Op voorhand excuses voor de lange lap tekst;
Ik heb gister ook even kort op de Z300 gereden. De NC700S heb ik geen ervaring mee, maar natuurlijk wel met soortgelijke motoren qua vermogen.
De Z300 mist het koppel wat de NC700S wel heeft. Maar met 169kg rijklaar leg je 'm van het ene op het andere oor. Wat een wendbaar machientje! In principe heb je genoeg koppel en vermogen om binnendoor vlot zat te zijn, maar een snelle auto zal je het niet van winnen. Van 0 naar 100 in +/- 6 sec. Op de snelweg een top van 194km/u (down hill), ik tikte gister per ongeluk al even snel 154km/u aan, voor ik er erg in had. 7000tpm met 100km/u en ook 120-130km/u is goed te doen met dit blokje, hoewel je veel toeren draait.
De koppeling is heerlijk licht, maar heeft als grote nadeel dat deze alleen de speling heeft in de laatste centimeter. De rest van de grip is volledig ontkoppeld. Met een straatje keren oid moet je net met die ene centimeter spelen. Toen ik op mijn MT-03 stapte, was het ook meteen wennen dat die koppeling wel direct over het hele gebied werkt. Slippende koppeling bij een Z300 is bijna niet mogelijk.
Ben erg gecharmeerd over de Z300 en wie weet koop ik nog wel zoiets, maar het blijft een snelle brommer en mist dus het koppel wat een grotere motor heeft. Mag je 'm niet aanrekenen, want het is maar 296cc en iets van 29Nm koppel. Qua uiterlijk ook een heel erg mooie motor. Spiegels laten genoeg zien, redelijk wat ruimte nog om je slot en een boterham in kwijt te kunnen. Slipperclutch (voor zover je dat op 300cc nodig hebt), ABS, prettige remmetjes (niet al te bijterig, maar het remt verder goed af). Leuk om mee te beginnen als A2-rijder, maar je kan qua vermogen meer krijgen. Op de snelweg blijf je een beetje underdog en je moet terugschakelen en gas geven om vlot te zijn, maar aan de andere kant kan je met legale snelheden perfect meerijden in Nederland. Eigenlijk heb je niet meer nodig, het is alleen dat al die gehaaste mensen asociaal rijden en jij daar deels in mee gaat of mee moet gaan, als je bijv. wilt inhalen.
De NC700S geen ervaring mee, maar wel bijv. met de CTX700N DCT en tja, je hebt gewoon bijna 2x zoveel koppel tot je beschikking en dat merk je. Je hoeft niet terug te schakelen om in te halen, je gaat al snel te hard. Dit is wel meer motorrijden, je hebt gewoon vermogen op de plank liggen wat je aan kan spreken op het moment dat je het nodig hebt, met de Z300 pak je al gauw een groot deel van alle paarden die op stal staan.
Weet je wat jij moet doen? Ook nog eens een proefrit maken op een NC700S, Honda CB500F (of CBR500R) en een KTM Duke 390, misschien RC390. Je zit alleen met je lengte en daarbij misschien ook nog dat gewicht een deel mee zal spelen. De NC weegt iets van 215kg. Ik heb persoonlijk ook liever lichtere motoren qua gewicht. Mijn MT-03 is 192kg rijklaar en zelfs die vind ik al te zwaar. Een Duke 390 weegt 139kg excl. vloeistoffen, dus die zal 150-155kg wegen met alles er in, nog altijd 14kg lichter dan een Z300.
Keuzes, keuzes... met motoren is het altijd erg moeilijk.
edit; ik heb nu trouwens een Kymco Downtown 300 tijdelijk, omdat mijn K-Pipe 125 even bij de importeur staat. Maar met die 300cc heb je echt genoeg vermogen om gewoon lekker mee te komen en Z300 is nog een stukje pittiger..