Ketting spannen!

Mellow

Die hard MF'er
8 okt 2002
388
0
Amsterdam
Hello M-F'ers ff een vraagie!

Wie kan mij vertellen hoe mijn ketting precies gespannen moet worden, moet mijn beesie op de bok of juist niet?

Als ik mijn ketting beweeg, hoeveel speling mag er dan in zitten en hoe check ik dat het beste?

Ga er vanuit dat jullie me dit kunnen vertellen :}

Thnx!!!
 
Lekker duidelijk,
ikzelf doe altijd een schroevendraaier tussen ketting en tandwiel en stel dan de beide kanten gelijk.Daarna de moeren aandraaien.
Schroevendraaier weghalen,en voila....gelijk de goede speling!
 
Er is maar 1 juiste manier , om de ketting juist te spannen.
Per type motor is er 'n manier. ;)

(werkplaatshandboek? anders gegevens opvragen bij dealert)


Zet (1)voortandwiel, (2)achtervorkas en (3)achterwielas in 1 lijn.
:? De as van je achterwiel naast de as van de achterbrug? En dan?

En waar komt 't voortandwiel terecht? Die zit toch gewoon met boutjes vast & kun je nix aan stellen? En de achterbrug kun je toch ook niet stellen?

Gewoon zorgen dat 't achterwiel niet scheef zit bedoel je waarschijnlijk. ;)
 
:? De as van je achterwiel naast de as van de achterbrug? En dan?

En waar komt 't voortandwiel terecht? Die zit toch gewoon met boutjes vast & kun je nix aan stellen? En de achterbrug kun je toch ook niet stellen?

Gewoon zorgen dat 't achterwiel niet scheef zit bedoel je waarschijnlijk. ;)

Hij bedoeld dat je het voortandwiel, het draaipunt v.d. achtervork en de achteras op 1 lijn moet zetten, zodat je de max. lengte v.d. ketting weet.

Ro
 
Brommert op de bok, als je die hep. In WPHB opzoeken wat de speling moet zijn, bij mij 2-3 cm op het grootste punt (vaak tussen voor en achter kettingwiel :? ).
Moertjes losdraaien, in lijn strak draaien, of markeringspunten gebruiken op je achterbrug. Moer weer vast. Controeleren of er geen strakke punten in je ketting zitten door de spelling op verschillende plaatsten te controleren. klaaar!
 
Laatst bewerkt:
Het eenvoudigst is om te starten om de motor met het achterwiel vrij te zetten.
De speling check je normaal aan de onderzijde midden tussen de tandwielen. Je kunt de ketting hier op en neer bewegen. Algemeen is ongeveer 2 a 3 cm (kan dus anders zijn bij jou).
Neem eerst de speling op en besluit of hij strakker dan wel losser moet.
Los de achteras moer. Met de stelboutjes vlak bij de achteras kun je nu het achterwiel iets naar voren of achteren laten schuiven in de achterbrug. Let op dat aan beide zijden de stelbouten gelijk staan. Dit is belangrijk omdat zo het achterwiel recht in de achterbrug komt te staan.
Draai de achteras moer nu weer vast (bij voorkeur met momentsleutel). Check de speling na het vastdraaien, door het aanzetten verandert de spanning in de ketting. Is het niet goed, herhaal de procedure.
Check ook of het achterwiel nog steeds in het midden staat na het vastdraaien.

In uitgeveerde toestand is de ketting langer dan ingeveerd. Dus bij het afstellen op de bok heb je dus meer speling dan onder het rijden. Het is dus beter om de ketting wat te los te hebben dan te strak.

De ketting moet altijd even los zijn. Hiermee bedoel ik, als je het achterwiel een stukje draait mag dat niet uitmaken voor de spanning. Door het achterwiel kleine stukjes te draaien kun je zo de hele ketting controleren. Zit ergens een strak stuk, dan is je ketting versleten.

Succes
 
Het eenvoudigst is om te starten om de motor met het achterwiel vrij te zetten.
De speling check je normaal aan de onderzijde midden tussen de tandwielen. Je kunt de ketting hier op en neer bewegen. Algemeen is ongeveer 2 a 3 cm (kan dus anders zijn bij jou).
Neem eerst de speling op en besluit of hij strakker dan wel losser moet.
Los de achteras moer. Met de stelboutjes vlak bij de achteras kun je nu het achterwiel iets naar voren of achteren laten schuiven in de achterbrug. Let op dat aan beide zijden de stelbouten gelijk staan. Dit is belangrijk omdat zo het achterwiel recht in de achterbrug komt te staan.
Draai de achteras moer nu weer vast (bij voorkeur met momentsleutel). Check de speling na het vastdraaien, door het aanzetten verandert de spanning in de ketting. Is het niet goed, herhaal de procedure.
Check ook of het achterwiel nog steeds in het midden staat na het vastdraaien.

In uitgeveerde toestand is de ketting langer dan ingeveerd. Dus bij het afstellen op de bok heb je dus meer speling dan onder het rijden. Het is dus beter om de ketting wat te los te hebben dan te strak.

De ketting moet altijd even los zijn. Hiermee bedoel ik, als je het achterwiel een stukje draait mag dat niet uitmaken voor de spanning. Door het achterwiel kleine stukjes te draaien kun je zo de hele ketting controleren. Zit ergens een strak stuk, dan is je ketting versleten.

Succes
Ik dacht toch dat dat gedaan moest worden met beide wielen op de grond...
 
Het eenvoudigst is om te starten om de motor met het achterwiel vrij te zetten.
De speling check je normaal aan de onderzijde midden tussen de tandwielen. Je kunt de ketting hier op en neer bewegen. Algemeen is ongeveer 2 a 3 cm (kan dus anders zijn bij jou).
Neem eerst de speling op en besluit of hij strakker dan wel losser moet.
Los de achteras moer. Met de stelboutjes vlak bij de achteras kun je nu het achterwiel iets naar voren of achteren laten schuiven in de achterbrug. Let op dat aan beide zijden de stelbouten gelijk staan. Dit is belangrijk omdat zo het achterwiel recht in de achterbrug komt te staan.

Voor 't aandraaien van de achterasmoer nog ff een doek tussen het tandwiel en ketting draaien zodat je zeker weet dat het wiel tegen de spanners aangetrokken word.

Draai de achteras moer nu weer vast (bij voorkeur met momentsleutel). Check de speling na het vastdraaien, door het aanzetten verandert de spanning in de ketting. Is het niet goed, herhaal de procedure.
Check ook of het achterwiel nog steeds in het midden staat na het vastdraaien.

In uitgeveerde toestand is de ketting langer dan ingeveerd. Dus bij het afstellen op de bok heb je dus meer speling dan onder het rijden. Het is dus beter om de ketting wat te los te hebben dan te strak.

De ketting moet altijd even los zijn. Hiermee bedoel ik, als je het achterwiel een stukje draait mag dat niet uitmaken voor de spanning. Door het achterwiel kleine stukjes te draaien kun je zo de hele ketting controleren. Zit ergens een strak stuk, dan is je ketting versleten.

Succes
 
Als je het geheel op een bok kan zetten is dat wel makkelijk. Zoek wel eerst het strakste punt van je ketting. Dat is bijna nooit gelijk, er is altijd wel een punt te vinden waar je keting het strakst op staat. En ten tweede: controleer je speling als je op de motor zit, dit ook ivm inveren, strakker staan van je ketting, punten in 1 lijn (zoals hierboven vermeld) en dergelijke. Die bok zou dus ergens bij je achterwiel moeten steunen voor het mooie (zogeheten een paddockstand), anders lukt het je nooit.
En dan zou ik inderdaad eens opzoeken wat de juiste speling is, idd ergens rond de 2 cm.
 
Normaal gesproken staat dit in je instruktieboekje "Mellow". Bij motoren met middenbok wordt de kettingspeling meestal gemeten op de middenbok.

Mijn ervaring is dat je het beste beter aan de ruime kant kunt gaan zitten, hoe vaker je stelt, hoe eerder de ketting op het eind van zijn stelbereik aankomt :(

Bij een Fireblade v.a. 2000 is de optimale speling erg groot, wel 45 mm en het maximum ligt daar dicht tegenaan, 50 mm.

De oudere modellen werden voor 15-25 mm opgegeven, het maximum is 45 mm. Houd je gewoon de ruime waarde van 25 mm aan en stel je pas bij tegen de 45 mm dan zul je zien dat je tienduizenden kilometers met de ketting kunt doen. Ik heb in 20.000 km de ketting (2000 Blade) nog niet één keer hoeven stellen :} .
 
Dat is erg afhankelijk van de motor die je rijdt...

de vuistregel die ik ken is zelfs 3.5 cm, iedere motor kan daar ongeveer wel mee weg. nadeel hiervan ( als je een hele snelle motor hebt moet t strakker!) dan moet je sneller weer opspannen.

en altijd op je middenbok. stellen, meten ( makkelijkst is met een lange recht lat langs voor en achterwiel) vastzetten en blazen ;-)
 
Ik had gehoopt, dat wat meer mensen mijn reactie zouden snappen.
Je kunt nooit stellen dat een bepaalde hoeveelheid speling meestal goed is.
Zowel de veerweg van de motor, als de afstand tussen voortandwiel en achterbrugas, zijn medebepalend voor de speling.
Dan hebben we nog het probleem van, hoeveel is bv. 3 cm speling???
Druk ik in het midden van de ketting met bv. 5 of bv, 20 kg.m ??
Het beste is om de fabrieksgegevens op te volgen , en indien niet aanwezig, het eenmalig op mijn manier te doen , zodat je een basis hebt.
Vergeet niet, dat ook wijzigingen in de vertanding invloed hebben op de afstelling volgens de fabrieksgegevens.
Ook veranderingen in de vering kunnen van invloed zijn.
Zorg er ten allertijden voor dat de ketting NIET te strak staat, want dan komt de lagering van het voor tandwiel in de problemen.
Ook het ingesloten vet in de ketting wordt dan weggedrukt, waardoor er toch een metaal contact ontstaat.
:] :} ;)
 
Om de hoeveel KM moet je in praktijk nu eigenlijk de ketting stellen. Is natuurlijk per geval verschillend, maar gemiddeld, bedoel ik? En ik weet dat je gewoon moet controleren of de spanning goed staat, maar ik bedoel dus gemiddeld.
Om de 1000 km? Om de 2500?
 
Terug
Bovenaan Onderaan