ketting geluid in achterwiel?

DUKE699

Rookie
18 dec 2016
16
0
59
Utrecht
Beste SV specialisten,
Ik heb inmiddels net geen 30000km op mijn SV650S gereden (km totaal = 38500) en nog steeds op de originele ketting waar weliswaar wat sleet opzit maar m.i. nog binnen het toelaatbare (géén spitse tanden enzo & de wiellagers zijn spelingsvrij en lopen licht). Als ik laag in de toeren zit & optrek heb ik al c.a. 5000km een soort bonkend geluid. Zou het kunnen dat het geluid gerelateerd is aan het aantal tanden achter/voor = 45/15. Die deling levert een geheel getal op, zijn dan niet iedere 3 omwentelingen dezelfde tanden weer met dezelfde ketting rollen in aanraking? Omdat mijn Metzeler Z8 band het eeuwige leven lijkt te hebben is het achterwiel er al bijna 20000km niet uitgeweest en de ketting misschien regelmatig ingesleten?? Wat denken jullie?
bvd
mvg
Gert-Jan
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
11.275
762
38000km met een ketting is wel een afstand dat de kans groot is dat die versleten is of ergens in de ketting een zwaar punt zit.Of de ketting versleten is dat kan je vrij makkelijk zien,draai aan het achterwiel en voel aan de ketting of hij overal gelijke spanning heeft,zo niet dan kan je hem beter vervangen.Ook mag je de ketting bij het achterkettingwiel niet van de tanden af kunnen trekken,is dat wel het geval dan is de ketting en kettingwielen aan vervanging toe.
 
Laatst bewerkt:

DUKE699

Rookie
18 dec 2016
16
0
59
Utrecht
Dank voor je terugkoppeling, ik kan de ketting ongeveer 2mm van het grote wiel aftrekken. En dat is (schatting) 3 keer meer als op mijn GSX S1000 met 5000km op de klok. Inderdaad tijd om i.i.g. een nieuwe ketting set te bestellen. Als proef ga ik de ketting 2 tanden verschuiven, misschien helpt dat voor het moment.
 

Geerd

MF veteraan
14 aug 2005
5.369
0
Dat bonkend geluid is dat niet gewoon de ketting die even over het tandje schiet ?
 

MeanBlueMan

Moderator
Crew
Donateur
8 jan 2003
103.035
655
www.motor-forum.nl
Beste SV specialisten,
Ik heb inmiddels net geen 30000km op mijn SV650S gereden (km totaal = 38500) en nog steeds op de originele ketting waar weliswaar wat sleet opzit maar m.i. nog binnen het toelaatbare (géén spitse tanden enzo & de wiellagers zijn spelingsvrij en lopen licht). Als ik laag in de toeren zit & optrek heb ik al c.a. 5000km een soort bonkend geluid. Zou het kunnen dat het geluid gerelateerd is aan het aantal tanden achter/voor = 45/15. Die deling levert een geheel getal op, zijn dan niet iedere 3 omwentelingen dezelfde tanden weer met dezelfde ketting rollen in aanraking? Omdat mijn Metzeler Z8 band het eeuwige leven lijkt te hebben is het achterwiel er al bijna 20000km niet uitgeweest en de ketting misschien regelmatig ingesleten?? Wat denken jullie?
Als die tandwielverhouding invloed zou hebben....waarom dan nu pas de afgelopen 5.000 km ?

Als het geleidelijk aan gekomen is sinds 5.000km dan lijkt slijtage me toch de meest logische optie, op zich ook geen bijzondere km stand om te wisselen.



Dat bonkend geluid is dat niet gewoon de ketting die even over het tandje schiet ?
Als...dan is het zeker tijd om heel snel de boel te vervangen.
 
Laatst bewerkt:

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
11.275
762
2mm is niet schokkend veel voor een ketting met die km stand,controleer ook
even of er geen strak punt in de ketting zit en er geen schakels vastzitten en of hij nog netjes over de tanden loopt,vooral bij het voor kettingwiel want die slijt het meest.
 
Laatst bewerkt:

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
14.924
827
56
Den Haag
De kans is groot dat de boel versleten is, of dat er vaste schakels in de ketting zitten. Dat is ook een vorm van slijtage, maar dan van de o-ringen.
 

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
13.812
420
57
Enkhuizen
Als dat de standaard vertanding is zou ik me over de verhouding niet druk maken, andersom ook niet trouwens.
denk ook eens aan de rubbers in de aandrijving en de lagering van de tandwieldrager.
En het wiel is er al een tijdje niet uit geweest maar toch zeg je dat de wiellagers goed zijn?
Dat je geen speling voelt wil nog niet voor 100% zekerheid zeggen dat de lagers in orde zijn.
 

DUKE699

Rookie
18 dec 2016
16
0
59
Utrecht
Dank je wel voor je/jullie advies. Als test heb ik de ketting 2 tanden verder gezet op het blad van het achterwiel; proefrit levert niet echt een verschil op. Het tandwiel lager en de rubbers maar inspecteren idd.
 

Zeroground

MF veteraan
6 apr 2003
5.711
161
40
Eindhoven
Anders haal die zooi eens van de bagagedrager :P


Heb je het kapje bij je voortandwiel er ook afgehaald voor inspectie? Geen zware punten in je ketting?
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.713
92
Utrecht
Voor wat betreft de Metzeler-band met het eeuwige leven: grote kans dat het rubber door ouderdom is uitgehard en daardoor nauwelijks meer slijt. Heb ik ook gehad bij zowel 2ehands motor als auto. Je kunt de productiedatum achterhalen aan de hand van de DOT-code op de band. Mochten de banden inderdaad al oud zijn, dan natuurlijk vervangen. Zo niet, dan heb ik niets gezegd :+
 
Laatst bewerkt: