Ketting smeren met WD40?

boucou2007

MF'er
8 dec 2007
67
0
Groningen
Kun je een ketting smeren met WD40? Heeft iemand hier ervaring mee? Andere tips natuurlijk ook welkom!

Mijn ketting loopt nu 32000 km, ziet er nog prima uit. (ZZR-1100) Tot nu toe gewoon in de white grease gezet. ;)
 
Zo zie je maar weer, zoveel mensen, zoveel wensen! Volgens mij zijn er meerdere mogelijkheden. Een automatische olietoevoer lijkt me wel makkelijk. Maar goed, het kwastje met vet is eigenlijk wel zo goedkoop!!
 
Koop een potje "White Grease" , dat is het beste vet voor je ketting.
Het potje is van plastic (wit) met een blauwe deksel.
Met een kwastje je ketting instrijken (binnenzijde meer dan buiten zijde), zijkant ook licht doen.
 
Koop een potje "White Grease" , dat is het beste vet voor je ketting.
Het potje is van plastic (wit) met een blauwe deksel.
Met een kwastje je ketting instrijken (binnenzijde meer dan buiten zijde), zijkant ook licht doen.
Hopelijk plakt dat meer dan de Duckhams die ik vroeger had. :)
 
WD-40 is the trademark of a widely used penetrating oil (cleaner, lubricant and anti-corrosive solution) spray. It was developed in 1953 by Norm Larsen (then working for the Rocket Chemical Company) to eliminate water and prevent corrosion.[1] The product is currently sold for many household uses.

WD-40 stands for Water Displacement, 40th formula. Larsen was attempting to concoct a formula to prevent corrosion by displacing water, and arrived at the formula on his 40th attempt.[1] Misconceptions about the name include that the "WD" stands for "war department".[2]

WD-40 was first used by Convair to protect the outer skin of the Atlas missile from rust and corrosion.[1] The product first became commercially available on store shelves in San Diego in 1958.[1]

wd40 bevat 15% lichte smeerolie, de rest is nafta en andere stoffen.
het wordt op de nederlandse website wel aanbevolen voor fietskettingen.
aangezien een O-ringenketting inwendig smeermiddel heeft heb je het daar niet nodig.
het enige dat gesmeert moet worden is dus tussen je tandwielen en de ketting.
ik kan me voorstellen dat je dat met wd40 doet.
dan moet je er wel een gratis bron van hebben, je mag dan elke 10 kilometer wel smeren
 
ik heb mijn ketting het weekend even goed schoongemaakt en hem daarna lichtjes ingevet met een wat dikkere machineolie tegen het roesten.

tegen de tijd dat ik weer dagelijks ga rijden moet ik hem natuurlijk goed smeren,
normaliter doe ik dat altijd met duckhams.

ik ben nu op zoek naar een ''schoon'' vet.
iets wat niet zo'n smerige aangekoekte rotzooi veroorzaakt na verloop van tijd.

ik las laatst iets over profi dry lube, heeft iemand hier ervaring mee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan