dynamo genoeg capaciteit heeft, omdat op de versys wat meer toeters en bellen zitten die energie vragen.
Ook de uitlaat van de Versys past gewoon op het SX blok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan