Ketting spannen

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
357
71
Heerlen
Heb ik al verschillende oplossingen over gelezen ,ga op je motor zitten en controleer dan pas de speling van de ketting , maar ik rij de meeste tijd met mijn vrouw ik 85 KG mijn vrouw 65 KG maakt dat wat uit qua ketting spanning , en als ik eens alleen rij wat dan terug stellen ???
 
Zoals hierboven al vermeld staat, wphb. Anders:

Zorg dat het achterwiel los van de grond staat en draai het achterwiel rond. Zo kun je het strakste deel van de ketting opzoeken. Zet de motor terug op twee wielen en bepaal de speling van het strakste gedeelte. De ketting mag aan de onderzijde een uitslag van 2 tot 3 cm hebben.

Bron: motoshare
 
Zoals hierboven al vermeld staat, wphb. Anders:

Zorg dat het achterwiel los van de grond staat en draai het achterwiel rond. Zo kun je het strakste deel van de ketting opzoeken. Zet de motor terug op twee wielen en bepaal de speling van het strakste gedeelte. De ketting mag aan de onderzijde een uitslag van 2 tot 3 cm hebben.

Bron: motoshare
Dit ligt maar net aan de motor, probeer dit bij een crosser/SM en je hebt het boeltje snel in de vernieling liggen bijvoorbeeld.
 
En zelfs dan, als je de achterkant verhoogt hebt moetje vaak ook al meer speling aanhouden.
Gelijk aan wat RR. zegt; op het moment dat je uitgaande as + de as van je brug en de achteras in 1 lijn staan moet hij nog minimale speling hebben anders loopt de boel schade op.

Is je motor origineel, lekker naar de manual luisteren :)
 
Zoals hierboven al vermeld staat, wphb. Anders:

Zorg dat het achterwiel los van de grond staat en draai het achterwiel rond. Zo kun je het strakste deel van de ketting opzoeken. Zet de motor terug op twee wielen en bepaal de speling van het strakste gedeelte. De ketting mag aan de onderzijde een uitslag van 2 tot 3 cm hebben.

Bron: motoshare
slechtste advies ooit is 1 algemene maat/manier opgeven voor kettingspeling. ook al staat het op motoshare zo. het zal in alle geval geen technieker geweest zijn die dat erop heeft gezet.
 
Oke ik heb gemerkt zoveel motorrijders zoveel oplossingen ??? , in mijn hwk staat alleen twee tot drie cm speling en er wordt niks vermeld van het strakste punt in de ketting opzoeken omdat het voor of achter tand wiel niet 100% rond is en met de berijder op de motor zittend of op de middenbok ( heb ik er niet opzitten) alleen een jiffy , dat wordt een klus om die motor in evenwicht vanachter omhoog te krijgen , misschien met een potkrik een plank onder het blok kan niet mijn uitlaten zitten lager dan de onderkant van het motorblok en dan ook nog onbelans naar links of rechts terwijl ik het achterwiel draai PFFFFFF .
 
Misschien handig om een 'paddock stand' aan te schaffen, je ketting zal vaker gespannen moeten worden.
En wat men hierboven al vermeld, kijk in het werkplaatshandboek voor jouw motor.

In mijn handboek voor de CBR word er 25-35 mm geadviseerd.
 
Heb vanmorgen de ketting speling gecontroleerd elke keer na controle de motor dertig cm naar achteren rijden en weer controleren tot ik rond was , De speling zit tussen de twee en halve en drie en halve cm , strakste punt dus de Twee en een halve cm , als ik op de motor ga zitten gaat de motor misschien drie cm naar beneden ik vind dat acceptabel , maar ga wel zoals Denn666 schreef uitkijken naar een Paddock lijkt mij wel handiger .
 
Heb vanmorgen de ketting speling gecontroleerd elke keer na controle de motor dertig cm naar achteren rijden en weer controleren tot ik rond was , De speling zit tussen de twee en halve en drie en halve cm , strakste punt dus de Twee en een halve cm , als ik op de motor ga zitten gaat de motor misschien drie cm naar beneden ik vind dat acceptabel , maar ga wel zoals Denn666 schreef uitkijken naar een Paddock lijkt mij wel handiger .
het enige dat acceptabel is, is dat de ketting niet spant als centers achteras-swingarm as en voor-tandwiel op 1 lijn liggen. hoeveel speling er is als de motor 3cm ingeveerd is is van geen enkel belang. dus ketting regelen volgens sevice/owners manual is de enige goede methode (buiten je achterveer loshalen en de genoemde 3 puten op 1 lijn te zetten.)
 
hoi
ik heb ook een vraag betreft ketting ik heb op mijn fazer een standaard ketting gemonteerd ipv o-ring ongeveer 1000km mee gereden, maar moet steeds spannen.
heeft iemand ervaring hiermee

thanks
 
Ja, op m'n oldtimers en in de kartsport/ fiets .
Smeren is hier belangrijker maar uitkoken in een blik met vet beter.
Stellen hoef ik niet zo veel, maar ook niet veel vermogen, dat scheelt natuurlijk ook, en je rijstijl.
Welk type en merk ketting heb je ?
 
hoi
ik heb ook een vraag betreft ketting ik heb op mijn fazer een standaard ketting gemonteerd ipv o-ring ongeveer 1000km mee gereden, maar moet steeds spannen.
heeft iemand ervaring hiermee

thanks
Als je niet steeds wilt spannen moet je geen ketting zonder o-ringen kopen. De levensduur is zelfs bij vaak smeren ongeveer de helft.
 
"offtopic"
Afhankelijk vd lengte van de vrouw, wil ik op voorhand mijn respect betuigen voor de nette 65kg 👍.
Ik doe overigens geen uitspraak over mijn vrouw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan