Kawasaki Z900RS

Gefeliciteerd. Mooie kleur hè ;)

De radiator guard van Kawa heb ik ook geïnstalleerd. Past mooi bij de motor, lekker onopvallend.
 
Deze morgen afgehaald...
IMG_3070.jpeg
IMG_3071.jpeg
IMG_3072.jpeg
IMG_3077.jpeg


Broederlijk naast elkaar ;)
IMG_3075.jpeg
IMG_3074.jpeg
 
Nogmaals gefeliciteerd! :t

Als ik het goed zie de vorige versie (kleinere en mooiere radiator zonder nokjes, geen Euro 5). Overjarig model kunnen scoren?
 
Mooie fiets, gefeliciteerd!

Is zo’n V-Strom nu zo groot of de Z zo klein? Of een combinatie van beide? De Z is sowieso geen grote motor en toch zit ik er met m’n 1m93 op als een vorst...

@RibbiT Je bent precies een kenner - had die verschillen niet eerder op gemerkt. Heb je misschien enig idee hoe de frame- en bloknummers zich tot elkaar verhouden? Zit groot verschil op bij mij...
 
Helaas... dan moet ik je teleurstellen :$

De verschillen waren me opgevallen toen ik de motor ging kopen + accessoires uitzoeken. Vanaf 2021 hebben ze een grotere radiator gekregen, met nokjes op de hoeken (waarop de guard nu wordt gemonteerd ipv de zijkant). Van wat ik heb gelezen zijn dit dus de Euro 5 modellen.
Er zou ook nog verschil zitten in de bochten, maar daar heb ik nog geen vergelijking van gezien.

EDIT... een foto is altijd duidelijker
SmartSelect_20210619-130107_Chrome.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is een Euro 4, blijkbaar, heb daar niet zo op gelet, nu gekeken op het kentekenbewijs. Is een model dat in de showroom stond. Eventjes getwijfeld tussen deze en een zwarte, was dan 7 dagen wachten, dat zou dan wellicht een Euro 5 geweest zijn.
Maakt niet zo veel uit, denk ik? V-Strom is ook een Euro 4, lig daar niet zo wakker van.
Ben ik nu 'in de aap gelogeerd' ? :)

V-Strom lijkt misschien groter omdat hij op de middenbok staat ipv side stand? Maar is inderdaad wel een imposante motor, en veel mensen zijn verrast wanneer ik zeg dat het 'maar' een 650 is...
Standaard zithoogte van de V-Strom 650 is 835 mm, zelfde als de Z900RS ; voor de V-strom heb ik echter het verhoogde zadel van 855 mm als optie genomen, zit net iets lekkerder. Toch is de zithoogte en algemene zithouding van de Kawasaki perfect voor mijn 1m86...
 
Laatst bewerkt:
Maakt niet uit een mooie mix, on-road en offroad naast elkaar is prima.
Ik heb er zelfs nog een scooter bij voor in de buurt en naar het werk.
Kawasaki Z900 A4, Honda XL650V en SH300i ABS.....
 
Maakt niet uit een mooie mix, on-road en offroad naast elkaar is prima.
Ik heb er zelfs nog een scooter bij voor in de buurt en naar het werk.
Kawasaki Z900 A4, Honda XL650V en SH300i ABS.....
Off-road zou ik de V-Strom nu niet noemen... zeker niet met die banden ;)

Maar ik begrijp je wel: de V-Strom is in elk geval beter geschikt om door weer en wind te rijden…
 
Laatst bewerkt:
Is een Euro 4, blijkbaar, heb daar niet zo op gelet, nu gekeken op het kentekenbewijs. Is een model dat in de showroom stond. Eventjes getwijfeld tussen deze en een zwarte, was dan 7 dagen wachten, dat zou dan wellicht een Euro 5 geweest zijn.
Maakt niet zo veel uit, denk ik? V-Strom is ook een Euro 4, lig daar niet zo wakker van.
Ben ik nu 'in de aap gelogeerd' ? :)

'In de aap gelogeerd' gaat te ver, maar had het wel netjes van de dealer gevonden als het was vermeld + mogelijke financiële compensatie. Waarschijnlijk is de motor al in 2020 op kenteken gezet?

Ik verwacht overigens dat het blok van de motor juist blij is met Euro 4 ;)
 
'In de aap gelogeerd' gaat te ver, maar had het wel netjes van de dealer gevonden als het was vermeld + mogelijke financiële compensatie. Waarschijnlijk is de motor al in 2020 op kenteken gezet?

Ik verwacht overigens dat het blok van de motor juist blij is met Euro 4 ;)

In België worden auto's en motoren verkocht zonder kenteken. Je krijgt bij aankoop van de dealer de 'aanvraag tot inschrijving' die je opstuurt naar de DIV (dienst voor inschrijving voertuigen) en 2 dagen later krijg je je nummerplaat en kentekenbewijs toegestuurd en betaal je 30 euro bij afgifte). De dealer monteert dan je nummerplaat op je auto of motor bij afhaling. De dealer kan dat natuurlijk ook voor jou doen (papierwinkel) indien je dat vraagt.
Ik weet dat in Nederland auto's en motoren al met nummerplaat bij de dealer staan (ook in Frankrijk en de UK is dit zo m.a.w. het voertuig is al ingeschreven nog vóór het verkocht wordt) maar in België niet.

Naast de 30 euro inschrijving betaal je in België éénmalig BIV (Belasting op Inverkeersstelling) en een jaarlijkse wegentaks.
BIV voor een motor wordt berekend op basis van de cylinderinhoud, het aantal kW en of het ofwel een nieuwe of een tweedehands motorfiets betreft. In mijn geval voor de Z900RS is dat rond de 61 euro.
De jaarlijkse wegentaks wordt berekend aan de hand van cylinderinhoud (meer of minder dan 250cc) ; voor de Z900RS is dit 58 euro per jaar.
Of de motorfiets Euro 4 of Euro 5 is, maakt niets uit (voor auto's maakt dat dan weer wel een verschil, dacht ik). Voor een Euro 5 had ik dus net hetzelfde betaald.
Weet niet of ik daarvoor de dealer moet aanspreken. Toen ik vorig jaar mijn V-Strom 650 kocht, weliswaar bij een andere dealer, heb ik gekozen voor de Champion Yellow uitvoering die dan toevallig een 2020 model in de showroom was, maar er stonden nog 4 andere modellen in voorraad die voor zover ik kon uitmaken, van 2019 waren (kleuren waren niet meer te zien op de Suzuki website bij de 2020 modellen), maar voor dezelfde prijs als mijn exemplaar - geen korting dus omdat het een model 2019 was.

Beide dealers staan hoog aangeschreven door hun klanten (de ene is officieel Suzuki en Honda dealer, de andere is officieel verdeler van Kawasaki, Ducati en KTM) ; ik denk dus niet dat er op grote schaal gefraudeerd wordt met Euro 4 en Euro 5 modellen. :)
In Nederland maakt dit misschien wel verschil uit op het vlak van taksen en inschrijvingskosten of het nu een Euro 4 of een Euro 5 model betreft, weet ik niet.
Ook wat LEZ betreft (Lage Emissie Zone) denk ik dat we met onze motorfiets nog voor lange tijd safe zitten. In steden als London bijvoorbeeld is er al lang een congestion charge voor auto's, maar motoren betalen voor zover ik weet nog steeds niets.
Wellicht in de verre toekomst, wanneer de politici klaar zijn met de auto's, dat ze dan ook in de portemonnee van de motorrijders zullen zitten, of wellicht te oude motoren zullen bannen uit de stadscentra, maar ik denk niet dat er dan veel verschil zal zijn tussen een Euro 4 of een Euro 5 model.

Enfin, is een heel discussiepunt, maar voorlopig hebben we daar in België, financieel althans, geen last van.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even geen toetsenbord, dus ik hou het kort ;)

Ik wil ook niet insinueren dat er sprake is van fraude of iets dergelijks (voorraad Euro4 mag tot eind dit jaar verkocht worden). En het maakt voor nu niets uit, maar bij een toekomstige verkoop van de Z kun jij hem niet verkopen als een MY21. Bot gezegd... je denkt een 21 gekocht te hebben en krijgt een 20. En daarom vind ik het netjes van een dealer om het op zijn minst te melden.

Maarja... genoeg hierover. Veel plezier met inrijden!!! :]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even geen toetsenbord, dus ik hou het kort ;)

Ik wil ook niet insinueren dat er sprake is van fraude of iets dergelijks (voorraad Euro4 mag tot eind dit jaar verkocht worden). En het maakt voor nu niets uit, maar bij een toekomstige verkoop van de Z kun jij hem niet verkopen als een MY21. Bot gezegd... je denkt een 21 gekocht te hebben en krijgt een 20. En daarom vind ik het netjes van een dealer om het op zijn minst te melden.

Maarja... genoeg hierover. Veel plezier met inrijden!!! :]
Ik begrijp je, hoor, en je heb wel gelijk. Maar ook, in België wordt er doorgaans bij doorverkoop meestal gekeken naar de eerste inschrijvingsdatum, vooral bij overname dan. Bij auto’s in elk geval, ik veronderstel ook bij motoren.

Denk ook wel dat er pas naar het einde van het jaar toe wel kortingen zullen gegeven worden op euro4 modellen, wat logisch is, maar zo lang wou ik in elk geval niet wachten ;)
Nu, ‘k ga er in elk geval van genieten…
 
Mooie fiets, gefeliciteerd!

Is zo’n V-Strom nu zo groot of de Z zo klein? Of een combinatie van beide? De Z is sowieso geen grote motor en toch zit ik er met m’n 1m93 op als een vorst...

@RibbiT Je bent precies een kenner - had die verschillen niet eerder op gemerkt. Heb je misschien enig idee hoe de frame- en bloknummers zich tot elkaar verhouden? Zit groot verschil op bij mij...
De Z is geen grote imposante motor, maar klein zou ik hem toch niet noemen met zijn 83cm zadelhoogte.

Heb jij trouwens last als je langere ritten maakt? Ik ben zelf 1m92, en zat net op de overgang naar het passagiersgedeelte van het zadel (dus net op de top van de schans dus). Na een uur of langer begon ik dan erg last te krijgen. Inmiddels heb ik het zadel laten bijvullen en is dat euvel verholpen :)

@RibbiT - Mooie motor!
 
Wat is een lang rit? Ik maak soms wel een 200km tocht en heb ook dan geen “last”. Enige probleem - je hebt het zelf gevraagd - is dat na enkele keren naar achter verzitten m’n ballen klem komen te zitten, wat ff stoppen (na 100km?) en het zaakje terug op orde schikken vereist. Komt mijn inziens door de aflopende zit. Die laat je telkens wat naar voor glijden, maar eigenlijk “rol” je dan over je broek: je broek blijft op dezelfde plek op het zadel, je lijf schuift toch naar voor.

Had dus ook liever een vlakke zit. M’n andere fiets heeft een vlak zadel en daar heb ik dit probleem niet mee + je kan doorheen langere ritten lekker van plaats wisselen en zo pijntjes voorblijven.
 
Wat is een lang rit? Ik maak soms wel een 200km tocht en heb ook dan geen “last”. Enige probleem - je hebt het zelf gevraagd - is dat na enkele keren naar achter verzitten m’n ballen klem komen te zitten, wat ff stoppen (na 100km?) en het zaakje terug op orde schikken vereist. Komt mijn inziens door de aflopende zit. Die laat je telkens wat naar voor glijden, maar eigenlijk “rol” je dan over je broek: je broek blijft op dezelfde plek op het zadel, je lijf schuift toch naar voor.

Had dus ook liever een vlakke zit. M’n andere fiets heeft een vlak zadel en daar heb ik dit probleem niet mee + je kan doorheen langere ritten lekker van plaats wisselen en zo pijntjes voorblijven.
:)

Normaal gezien zeg ik altijd dat je beter over opportuniteiten spreekt dan over problemen. Maar laten we jouw opportuniteit in dit geval toch maar een probleem noemen :).

Ik had eigenlijk nooit last van naar voren te schuiven. Waar ik mee sukkelde was dat ik net op de top van het zadel zat, zie ook foto (thanks @RibbiT voor het beeldmateriaal!). Na een uur rijden begon dat ambetant te worden, en na een paar uur echt wel pijnlijk. Ik heb er vulling laten bijsteken, waardoor mijn hele zadel hoger is. Het ziet er wat meer opgeblazen uit. En die 1-2 cm extra hoogte kan met mijn lengte weinig kwaad - integendee... Het zadel is nu ook een stuk vlakker, dus misschien is dat voor jou ook een optie?

kawa.png


Hier eerder in deze thread vind je wel foto's terug van mijn zadel, maar nu is het ingezeten, zal straks nog een foto posten.
 
Vraagje : heb nu 200 km op de teller en het valt me op dat de radiator heel snel begint te draaien en de temperatuurmeter net niet tot het maximum stijgt wanneer ik ergens lang aan de verkeerslichten sta, of wat trager rijd in de stad, en dus veel moet stoppen en weer optrekken.
Normaal is dat wel, dat de motor dan wat warmer wordt, maar dat de meter tot bijna het maximum stijgt elke keer, baart me wat zorgen.
Wanneer ik weer normaal rijd, zakt de temperatuurmeter ook snel weer tot de helft.

Nog een symptoom van het inrijden, wellicht, of moet ik ermee naar de dealer ?
Nooit gemerkt bij mijn V-Strom maar dat is dan natuurlijk een heel andere motor...
 
Nee dat is een eigenschap van de RS. Radiator is wat onderbemeten en als ik me niet vergis bij het 2021 model dan ook vergroot. Maar behalve wat gezoem bij het stoplicht - zelfs bij 5°C - heb je er verder geen last van.

Standaard klapt de ventilator erin bij 115°C 100°C ( = temperatuurindicator op blokje 5), maar op het Z900rs forum zijn er mensen die wat met de on/off temperaturen van de ventilator hebben gestoeid om de ventilator vroeger (dus bij lagere temperaturen) al te laten starten. En als ultieme geruststelling: als het blok echt te heet wordt gaat het centrale waarschuwingslampje aan.

EDIT: Dit is wat Kawasaki er zelf over te zeggen heeft:
When the engine starts, the water pump turns and the coolant circulates. The thermostat is a wax pellet type which opens or closes with coolant temperature changes. The thermostat continuously changes its valve opening to keep the coolant temperature at the proper level. When coolant temperature is less than 55°C (131 °F), the thermostat closes so that the coolant flow is restricted through the air bleeder hole, causing the engine to warm up more quickly. When coolant temperature is more than 58 - 62°C (136 - 144°F), the thermostat opens and the coolant flows. When the coolant temperature goes up beyond 100°C (212°F), the radiator fan relay conducts to operate the radiator fan. The radiator fan draws air through the radiator core when there is not sufficient air flow such as at low speeds. This increases up the cooling action of the radiator. When the coolant temperature is below 97 .5°C (208°F), the fan relay opens and the radiator fan stops. In this way, this system controls the engine temperature within narrow limits where the engine operates most efficiently even if the engine load varies.
 
Laatst bewerkt:
Drama-queen.
dat is wel de naam die mij gisteren te binnen schoot toen ik de brandstofmeter had uitgetest.
Mijn gemiddeld verbruik stond op 1 op 19,8, bijna 1 op 20 dus en daarmee een range van bijna 340 km want de tankinhoud is 17 liter.
Ik reed terug naar huis met een range van 70 km, het was 50 km rijden dus ik dacht 'dat ga ik eens uitproberen'. Eerst over 80 km wegen, laatste stuk over de snelweg en de range liep langzaamaan terug. Het onderste blokje van de brandstofmeter stond al vanaf het begin driftig te knipperen (ik meen vanaf 80 km range of zo), maar volgens de range in het scherm zou ik gewoon thuis moeten kunnen komen. Ik lekker rijden, beetje inhalen, range zakt tot 35, 32... en bij 30 verdwijnt het getal en komen er een paar streepjes. Dat is toch wel serieus, dan ga je toch denken dat je bijna met een lege tank rondrijdt! Ik vertrouwde toch op mijn eigen berekening, ik had pas 290 km gereden, mijn gemiddelde stond nog steeds rond die 1 op 19,8 dus ik rijd naar huis, meteen door naar de pomp en.... ik krijg er met moeite 15,4 liter in. Daarvoor ben ik in het zadel gaan zitten zodat ik de motor mooi rechtop kon houden, anders houd ik aan de rechterkant altijd een 'luchtbel' over.
Het is echt een hele fijne motor, maar met die brandstofmeter + range-aanduiding is het wel een beetje een drama-queen *O*

(ik snap wel dat je uit zo'n tank waarschijnlijk niet al die 17 liter kunt gebruiken, en dat ik met 15,5 liter dus nog maar <1,5 liter dus <30 km over had, maar ik vond het leuk om dit een keer uit te schrijven).

Iets heel anders; ik ga op Avontuur! Maandag vertrek ik met de Kawa voor een rondje Nederland langs de landsgrenzen! In principe alles binnendoor, 's avonds kamperen, totale afstand 1800 kilometer. Of we dat gaan halen weet ik niet, maar in Nederland kan ik altijd binnen 2,5 uur weer thuis zijn (ik woon bij Den Bosch in de buurt).
 
Goed om weten! Ik denk dat ik tot nu toe max 230 km met een tank heb gereden. Gemiddeld tank ik zo'n 10-12 l per keer. Ik heb dus nog ruim marge, lijkt het. Bedankt voor het delen van de ervaring!
 
Ik heb getankt meteen na het ophalen bij de dealer, maar ik vermoed dat hij niet helemaal vol was. Met de eerste tank 200km gereden en bereik gaf nog zo'n goeie 80 km aan, maar toch getankt gisteren.
Wil graag zo snel mogelijk aan mijn 1000 km zitten, het liefst vooraleer de dealer voor enkele weken op vakantie gaat maar wordt lastig, 800 km op een drietal weken tijd... en met regenweer haal ik 'm niet van stal, daar heb ik de V-Strom voor *D

Bij het eerste onderhoud laat ik er meteen nog wat accessoires bij monteren : middenbok, de handgreep achter en het windscherm. Ik wil de retro look zo veel mogelijk tot uiting laten komen ;)
 
Mijn frame sliders ook niet... :+

De 'cowl' van de cafe racer versie vind ik een brug te ver en het windscherm past voor mij wel bij de retro look. Maar smaken verschillen, I say 'tomahto', you say 'tomayto'...
 
Laatst bewerkt:
de vraag is of die 17L inhoud inclusief of exclusief de brandstofpomp is... maar daarvoor zou je m een keer écht leeg moeten rijden. dat kan zomaar wat schelen. overigens niet verstandig om (vaak) te doen, de brandstofpomp wordt gekoeld met de benzine, zonder benzine(of met zeer laag niveau) zou die onvoldoende kunnen koelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan