Kawasaki Z400F

Ik vind het leuk dat je zo'n dedicatie schenkt aan een motortje wat niet 'veel waard' is en zo, maar puur omdat -jij- het kan, en omdat je het ding gunt en leuk vind.
Ik zeg gout doan mien jong!:t
Klopt, Puur rationeel bekeken is het onzin. Maar er wordt al teveel weggegooid (vind ik) en ik vind het altijd leuk om dit soort "hopeloze" gevallen op te pakken. Als ik alles bij elkaar optel kom ik rond de 1100 EURO uit incl verzekering. + een hoop tijd en kunde van mij. Hebben we toch weer een leuk motortje voor zoon. Hij vind het zelf ook leuk om mee te helpen. Ook de vorige eigenaar, van wie ik de motor gratis kreeg, volgt het op de voet en vind het ook geweldig zijn oude motor zo vertroetelt te zien. Nou nog kijken dat ie straks netjes loopt en rijdt......
Maar daar komen we wel uit :+ :} ;)
 
Hahaha, dat dachten ze vroeger van mij ook. Moet je kijken waar ik nu sta :} *O*
Van winkelhulp, naar monteur, naar service specialist, naar elektrisch Ingenieur Hoogspannings specialist.
(met 45 jaar oud nog 3 jaar HBO avond studie gedaan.......:P met 3 kinderen.... :X)
 
Zo, badkamer klaar, moeders blij, verder met het vehikel.

Kijk eens wat mijn zoon gevonden heeft in italië:

Adesivi Kawasaki: Kawasaki Z 400 F adesivi

en inmiddels op mijn keukentafel:

Decalls.jpg


Wordt het toch weer tijd verder te gaan
 
Kom der beetje laatje in, maar wat een mooi project. Ben benieuwd naar het eindresultaat.😎
 
Vandaag weer een stapje verder gesleuteld.
Nieuwe ketting en tandwielen gemonteerd en een nieuwe koppelingskabel. Uiteraard ging dat niet vanzelf.

IMG20211230143941.jpg


Onderdelen te monteren.
Voorste tandwiel ging niet vast. Deze tandwielen hebben een transmissie demper opgebouwd (gegoten)
Echter als ik het tandwiel erop zette lag de rubber laag aan de achterkant tegen de casing waardoor ik de borging niet kon plaatsen.

IMG20211230152758.jpg


IMG20211230152819.jpg


Oplossing: rubberen rand wegsnijden, zit niks anders op.

Daarna ging het plaatsen prima. Nieuw tandwiel plaatsen. Helaas was er speling op de transmissie rubbers in het achterwiel.
Dit opgelost met fietsband tussen de rubbers, waardoor het achter tandwiel weer zonder speling erin zat.

IMG20211230155006.jpg


Het klinken ging, gelukkig, prima. Het is ook niet de eerste keer dat ik dit doe.

Vervolgens koppelingskabel monteren. Blijkbaar is deze kabel iets langer dan de originele die erop zat. Ik was niet zo happy met de echt korte hoek na de hendel. Uiteindelijk opgelost door een gat in het kunststof deel te boren waardoor de kabel wat verder door kan lopen voordat ie naar beneden gaat.

IMG20211230163615.jpg


Andere optie zou zijn een originele nieuwe kabel kopen, echter is deze niet voorradig en kost 68 euro.
Dit is een replika en kostte slechts 12 euro (in Engeland) en werkt zo perfect.

IMG20211230163622.jpg
 
Hehe, zal ook eens update plaatsen. Wegens enorme drukte op het werk heb ik er niet zoveel aan kunnen doen als gewild
 
Afgelopen weekenden veel tijd in plamuren en schuren gestopt.
Er zat een deuk in de tank op de meest ongunstigste plek. Naar alle kanten rond toe. Dus vele keren geschuurd, niet tevreden, opvullen, opnieuw schuren. enz.

Uiteindelijk een resultaat waarmee ik tevreden (moest) mee ben.
Dan in grijze filler gespoten, weer geschuurd, kunstofdelen in de primer / filler / schuren.

Daarna deze hele zwik in zilver gespoten. Vandaag de sprong in het diepe gewaagd met kleur (originele kleur speciaal op kleur laten maken)
Dat was in de ochtend, vanmiddag in de blanke lak gezet (2k)

Morgen, als het droog is de stickers erop en dan nog een blanke laklaag en dan geloof ikhet wel.

Alles gespoten thuis in de garage met spuitbussen.

Onderstaande nog wat foto's in chronologische volgorde.

WhatsApp Image 2022-05-19 at 1.13.24 PM.jpeg


Op deze "punt" in de tank zat de deuk.

WhatsApp Image 2022-05-19 at 1.13.23 PM (4).jpeg


WhatsApp Image 2022-05-19 at 1.13.23 PM (5).jpeg
WhatsApp Image 2022-05-19 at 1.13.23 PM (6).jpeg

Dat was alles in het zilver

WhatsApp Image 2022-05-19 at 1.13.23 PM (1).jpeg


Met de eerste laag blauw erop, heb er twee lagen opgezet

WhatsApp Image 2022-05-19 at 12.57.06 PM.jpeg


En de eerste blanke laklaag.

WhatsApp Image 2022-05-19 at 1.28.15 PM.jpeg


Nu alles drogen en morgen verder. Beetje mijn vrije dagen goed benutten

Na de stickers komen er nog 2 blanke laklagen op en dan, over een week of zo, natschuren en polijsten. Dan moet ie klaar zijn
 
Vanmorgen stickers plakken. Altijd weer een lastig klusje. Echtgenote heeft de moeilijkste gedaan (tank) dat kan ze echt goed. Ik heb de rest gedaan. Zit ook minder mooi..... (Blijf een pietlut)

Merk wel dat er meer stofdeeltjes in de lucht zitten bij gisteren. Dat wordt dan nog natschuren en polijsten later. (minimaal week drogen voordat dit kan)

Resultaat is echt best netjes al zeg ik het zelf (voor een amateur met spuitbussen)

WhatsApp Image 2022-05-20 at 10.08.34 AM.jpeg


WhatsApp Image 2022-05-20 at 10.08.34 AM (2).jpeg


WhatsApp Image 2022-05-20 at 10.08.34 AM (1).jpeg
 
Ik droeg vroeger meestal zo'n wegwerp regenjas van de Hema tijdens het spuiten. Veel stof komt van jezelf af, of langs jezelf door de luchtstroom. Die jas hielp daar tegen.
 
Het ziet er heel netjes uit! Ik kan best een hoop, maar spuitwerk besteed ik altijd uit. Ik ben er gewoonweg niet goed in, of mis het geduld.
Tsja, en dan word het natuurlijk niks.
 
Vandaag lange dag gemaakt en alles weer terug gemonteerd met nieuwe slangen etc.

En dit is het resultaat.





DSCF0777.JPG


DSCF0779.JPG







DSCF0782.JPG


DSCF0781.JPG


DSCF0783.JPG




DSCF0784.JPG


DSCF0785.JPG



DSCF0786.JPG


Zo, zit nu tevreden aan mijn pilsje.

PS, de motor heeft nog niet gelopen, wil een weekje wachten voordat ik er peut in gooi. De lak moet wel goed uitgehard zijn voordat hij echt benzine bestendig is.
 
Laatst bewerkt:
Nou vandaag een poging gedaan te starten. Dat viel niet mee en uiteindelijk liep ie op 2 poten ipv vier....

Vonk hadden we, bougie droog na starten >>>>> dus carburateurs eraf, schoonmaken en reviseren

WhatsApp Image 2022-05-26 at 6.04.44 PM.jpeg


Pffff, ik wordt oud, haha
:+_O-

WhatsApp Image 2022-05-26 at 6.05.04 PM.jpeg

2x asje van de vlotters verroest en die zat dus vast, Vlotterbak zelf onder de zooi. Flink moeten poetsen.
2 boutjes afgebroken, uiteindelijk met griptang eruit gekregen. Meteen alle schroefjes vervangen door M4 RVS.
Membramen zijn nog goed, maar dat wist ik.




En ja, hij loopt weer. (Nog) Geen lekkage. *O**O**O**O**O*:W
 
Afijn, aangezien ik het toerental niet constant kreeg, de carbs weer erafgehaald. Aanzuigrubbers los en:

WhatsApp Image 2022-05-28 at 4.07.44 PM (6).jpeg


Tja, ik weet wel waarom ie niet goed terug in toeren liep.

Terug gemonteerd met (in mijn ogen correcte vloeibare pakking (Marston, blijft plakken en dicht fenominaal goed)

WhatsApp Image 2022-05-28 at 4.07.44 PM (7).jpeg


Carbs weer teurg (3e keer......)

WhatsApp Image 2022-05-28 at 4.07.44 PM (4).jpeg


Mooi benzine filtertje inline.

Daarna alles weer gemonteerd en nat geschuuurd. (spikkels in de lak zo veel mogelijk weghalen) en dan weer polijsten en waxen.

WhatsApp Image 2022-05-28 at 4.07.42 PM.jpeg


Je krijgt nooit die "shine" goed op foto......

WhatsApp Image 2022-05-28 at 4.07.44 PM (2).jpeg


WhatsApp Image 2022-05-28 at 4.07.42 PM (1).jpeg


WhatsApp Image 2022-05-28 at 4.07.44 PM.jpeg


Nou het is goed geweest. Ding is keurig netjes nu. Zo van de week nog wel eens een paar langere tochten maken om alles te checken, maar ik geloof het wel.
 
Zou je denken, afgelopen weken stond de motor stil onder een afdak. Toen ik hem gisteren eronderuit haalde zaten er 2 blazen op de lak van de tank... :(

Conclusie: tank lek (roest bij het embleem naadje, deze zit verdiept). Zit niets anders op dan de tank leeg te halen en te demonteren.
Dus dat werd dit weekend. Tank is helemaal leeggehaald.

Tanksender zat met 5 boutjes vast ipv met 6. vorige eigenaar had 1 boutje afgebroken en toen de zaak met heel veel kit dicht gekleid.
De originele pakking was ook volledig op. Nieuwe besteld. Tanksender werkte niet. Er bleek een slecht massa contact te zijn.
Dit meteen hersteld middels een stukje litze.

Zaterdag tank ontvet en meeste grove roest weggehaald (bouten erin en schudden)
Vervolgens schoon spoelen en roestomvormer erin en een nachtje laten staan. De volgende ochtend mooi grijs van binnen.
Dat spul heeft werkelijk de hele nacht staan te pruttelen.

Dan aceton erin. Erin ging goed, eruit was een uitdaging en is ook niet zonder lak schade gelukt... :')
Dan drogen en coating erin en dan maar langzaam rond schenken. Dat heeft zo de hele zondagochtend geduurd.
Hij is dus nu gecoat en is het wachten op de sender pakking.

Dan eens kijken of ik nog iets aan de lakbeschadiging wil en kan doen.....

Bezigheidstherapie :+
 
Zonde,maar die roest bij de bevestiging van het embleem was al een probleem in de
begin jaren 80,ik had toen een Kawa 1000 die daar al last van had,blijkbaar is het in die buurt af fabriek nooit goed
in de lak gezet en gaat het lekker zitten roesten,je komt daar pas achter als het te laat is,ze hadden beter plakemblemen
kunnen gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan