Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

De ruimers zijn waarschijnlijk vierkant en een heeeel klein beetje taps. Draaiende beweging maken en niet te ver erin duwen. Gaat goed hoor. Ik heb ze ook wel eens gebruikt om daadwerkelijk mee te ruimen voor een scooter waarbij een grotere sproeier nodig was dan erin zat. Stukje bij beetje groter gemaakt tot het goed liep en de bougie er goed uitzag.
 
Ik zit even te denken. Als je een tank elektrolytisch kunt ontroesten, dan moet hetzelfde toch kunnen met stalen velgen. Ik heb een setje met wat roest door het chroom. Niet meer af te poetsen. Als ik het weer ‘ijzer’ maak en dan even polijst zou het met bijhouden of evt een blank lakje goed moeten blijven. Dat ontroesten moet lukken toch?
 
Mijn scheikunde was niet al te best op school maar verdwijnt je chroom dan ook niet?
Ik heb op zich wel redelijke resultaten behaald met alu-folie en cola, alu-folie en azijn zou wellicht ook werken, het zuur pakt de roest aan en de folie vult het ontstane gat een beetje.
Geen concours staat natuurlijk maar het viel mij niet tegen....
Voor:
ACBE8E5C-5D8B-464F-98CB-1A4F6A90E316.jpeg

Na:
B9279A4F-5E2F-4846-A5CF-92BBEF786D6E.jpeg


Ja ik weet dat het R en L is maar beide waren in gelijke staat.

Alleen maar cola en alu-folie, geen poets middel aan te pas gekomen.
Chrome poets veroorzaakt altijd van die zwarte putjes (de beschadiging in het chroom), nu zie je het minder.
 
Laatst bewerkt:
Handig! Gewoon in een cola bad zetten met aluminiumfolie? Simple as that?
De pH van cola wordt mn. bepaald door de hoeveelheid fosforzuur. Er zit ook citroenzuur in.
 
Handig! Gewoon in een cola bad zetten met aluminiumfolie? Simple as that?
De pH van cola wordt mn. bepaald door de hoeveelheid fosforzuur. Er zit ook citroenzuur in.
Een propje alufolie als poets katoen gebruiken, cola in een teiltje/badje gieten en propje erin dopen en poetsen. Je wrijft dan de alu folie in de beschadigingen .
Eventueel daarna behandelen met een chromewax , geen cleaner of polish dan komen die zwarte puntjes weer tevoorschijn.
Het is geen restauratie waardige oplossing maar om het wat netter te maken.
 
Een propje alufolie als poets katoen gebruiken, cola in een teiltje/badje gieten en propje erin dopen en poetsen. Je wrijft dan de alu folie in de beschadigingen .
Eventueel daarna behandelen met een chromewax , geen cleaner of polish dan komen die zwarte puntjes weer tevoorschijn.
Het is geen restauratie waardige oplossing maar om het wat netter te maken.
Nu nog ff de Achter Velg .
 
Ik zit even te denken. Als je een tank elektrolytisch kunt ontroesten, dan moet hetzelfde toch kunnen met stalen velgen. Ik heb een setje met wat roest door het chroom. Niet meer af te poetsen. Als ik het weer ‘ijzer’ maak en dan even polijst zou het met bijhouden of evt een blank lakje goed moeten blijven. Dat ontroesten moet lukken toch?
zou ik niet doen, wordt je chroom ook aangetast
 
De ruimers zijn waarschijnlijk vierkant en een heeeel klein beetje taps. Draaiende beweging maken en niet te ver erin duwen. Gaat goed hoor. Ik heb ze ook wel eens gebruikt om daadwerkelijk mee te ruimen voor een scooter waarbij een grotere sproeier nodig was dan erin zat. Stukje bij beetje groter gemaakt tot het goed liep en de bougie er goed uitzag.
Ja,herkenbaar verhaal. En uit goedkoop oogpunt deed ik dit ook bij mijn motoren. Ik vond t met kleine boortjes makkelijker te doen zeker bij multi cilinder motoren.
01.JPG
Experimenteren met K&N of open luchtfilters.
02.jpg
03.jpg
Gasnaald standje omhoog en sproeiers opboren naar de goede maat en gaan met die banaan.
Met het idee dat ik later wel de goede sproeier maat zou kopen.....................wat er op neer kwam dat ik twee jaar later nog met de opgeboorde versies reed want eigenlijk deden ze t best.
Maar goed,later weer naar het standaard luchtfilterhuis terug bouwen want dit vond ik eigenlijk toch stabieler rijden en netter eruit zien.
Ach t was een leuk leer projectje.
 
De Telefix clipons zitten erop. Het lijkt allemaal mooi te passen. Voldoende ruimte tussen grepen en knipperlichten en geen heel vreemde of strakke loop van remleiding en koppelingskabel. Ik ben veel meer aan het prutsen en aanpassen van knipperlichtstelen bijvoorbeeld geweest om een M-stuur er passend op te krijgen, dat dan eigenlijk ook nog niet helemaal naar wens zat. Ook komen de stuurarmaturen nu niet zo gevaarlijk dicht bij de tank. De breedte van het huidige stuur is 2 cm smaller (78cm) dan bij het lage buisstuur dat ik had en de uiteinden van de stuurhelften zitten 13 cm lager 75,5 cm hoh van stuur tot vooras. Daarnaast hangt het stuur wat meer af. Anders is het niet lekker voor de polsen uiteraard. Ik heb de afgang van een M-stuur nooit goed kunnen krijgen. Het kon niet lager gedraaid zonder deuken in de tank. De clipons staan iets wijder (rechter) dan de stuurhelften van het M-stuur. Ik ga zo een stukje proberen en voelen of 36 mm doorgestoken vorkpoten (was 15) niet iets teveel van het goede is. Als dat wel zo blijkt te zijn ga ik bussen op de vorkveren leggen, want hij mag van mij ook best wat straffer aan de voorkant, maar eerst maar eens kijken wat ie doet.
 
Laatst bewerkt:
Die zal ik straks tijdens mijn testritje even maken.
 
Bij deze een paar plaatjes met overzicht en details.
 

Bijlagen

  • C49A98CA-D528-4EEB-96B6-D3253730DA5A.jpeg
    C49A98CA-D528-4EEB-96B6-D3253730DA5A.jpeg
    388,4 KB · Weergaven: 50
  • AC417232-24A8-4AAB-8935-4BB440659E10.jpeg
    AC417232-24A8-4AAB-8935-4BB440659E10.jpeg
    325,3 KB · Weergaven: 45
  • E0625D66-34FE-4A78-BDC4-A28536DB714C.jpeg
    E0625D66-34FE-4A78-BDC4-A28536DB714C.jpeg
    245,6 KB · Weergaven: 45
  • 9D8B2CAC-8EA7-4E1E-BCBA-2A997DF2D74E.jpeg
    9D8B2CAC-8EA7-4E1E-BCBA-2A997DF2D74E.jpeg
    313,6 KB · Weergaven: 43
  • A3D530D4-62F9-4595-AB2D-2DD0C75CB5F9.jpeg
    A3D530D4-62F9-4595-AB2D-2DD0C75CB5F9.jpeg
    536,8 KB · Weergaven: 40
  • A800034E-16FD-45E5-BC2F-651551C69B89.jpeg
    A800034E-16FD-45E5-BC2F-651551C69B89.jpeg
    261,3 KB · Weergaven: 44
  • D16F7D71-9C39-46D0-B47F-D0B81DB39F31.jpeg
    D16F7D71-9C39-46D0-B47F-D0B81DB39F31.jpeg
    532,3 KB · Weergaven: 43
  • 0C06D69D-F15C-4FD4-B242-5DCE20FF9DB2.jpeg
    0C06D69D-F15C-4FD4-B242-5DCE20FF9DB2.jpeg
    618,9 KB · Weergaven: 43
  • E101B941-C568-492F-9F19-F1FFF2FF33D2.jpeg
    E101B941-C568-492F-9F19-F1FFF2FF33D2.jpeg
    281,4 KB · Weergaven: 42
  • 14A97BB7-F69B-4FA2-8D25-1C028891A779.jpeg
    14A97BB7-F69B-4FA2-8D25-1C028891A779.jpeg
    513,9 KB · Weergaven: 47
  • BFFB5654-311C-4435-99F2-72F9C643BA34.jpeg
    BFFB5654-311C-4435-99F2-72F9C643BA34.jpeg
    429,9 KB · Weergaven: 48
O jazeker.
Het zit aanzienlijk lekkerder dan rechtop en de motor voelt ook wat kleiner en lichter aan. Alles relatief natuurlijk voor zo’n logge Z1000, maar je zit wat dichter op de vooras. Het kan natuurlijk ook in combinatie met de steilere balhoofdhoek te maken hebben, maar hij stuurt wat lichter. Ik heb een stukje 130 gedaan en geen gezwabber waargenomen. Morgen zal ik even een stukje bergaf rijden met de handen van het stuur, maar tot nu toe krijg niet de indruk dat ie te veel op de kop staat. Rijden op de Zed is zo weer leuk! België moet zo ook weer haalbaar zijn. Leuk setje clipons dus en de bagger in Woerden niet voor niets getrotseerd. 🙂
 
Ik heb het nog een tikkie veranderd. De kunststof dopjes die aan het eind van de stuurpijpen zitten heb ik er vanaf gehaald waardoor het nu per stuurhelft zo’n 15 mm per smaller is. Nog steeds breed genoeg. Het was goed druk vandaag op de weg en niet alleen met motorrijders. Ik het een rondje van 190 km gemaakt, dus vandaag de helft van mijn jaarkilometrage erop gezet. Hij zit en rijdt heerlijk zo. Volgend jaar hoop ik er wel wat meer km’s op te zetten dan dit jaar en met de huidige zithouding zou de meeting in België ook weer moeten kunnen.
Ik weet het nog niet zeker, maar houd er rekening mee dat het rondje van vandaag best wel eens het laatste rondje van dit jaar geweest kunnen zijn. Hij gaat straks in elk geval al met de banden van de grond. Als het inderdaad de laatste voor de winterstop blijkt tzt ook de accu eruit en af en toe aan de druppel.
 
Laatst bewerkt:
O jazeker.
Het zit aanzienlijk lekkerder dan rechtop en de motor voelt ook wat kleiner en lichter aan. Alles relatief natuurlijk voor zo’n logge Z1000, maar je zit wat dichter op de vooras. Het kan natuurlijk ook in combinatie met de steilere balhoofdhoek te maken hebben, maar hij stuurt wat lichter. Ik heb een stukje 130 gedaan en geen gezwabber waargenomen. Morgen zal ik even een stukje bergaf rijden met de handen van het stuur, maar tot nu toe krijg niet de indruk dat ie te veel op de kop staat. Rijden op de Zed is zo weer leuk! België moet zo ook weer haalbaar zijn. Leuk setje clipons dus en de bagger in Woerden niet voor niets getrotseerd. 🙂
Ziet er netjes uit zo8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan