Kentekenbewijs wijziging 25kw->3544kw

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ongeveer dan, het gaat om een GS500 waarvan ik de gasschuiven heb vervangen waardoor deze weer op volvermogen staat. Nu wilde ik dat ook op het kenteken hebben dus ik bel gister naar het RDW en krijg daar als reactie:

- motor is al met 25kw aangekocht
- vermogen wijzigen op het kentekenbewijs kan daarom niet zomaar
- verklaring nodig van de importeur

Toen kwam collega GS500 sjoerdiej met de tip dat hij ook had gebeld en hetzelfde antwoord kreeg. Vond ie raar dus die belde nog een keer en toen kon het blijkbaar opeens wel. Daarop heb ik vandaag nogmaals gebeld en vandaag kreeg ik de volgende reactie:

- motor is op 25kw ingevoerd
- vermogen wijzigen op het kentekenbewijs kan daarom niet
- motor moet direct door naar een RDW keuringsstation voor een keuring

Het RDW weet zelf blijkbaar niet zo goed hoe het werkt dus daarom wend ik mij maar tot het alleswetende forum. Hoe kan ik het kentekenbewijs van deze fiets gewijzigd krijgen?
 
Als de motor als 25kW is geïmporteerd, dan moet ie dus wel opnieuw door de keuring...

Hoezo moeilijk doen, als het ook makkelijk kan? Welkom in Nederland. Dit is echt een gevalletje paarse krokodil.
 
Geachte heer Nildo,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Op uw kentekenbewijs staat een vermogen van 25 kW en u wilt het oorspronkelijke hogere vermogen terug op het kentekenbewijs?

Wat moet u hiervoor doen?
U stuurt een verzoek samen met het Voertuigbewijs (deel 1A) naar de RDW.

Het adres is:

RDW
Unit VRD
Postbus 30.000
9640 RA Veendam



Deze administratieve aanpassing van het kentekenbewijs is gratis. Ik adviseer u voor uzelf kopieën te maken.

Na afhandeling stuurt de RDW u het aangepast Voertuigbewijs per post.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
.


Zo gezegd zo gedaan. Aanvraag + papieren + dit mailtje naar RDW opgestuurd. Krijg ik naar een maand een brief van de RDW, met daarin mijn oude kentekenbewijs teruggestuurd (dus nog dat hij begrensd in) met een brief erbij dat ik ook een ....bewijs moest sturen, een bewijs van de dealer dat hij officieel weer terug is ontgrenst.

Maarja die had ik dus niet, maar mijn begrenzing was er al wel uit, naar weet ik niet hoeveel telefoontjes met het RDW was de conclusie dat ik mijn begrenzing er zelf weer terug in moest stoppen om hem er vervolgens weer bij de dealer uit te laten halen.

Ze hebben werkelijk geen idee.
 
Laatst bewerkt:
Zo gezegd zo gedaan. Aanvraag + papieren + dit mailtje naar RDW opgestuurd. Krijg ik naar een maand een brief van de RDW, met daarin mijn oude kentekenbewijs teruggestuurd (dus nog dat hij begrensd in) met een brief erbij dat ik ook een ....bewijs moest sturen, een bewijs van de dealer dat hij officieel weer terug is ontgrenst.

Maarja die had ik dus niet, maar mijn begrenzing was er al wel uit, naar weet ik niet hoeveel telefoontjes met het RDW was de conclusie dat ik mijn begrenzing er zelf weer terug in moest stoppen om hem er vervolgens weer bij de dealer uit te laten halen.

Ze hebben werkelijk geen idee.
Vragen aan een dealert of hij even een bewijsje wilt tikken
 
Ik heb zojuist nog eens gebeld en nu was de reactie:

- de motor is geimporteerd met 25kw
- kentekenbewijs kan niet zomaar worden aangepast
- ik heb een verklaring nodig van de importeur wat het vermogen kan zijn en daarna moet ik door naar een RDW keuringsstation

:P
 
Vragen aan een dealert of hij even een bewijsje wilt tikken
Precies... en een taart of kratje bier voor de moeite.

Tuurlijk heb ik iets kunnen regelen met de dealer ;)

Maar dat was niet de wens van RDW. En eigenlijk ook niet van mij, de officiële Suzuki dealer (waar ik nog nooit was geweest) hoeft van mij niet het bureaucratisch geneuzel van het RDW op te lossen.
 
Laatst bewerkt:
TS,

als je nog een paar keer belt, moet het "goede" antwoord toch wel een keer komen, me dunkt ;)

Wat een administratieve rompslomp zeg, jemig.
 
Ik wacht even tot volgende week wanneer de importeurmeneer terug is van vakantie. Misschien dat die me nog wat nuttigs kan vertellen. Ondertussen sta ik hier nog steeds open voor suggesties en als het even kan mensen met ervaring.
 
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt (Duitse import op 25kW). Het leven wordt een heel stuk makkelijker en goedkoper als het RDW de oorspronkelijke Duitse papieren heeft. Je hoeft dan alleen naar het RDW voor een schouw en je bent voor een paar tientjes klaar.

Ik vond dit het allemaal niet waard en heb de verzekering ingelicht. Die heeft voor mij een nieuwe polis gemaakt waarop staat dat ik voor het volle vermogen (zelf opgegeven) verzekerd ben terwijl er 25kW op het kentekenbewijs staat. Een eventuele politiecontrole is mijn eigen verantwoordelijkheid.

Je kunt ook een soeverein mens worden ;)
 
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt (Duitse import op 25kW). Het leven wordt een heel stuk makkelijker en goedkoper als het RDW de oorspronkelijke Duitse papieren heeft. Je hoeft dan alleen naar het RDW voor een schouw en je bent voor een paar tientjes klaar.

Ik vond dit het allemaal niet waard en heb de verzekering ingelicht. Die heeft voor mij een nieuwe polis gemaakt waarop staat dat ik voor het volle vermogen (zelf opgegeven) verzekerd ben terwijl er 25kW op het kentekenbewijs staat. Een eventuele politiecontrole is mijn eigen verantwoordelijkheid.

Je kunt ook een soeverein mens worden ;)

Tja. Formeel voldoet je motor niet aan de gegevens van het kenteken. Maar ook formeel rijd je in ieder geval met een geldig rijbewijs, óók voor een 25kW.
Als je dan ook de verzekering hebt ingelicht dat je vol vermogen rijdt, is er weinig aan de hand.
Formeel kan de politie je dwingen het kenteken conform de motor aan te passen (wat een probleem zou worden...), maar ik kan me niet voorstellen dat een diender hier moeilijk over doet. Je hebt een geldig rijbewijs en je bent verzekerd.....
 
Alweer een oud topic, maar terug omhoog want ik heb nu hetzelfde:
Een geïmporteerde, onbegrensde Honda CB400SF met 25kW op kenteken.
Bellen met het RDW leerde mij dat de Duitse papieren beschikbaar zijn, daar staat ook keurig het vol vermogen van 40kW op vermeld. Maar de motor is als 25kW in NL op kenteken gekomen, dús moet een herkeuring a €450 (!) plaatsvinden om het kenteken ook op vol vermogen te zetten. Ja, ammehoela! :(

Nu zat ik te denken, is het mogelijk om de motor te begrensen op 35kW?
Op het gas (of hoe dan ook), door een motorzaak, die dan ook het kenteken regelen?
Andere berichten op M-F leren mij dat motorzaken sowieso meer kunnen bereiken bij het RDW dan particulieren. En de motor (die te koop staat...) wordt ineens interessant voor een hele groep A2-rijders.
 
Alweer een oud topic, maar terug omhoog want ik heb nu hetzelfde:
Een geïmporteerde, onbegrensde Honda CB400SF met 25kW op kenteken.
Bellen met het RDW leerde mij dat de Duitse papieren beschikbaar zijn, daar staat ook keurig het vol vermogen van 40kW op vermeld. Maar de motor is als 25kW in NL op kenteken gekomen, dús moet een herkeuring a €450 (!) plaatsvinden om het kenteken ook op vol vermogen te zetten. Ja, ammehoela! :(

Nu zat ik te denken, is het mogelijk om de motor te begrensen op 35kW?
Op het gas (of hoe dan ook), door een motorzaak, die dan ook het kenteken regelen?
Andere berichten op M-F leren mij dat motorzaken sowieso meer kunnen bereiken bij het RDW dan particulieren. En de motor (die te koop staat...) wordt ineens interessant voor een hele groep A2-rijders.
Herkeuringskosten RDW zijn volgens mij gewoon vast.

En een motorzaak iets laten doen moet ook nog betaald worden.

Ik vraag me wel of of je de kosten voor de juiste omkeuring hebt gekregen.
 
Herkeuringskosten RDW zijn volgens mij gewoon vast.

En een motorzaak iets laten doen moet ook nog betaald worden.
ja uiteraard, kost ook al gauw een paar 100 euro maar nog altijd minder dan die 450.
En de motor wordt dus interessanter vanwege de nieuwe 35kw regelgeving, is het idee...

Ik vraag me wel of of je de kosten voor de juiste omkeuring hebt gekregen.
Er werd me verteld dat het om de 'volledige herkeuring' gaat die in Lelystad plaats moet vinden. Precies zoals eerder in dit topic al werd aangegeven; bureaucratie ten top / paarse krokodil.
De wisselende berichten en signalen dat het RDW zelf ook niet zo goed weet hoe hier mee om te gaan maken het lastiger. Al neigen de meest recente ervaringen meer/vaker naar de uitgebreide & dure keuring dan naar gratis even de papieren opsturen en weer terug krijgen.
 
ja uiteraard, kost ook al gauw een paar 100 euro maar nog altijd minder dan die 450.
En de motor wordt dus interessanter vanwege de nieuwe 35kw regelgeving, is het idee...Er werd me verteld dat het om de 'volledige herkeuring' gaat die in Lelystad plaats moet vinden. Precies zoals eerder in dit topic al werd aangegeven; bureaucratie ten top / paarse krokodil.
De wisselende berichten en signalen dat het RDW zelf ook niet zo goed weet hoe hier mee om te gaan maken het lastiger. Al neigen de meest recente ervaringen meer/vaker naar de uitgebreide & dure keuring dan naar gratis even de papieren opsturen en weer terug krijgen.

Een keuring van een DLD fiets met DLD papieren?

Ik dacht dat dat een appeltje-eitje verhaal was.

De kosten die jij noemt, ken ik van niet-Europese motoren die ingevoerd worden. Lange keuring, veel kosten.

Het het omkeuren op vermogen kost nog geen 100 euro.
 
Een keuring van een DLD fiets met DLD papieren?

Ik dacht dat dat een appeltje-eitje verhaal was.

De kosten die jij noemt, ken ik van niet-Europese motoren die ingevoerd worden. Lange keuring, veel kosten.

Het het omkeuren op vermogen kost nog geen 100 euro.
Kijk eens bij de andere topics, wat invoeren uit DLD kost.

Dan:

1 invoeren
2 terug laten voeren
3 bij rdw omkeuren (met name ivm 35 kw op kentekenbewijs)
 
Kijk eens bij de andere topics, wat invoeren uit DLD kost.

Dan:

1 invoeren
2 terug laten voeren
3 bij rdw omkeuren (met name ivm 35 kw op kentekenbewijs)

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Ik heb de Duitse papieren niet, maar aan de hand van het NL kenteken kon diegene van de RDW dat wel zo terug vinden in het systeem (incl. origineel vermogen van 40 kW). Zoals ik het begrepen heb, is dat de motor als 25 kW is ingevoerd, de reden dat eenvoudig omkeuren niet kan. Ze weten officieel niet dat de motor meer dan 25kW heeft of kan hebben, zeg maar. Wat onzin is, want hij vertelde me zelf dat ie origineel dus 40 kw heeft, dat wist ik niet eens. Maar goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan