Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Ketting mist rollen

Nsmeijer

Die hard MF'er
6 apr 2015
844
154
Ridderkerk
Mijn ketting liep sinds vandaag opeens niet meer zo soepel en bij controle bleek dat ik meerdere rollen mis. Er zit dan alleen nog de pin waar de rol op zat.
Dat dit niet de bedoeling is snap ik natuurlijk maar totdat mn nieuwe ketting binnen is heb ik mn motor wel nodig, kan ik hier nog verantwoord mee rijden?
 
Sowieso niet handig om alleen het voorste kettingwiel te vervangen. Als dat moet gebeuren is de hele handel al versleten.


Als je een nieuwe kettingset monteert dan is het juist slim om na 2000-3000 km je voorste tandwiel te wisselen voor een nieuwe.De gehele kettingset zal hierdoor langer meegaan.Niemand doet dat natuurlijk en ik ook niet
 
Ik heb mn voortandwiel vervangen omdat ik het aantal tanden aanpaste, niet omdat hij versleten was. En ik meet de lengte zoals aangeven in het wphb, de stel streepjes zijn niet heel accuraat idd.
 
Ik ben toch wel benieuwd naar het merk en de leeftijd (in kms) van de ketting van TS.
Dit heb ik ook nog niet eerder gehoord.
Misschien een plaatje bij het verhaal TS?

Hoewel sommige MF-ers dit zien als een vrijdagtopic, ben ik wel benieuwd naar de oorzaak
 
Ik vind dit topic eerder een reden waarom er géén apk moet komen. Hij komt toch hier naartoe om erover te vragen? En er wordt hem geadviseerd om er niet mee door te rijden.

Apk is voor die mensen die niet komen vragen en er mee door rijden zonder het in de gaten te houden. En dan zouden er dus een significant aantal ongelukken moeten gebeuren waarbij de technische staat van de motor de oorzaak is. En wat blijkt uit de cijfers? Dat is dus niet zo.

Op topic, TS: vervangen die boel. Die rollen zitten niet voor de lol op die ketting, de boel gaat waarschijnlijk nu in recordtempo naar de kloten. Inclusief je halve been eraf in worst case. Zet dat even tegenover het alternatief (even geen motorrijden en vervangen die shit) en mij lijkt de keuze zeer makkelijk gemaakt.
 
En die spanning is 0 N mag ik hopen, je hebt zelfs nog wat vrije slag?
 



Jij weet tenminste waar je het over hebt

Ik doe het nooit omdat ik er veel te weinig km's voor maak en wil ook geen 7-10 jaar rijden met dezelfde ketting+tandwielen.
 
Ik doe het nooit omdat ik er veel te weinig km's voor maak en wil ook geen 7-10 jaar rijden met dezelfde ketting+tandwielen.

Dat het nuttig is je voorkettingwiel eerder te vervangen om de ketting te kunnen sparen ben ik wel met je eens. Maar na 2-3000km is wel erg snel, dan ga je er blijkbaar vanuit dat achterkettingwiel en de ketting zelf max. 10.000km meegaan.

Ik zou eerder denken na elke 10-15.000km zodat je daadwerkelijk de levensduur van je ketting verlengt naar zo'n 40.000km.
 
Laatst bewerkt:
Zou het één verband houden met het ander? Verkeerd tandwiel die de rollen gemold heeft?

Daar had ik nog niet aan gedacht, zal ik op letten als k mn nieuwe set monteer. Inprincipe zou het de goede moeten zijn, komt bij dezelfde winkel als de ketting en achter tandwiel vandaan.

Ben vandaag zoizo maar op de reserve motor gegaan, die is niet zo confortabel voor de snelweg maar een stuk ketting in je kuit is ook niet prettig
 
Ja dat klopt, in die zin heeft een ketting idd een "maximum lengte", al is het meer de lengte van een groep schakels. De kettinglengte is niet altijd hetzelfde, hoe meer schakels hoe langer ... logisch eigenlijk, dus daarom word de max kettinglengte gemeten over een bepaald aantal schakels, en het gaat hem dus eerder over "maximum rek".

Maar veel motorrijders zeggen "de ketting is op maximum lengte" als ze aan dat laatste streepje komen. En daarvoor dienen die (onbetrouwbare) streepjes dus niet.



Over het eerder vervangen van het voortandwiel, als je de originele vertanding toepast, en een degelijk merk neemt, een set en niet afzonderlijk, zijn de tandwielen relatief op elkaar ingesteld, en zal de slijtage ongeveer gelijk plaats vinden.

De foto's van mijn tandwielen is van een zelfde set, beide de hele tijd samen gebruikt tot ongeveer 32.000km.

Maar ge je de vrtanding aanpassen, is die op de verhouding berekende slijtage zoek, en als je dan ook nog eens tandwielen van een verschillende type (kwalitieit/doelstelling) gaat mixen wordt het alleen nog erger. Pas op, het hoeft niet altijd zo te lopen, het kan evengoed dat je geluk hebt en de afzonderlijk gekozen tandwielen toch toevalling een gelijke slijtage gaat hebben.
 

Nee, wisselen.



Je meent dit serieus ?

Dan heb je je positie de TS advies te geven wel verspeelt





Niet zo handig om alleen het voorste tandwiel te vervangen als de ketting zo ver heen is.

Ligt eraan hoever hij heen is.

Zeker in de off-road wereld is het bepaald niet ongebruikelijk 2 tandwielen voor te gebruiken op 1 ketting/achtertandwiel.