Hallo mannen !
Laatste tijden weinig aan Zed sleutel projecten gesignaleerd op het forum ?
Zijn alle oude Zeds vergeven en in oude glorie hersteld/gerestaureerd ?
Ik heb al laten weten dat ik zeer veel respect heb voor de mensen die minutieus bezig kunnen zijn om een oude(re) motor (van wat voor merk dan ook) weer in oude glorie terug te brengen.
Zoals jullie weten ben ik van het soort “ff hup” en rijden met dat kreng.
Ik vind het toch wel leuk om te lezen als men boutje voor moertje en nippeltje alles weer na demontage laten verchromen,verzinken,spuiten,polijsten en snelheidsmeters weer gangbaar krijgen,origineel spuitwerk met de goede biezen op de mm nauwkeurig maken,de juiste kabels met de overeenkomstige art.nrs. het juiste zadelruitje met bijpassend riempje etc etc en dan nog maanden op zoek zijn naar dat laatste ontbrekende onderdeel.
De daarbij behorende foto's met de bouw voortgang vind ik heeeeeeeel informatief en leuk om te zien zeker hoe de mensen met verschillende onderwerpen stoeien,vragen stellen en uiteindelijk later tot een goed einde daarmee komen.
Dus hier zomaar een verhaaltje voor t slapen gaan.
"Ode aan mijn Belgische sleutel kameraad"
Ooit eens een Z1000ST verkocht aan een Zuiderbuur.
We hebben nog geregeld contact en ik moet verklappen dat hij ook zo'n soort sleutelaar is.
Ik noem m wel eens Piet Lut of Pietje Precies want werkelijk alles wordt minutieus gedemonteerd, bevingerd,gewikt en gewogen,hij doet zijn magische kunstje en viola alles is weer in de staat alsof het net uit de Kawasaki fabriek is komen rollen.
Na jaren van verzamelen en herbouwen is zijn collectie wel zo'n beetje compleet.
De gehele Zed lijn vanaf Z1 tot de laatste 1015cc type heeft hij door zijn vingers laten gaan en staan nu te glimmen in zijn verzameling.
Beetje het Zstreet museum idee van Ton maar dan wat kleinschaliger.
Daar de oude(re) fietsen een beetje op beginnen te raken is hij een side kick begonnen met bv. de Police uitvoering of de latere GPZ / R / J serie (je moet toch wat met je hobby,toch).
Z'n laatste GPZ project is nu ook compleet daar de ontbrekende bochten en aanverwante uitlaat artikelen alsnog zijn gescoord her en der.
Om jullie een beetje een impressie te geven over de man zijn daden hier wat kiekjes en uitleg.
Het gaat om een Z1000ST deze keer en ik moet zeggen dat de operatie weer goed gelukt is !
Ergens heeft hij weer een bouwval gescoord en erg compleet was deze niet.
Dus planning/verlanglijstje maken en zoeken in de eigen grijpvoorraad naar restant delen en alvast zoeken op internet naar de verder ontbrekende delen.
Alles wordt gedemonteerd en her en der verspreid en in bakken gedaan
Eerst maar het blok aanpakken,dus schoonmaken en voorbereiden en dat gaat bij hem allemaal met de hand....................pppffffffff...........dus in de ontvet bak,later ook afbijt,en schuurpapier en roterende staalborstels worden niet geschuwd...........geduld is een schone zaak.
Daarna alles afplakken en in een mooi kleurtje spuiten.
Zo dat ziet er alweer beter uit.
Motorblok opbouwen met alle nieuwe gadgets en pakkingen.
Parallel wordt de rest ook niet vergeten natuurlijk.
Het gehele rijwielgedeelte en aanverwante onderdelen die erbij horen worden van de verf ontdaan d.m.v. afbijt en daarna komt het schuurwerk etc.(als ik dit zie raak ik al van streek.............want ik gooi alles in de straalcabine.......ff snel hup dus.............maar hij is old school denk ik) ?
Het spuitwerk doet hij ook allemaal zelf (knap hoor ik vind met een spuitbusje al een hele klus) en t ziet er later weer spic&span uit en het blokje kan alvast geparkeerd worden.
Klein werk wordt ook niet geschuwd,dus met penseel de letters kleuren in de schakelhelften ofzo en de meters worden weer netjes gemaakt (ik denk dat zijn voorouders klokkenmakers zijn geweest) !
Wachtende op ontbrekende onderdelen die besteld zijn doet hij nog wat polijstwerk zelf.
De meesten weten waarschijnlijk wel wat voor k*tklus dat is................dus heb ik heilig respect voor de man (ik schuif die klus meestal naar mijn vrouw toe want die heeft meer geduld dan ik,maar dat gaat natuurlijk niet voor niets en later krijg ik daar toch de rekening van gepresenteerd) …..
Ooooh de wieltjes nog,had in t verleden eens twee wielen voor m gestraald (kom laat ik ook eens helpen) dus kon hij direct beginnen met afplakken en coaten en weer prachtig werk leveren....................Glad en strak zal ik maar zeggen.
Gaandeweg komt er toch schot in t bouwproject op deze manier en het begint alweer op een motorrijwiel te lijken.
Lekker stoeien ook met de bedrading en ander elektriek en daar is hij geen fan van !!! (tja wie wel) ?
Oooooooh ik zie dat ik maar 25xkiekjes mag plaatsen..................mmmmMMmmm dat wordt dus op naar deel 2....................laterrrrrrrrrrrr