Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Klopt, maar heet worden, betekent uitzetten… en dan verlies je compressie. (Toch?)
(Ik probeer mee te denken Roger… ik ben geen expert. Ik blijf nu stil 😁)
 
Laatst bewerkt:
O, nee. Dat en zo bedoelde ik niet hoor. Blijft alsjeblieft niet stil @JanZed. We proberen allemaal maar een beetje mee te denken in de hoop dat iemand het 💡 ziet en ik ben in de verste verten geen expert. Verre van zelfs. Compressieverschillen tussen warme of bloedhete motor lijken mij verwaarloosbaar. Mijn ervaringen met andere ‘objecten’ is dat als het stilstaand keurig werkt en rijdend niet het niet aan de afstelling ligt, maar aan iets anders.
Niet geheel onbelemmerde loop van gaskabels, slecht contact in kabelboom (zal hier niet het geval zijn) afgeknepen of geknikte slang. Beperkte tankontluchting die jij ook al noemde. De puzzel is lastig, zeker omdat het lijkt dat het mengsel (stationair) te rijk is.

@koendd , wellicht kun je jouw vraag ook even in het Z1/900 topic stellen.
Velen van hier zijn ook daarin actief, maar in dat topic ook heel veel anderen met heeeeeel veel technische kennis.
Dat het een Z1000 betreft maakt ze zeker niets uit. Ze helpen je graag. De Z1000-A's zijn eigenlijk niet veel anders dan een veredelde Z900-A4 ;)
Ik hoop echt dat je het (snel) gaat vinden en oplossen.
 
Laatst bewerkt:
Na al die posts over een niet goed lopende kawa even een ongerelateerde vraag.
Hij gaat over de onderhoudsbehoevende lood-zuur accu zoals die OEM ook in de Z zit, dus hiermee de connectie met dit topic ;)
Dit type vintage accu met dopjes en ontluchtingsslang heb ik in de Z en mijn SV allang vervangen door onderhoudsvrij, maar ik heb nog twee van deze dingen in 6V-uitvoering in twee Honda 50cc klassiekers. ;)

Ze zijn niet heel slecht, maar houden de spanning niet heel lang vast. De simpele lichtspoeltjes uit een brommer waar het allemaal maar mee moet helpen ook niet echt maar toch.
Het zuurniveau in 1 accu bleek bleek iets te laag en laden op de automatische lader van die accu ging mogelijk niet meer. (op de handbediende voeding ging het nog wel).
Ik heb het zuur uit de accu's gehaald en het zuurgehalte blijkt ook te laag.

Het zuur is niet helemaal helder, er zit wat zwartig/bruinig bezinksel in, maar het ziet er zeker niet heel slecht uit. Net niet helemaal helder meer.

Ik kan twee dingen doen.
1. Met geconcentreerder dan 37% zwavelzuur en water het zuur dat ik eruit heb gehaald weer op volume en sterkte brengen en de accu's ermee vullen en laden.
2. Helemaal nieuw vers zuur maken en dat erin doen (en laden).

Voor het beetje zuur hoef ik optie 2 niet te laten natuurlijk, maar wellicht gooi ik met mijn oude zuur dat ik niet meer terugdoe heel veel loodsulfaat weg waardoor de loodplaten erg snel dun zullen worden en optie 1 verstandiger is.
Of is dit niet zo en zit dat loodsulfaat alleen aan de loodplaten en kan ik het niet hebben verwijderd met het verwijderen van het zuur?
In dat laatste geval ga ik zeker voor optie 2.

Wat is wijsheid?

Nieuwe accu's kopen kan natuurlijk ook, maar ik wil dit eerst nog even proberen.
De brommers hebben kickstartblokjes, dus hebben de accu niet nodig om te starten.
De accu's functioneren vooral als 'elektronenbuffer.'
Om deze reden hoeven ze ook niet perse 100% van de capaciteit te halen. 80% is goed genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen.
Ik heb vorig jaar voor een klant een Z1000 a1 mechanisch in orde gezet die al een hele tijd stil stond.
Die reed op zich goed echter startte koud heel slecht, dit begin dit jaar bekeken en bobines kregen weinig spanning.
dus die vervangen en relais tussen gezet zodat ze zelfde voltage als de accu kregen (was eerst maar 11,... volt). Startte goed.
Meteen ook de choke naalden vervangen om dat uit te sluiten.

Maar het ding loopt nu weer echt slecht.

Wat heb ik gedaan:
- electronische ontsteking (dyna)
- carbs ultrasoon gereinigd
- nieuwe vlotternaalden + niveau vlotters afgesteld
- nieuwe naalden en zittingen
- nieuwe inlaatrubbers
- gesynchroniseerd.
- mengschroeven staan 1 1/4 toeren open

Daarnet toen ik de nieuwe naalden had gemonteerd, 30km gaan rijden en hij reed echt goed, echter bleef ie hangen op 2000 toeren tenzij je afremde op motor, dan bleef ie aan de lichten mooi 1000rpm draaien.
Dus ik dacht, nog even synchroniseren (gasschuiven waren er tenslotte uit geweest.)

gesynchronisseerd, draaide perfect in de werkplaats, gas kwam direct terug, mooi dus!
Ga ik gaan rijden, direct weer hangende gas, stationair belabberd gaan draaien terwijl ie 2 uur ervoor zo goed als perfect reed (behalve de 2k rpm dan).

ik ben even ten einde raad, bougies zijn ondertussen alweer zwart aan het worden, draait dus om een of andere reden te rijk, maar geen idee meer wat de oorzaak kan zijn.
Hoi Koen,
Raar verhaal tot nu toe .
Motor standaard , standaard afgesteld ? carburateurs GOED zuiver incl de sproeier bezetting.
Zitten er de standaard NGK B8ES bougies in , zo ja dan is dit heel misschien de oplossing, ligt wellicht aan de bougies.
NGK B8ES bougies eruit en de Champion N3C bougies erin, blijken probleem oplossers te zijn , voor dit soort raadsels.
Klinkt ongeloofwaardig maar probeer het eens, en laat hier horen wat het resultaat is .

SUCCES
GREETZ
 
Als je een zuurweger hebt zou ik t op peil brengen; das wel echt handig om te zorgen dat het op niveau is.. let op de temperatuur ervan. hebbie die niet dan zou ik het vullen met een kant en klare vulling.. kijken wat t dan doet…

want sjaa…? Een gesloten agm 6V van wat… 4A ofzo…? Die zijn de duurste niet..
 
De temperatuur van de oplossing stijgt inderdaad flink bij het toevoegen van geconcentreerd zwavelzuur aan water, maar ik ga het op sterkte brengen buiten de accu doen en dan de accu's ermee vullen. De vloeistof wegen als die in de cellen van de accu's zit gaat niet. Het volume dat je kunt opzuigen is te klein om de drijver te kunnen laten drijven bij dergelijk kleine accu's.
Er is een relatief klein volume zuur dat ik zal moeten toevoegen aan alles wat ik nu in mijn jampotje heb dus ik verwacht dat de temperatuurstijging binnen de perken zal blijven, maar als het serieus warm aanvoelt koel ik het even terug voor nameten.
Thx
 
als je echt overtuigd bent dat carburatie subliem is dan toch de elektriciteit nog ff checken.......vreemd dat bobines maar 11V in t begin hadden ? geen aarde fout ergens ? staat er nu wel minimaal 12V op de bobines/pick-ups ? en bougiekabels/kappen allemaal 100% .......tis wel een zoekplaatje zo aan t worden....Ojee wel verse benzine ? m.a.w. geen water/ethanol oplossing restanten drijvende in de tank ?
 
Na een paar uur was de troebelheid redelijk gesedimenterrd. Ik heb de heldere vloeistof overgedaan naar een nieuw potje. Op sterkte en een wat groter volume gebracht en daar vul ik de accu’s zo weer mee. Dan aan de lader en kijken wat ze daarna nog/weer doen. 6V/4Ah kost inderdaad de kop niet, maar als ze nog goed genoeg zijn kan ik het bedrag ervoor beter aan E0 besteden. 🙂
IMG_1729.jpeg
IMG_1728.jpeg

‘t Zuur was inderdaad wat aan de slappe kant.
Als je bedenkt dat je tegenwoordig als particulier geen accuzuur of zuurpakket meer mag kopen of verwerken zal op wat ik nu aan het doen ben zo ongeveer de doodstraf moeten staan 🤣
IMG_1730.jpeg
 
Laatst bewerkt:
als je echt overtuigd bent dat carburatie subliem is dan toch de elektriciteit nog ff checken.......vreemd dat bobines maar 11V in t begin hadden ? geen aarde fout ergens ? staat er nu wel minimaal 12V op de bobines/pick-ups ? en bougiekabels/kappen allemaal 100% .......tis wel een zoekplaatje zo aan t worden....Ojee wel verse benzine ? m.a.w. geen water/ethanol oplossing restanten drijvende in de tank ?
Dat kan inderdaad ook nog. Testen met een tankje echte benzine en vervolgens de originele tank oude meuk eraan en het gaat een paar minuten na starten alweer fout.
 
Als zo’n 6v accu moeilijk leverbaar is of duurder dan kan je ook gewoon een nieuwe 12v accu kope, doorslijpe, dicht plakke en dr 2 polen bij mc guyveren :+ :+
 
Als zo’n 6v accu moeilijk leverbaar is of duurder dan kan je ook gewoon een nieuwe 12v accu kope, doorslijpe, dicht plakke en dr 2 polen bij mc guyveren :+ :+
Die zijn gewoon leverbaar hoor, en onderhoudsvrij ook, AGM, van Motobatt. En ze kosten echt niet veel ook. Heb er 1 in m'n z650 zitten, gekocht toen de Yuasa het opgaf, na een jaar al! Maar ook een Motobatt in de ZRX 1100 R, die zat er al in toen ik hem kocht 5 jaar terug, en die doet het nog steeds prima, ook na een tijd stilstaan, meteen starten.
 
Die zijn gewoon leverbaar hoor, en onderhoudsvrij ook, AGM, van Motobatt. En ze kosten echt niet veel ook. Heb er 1 in m'n z650 zitten, gekocht toen de Yuasa het opgaf, na een jaar al! Maar ook een Motobatt in de ZRX 1100 R, die zat er al in toen ik hem kocht 5 jaar terug, en die doet het nog steeds prima, ook na een tijd stilstaan, meteen starten.
Toch geen 6V accuutje in de Z650 en de ZRX1100, @Coert65 ?
Daar krijg je ze echt niet op aan. :N
Ik heb er inderdaad twee nodig als er niet meer leven in de brouwerij blijkt te komen met vers sap @Disaster-Master. Een twaalf volt versie heb ik nog staan. Siliconenkit ligt ook nog wel ergens. _O-
Ze staan nu aan de 400 mA lader, dus morgen kijken of er muziek in zit. Indien niet 🚮 (♻️)
 
Toch geen 6V accuutje in de Z650 en de ZRX1100, @Coert65 ?
Daar krijg je ze echt niet op aan. :N
Ik heb er inderdaad twee nodig als er niet meer leven in de brouwerij blijkt te komen met vers sap @Disaster-Master. Een twaalf volt versie heb ik nog staan. Siliconenkit ligt ook nog wel ergens. _O-
Ze staan nu aan de 400 mA lader, dus morgen kijken of er muziek in zit. Indien niet 🚮 (♻️)
Nee @roger_SV , daar zit gewoon 12V in, natuurlijk. Maar Ron, waar ik de z650 van gekocht heb, heeft er ook 1 in z'n Kreidler RS zitten, de 6V uiteraard, en die is er zeer over te spreken. 🙂
 
Ja, ik laat oud metaal altijd ophalen. Alleen mag de oud ijzerman eigenlijk geen accu’s meenemen omdat het chemisch afval is ipv waardevol metaal, maar ze nemen de gok altijd. 🙂
‘t Levert blijkbaar genoeg op.
 
Hoi Koen,
Raar verhaal tot nu toe .
Motor standaard , standaard afgesteld ? carburateurs GOED zuiver incl de sproeier bezetting.
Zitten er de standaard NGK B8ES bougies in , zo ja dan is dit heel misschien de oplossing, ligt wellicht aan de bougies.
NGK B8ES bougies eruit en de Champion N3C bougies erin, blijken probleem oplossers te zijn , voor dit soort raadsels.
Klinkt ongeloofwaardig maar probeer het eens, en laat hier horen wat het resultaat is .

SUCCES
GREETZ
Heb toevallig deze week de ngk 8es in mn z1000a2 na slecht willen starten en belabberd lopen vervangen door champion n3c, starten en meteen goed lopen, heb in het verleden ook problemen gehad met mn gpz1100ut, na montage champion n3c opgelost. Ook de tankontluchting is de moeite waard om even goed na te lopen.
 
7V. Gemeten direct na het laden. Of ze de spanning een beetje vasthouden weet ik nog niet, maar ze kunnen in elk geval wel weer wat opnemen en dat zou voldoende kunnen zijn voor goede werking van de verlichting op de Honda.
 
Heb toevallig deze week de ngk 8es in mn z1000a2 na slecht willen starten en belabberd lopen vervangen door champion n3c, starten en meteen goed lopen, heb in het verleden ook problemen gehad met mn gpz1100ut, na montage champion n3c opgelost. Ook de tankontluchting is de moeite waard om even goed na te lopen.
Loopt ie ook zuiniger op die Champion bougies? Mijn Z loopt en start best OK hoor, maar het benzineverbruik is 1 op 15 en het beeld van de bougies is wat aan de donkere kant. Waarschijnlijk gaat het niets uitmaken hè?
 
Vonk is een vonk.. en de ene is mooier en strakker dan de ander.. zoals bijv die ngk iridium met die hele dunne elektrode.. tjaa?.. achter de koma zal t wat doen wellicht..

donker is doorgaans wel te rijk afgesteld… hebbie toevallig een CO meter..? (Ik wel, oooooit lang geleden voor de bromsnor aangeschaft..) daarmee kun je het e.a. wel afstellen..
1687540412426.jpeg
 
Loopt ie ook zuiniger op die Champion bougies? Mijn Z loopt en start best OK hoor, maar het benzineverbruik is 1 op 15 en het beeld van de bougies is wat aan de donkere kant. Waarschijnlijk gaat het niets uitmaken hè?
Roger ,
Niet geschoten is altijd mis , voor € 20 weet je het , ik denk dat je er tevreden mee zult zijn/bent.
GREETZ
 
Laatst bewerkt:
Vonk is een vonk.. en de ene is mooier en strakker dan de ander.. zoals bijv die ngk iridium met die hele dunne elektrode.. tjaa?.. achter de koma zal t wat doen wellicht..

donker is doorgaans wel te rijk afgesteld…
Maar NIET altijd.
Ik heb de NGK iridium in mijn ZRX, daar komt dus nooit meer de standaard bougie in.
Vonk is een vonk, wat een onzin , bij de ene tegen de andere bougie veranderd het vlambeeld ( de ontbranding ) verloopt beter en sneller .
Wat resulteert in een efficienter ( lees beter ) lopen van de motor
Co-meter ?, bij onze oude beestjes doet het gehoor , en gevoel meer dan een Co-meter.
 
Roger ,
Niet geschoten is altijd mis , voor € 20 weet je het , ik denk dat je er tevreden mee zult zijn/bent.
GREETZ
Geen haast mee, maar ik zet ze er een keer in. Mijn B8ESsen zitten er ook alweer een aardige tijd. Hij staat inderdaad wat rijk, maar liever dat dan te arm. 🙂
 
Maar NIET altijd.
Ik heb de NGK iridium in mijn ZRX, daar komt dus nooit meer de standaard bougie in.
Vonk is een vonk, wat een onzin , bij de ene tegen de andere bougie veranderd het vlambeeld ( de ontbranding ) verloopt beter en sneller .
Wat resulteert in een efficienter ( lees beter ) lopen van de motor
Co-meter ?, bij onze oude beestjes doet het gehoor , en gevoel meer dan een Co-meter.
ik zeg ook niet dat het niets uit maakt..
maar een vonk is een vonk.. dat wel.. en ik zeg toch dat t bij de ene, waaronder die iridum, mooier en strakker is dan bij een ander.. :?
Maar of dat nou veel met je verbruik zal doen.. dat betwijfel ik..
 
Ik verwacht ook niet dat het verbruik wezenlijk zal veranderen, maar aangezien er toch een keer nieuwe pitten in moeten het proberen waard. Nee heb je, ja kun je krijgen en slechter zal ie er niet op gaan lopen gezien de aanbevelingen hierboven.
Welke heb jij erin @KawaKarel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan