Ketting CB750K7 is de weg kwijt

Brikmans

MF'er
23 feb 2006
206
1
Rozenburg
Mijn 630 ketting op mijn K7/F2 mutatie lijkt de weg kwijt te zijn, en ik snap er niks van hoe dat nou komt.
Hij loopt aan tegen het dekseltje van het voortandwiel. Op de foto zijn de slijtsporen goed te zien.
De ketting, inmiddels samen met de tandwielen splinternieuw, deed dit ook al met de oude ketting.

de verdikking op dat voortandwiel hoort toch aan de kant van het motorblok te zitten, of niet?

Wie weet raad?

misschien niet de juiste plaats op het forum voor deze vraag, maar hier zitten de kenners. O-) O-)

Foto=RHJTUASJ
 
Laatst bewerkt:
zet je achterwiel maar eens recht in je brug :) ,enlukt dat niet kan het wezen dat je er een cb750k2-k6 blok in hebt :)



K7 blok heeft namelijk andere uitgaande as :)


scheelt een paar mm :P
 
Laatst bewerkt:
Waar ik nu zit heb ik even geen bloknummer, maar voor de duidelijkheid, ik ben er vrijwel zeker van dat het hier gaat om een K7 blok gaat wat in een F2 frame hangt met comstarwielen, tandwielen 15/41.

Voorheen geen last gehad van aanlopende ketting tegen het voortandwieldekseltje, maar, misschien is het wel begonnen bedenk in mij nadat ik mijn achterwiellagers heb vervangen.
Ik ben er echter zeker van dat ik alle lagers en afstandbussen goed gemonteerd heb, de tandwielen lijken ook , visueel dan, goed in lijn te staan.

Hoe moet dat voortandwiel nu zitten, zit de verdikkeng van het tandwiel aan de versnellingsbak zijde? Als ik het tandwiel zou omdraaien dan heb ik wat meer ruimte bij het dekseltje, hoewel de ketting dan wel weer erg dicht langs het blok loopt. :X
 
Ok, bedankt voor jullie meedenken, voor de duidelijkheid heb ik nog een paar foto's van de ketting en de tandwielen genomen. *D

- De ketting is uiteraard op de juiste spanning, 2,5 tot 3 cm in het midden van de ketting. ;)
- Het achterwiel zit kaarsrecht in de brug, sinds de "lineaal" bij de achteras wat is vervaagd, meet ik dit altijd met een schuifmaat.
- Aan het serienummer te zien is het blok duidelijk K7 :Y
- Achterwiel en ketting draaien als een tierelier, maar wanneer ik mijn kettingdeksel monteer hoor ik de ketting langs het dekseltje schrapen. :?

Waar ikzelf aan denk is het volgende:

- Voortandwiel moet misschien omgedraaid worden, er is dan meer ruimte tussen ketting en kettingdekseltje. Alleen komt dan de kraag van het tandwiel naar voren te zitten en de tekst op het tandwiel naar de "onleesbare kant. Lijkt me niet de juist montage van het tandwiel, en misschien loopt de ketting dan wel te dicht langs het blok.
- Het kettingdeksel van een K7 blok, met 630 ketting, is misschien ruimer dan de kettingdeksels van de blokken die standaard een 530 ketting hebben. En ik blijk dan een verkeerd deksel te hebben.

Foto=6FEM6Y38

Foto=U4DZRZYR

Foto=E6WFW33O
 
Laatst bewerkt:
euhm, geen nuttige bijdrage maar heb dezelfde slijtage. had de ketting niet in lijn staan, tevens ketting langs de moer van de schokbrekerbout gesleten. ketting inmiddels in lijn, tandwiel verder van de brug af nu alleen nog een ander kettingsetje :)
 
Vandaag even tijd om het startrelais van mijn pekelfiets, BMW F650, te repareren. Bleef afgelopen zaterdag hangen. Rare gewaarwording zo,n startmotor die maar door blijft draaien zelfs al haal je de contactsleutel er uit :? Net zolang totdat de accu is uitgeput of je de zijkap er afgeschroefd hebt en de accupool losgegooit.

Van de tandwielen van K7 heb ik 2 piccies genomen met de schuifmaat erbij *D . Ik hoop dat er hier een medebrikker met een K7 is, die zo vriendelijk is om de maat voor mij op te meten van het voortandwiel tot aan het motorblok, en van de achterbrug tot aan de bovenkant van de lagerbus. Zie piccies.

Foto=N7A48VGN

Foto=V7NJWEHH


Mijn dank is *O* *O* :} :} :Y :Y :} :} *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de ketting maar even laten zitten in afwachting van een oplossing voor de "dekselslijtage", want het was vandaag fantastisch weer om de helse machine eens lekker te berijden. :] 8-)
Wel zonder kettingdekseltje gereden. '(

t'ging prima, soepeltjes de bochten door op de bt45's, en geen gezwabber meer van een uitgelubberde ketting. Lekker strak en soepel zo'n nieuwe. :Y

Foto=A3HEKSLZ


Tja, het is een mengsel van K7 en F2, is natuurlijk niet standaard, maar ik heb hem nou eenmaal zo gekocht, en die comstar wielen vind ik wel wat hebben.

Alleen die buddy..... die lijkt wel een beetje te hoog te staan. :?
 
Laatst bewerkt:
Waar ikzelf aan denk is het volgende:

- Voortandwiel moet misschien omgedraaid worden, er is dan meer ruimte tussen ketting en kettingdekseltje. Alleen komt dan de kraag van het tandwiel naar voren te zitten en de tekst op het tandwiel naar de "onleesbare kant. Lijkt me niet de juist montage van het tandwiel, en misschien loopt de ketting dan wel te dicht langs het blok.

Goed gedacht.
 
Ok, omdat ik geen sjoeger kreeg op mijn vraag wat de afstanden van de tandwielen tot enkele vaste punten zijn, heb ik van ellende maar een CB750K7 erbij gekocht.
Nu kan ik zelf de afstand meten en de ketting fine-tunen zodat het kettingdeksel weer geplaatst kan worden.

Foto=C8ARJLKJ


Deze CB, inclusief 2 extra wielen, 1 extra uitlaat + bochten en 1 extra K6 motorblok, in eerste instantie aangeschaft voor de onderdelen.
Eenmaal thuis gekomen met een aanhanger vol brikkenspul, er nog eens over nagedacht, en besloten de machine een kans te geven om weer tot leven te komen.

Negatieve brikkepunten in volgorde van belangrijkheid:
1 .Volgens de vorige eigenaar heeft de machine gelopen, maar op 2 cilinders.
2 .Voorrem zit vast.
3 .Elektriek is rommelig met enkele bijgetrokken kabels.
4 .choke kabel kapot.
5 .kleverige kwak op de buddy
6 .gebarsten km-teller glas
7 .Jaren 80 chopper stuur
8 .zijdeksel van de elektriek ontbreekt, k'weet nooit of dit nou links of rechts is.
9 .Nog meer rommel in de tuin.


Positieve brikkepunten in volgorde van belangrijkheid:
1 .compressie lijkt redelijk met de kicker.
2 .is behalve het stuur en de uitlaat redelijk origineel
3 .Veel onderdelen
4 .koste me 250,- inclusief alle extra onderdelen.
5 .kleverige kwak op buddy weg kunnen poetsen met wasbenzine, heb nu een schitterende onbeschadigde originele buddy!!


Plan van aanpak:
1 .Zo weinig mogelijk geld aan uitgeven voordat de motor loopt, en goed genoeg is bevonden voor een hernieuwde ouwedag.
2 .Voorrem los, schoon en gangbaar maken, gereed, moet alleen een rubber balg kopen voor in het reservoir-tje.
3 .Bobines en bougiekabels doormeten. gereed, zijn prima.
4 .Carburateurs openen en schoonmaken. gereed, was aardig groen uitgeslagen van binnen. Alles laten weken in "KH7 - quitagrasas". Verleden jaar enkele flessen hiervan gekocht in een spaanse supermarkt, Dasty van de Wibra is hiermee vergeleken bloemenwater.
5 .Kleppen en nokkenasketting stellen, gereed.
6 .contactpunten en contactpuntplaat op-pimpen, gereed.
7 .luchtfilter uitwassen met peut, gereed.

Nog geen geld aan uitgegeven dus. Rest nu nog het inbouwen van het luchtfilter, bobines en contactpuntplaat....elektriek fatsoeneren.....benzine in de tank...plaatsen van een accu...... en dan ga ik HET proberen. :} :} :}

Nee, ik ben te oud voor een cafe-racer.
Hooguit misschien een tourstuur, iets lager dan wat er nu opzit.

Zo staat ie er nu bij.
Foto=7Z7VV8T7


Ow, misschien iemand nog interesse in een oliedeksel van een K-nogwat....
Foto=3BQTJMWD

ruilen voor een elektriekdeksel van een K7? ;)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag even tijd om het startrelais van mijn pekelfiets, BMW F650, te repareren. Bleef afgelopen zaterdag hangen. Rare gewaarwording zo,n startmotor die maar door blijft draaien zelfs al haal je de contactsleutel er uit :? Net zolang totdat de accu is uitgeput of je de zijkap er afgeschroefd hebt en de accupool losgegooit.
voortaan heeeeeeeeeeel snel een tik tegen je start relais aangeven hoor !!!! anders kan het je duur komen te staan , startmotor brand nogal snel door dan !

wat betraft de tandwielenkwestie: als je de nummer kan lezen (die het aantal tanden aangeven en het merk bvb) dan zitten ze goed ;) heel simpel ..maar er een K7 bijkopen :} altijd goed ! Is je tandiwle niet gewoon een maat te groot (voor) ?
 
De tandwielen zijn de originele maten, zo uit mijn hoofd iets van 15 en 41, daar kan het niet aan liggen.
Ik moet er nog naar kijken, het weer zit niet zo mee de laatste weken, maar k'vermoed iets met de afstandbussen in het achterwiel.
:?
 
voortaan heeeeeeeeeeel snel een tik tegen je start relais aangeven hoor !!!! anders kan het je duur komen te staan , startmotor brand nogal snel door dan !

Tja, ik had niet veel keus.... had eerst allerlei plastic moeten wegschroeven om bij dat relais te komen... dus ik had zoiets van "god zegene de rit"

Ik moest toch zo'n 35 km mee rijden alvoor ik thuis was. Eenmaal thuis gekomen gaf de startmotor nog enkele geluiden alvorens te stoppen ivm met een uitgeputte accu.
Accu opgeladen en startrelais op de brikkemanier gerepareerd, dus velsrand opengebogen, contacten opgeschuurd en ingespoten met siliconen en contactspray.

En alles weer perfecto, ondanks dat die startmotor de gehele weg heeft meegedraaid.
*O* *O* *O*

Merkte trouwens niks van een een vermogenstoename met de startmotor erbij :+ :+
 
voortaan heeeeeeeeeeel snel een tik tegen je start relais aangeven hoor !!!! anders kan het je duur komen te staan , startmotor brand nogal snel door dan !

wat betraft de tandwielenkwestie: als je de nummer kan lezen (die het aantal tanden aangeven en het merk bvb) dan zitten ze goed ;) heel simpel ..maar er een K7 bijkopen :} altijd goed ! Is je tandiwle niet gewoon een maat te groot (voor) ?

Zat ik ook aan te denken, gewoon een stukkie afdraaien aan de dikke kant en een vulring aan de voorkant. Komen de tanden een stukje verder naar binnen toe, weg probleem. (en dat maakt voor het in lijn staan niet zoveel uit, is tenslotte hooguit een mm)

Enne puik werk om er meteen een 2e bij te kopen. (voor 250 euro een leuke fiets aanschaffen is toch al prima, erg leuk prijsje, ook al liep hij niet..)
 
Terug
Bovenaan Onderaan