Vandaag aan het sleutelen geweest. 1ste cylinder wilde niet meedraaien. Bij stationair 'plopt' ie wel wat, maar je kon de bougiedop eraf halen, want dat had geen effect op het toerental. Doet dus niets. Bij hogere toeren deed ie wel degelijk mee, anders was de snelweg een hel. Op de Oude Joekeldag zeiden ze dat ik maar eens kleppenspeling moest controleren... Dat was in geen 20k km gebeurd. Dus!
KLEPPENSPELING
IN OUT
#1 5-10 15-20
#2 5-10 5-10
#3 0-5 0-5
#4 10-15 10-15
Niet super, maar ook niet zo schokkend dat het niet zou moeten werken.
Vervolgens maar
compressie gaan meten. Kleppendeksel er weer op, motor op bedrijfstemperatuur laten komen, alle bougies eraf. Compressiemeter een voor een op de cyl, volgas en startmotor laten draaien. Resultaat:
#1 9
#2 9
#3 8,5
#4 9,5
Ook niet heel schokkend dus. Zit wel aan de lage kant (spec is 9-11bar, vervangen bij 7 bar)
Dus verder zoeken.
Bougies vonken als de malle, zit elektronische ontsteking op en Dyna bobines. Accu spanning is goed.
Toch maar gaan zoeken bij de
carburateurs, ookal had ik die vorige week al schoongemaakt en schoongeblazen. Vlotterniveau was in orde.
#1 stationairsproeier maar eens eraf gehaald. Stationairsproeier eruit, zag er nog prima uit. Geen verstoppingen. #4 stationairsproeier eraf, ook netjes. Even kanalen blazen met perslucht, zaten ook niet verstopt. Dus ja, wat dan?
Ik loop terug naar het tafeltje om die stationairsproeier er weer in te schroeven zie ik dat de een toch wel een stuk doffer eruit ziet dan de ander. Toch maar even kijken... En ja hoor. #1 had een ø15, de rest zit met ø17,5. Had die onlangs vervangen, maar daarbij had ik dus blijkbaar de oude eruit geschroefd en ipv een nieuwe de oude gepakt voor #1...
ø17,5 erin gedaan, carburateurs synchroon controleren / checken en jawel hoor. Loopt niet super, maar dat geplop is weer weg.