Kawasaki Z400/Z500/Z550/GT550/GT750

ehm...officiele bouwjaar op kenteken is 1981. Maar op diverse onderdelen, zoals remleidingen enzo staat '79.
 
ehm...officiele bouwjaar op kenteken is 1981. Maar op diverse onderdelen, zoals remleidingen enzo staat '79.

Globaal hebben de Z500 en Z550 GT vooral de opbouw van het blok en het soort frame gemeen, maar of onderdelen van het ene model op het andere passen?

Hier staat een klein overzichtje van de model geschiedenis.

Onderstaande gegevens komen uit het Haynes manual.

Vanaf frame nummer KZ500B-004001 is het bouwjaar 1980, daarvoor 1979.

De serie van luchtgekoelde 4-cilinders met relatief weinig cilinderinhoud begon met de Z500 in 1979. Later kwamen daar de 550's en 400's bij.

Je Z500 heeft volgens Haynes Teikei K22P-2A schuifcarburateurs (hoewel in "the kawasaki story" 22mm Mikuni's genoemd worden), de GT heeft constant vacuum carburateurs van - afhankelijk van het bouwjaar - Teikei of Keihin.

De GT kwam pas in 1983 en heeft als belangrijkste verschil met de eerdere modellen de aandrijfas in plaats van de ketting.

Latere versies van de GT hebben ook elektronische ontstekking, terwijl Z500's nog met contactpuntjes werken. Vervroeging is bij de Z500 mechanisch geregeld, bij GT's vanaf G2 elektronisch.
 
tjezus hebben ze nou nog niet al die dingen uit hun lijden verlost ;)

Mooi ding cwg

Ik heb zelf ook nog een GT550 (bouwjaar 1984), heb em gekocht in 1986 met ongeveer 20.000 km op de teller, daar is inmiddels zo'n 113.000 km bijgekomen dus staat de teller nu op 33.000 :P

full


Heb d'r altijd met veel plezier opgereden, eerst als woon-werkfiets, daarna paar keer mee op vakantie geweest (stukkie zuid-europa, retourtje Noordkaap, rondje GB-Ierland). Ook gebruikt voor flink wat kampeerweekends. De laatste paar jaar gebruikte ik em hoofdzakelijk als slechtweer fiets. Heeft me nooit in de steek gelaten. Ik rij er nu niet meer op, maar verkopen...no way :)
 
Yep hij loopt nog, reviseren tisdat :9

nope niks bijzonders, alleen nieuwe nokkenas ketting bij 105.000
Olie verbruik...toen ik hem kocht lekte de koppakking al dus lag het bij 1L op 7.000, vorig jaar was dat 1L op 3.000 voor een ouwe luchtgekoelde kawa is dat zuinig 8-)

Die handkappen...dat had ik ook moeten doen...ziet er niet uit maar ja who cares bij een GT ;)
 
Dasniegek. De mijne lebbert heel wat meer. Die koppakkinglekkage had ik ook. Nieuwere pakkingen zijn van een heel ander type en die lekken niet. Daar kwam ik op de volgende manier achter....

Had ooit een compressiemeter van een collega geleend om te kijke wat hij nou eigenijk blies op die 4 kleine potjes. Gt is een mierenneuker en wil altijd graag precies weten in wat voor conditie zijn voertuigjes zijn O-) Bij het meten van cilinder 2 schoot (naar later bleek) het ventiel uit de meter de cilinder in :( :( Na enkele korte functioneringsgesprekken met Onze Lieve Heer kreeg ik de meeste rommel eruit met een magneetje met een kloddertje vet eraan, maar hij wilde niet netjes lopen. Dus slopen |( Omdat hij toen toch uit elkaar lag heb ik ook het cilinderblok er maar afgelicht en alles (laten) nakijken en nameten. Hij bleek in prima conditie te zijn (bij 48K).

Toch maar wat dingetjes uit voorzorg vervangen, zoals de zuigerpennen die wat loopsporen vertoonden en een klep die er niet helemaal netjes uitzag. Ik vond toen ook het laatste schilfertje van het ventiel tussen de klep en de zitting.

Zodoende ging er ook een nieuwe koppakking tussen. die bestond uit drie aan elkaar gepopte plaatjes met een soort coating erop. Toen hij de eerste keer weer liep zag je die coating bubbelen. Natrekken mocht niet en hij is sindsdien kurkdroog.

Sindsdien probeer ik me te houden aan het gezegde: "If it ain't broke, don't fix it". Niet dat dat me altijd lukt.......
 
Hallo, ik ben geen eigenaar meer maar heb wel een GT 550 gereden. Nieuw gekocht in 1984 en 40.000km mee gedraaid, o.a naar Griekenland. Vandaag op de site van het RDW gekeken (mf-67-lt)en hij leeft nog, is in februari van dit jaar nog van eigenaar gewisseld. Dat maakt je toch wel nieuwsgierig hoe zo'n fiets er nog uit ziet.
 
Mijn verdere GT550 verhaal.

Het piepje wordt langzaam harder. Ik denk dat er een nokkenaslager aan het uitlopen is. Ben gisteren naar een andere gaan kijken. Prachtding om te zien, maar een lelijke tik in het blok. Dat gaat dus niet door.

Heb nog het blok van de sloper staan die ik twee jaar geleden kocht, dat ga ik er waarschijnlijk onderzetten. Gisteren even het kleppendeksel eraf gehaald en de nokken zien er prachitg uit. Twee lagerkapjes eraf gehaald, lagers zagen er ook prima uit. Kettingspanner was wat mee gerommeld, maar dat is ook opgelost (makkelijk als je wat bewaart). Kettinggeleiders zagen er ook goed uit. Ik denk dat het blokje niet eer dan 40K heeft gelopen. Ik heb het weggezet met flink olie op de zuigers en heb de krukas regelmatig rondgedraaid dus misschien dat hij weer snel goed loopt.

Enige bedenkelijke punt: Ik heb hem 250 km naar huis gereden en hij liep uit de kunst. Alleen, toen ik vlak bij huis was, kwam de koppeling niet goed meer vrij. Heb daar verder niet meer naar gekeken omdat hij toch uit elkaar ging. Ik vermoed dat ze er misschien verkeerde olie in hebben gegooid zodat de platen zijn gaan kleven. Wat denken jullie?

Afijn, volgende week herfstvakantie. Ik hoop dat hij nog 300 kilometertjes rijdt. Op naar de bloktransplantatie. :)
 
CWG, ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik je topic zo vul. Als dat wel zo is, dan moet je het maar laten weten, dan open ik een nieuw...

De bloktransplantatie gaat dus naar alle waarschijnlijkheid door. Begeleid met ploaties.

Hier de eerste. Het te transplanteren blokje.....

full


Zie het mooi gepolijste dekseltje van de carterventilatie :) :)
 
CWG, ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik je topic zo vul. Als dat wel zo is, dan moet je het maar laten weten, dan open ik een nieuw...

Het lijkt me prima om gt550 dingen een beetje bij elkaar te houden, ben benieuwd naar de rest van de transplantatie ...
 
Dit was mijn GT750 waar ik altijd met veel plezier op heb gereden.



Hij schrijft toch, "Dit Was....")

Woensdag is 'tie van mij *O* *O*
 
Mijn GT-tje rijdt nog steeds..... Het gepiep is soms behoorlijk doordringend. Vanmorgen toen ik op mijn werk aankwam kwam ik op het idee om hem eens naar links en rechts te laten leunen. Links gebeurde er niets, hij piepte vrolijk door.

Maar naar rechts begon kwam er me toch een zwaar kloppend geluid uit de kop!
Jammer, geen eeeeeek-smilie hier, dan was hij hier op zijn plaats.

Maar vanmiddag weer lekker naar huis getuft.... Nog 1 dag. 100 km. Will he make it?
 
Nou, hij heeft het gehouden. Buiten het piepen is hij ook gaan tikken/kloppen. Ik denk dat het dus hoog tijd wordt om er iets aan te doen.

Gisteren nog wat spulletjes gehaald, nieuwe klepdekselpakking enzo. En dan van 't weekend voorzichtig aan de gang.

Wordt vervolgd.
 
Misschien een rare vraag die ik nu ga stellen,
Maar mn vader heeft een z400 j. Deze lijkt heel erg op de gt550 van jou.
Maar de middenbok ligt er af en nu ben ik op zoek naar een foto van de middenbok in actie. En wel van af onder af gezien. Het gaat metname om de bevestiging van deze bok.
 
Ik heb sinds woensdag een GT750 waar nogal wat aan moet gebeuren :}

Deze beer van een motor heeft maar liefst 175000km gereden en heeft de afgelopen 2 1/2 jaar stillgestaan in de buitenlucht.
Na deze drukke loopbaan in het westen van het land mag hij nu zijn laatste jaren gaan slijten in het mooie brabant.
Deze fiets is echt pas 12 jaar jong maar moet nu toch al als brik door het leven.
Wie kan mij helpen hem/ of haar weer op te knappen of van onderdelen voorzien *O*

full
 
Misschien een rare vraag die ik nu ga stellen,
Maar mn vader heeft een z400 j. Deze lijkt heel erg op de gt550 van jou.
Maar de middenbok ligt er af en nu ben ik op zoek naar een foto van de middenbok in actie. En wel van af onder af gezien. Het gaat metname om de bevestiging van deze bok.

Ik heb nog een los frame staan. Zal proberen in het weekend een fotootje te maken van de bok. Maar no hurry please, zoals je ziet ben ik druk met mijn GT-tje.

Allemachtig luukeluuk, wat ziet dat ding eruit! Ik bewonder je moed om daar nog iets van te maken. En 175K is toch echt wel heul veul. Succes!

cwg, misschien moet je de topictitel wel veranderen in kawasaki GT.
;)
 
Ik heb nog een los frame staan. Zal proberen in het weekend een fotootje te maken van de bok. Maar no hurry please, zoals je ziet ben ik druk met mijn GT-tje.

Allemachtig luukeluuk, wat ziet dat ding eruit! Ik bewonder je moed om daar nog iets van te maken. En 175K is toch echt wel heul veul. Succes!

cwg, misschien moet je de topictitel wel veranderen in kawasaki GT.
;)

Of misschien Kawasaki Z400/Z500/Z550/GT ?
 
Nou, hij heeft het gehouden. Buiten het piepen is hij ook gaan tikken/kloppen. Ik denk dat het dus hoog tijd wordt om er iets aan te doen.

Gisteren nog wat spulletjes gehaald, nieuwe klepdekselpakking enzo. En dan van 't weekend voorzichtig aan de gang.

Wordt vervolgd.

Succes alvast. Ben ook erg benieuwd naar de oorzaak. Misschien een verstopt oliekanaaltje naar de nokkenassen?

Onlangs heb ik trouwens de carburateurs eens gereinigd omdat hij stationair erg rommelig liep; een van de stationair sproeiers zat verstopt. Ik kreeg hem met schoonmaken alleen niet ontstopt, dus maar een nieuwe sproeier besteld.

Omdat de carbs er af lagen ook meteen eens gekeken naar de nokkenaskettingspanner, waarbij ik meteen een stomme fout maakte. Ik had hem half losgedraaid en toen weer vastgezet. Toen ik hem later helemaal verwijderde bleek een stuk schroefdraad van het ding gescheurd |( , dus maar een nieuwe besteld ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan