Kawasaki Z400/Z500/Z550/GT550/GT750

Of misschien Kawasaki Z400/Z500/Z550/GT ?
Ken ook....

Die kettingspanner is sowieso een rotding. Ik haal hem er iedere 20K of zo af om die schuine vlakken weer te polijsten, zodat hij blijft werken. Af en toe hoor ik dat hij vastzit, dan schroef ik hem een keer open tot de rode streep en laat het gas los, meestal loopt hij daarna weer rustiger... :)
Ik heb voor de vorige een versterkingssetje besteld bij Louis (motozoom). Dat werkte wel, voor zover ik kon beoordelen, maar misschien veroorzaakt dat weer sterkere slijtage van de kettinggeleiders.

Deze heeft tot nu toe met de originele gelopen. Ging eigenlijk best goed.
 
Allemachtig luukeluuk, wat ziet dat ding eruit! Ik bewonder je moed om daar nog iets van te maken. En 175K is toch echt wel heul veul. Succes!

Ik schrok zelf ook wel toen ik hem voor het eerst zag.
Ik heb inmiddels al wat gepoetst en er komen zowaar chromen uitlaten onder de roest vandaan *O* *O
Ik ga hem nu eerst eens lopend zien te krijgen want dat weet ik nog steeds niet _O-
 
De middenbok! Ik hoop dat de foto's duidelijlk genoeg zijn.


full
 
Dan mijn GT'tje. Het blok ligt er inmisddels uit. De foto's zijn niet zo duidelijk, maar misschien kun je het foute lager zien. Buitenste lager van de inlaatnokkenas was het, zoals ik verwachtte.

full
 
En dit is nog een redelijk goeie.

full


De cardanas zag er nog goed uit, achtervorklagers ook prima, alles kan zo weer terug. Enige minpuntje - toen ik het allerlaatste boutje van het kleppendeksel aandraaide (netjes, met de momentsleutel) draaide hij dol. :( Dus morgen even de boel loshalen en een helicoil zetten. En dan het ruilhart terugplaatsen....
 
Hij loopt! *D 8-)

Vanmiddag de boel weer aan de gang gekregen. Hij loopt mooi en het is een voel- en hoorbaar verschil met het andere blok. Hij hangt mooier aan het gas, is feller en trilt minder. En maakt vooral minder mechanisch lawaai. Net of ik 5 jaar terug in de tijd stap.

Alleen.......... Waar ik bang voor was, is ook terug - het probleempje met de koppeling was er ook weer toen hij warm werd. Hij sleept iets. Het is echter niet zo erg als in mijn herinnering. Ingeschakeld in zijn 1 loopt het toerental langzaam terug totdat hij nog net blijft draaien. Met een stootje gas krijg ik hem dan wel in zijn vrij. dus het is niet zo heel erg. Iemand suggesties? Ik zal hiervan ook een topic maken in "techniek". Topic intussen gemaakt: Slepende koppeling GT 550

Nu eerst maar eens lekker :] :] Voel me nou wel weer een echte brikker 8-) Het is zeker 15 jaar geleden dat ik een blok heb moeten wisselen. Al die jaren was gewoon onderhoud voldoende.

Nog een plaatje. Oude blok was er net uit.

misc
 
Laatst bewerkt:
full


Er komt na wat poetswerk een mooi blokje onder uit

*O* *O*

Ik heb er wat verse olie en benzine ingedaan en jawel hoor, hij start ook nog :}

geen rookpluim en geen geratel. Ik ben blij *D
 
Smooi dattie loopt! Je zou toch zeggen dat er al iets aan het blok gedaan zou moeten zijn , bij 175K. Maar goed, je weet nooit.

Mooi rood frame trouwens :r smaken verschillen, zullen we maar zeggen..... Iemand heeft er wel een boel werk van gemaakt om dat zo te krijgen, ooit.

Vandaag nog 100 km op mijn GT'tje gereden met het andere blok. Het koppelingsprobleem is verdwenen *O* *O* *O* Hopelijk voor altijd.... Misschien toch wat foute olie geweest die in de platen was getrokken. Verder loopt hij als een tierelier. Weer een stuk leuker om op te rijden nu!
 
Smooi dattie loopt! Je zou toch zeggen dat er al iets aan het blok gedaan zou moeten zijn , bij 175K. Maar goed, je weet nooit.

Mooi rood frame trouwens :r smaken verschillen, zullen we maar zeggen..... Iemand heeft er wel een boel werk van gemaakt om dat zo te krijgen, ooit.

Volgens de vorige eigenaar is hij met 100k compleet gereviseerd.
Dat frame wordt weer mooi zwart, echt wel :Y
 
Ik heb een maand of wat geleden ook een Z550F op de kop getikt om te gebruiken als pekelmotor. Er staat GPz550 op de zijkant maar als ik hier zo naar de fotos kijk heeft hij meer weg van een GT550 alleen dan zonder de cardan aandrijving. Het kenteken is van 1984 en er staat inmiddels meer dan 60.000km op de teller. Hij rijd goed maar start als hij koud is een beetje moeilijk.

full


Er moet nog het een en ander aangebeuren waaronder:

- Koppelingsplaten + veren vervangen
- nokkenasketting + spanner vervangen

Hier en daar ook nog een electrisch probleempje (knipperlichten gaan uit als ik de rem gebruik), maar dat mag de pret niet drukken voor 325 euro.

Misschien dat iemand hier een electronische uitvoering (pdf) van het werkplaatshandboek heeft dat maakt het sleutelen wat makkelijker.
 
Ik heb een maand of wat geleden ook een Z550F op de kop getikt om te gebruiken als pekelmotor. Er staat GPz550 op de zijkant maar als ik hier zo naar de fotos kijk heeft hij meer weg van een GT550 alleen dan zonder de cardan aandrijving. Het kenteken is van 1984 en er staat inmiddels meer dan 60.000km op de teller. Hij rijd goed maar start als hij koud is een beetje moeilijk.

(Afbeelding)

Er moet nog het een en ander aangebeuren waaronder:

- Koppelingsplaten + veren vervangen
- nokkenasketting + spanner vervangen

Hier en daar ook nog een electrisch probleempje (knipperlichten gaan uit als ik de rem gebruik), maar dat mag de pret niet drukken voor 325 euro.

Misschien dat iemand hier een electronische uitvoering (pdf) van het werkplaatshandboek heeft dat maakt het sleutelen wat makkelijker.


Leuk fietsje! Een digitaal handboek heb ik niet, maar ik heb wel een paar gewone te koop gezien op de div. marktplaatsen. Als je de juiste modelcode naar me mailt, wil ik wel een foto maken van het el. schema in mijn boek. Misschien dat dat iets is. Anders maak ik volgende week op mijn werk wel een copietje. Ik heb schema's in het Haynes boek van de KZ550F1, KZ550 F2 en F2L

Heb je de koppeling en de nokkensasketting al bekeken? Bij mijn Gt zijn na 93K de platen nog niet versleten maar de veren wel. Dat scheelt in de kosten. Bij de nokkenasketting zou ik het eerst met nieuwe veren en stiften in de spanner proberen. Zo'n ketting kan best wel wat langer mee, als hij niet mishandeld is.

Dat slecht starten kan komen doordat ze stationair vaak zo mager afgesteld zijn. Bij de mijne heb ik de schroeven verder uitgedraaid. Dan start hij prima op de halve choke en draait hij mooi rond met 1500 rpm. Beter dan de 4000 bij volle choke.

Pas maar op, zometeen wil je je Honda niet meer :)

De komende weken ga ik mijn oude blok slopen en kijken in wat voor toestand hij nou is na die kilometers. Zal mijn ervaringen hier neerkloppen - met ploaties.
 
Laatst bewerkt:
}) Had ik toch gezegd dat hij zonder al te veel werk weer zou starten :W :} })

P.s. ik zal nog ff wat foto's opzoeken van de revisie bij 100k

hey Nie...Lucifur,

Hij gaat een nieuw leven krijgen heb ik besloten.
Ik zal er m'n tijd over doen en zal hem waarschijnlijk pas volgend jaar een keer klaar hebben :Y

Eerst maar eens alles slopen en de boel schoon maken (hij ziet er echt wel uit O-) )
Frame ontroesten en poedercoaten.
links en rechts wat nieuwe onderdelen scoren en zo.
Ik ben er voor mezelf nog niet uit of het blok weer een complete revisie gaat krijgen.

foto's *O* *O*
Hoe meer geschiedenis ik ken, hoe leuker :W
 
Anders maak ik volgende week op mijn werk wel een copietje. Ik heb schema's in het Haynes boek van de KZ550F1, KZ550 F2 en F2L

Volgens het kenteken is het een Z550F, zou mooi zijn als je van dit type een copietje van het electrische schema hebt.

Heb je de koppeling en de nokkensasketting al bekeken? Bij mijn Gt zijn na 93K de platen nog niet versleten maar de veren wel. Dat scheelt in de kosten. Bij de nokkenasketting zou ik het eerst met nieuwe veren en stiften in de spanner proberen. Zo'n ketting kan best wel wat langer mee, als hij niet mishandeld is.

De koppelingsplaten heb al bekeken en die zijn naar mijn menig te zwart, die zullen ergens in de 60000km die dat ding gelopen heeft goed op hun donder gehad hebben. Omdat ik op het moment van openmaken en controleren geen nieuwe koppelingsplaten had liggen heb ik onder elke veer even een ring gedaan als tussen oplossing. Werkt redelijk maar de boel slipt nog steeds als ik hem flink openschroef. De nieuwe platen en veren zijn inmiddels al besteld bij Roukema en zijn kornuiten.

De nokkenasketting daar heb ik nog niet naar gekeken, je hoort hem goed klapperen als de motor koud is. Dus het is of de ketting of de spanner. Ik heb op internet bij kawasaki al in de exploded views gekeken en heb al gezien dat er in de spanner het een en ander vervangen kan worden. Als straks de koppeling weer in orde is, is dat het volgende project.
Dat slecht starten kan komen doordat ze stationair vaak zo mager afgesteld zijn. Bij de mijne heb ik de schroeven verder uitgedraaid. Dan start hij prima op de halve choke en draait hij mooi rond met 1500 rpm. Beter dan de 4000 bij volle choke.

De mijne doet ongeveer 1200 a 1300 toeren p/m, het afstellen van het stationaire toerental gebeurt door een wieltje wat aan de linkerkant van het blok zit.

Pas maar op, zometeen wil je je Honda niet meer :)

_O-
Die is gek, er gaat niks boven het janken van de tandwiel aangedreven nokkenassen en het bulderen van een V4. En dan heb ik het nog niet over de betrouwbaarheid van een Honda, los van de spanningsregelaar O-)
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand of er verschillende modellen benzinekranen zijn gebruikt op de z500? Heb een z500 b1 en zit met een lekkende benzinekraan, dus op naar de kawasaki dealer voor een revisiesetje...besteld op basis van het framenummer, maar toch past het niet!

Ook het werkplaatshandboek biedt geen duidelijkheid, hier staan 2 verschillende kranen in afgebeeld, eentje in een illustratie, dit lijkt de goede te zijn, maar ook eentje in een fotoserie, dit is een andere kraan (waar het bestelde setje voor is...). Ondanks dat er twee verschillende kranen worden afgebeeld wordt er geen melding gemaakt van verschillende modellen...

Het wachten is nu op een pdf file van kawasaki japan (zelfs kawa nl had deze niet...)en hopen dat hierop wel mijn model kraan op staat met eventueel een bestelnummer voor een revisiesetje... Anders zal het wel een andere kraan worden denk ik...

Iemand ervaring met dit probleem??
 
Van die benzinekraan heb i geen verstand, helaas.

Gisteren wat demontagewerk gedaan. Voorlopige conclusie: Het blokje is goed versleten! Ziehier een foto van één van de zuigers. Let vooral op die prachtige koolstofsculpturen. Daar is heel wat olie voor nodig geweest!

full


Deze zuiger zat op 57.79 mm. De limiet is volgens papa Haynes 57.83 mm.
 
Dit blokje behoeft enige aandacht. Wat zit dit eruit zeg, hoeveel olie moest er per 100km bij, een liter of zo. Hou je ons op de hoogte van je vorderingen met fotos?
 
Terug
Bovenaan Onderaan