Sowieso niet handig om alleen het voorste kettingwiel te vervangen. Als dat moet gebeuren is de hele handel al versleten.
Als je een nieuwe kettingset monteert dan is het juist slim om na 2000-3000 km je voorste tandwiel te wisselen voor een nieuwe.De gehele kettingset zal hierdoor langer meegaan.Niemand doet dat natuurlijk en ik ook niet
Laten ze dat dan vooral doen in het land vanwaar de TS komt en niet hier. Al zullen er hier in NL ook zat van rondrijden met zulke mooie ketting en tandwielen...En maar janken dat er APK komt voor motorfietsen
Zou het één verband houden met het ander? Verkeerd tandwiel die de rollen gemold heeft?2 weken terug heb ik het voorste kettingwiel vervangen .... Gisteren leek het tijdens het rijden dat er harde stukken in zaten maar dat blijkt dus het missen van rollen te zijn
Als je een nieuwe kettingset monteert dan is het juist slim om na 2000-3000 km je voorste tandwiel te wisselen voor een nieuwe.De gehele kettingset zal hierdoor langer meegaan.Niemand doet dat natuurlijk en ik ook niet
Voortandwiel draait ca 2,5x vaker rond dan het achtertandwiel en zal dus sneller slijten. Door het relatief goedkope voortandwiel te vervangen terwijl de set nog in prima staat is voorkom je dat een versleten voortandwiel de slijtage van de ketting versnelt.Wat is de onderbouwing hiervan?
En die spanning is 0 N mag ik hopen, je hebt zelfs nog wat vrije slag?Het is wel iets genuanceerder als er nu gesteld wordt, mijn remmen en banden zijn nog keurig en mn kwtting was dat voor gisteren ook nog. 2 weken terug heb ik het voorste kettingwiel vervangen en ieder weekend check ik de ketting, die heeft geen harde stukken, roest en staat netjes op spanning zonder het einde van het stelbereik te halen. Gisteren leek het tijdens het rijden dat er harde stukken in zaten maar dat blijkt dus het missen van rollen te zijn, dit ben ik zelf niet eerder tegen gekomen vandaar mijn vraag.
Uiteraard heb ik een nieuw kettingset besteld.
Ik denk dat Willem een nulletje vergeten is. En dan snap ik het wel.....Wat is de onderbouwing hiervan?
Voortandwiel draait ca 2,5x vaker rond dan het achtertandwiel en zal dus sneller slijten. Door het relatief goedkope voortandwiel te vervangen terwijl de set nog in prima staat is voorkom je dat een versleten voortandwiel de slijtage van de ketting versnelt.
Ik denk dat Willem een nulletje vergeten is. En dan snap ik het wel.....
Ik doe het nooit omdat ik er veel te weinig km's voor maak en wil ook geen 7-10 jaar rijden met dezelfde ketting+tandwielen.
Met 1 onderbeen minder kun je altijd nog scooter rijden
Zou het één verband houden met het ander? Verkeerd tandwiel die de rollen gemold heeft?
Klopte de steek van de tanden nog, dus voor dezelfde ketting bedoeld. Als die anders is sloop je inderdaad in de kortste keren de rollen van je ketting.Ik heb mn voortandwiel vervangen omdat ik het aantal tanden aanpaste, niet omdat hij versleten was. En ik meet de lengte zoals aangeven in het wphb, de stel streepjes zijn niet heel accuraat idd.
Ja dat klopt, in die zin heeft een ketting idd een "maximum lengte", al is het meer de lengte van een groep schakels. De kettinglengte is niet altijd hetzelfde, hoe meer schakels hoe langer ... logisch eigenlijk, dus daarom word de max kettinglengte gemeten over een bepaald aantal schakels, en het gaat hem dus eerder over "maximum rek".
Mijn ketting liep sinds vandaag opeens niet meer zo soepel en bij controle bleek dat ik meerdere rollen mis. Er zit dan alleen nog de pin waar de rol op zat.
Dat dit niet de bedoeling is snap ik natuurlijk maar totdat mn nieuwe ketting binnen is heb ik mn motor wel nodig, kan ik hier nog verantwoord mee rijden?
Je meent dit serieus ?Hmmm ... ik heb ooit gereden tot mijn tandwielen er zo uitzagen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Er ontbrak toen niet één rolletje in de ketting.
Als er bij jou wel rolletjes ontbreken, hoe staat het met je tandwielen?
Ik was al blij dat ik toen nog thuisgeraakt was, want soepel rijden deed dat niet meer ... integendeel ...
Ik zou er alvast geen goed gevoel bij hebben om te rijden met ontbrekende rolletjes. Dat klinkt immers als versletener dan versleten ...
Niet zo handig om alleen het voorste tandwiel te vervangen als de ketting zo ver heen is.