Ketting geluid of ?

Hawker

MF'er
24 mei 2015
128
2
Emmen
Hoi luitjes!

Afgelopen dinsdag heb ik een nette blade uit 1995 op mogen halen, super blij mee. Alleen wil ik jullie graag om wat advies vragen.. 

Blokje loopt lekker soepel en stil zonder bijgeluiden, alleen als die rijdt maakt hij een soort ratel, ketting geluid vermoed ik. Doet die alleen als hij trekt. Met koppeling in en / of vrij is het weg.. Kan ik dan de lager van uitgaande as uitsluiten? Wel zo prettig.. 
.zojuist even alles schoon gemaakt, kwam behoorlijk veel dikke vet met grind zand e.d. uit. Heb hem nog niet weer geprobeerd dat ga ik straks even doen als het weer het toelaat. 

Op de foto staan de tandjes van het voorste tw iets gezet maar volgens mij niet de juiste kant op, of zit ik er naast? Verklaart dit evt het geluid bij gas geven? 

Bedankt alvast voor de antwoorden.

Groeten Daniel
full
 
1 kw vervangen is een nutteloze actie,de ketting zet zich naar de kettingwielen,ga je er maar 1
vervangen dan is die binnen de kortste keren ook naar de kw hemel,enigste juiste manier is
de hele set vervangen,dus ketting plus kettingwielen.
En dat home made knutselwerk is verkeerde zuinigheid ,voor een paar tientjes heb
je een stevige 2e hands bok.
Of nieuw, HBM Paddockstand voor het Achterwiel
 
Laatst bewerkt:
1 kw vervangen is een nutteloze actie,de ketting zet zich naar de kettingwielen,ga je er maar 1
vervangen dan is die binnen de kortste keren ook naar de kw hemel,enigste juiste manier is
de hele set vervangen,dus ketting plus kettingwielen.
En dat home made knutselwerk is verkeerde zuinigheid ,voor een paar tientjes heb
je een stevige 2e hands bok.
Of nieuw, HBM Paddockstand voor het Achterwiel

Volgens de vorige eigenaar is er een nieuwe kettingset op gekomen. Alles ziet er ook goed uit en de ketting is soepel behalve het voor kw lijkt eens mee te zijn gerommeld. Vandaar ook deze keuze voorlopig. Kijk het even aan deze zomer bij vervangen word er uiteraard gelijk een hele set vervangen!

Wat zuinigheid betreft daar gaat het me niet zo om. Punt was dat ik zaterdag mooi tijd had om even te sleutelen en geen bok had. Verder is het wel veilig bij hefpunt liggen de pootjes al bijna recht onder de achterbrug. Met de pink staat die op de pootjes, wel met 2 man uiteraard..

Maar thanks voor de tip, zo'n paddockje ga ik even bestellen :)


@ Atman nope heb ik niet. Had de brug wel vast gezet met span bandjes.
 
Laatst bewerkt:
Gelijk heb je, tanden staan verkeerd!
Heeft de vorige eig. wrs het "geluid" al bemerkt?
Na wat gepruts besloten om 'm maar snel weg te doen. Nu zit TS met de "gebakken peren".

Volgens de vorige eigenaar was de blade ingeruild op een rsv mille en had hij hem eigenlijk ook zo weer te koop gezet. Reden voor inruil was dat de blade aldus verkoper er extreem mooi uitzag daarmee zo weer verkocht zou zijn.

De fiets ziet er inderdaad mooi uit voor zn leeftijd, blokje loopt soepel zonder gerammel en andere bijgeluiden.

Het geluid wat er eerst was heb ik maar op de koop toegenomen met het vermoeden dat het de ketting en / of voorste kw was. En dat bleek te kloppen. Of dit de reden is geweest van verkoop heb ik geen idee van, voor zover ik heb kunnen ontdekken verkeert de fiets op alle andere technische en optische punten in goede tot zeer goede conditie.

Volgende week maar even een goede winterrit maken en de blade wat beter leren kennen :]
 
Ik persoonlijk zou er een nieuwe set onderzetten dus ketting +vtw +atw . O-)

De blade ziet er mooi uit maar met die winter ritten in het vooruitzicht is dat snel over met al die pekel meuk. :+
 
Er zijn wel meer mensen die hun voorste kettingwiel vervangen zonder dat ze het achterste kettingwiel en de ketting vervangen. Dat doen ze dan omdat het voorste kettingwiel sneller slijt dan de rest en zo op deze manier langer met ketting en achterste kettingwiel doen.
Mij lijkt dat een steekhoudend argument en ik ik snap niet waarom anderen zich daar zo druk over maken.
 
Schiet me net zo te binnen.

Heb de m8 bout voorste ketting wiel met 30nm kracht vast gezet, ca. Standaard kracht voor m8. Maar is dit wel voldoende om het ketting wiel op plek te houden? Neem aan dat het ook een zelfborgende moer is..

Op Google vind ik er maar weinig over en in het onderhoud boekje staat het ook niet. Enkel de moer van de achter as 95nm.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan