Kawasaki W650 en W800 topic

Ja Iwan die is inderdaad iets minder zwaar maar veel minder mooi naar mijn mening.👎👎👎
Nee zoiets zoek ik echt niet veels te modern Zit meer te denken oude Honda CB 250 of CB200of ander Japans merk jaren 70 -80 . Inmiddels Honda CB 200 gekocht zaterdag ophalen
 

Bijlagen

  • 1d.b5.44.4698.png
    1d.b5.44.4698.png
    74,2 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Vraagje, is er hier ervaring met schone benzine?
Ik las vandaag een artikel in Grip hierover.
En omdat ik met de W800 met veel chroom dan ook de keuze heb gemaakt om in de winter niet door te rijden. (zelfs een winter stop in de verzekering heb gedaan)
Ik ben nu al begonnen met E5 te tanken, dit dus ivm de berichten van vergomming van de benzine bij langer stil staan, dus zeker wel geïnteresseerd in de "schone benzine" (Ecomaxx Fuels - Schone brandstoffen met maximale prestaties)
Of is een additief toevoegen voldoende.
 
Vraagje, is er hier ervaring met schone benzine?
Ik las vandaag een artikel in Grip hierover.
En omdat ik met de W800 met veel chroom dan ook de keuze heb gemaakt om in de winter niet door te rijden. (zelfs een winter stop in de verzekering heb gedaan)
Ik ben nu al begonnen met E5 te tanken, dit dus ivm de berichten van vergomming van de benzine bij langer stil staan, dus zeker wel geïnteresseerd in de "schone benzine" (Ecomaxx Fuels - Schone brandstoffen met maximale prestaties)
Of is een additief toevoegen voldoende.
Ik tank altijd (tientallen jaren) Shell V Power en ik overwinter mijn W650 al vele jaren zonder enige toevoegingen in de tank. De winterstop start bij mij begin Oktober en eindigt ergens in de maand mei dus mijn motor staat jaarlijks 6,5 tot 7 maanden stil in de garage. Tot op heden startte hij elk voorjaar probleemloos. Ik hang wel elke maand de accu een dag aan de druppellader zodat de conditie van de accu goed blijft. Tank tot het randje gevuld met V power is naar mijn ervaring voldoende om je motor te overwinteren. Ik tap voor de zekerheid wel de carburateurs af maar dat is bij jou niet nodig. Tijdens de winterstop de motor niet even starten en warmdraaien want daardoor krijg je telkens weer condens is je carter en daardoor dus water in je motorolie. Ik weet dat het verleidelijk is om na enkele maanden even te kijken of hij het nog wel doet maar beter niet doen.
 
De mijne staat iets minder lang stil, maar ik heb dezelfde ervaring als Jan. Accu hangt niet aan de lader, maar een 650 heeft een kickstart dus starten is nooit een probleem. En zonder sluipverbruikers houdt een accu het ook zonder hulp lang vol.

Of de ecomax nou zo veel toevoegt tov benzine zonder ethanol vraag ik me af.
 
Ik heb ook de winterstop :] regeling met mijn verzekering, van 15 december tot 28 of 29 februari.
Bij de laatste :] echt vol tanken (tot de nok) met super 98 zonder ethanol, en dan carburateurs leeg maken en de 🏍 toedekken.
Afgelopen 2021/22 accu laten staan, en starten zonder probleem.
Dit moet je weten
Schermafbeelding 2020-11-27 om 21.13.53.png
 
Door het verhaal van Tigujan en het tabelletje van Iwan is mij duidelijk geworden dat sommige 98ers geen ethanol bevatten. En naar wat ik begrepen had was juist de ethanol de boosdoener omdat deze en vocht aantrekt en dus vervliegt in langere tijd, dat daardoor dus problemen kunnen worden veroorzaakt.
Dat was mij dus niet duidelijk, omdat aan de pomp deze wel als E5 worden aangeduid.
Dus toch nog maar een ritje plannen om de tank leeg te rijden, en dan de Shell of BP op te zoeken.
En voor wat betreft de accu, verleden week de optimate aansluiting gedaan op de accu, en dan maandelijks ff aansluiten.
En het starten tussen door is idd een no go.
Thnx voor de info
 
Door het verhaal van Tigujan en het tabelletje van Iwan is mij duidelijk geworden dat sommige 98ers geen ethanol bevatten. En naar wat ik begrepen had was juist de ethanol de boosdoener omdat deze en vocht aantrekt en dus vervliegt in langere tijd, dat daardoor dus problemen kunnen worden veroorzaakt.
Dat was mij dus niet duidelijk, omdat aan de pomp deze wel als E5 worden aangeduid.
Dus toch nog maar een ritje plannen om de tank leeg te rijden, en dan de Shell of BP op te zoeken.
En voor wat betreft de accu, verleden week de optimate aansluiting gedaan op de accu, en dan maandelijks ff aansluiten.
En het starten tussen door is idd een no go.
Thnx voor de info
Je kunt ook als laatste 102 octaan tanken, maar die ⛽️ zijn dun bezaaid in Nederland.

 
Ik tank meestal voor de winterstop met Shell Vpower…. En als extraatje een toevoeging van Forté flesje 1 & 2

En de Optimate blijft er vrijwel constant op staan.
 
Ik tank meestal voor de winterstop met Shell Vpower…. En als extraatje een toevoeging van Forté flesje 1 & 2

En de Optimate blijft er vrijwel constant op staan.
Zo ga ik dat ook dus doen, vanaf september/oktober E0 tanken, dan zien we wel hoeveel ritjes er nog gedaan worden met lekker weer (zoals vandaag🏍️)
En de optimate aangesloten, zie dan wel of ik de stekker eruit of erin plug.
 
Zoals Jan ook aangeeft… iets mooier en zuiniger.


Hoog octaan gehalte geeft een iets tragere/rustigere ontsteking, maar ook zeker krachtiger.

De computer van de motor zal minder vervroegend ontsteken met als gevolg dat de zuiger net ietsje hoger in de cylinder komt voordat er een ontsteking plaatsvind, er ontstaat hierdoor net iets meer compressie. Meer compressie geeft meer koppel. De motor gaat er niet harder van rijden, wel mooier. (Verwacht dus geen toename in pk’tjes)

In de praktijk is het merkbaar voornamelijk bij motoren met hoge compressie of die last hebben van pingelen (het te vroeg ontbranden van de brandstof / vroegtijdige zelfontbranding) onze W motoren hebben een redelijke lage compressie. De winst die je haalt is er bijna niet, en naar verhouding is het een erg dure brandstof. Persoonlijk merk ik wel dat de brandstof iets doet, motor draait strakker en krachtiger, ietsje meer koppel (verwaarloosbaar, verwacht geen wonderen) en misschien daardoor ook zuiniger.

Lokaal hebben we hier een Argos pomp met octaan 100… ik tank het alleen als ik in de buurt ben (ik ga er niet speciaal voor rijden) echt heel enthousiast ben ik er ook niet over (er zit ook een roze kleurstof in de benzine die pas na 3x tanken verdwijnt, en nee het is geen rode diesel 8)7).

De Duitse Vpower van Shell daar ben ik wel meer enthousiast over, die is voor mij persoonlijk wel erg goed merkbaar! (En dat rijd daardoor niet zuiniger :YY )

Doorgaans is kwaliteit van de brandstof belangrijker dan het octaangetal. De computer past zich aan tot een octaangetal van 92. Theoretisch verhaal over klopvastheid/pingelen van brandstoffen laat ik achterwege. Een 98 benzine (het liefst zonder ethanol) is perfect voor de W, en hebben ze het niet dan is 95 ook meer dan goed. Zelfs E10 kan geen kwaad voor nood, alleen moet je die niet te lang in je tank willen ivbm hygroscopisch effect (trekt vocht aan) en het oplossen van bepaalde soorten rubbers.


(Volgens de fabrikant is de W800 geschikt voor E10, ik wil het alleen zelf er niet in wegens het bovenstaande en vele slechte ervaringen van andere mensen)

Mocht er iets niet kloppen aan mijn schrijven, correct me if i'm wrong!
 
Zoals Jan ook aangeeft… iets mooier en zuiniger.


Hoog octaan gehalte geeft een iets tragere/rustigere ontsteking, maar ook zeker krachtiger.

De computer van de motor zal minder vervroegend ontsteken met als gevolg dat de zuiger net ietsje hoger in de cylinder komt voordat er een ontsteking plaatsvind, er ontstaat hierdoor net iets meer compressie. Meer compressie geeft meer koppel. De motor gaat er niet harder van rijden, wel mooier. (Verwacht dus geen toename in pk’tjes)

In de praktijk is het merkbaar voornamelijk bij motoren met hoge compressie of die last hebben van pingelen (het te vroeg ontbranden van de brandstof / vroegtijdige zelfontbranding) onze W motoren hebben een redelijke lage compressie. De winst die je haalt is er bijna niet, en naar verhouding is het een erg dure brandstof. Persoonlijk merk ik wel dat de brandstof iets doet, motor draait strakker en krachtiger, ietsje meer koppel (verwaarloosbaar, verwacht geen wonderen) en misschien daardoor ook zuiniger.

Lokaal hebben we hier een Argos pomp met octaan 100… ik tank het alleen als ik in de buurt ben (ik ga er niet speciaal voor rijden) echt heel enthousiast ben ik er ook niet over (er zit ook een roze kleurstof in de benzine die pas na 3x tanken verdwijnt, en nee het is geen rode diesel 8)7).

De Duitse Vpower van Shell daar ben ik wel meer enthousiast over, die is voor mij persoonlijk wel erg goed merkbaar! (En dat rijd daardoor niet zuiniger :YY )

Doorgaans is kwaliteit van de brandstof belangrijker dan het octaangetal. De computer past zich aan tot een octaangetal van 92. Theoretisch verhaal over klopvastheid/pingelen van brandstoffen laat ik achterwege. Een 98 benzine (het liefst zonder ethanol) is perfect voor de W, en hebben ze het niet dan is 95 ook meer dan goed. Zelfs E10 kan geen kwaad voor nood, alleen moet je die niet te lang in je tank willen ivbm hygroscopisch effect (trekt vocht aan) en het oplossen van bepaalde soorten rubbers.


(Volgens de fabrikant is de W800 geschikt voor E10, ik wil het alleen zelf er niet in wegens het bovenstaande en vele slechte ervaringen van andere mensen)

Mocht er iets niet kloppen aan mijn schrijven, correct me if i'm wrong!
Goed verhaal niks mis mee.
 
Veroudering is trager, en je gebruikt minder brandstof dan met 95 of 98 geval is.
Grootste effect heb je bij langdurige stalling.
Volgens mij is dat onzin , octaan zorgt er voor dat een motor niet gaat pingelen en bij hogere compressie motoren dat als dat mogelijk is de ontstekingen wat vervroegt kan worden
Wat betreft veroudering doet het niks
Gewoon v power of ultimate erin in doen , niet om het hogere octaan ( want daar doet zo’n W niks mee ) maar omdat er geen ethanol in zit
 
Terug
Bovenaan Onderaan