Bij een CB72/77 of een Dream 72/77 zit er standaard geen visje op, het is een gesloten ketting af-fabriek. Neemt niet weg dat het niet zou kunnen werken.
Zelf ook altijd visjes (ketting moet er regelmatig af om in vetten) want O-ring ketting is wat breder en daar zijn de oudere fietsen niet op gemaakt. Wel koop ik altijd wat extra losse sluitschakels met visjes. Na een aantal keer losnemen en terugzetten vervang ik zowel sluitschakel als visje, ik kan mij namelijk wel voorstellen dat het visje zijn veerkracht verliest na een aantal keer erop en eraf te nemen. Misschien is dat ook één van de redenen dat in het verleden visjes los raakten, kettingen werden toen ook regelmatig losgenomen en weer vastgezet.
Werkt het niet ongeveer hetzelfde als circlips ? Die mag je eigenlijk ook niet hergebruiken. Bij het losnemen is de vervorming dan wel weer groter dan een visje. Zuigerpen borgveertjes hetzelfde verhaal, nooit hergebruiken (en altijd met de opening naar boven monteren).
Nu hebben deze motoren geen topvermogen, maar op de CB450 BB '66 tik ik toch regelmatig 160 km / uur aan. Dat zegt overigens niets over dat het niet fout kan gaan, maar regelmatig controleren kan geen kwaad.