Ketting sluitingen verschillende merken

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.849
5.025
Lemelerveld
Is het mogelijk om sluitschalmen van verschillende merken op verschillende kettingen te gebruiken?

Wij gaan namelijk met 4 motoren de TET op in het buitenland en als 1 van de reserve onderdelen nemen we 2 sluitschalmpjes en een stukje ketting mee. Gewoon in dat geval dat we wat slopen en bij de garage terecht kunnen komen.

Echter verwachten we dat we zeker 3 verschillende kettingmerken gaan hebben in de maat 520 en 1 in de 525.

Gelijk de vraag of een 525 (alleen breder toch?) schalm ook voor de 520 gebruikt kan worden? Of een 520 schalm zonder O/X-ring(en) in een 525? Het gaat om passend en enkele tientallen km's om bij de garage te komen.
We nemen dan uiteraard sluitschalmpjes met visjes mee, welke ik wil gaan bestellen.
 
onderling kan veel verschillen. diameter as een 10de meer of minder, ....
neem gewoon de juiste mee voor iedere ketting. hoeveel plaats neemt dat nou in ?
 
Laatst bewerkt:
Hoe groot is de kans dat een ketting breekt op de sluitschakel?
En dan zal het nog een “visje” moeten zijn anders zal je ook gereedschap mee moeten nemen om de pennen uit te kunnen draaien.

Aan een sleepkabel heb je meer
 
Inwendige corosie :? mijn ketting is niet hol hoor.
Ik snap de vraag wel. Maar als je dat zeker wil weten moet je passen of even kijken of de asdikte van die schalmen genormeerd is. Dan kun je een "universele" meenemen.
En verder zijn 4 sluitschakeltjes inderdaad het probleem niet denk ik. Maar dat was al geschreven :t
 
Inwendige corosie :? mijn ketting is niet hol hoor.
Ik snap de vraag wel. Maar als je dat zeker wil weten moet je passen of even kijken of de asdikte van die schalmen genormeerd is. Dan kun je een "universele" meenemen.
En verder zijn 4 sluitschakeltjes inderdaad het probleem niet denk ik. Maar dat was al geschreven :t
Roest achter de o-ringen.
 
Kijk das duidelijker. :t geen idee hoe vaak dat aan de orde is bij een moderne o-ring ketting.
Maar als je TET gaat rijden ergens in verweggiestan wil je je aandrijving wel in orde hebben
 
Ik kan uit ervaring melden dat er veel verschillen tussen de kettingen zitten. En dat sluitvisjes dus lang niet altijd zomaar passen.
Ik zou met een nieuwe ketting vertrekken en gewoon 4 stuks meenemen.
 
Ik heb een keer een gebroken ketting gehad tijdens offroad rijden, op een parcours met gravel. Dan denk je al gauw aan een steentje als oorzaak, maar dat was het niet. De uiterlijk in nieuwstaat verkerende ketting op mijn tweedehands gekochte XR600 was gebroken op een licht geroeste pen. Daarvan was aan de buitenkant niets te zien, ook geen stroeve schakel. De gebroken ketting had een gat in het carter geslagen. Vandaar ook mijn advies om met een nieuwe te vertrekken.
 
Op mijn Honda CB 750 had ik soms (tegen de bedoeling en wens) een sluitschakel met visje. Die gingen er namelijk ALTIJD af. Met een stukje ijzerdraad heb ik dat eens, op weg naar de Alpen, in de Vogezen moeten oplossen; dat ging er op de thuisrit ook af...
 
Ik heb een keer een gebroken ketting gehad tijdens offroad rijden, op een parcours met gravel. Dan denk je al gauw aan een steentje als oorzaak, maar dat was het niet. De uiterlijk in nieuwstaat verkerende ketting op mijn tweedehands gekochte XR600 was gebroken op een licht geroeste pen. Daarvan was aan de buitenkant niets te zien, ook geen stroeve schakel. De gebroken ketting had een gat in het carter geslagen. Vandaar ook mijn advies om met een nieuwe te vertrekken.
Een gat in je carter is K met dikke P dan gaat het mooiste sluitschakeltje niet meer helpen. Ook de juiste maat niet.
 
Ik heb een keer een gebroken ketting gehad tijdens offroad rijden, op een parcours met gravel. Dan denk je al gauw aan een steentje als oorzaak, maar dat was het niet. De uiterlijk in nieuwstaat verkerende ketting op mijn tweedehands gekochte XR600 was gebroken op een licht geroeste pen. Daarvan was aan de buitenkant
niets te zien, ook geen stroeve schakel. De gebroken ketting had een gat in het carter geslagen. Vandaar ook mijn advies om met een nieuwe te vertrekken.

Dan had je deze er waarschijnlijk niet op?

unnamed.jpg
 
Hoe groot is de kans dat een ketting breekt op de sluitschakel?
En dan zal het nog een “visje” moeten zijn anders zal je ook gereedschap mee moeten nemen om de pennen uit te kunnen draaien.

Aan een sleepkabel heb je meer

Op de brommers (op motor nog nooit gebeurd bij ons) braken ze eigenlijk altijd op de sluitschalm.
Het breek Afam tooltje is erg klein en heb ik ook om andere dingetjes mee in elkaar te persen/klemmen. Het is niet perfect, maar wel een oplossing.
Onverhard met een sleepkabel is gewoon beroerd, zelf rijden is uiteraard beter.

@ Overal de juiste voor meenemen: Dat zal in dit geval dus moeten, ik had gehoopt dat een standaard maat ook standaard pennen etc etc opleverde. Is niet anders dus!
Overal dus een sluitschalm en een kort stukje ketting voor mee als ik wat wil. Op de brommers waar ik het heb meegemaakt/gezien frommelde de ketting altijd op en gingen er nog een stuk of 3 a 4 schalmen verloren.
Het neemt natuurlijk weinig ruimte in, maar dat doen de juiste binnenbanden overal voor ook niet... en de juiste gaskabels... en de juiste... en... en... Uiteindelijk kom je natuurlijk op een aanhanger uit! De kans dat het gebeurd is klein dus net niet perfect, maar noodoplossing doen we het voor.
Voor wat betreft de binnenbanden zijn er nu al 17, 18, 19, 21. Daarvoor nemen we een 21 en een 18 mee, gewoon dunne brommerbandjes in niet te grote breedte/hoogte. Perfect is het niet, maar brengt je overal. In die filosofie willen we alles een beetje aanpakken.

@ Ketting vervangen voor de reis. Staat bij mij nog op de planning om dit voorjaar te doen. Die van madame is net een maand oud. De andere 2 jongens moeten de motor nog kopen. Als die kettingen nog goed zijn blijven ze zitten uit budget kwestie natuurlijk (zijn ook maar jonge jongens zonder oneindig budget).
Ik heb nu het montagetool voor DID en ik doe het onderhoud voor de hele groep. Hoe verder in de toekomst zal alles dus meer op 1 lijn zitten.
 
Op de brommers (op motor nog nooit gebeurd bij ons) braken ze eigenlijk altijd op de sluitschalm.
Het breek Afam tooltje is erg klein en heb ik ook om andere dingetjes mee in elkaar te persen/klemmen. Het is niet perfect, maar wel een oplossing.
Onverhard met een sleepkabel is gewoon beroerd, zelf rijden is uiteraard beter.
Dat kan ook alleen maar goed gaan als de kabel zo laag mogelijk zit.
En dan het best een kabel/band/touw aan de stepjes vastmaken.
(trekkende motor linkerstep en bij de ander aan het rechterstepje, of andersom)

(Geheel off topic maar wie weet heeft iemand er iets aan)
 
Terug
Bovenaan Onderaan